Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En periode på 1800-tallet var det grunlovsstridig å oppholde seg i Norge om man var jøde. Var det feil å endre den loven, da lot vi jo de lovbrytende jødene som befant seg i landet vinne. Kan vi bare endre loven fordi en gruppe blir stigmatisert, trakassert og utsatt for fordomer?

Fram til 1913 hadde ikke kvinner stemmerett i Norge. Vi kunne da ikke bare endre loven fordi en gruppe av samfunnet følte seg urettferdig behandlet?

Fra og med 1. januar 1863 erklærte Lincoln at slaveri var ulovlig. Prinsippet er at man ikke bare kan ENDRE en lov fordi man får livet ødelagt etc, derfor er jeg for slaveri.

Edit: Typo

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Som nevnt flere ganger er det på grunn av loven at man kan miste venner, jobb osv, siden man blir gjort til en kriminell. Mener du altså at det er på grunn av loven at man mister venner ved å drepe noen?

Det er forresten bare ett av mange argumenter for en legalisering, så hvorfor henge seg opp i akkurat det?

Kanskje en ide å holde seg unna hasj da? Visst vi alle skulle tatt hensyn til at man kan miste venner, jobben, osv så kan vi like så greit legalisere drap.

Da trenger vi vel ikke å ha noe som er "forbudt". Dessuten finner jeg det ganske urettferdig at BARE cannabis skal bli lovlig, om dette skal bli lovlig så skal jammen meg resten av narkotikan bli lovlig også :p

Og forresten til alle dere "hasj" fans. Hvorfor får man strengere straff vel å selge dop, kanskje dere kan forklare meg det? ;) Hadde jeg smugla flere kilo hasj hadde jeg garantert fått strengere straff enn et drap. Greia er vel at narkotika ødelegger mennesker, så det blir ikke så idiotisk å dra prinsippet om drap ;)

Endret av Rune89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Som nevnt flere ganger er det på grunn av loven at man kan miste venner, jobb osv, siden man blir gjort til en kriminell. Mener du altså at det er på grunn av loven at man mister venner ved å drepe noen?

Det er forresten bare ett av mange argumenter for en legalisering, så hvorfor henge seg opp i akkurat det?

Kanskje en ide å holde seg unna hasj da? Visst vi alle skulle tatt hensyn til at man kan miste venner, jobben, osv så kan vi like så greit legalisere drap.

Da trenger vi vel ikke å ha noe som er "forbudt". Dessuten finner jeg det ganske urettferdig at BARE cannabis skal bli lovlig, om dette skal bli lovlig så skal jammen meg resten av narkotikan bli lovlig også :p

Drap og narkotika er to helt forskjellige ting, slutt å bruke stråmannargumenter.

Cannabis og andre rusmidler kan behandles forskjellig basert på forskjellene. Du må slutte å tro at alle rusmidler er det samme, hvis ikke vil jeg gjerne vite hvorfor det ikke er urettferdig at kaffe er lovlig og ikke heroin.

Og forresten til alle dere "hasj" fans. Hvorfor får man strengere straff vel å selge dop, kanskje dere kan forklare meg det? ;)

Ideen er det at de står bak og tjener på "elendigheten", mens brukerene er ofre.

Hadde jeg smugla flere kilo hasj hadde jeg garantert fått strengere straff enn et drap.

Og det er synd.

Greia er vel at narkotika ødelegger mennesker, så det blir ikke så idiotisk å dra prinsippet om drap ;)

"Narkotika" ødelegger ikke en dritt, diverse narkotikum gjør diverse ting. Noen ødelegger mer enn andre, noen ødelegger ikke i det hele tatt hvis de brukes ansvarlig.

Dessuten, kall cannabis et rusmiddel og ikke et narkotikum, ellers får du spesifisere hvilken definisjon av narkotika du bruker. Og ikke snakk om "narkotika" som om det var èn ting.

Lenke til kommentar

Nei, nå gir jeg meg. Dette er som å snakke til en vegg. Rune89, du har tydeligvis etablert deg en mening og den kommer ikke til å endres, jeg unner deg muligheten til å se på det objektivt og du vil se hykleriet og paradokset bak loven. Mange av de som er for legaliseringen røyker ikke cannabis, det at du faktisk ikke kan stå for rettferdighet for alle så lenge "alle" ikke inkluderer deg sier nok.

Analogien cannabis/drap er latterlig. Det å konsumere cannabis er en offerløs forbrytelse. Hvis det hadde vært snakk om smugling av titalls kilo kokain eller heroin kan jeg nok akseptere den analogien, men faktum er at du er så ufattelig hjernevasket og slenger cannabis og heroin i samme kategori (narkotika). Cannabis har ALDRI gjort noen fysisk avhengig og INGEN har NOEN GANG dødd av en cannabisoverdose. Dette er mer enn man kan si for alkohol, kokain eller heroin.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Rune.

Hvis jeg bruker hasj skader jeg ingen andre enn meg selv (ved moderat bruk), ved drap tar du et annet menneske av dage. Cannabis er ikke farlig når man bruker det moderat. Mange andre narkotikum er meget skadelige.

Det er av preventive årsaker. Smugling av narkotika er gjennomtenk og planlagt. Derfor motarbeider man dette ved strenge straffer. De aller fleste drap skjer i affekt og da har det liten hensikt å ha en slik preventiv straff.

Lenke til kommentar

@ FLarsen

En viss forskjell på kaffe og heroin(?) Når ble man rusa av kaffe?

"mens brukerene er ofre."

Ja, huff. Dere cannabis brukere har det ikke lett :lol:

Beklager, skal prøve å bruke ordet cannabis om narkotika blir for tungt ord ;)

Lenke til kommentar
En viss forskjell på kaffe og heroin(?) Når ble man rusa av kaffe?

Kaffe har en stimulerende rus (koffein er en stimulant vet du), den gjør deg våken, gjør det lettere å konsentere seg, gjør kjedelige ting litt kjekkere, øker fysisk ytelse, etc.

Hva faen? Jeg sa hva jeg antok regjeringens grunn til å straffe selgere hardere enn brukere var. Svarte på spørsmålet ditt altså.

Beklager, skal prøve å bruke ordet cannabis om narkotika blir for tungt ord ;)

Igjen, hva faen snakker du om? Jeg sa ikke narkotika ble for "tungt", jeg sa det ble feil.

Lenke til kommentar

Kaffe innholder koffein som er klassifisert som et rusmiddel, cannabis blir derimot IKKE klassifisert som et narkotika. Ergo, det er mer korrekt å kalle kaffe et rusmiddel enn å kalle cannabis et narkotika.

Caffeine is a bitter, white crystalline xanthine alkaloid that acts as a psychoactive stimulant drug and a mild diuretic.

Fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Caffeine

Use of the word "narcotic" to refer to any illegal or unlawfully possessed drug including marijuana and cocaine is common worldwide, although these substances are not considered narcotics in a medical context.

Med andre ord, de blir klassifisert som narkotikum fordi de er ulovlige, noe de i følge vitenskapelige standarder ikke er.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Narcotics

Dette er veldig lavmål. Her tyr du til et forsøk på å latterliggjøre motstanderen i diskusjonen framfor å komme med et motargument. Du tar en liten setning ut av sammenhengen og misrepresenterer det.

EDIT: Glemte en quote!

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Kan en pilot drikke seg full i lufta?

Så klart ikke.

Kan verken drikke alkohol eller røyke hasj. Da hele poenget er at han ikke kan ta noe som fører med seg en form for RUS. Men han kan fint drikke kaffe, da han langt i fra blir rusa på kaffe ;)

Lenke til kommentar
Så du mener det ja, hehe. Jeg finner det veldig snodig at en pilot kan ta seg en kopp kaffe i luften, men tviler sterkt på at han kan røyke seg fjern/høy i luften ;) Så argumentet ditt blir feil.

Hvis du skal drive med slike latterlige argumenter så får du snakke om en tilsvarende koffeinrus, nemlig det som på engelsk kalles "caffeine intoxication". Jeg tviler på at en pilot kan drikke nok kaffe til å nå det punktet.

Dessuten, fjern/høy, full, "intoxicated by caffeine", osv. er grader av berusning.

Lenke til kommentar
Så du mener det ja, hehe. Jeg finner det veldig snodig at en pilot kan ta seg en kopp kaffe i luften, men tviler sterkt på at han kan røyke seg fjern/høy i luften wink.gif Så argumentet ditt blir feil.

Jeg siterer meg selv:

Caffeine is a bitter, white crystalline xanthine alkaloid that acts as a psychoactive stimulant drug and a mild diuretic.

Hva vi mener er irrelevant da dette er vitensapelige fakta. Dette er ikke vårt argument, dette er vitenskapens argument.

A psychoactive drug or psychotropic substance is a chemical substance that acts primarily upon the central nervous system where it alters brain function, resulting in temporary changes in perception, mood, consciousness and behaviour. These drugs may be used recreationally to purposefully alter one's consciousness, as entheogens for ritual or spiritual purposes, as a tool for studying or augmenting the mind, or therapeutically as medication.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoactive

Jeg gir så langt faen i hvordan du personlig klassifiserer ting. Om du velger å lempe cannabis og heroin i samme gruppe så skal du for all del få lov til å gjøre det til eget bruk. Når du så bringer disse påstandene inn i en diskusjon, tviholder på de, til og med ETTER at vi har påpekt at dette er løgner og feilinformasjon, hva forventer du å oppnå?

Koffein har drept flere mennesker enn THC.

Lenke til kommentar
Prinsippet er at man kan ikke bare ENDRE en lov fordi man mister venner, jobb, får livet ødelagt, etc.

Et litt gammelt sitat kanskje, men jeg føler ikke at du har svart skikkelig for deg på dette punktet enda.

Hva synes du om lovendringene angående jøder, slaveri, homofili, stemmerett etc. som er gjort i Norge de siste par hundre årene? Mener du at vi burde beholdt de slik de var?

Lenke til kommentar
Amfetamin er fult lovlig om man flyr de rette flyene. Er ikke amfetamin et rusmiddel?

1: Hva er de rette flyene?

2: Enkelte mennesker kan opplever hallusinasjoner når de sniffer amfetamin, så jeg har liten tro på akkurat det du sier her.

@ EloX

Kaffe er fortsatt ikke det samme som cannabis.

@ FLarsen

Hva får deg til å mene at det jeg skriver er så latterlig?

Kan det kanskje ha noe med at du ser ALT positivt i cannabis? Siden jeg kommer med masse negativt om cannabis.

Endret av Rune89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Prinsippet er at man kan ikke bare ENDRE en lov fordi man mister venner, jobb, får livet ødelagt, etc.

Et litt gammelt sitat kanskje, men jeg føler ikke at du har svart skikkelig for deg på dette punktet enda.

Hva synes du om lovendringene angående jøder, slaveri, homofili, stemmerett etc. som er gjort i Norge de siste par hundre årene? Mener du at vi burde beholdt de slik de var?

Nei, så klart ikke. Skulle vel bare mange at vi avskaffet slaver, osv.

Men det betyr ikke at vi skal legalisere cannabis, isåfall kunne vi legalisert masse annet.

Jeg ser det som viktigere å gi heroin til de som virkelig trenger enn å la cannabis bli lovlig.

Lenke til kommentar

Rune, er du for at potetgull skal bli ulovlig? Potetgull har ingen funksjon utover at det er godt og potetgull er farlig for helsa.

Amfetamin blir ofte brukt i situasjoner der piloter må være våkne i lange perioder. Bombetokter er et eksempel.

Kaffe, cannabis og amfetamin er alle rusmidler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...