Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Kildehenvisning er viktig utenfor skolen også må du vite. "Opplysninger" fra en organisasjon mot rusmiddler generelt er ikke en veldig objektiv kilde.

Prøv å finn forskninger som bekrefter påstandene dine fra f.eks tidskrifter med kilder til forskning. f.eks Sciencedaily.com

8903202[/snapback]

Hvorfor er ikke Landsforbundet Mot Stoffmisbruk god nok kilde?

Hvorfor kommenterer du ikke han hasjrøykerns sitt innlegg hvor kildene kommer fra vg og db?

8903237[/snapback]

Artiklene rapporterer om forskere og fagfolk sine konklusjoner og uttalelser rundt emnet, din lenke er bare uttalelser uten videre kilder fra en antirusorganisasjon. Om du eller de kan vise til fagfolk og forskning så gi gjerne lenker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De holder ivertfall meget godt på skadene man kan få av cannabis, og noen av de stemmer kanskje ikke.

De tar hvert negativt forskningsresultat og fører det opp uansett hvor usannsynlig det er

Luftveiene - Cannabisrøyking fører til økt forekomst av betennelsestilstander. Vil forverre tilstanden til dem som allerede har astma eller andre lungelidelser. Pga svekket motstandsevne i luftveiene kan cannabisrøyking medføre kronisk bronkitt og emfysem.

Kreftfare - En britisk undersøkelse viser at risikoen for å utvikle lungekreft er minst dobbel så høy ved røyking av cannabis som ved røyking av tobakk.

Det finnes cannabistyper som hjelper mot plager som cols og andre lunge\luftrør sykdommer. Det de ikke tar med er hvor stor grad av disse resultatene kommer pga mekking med tobakk?

Og det siste er feil...

Men jeg gidder ikke å finne kilder. :tease:

Finner kanskje kilder sener, men er lei av hele katt og mus leken når det gjelder cannabisdiskusjonene her. Selv om man finner kilder så finner man en kilde som sier

det motsatte. Så egentlig blir det påstand mot påstand.

Endret av The_Free_Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan jo finne et par:

http://cebp.aacrjournals.org/cgi/content/abstract/15/10/1829

http://www.umich.edu/~urecord/0607/Oct16_06/01.shtml

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...2501729_pf.html

Du får ikke kreft av å røyke gress så vidt vi vet, å si noe annet er ren BS. Faktisk hjelper noen stoffer i cannabis til med å bremse kreftspredning, kan finne seriøse studier her også om du vil, men enkleste er hvis man faktisk gidder å lese litt rundt selv.

Vet ikke om jeg er for total legalisering, ikke med det første iallefall, men dekriminalisering/nedklassifisering og _selvsagt_ lovlig medisinsk bruk er klart nødvendige. Har du sett hva cannabis kan gjøre for noen som går på cellegift så kan du ganske enkelt ikke støtte en lovgivning som nekter de det, det er direkte umenneskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva ville en dekriminalisering inneholde? Ville forbudet for dyrking og import fremdeles fremligge? Om så ligger jo fremdeles fortjenesten hos de kriminelle som også handler med hardere stoffer.

Legalisering og gradvis løsere regulering for utsalg tror jeg kanskje ville vært en bedre måte i løsne grepet på stoffet også.

Når det gjelder medisinske goder av stoffet kan det jo også nevnes å være svært positivt blandt altzheimerspasienter.Clicky

Lungeiritasjon kan også sterkt redusere med Vaporizers

• Liker 1
Lenke til kommentar

TCH eller cannabis har særdeles gode medisinske verdier.

Illustrert vitenskap tok opp dette for en stund siden.

Men som vanlig så er ikke ordbruken helt på topp.

''Hasj'' er fremtidens medisin.

Men jeg vil tippe at medisinindustrien vil prøve å gjøre cannabis til et produkt som kan selges før folk får tilbud som involverer cannabis.

Men man har jo allerede spray og tabletter? Men det selges ikke i norge enda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
TCH eller cannabis har særdeles gode medisinske verdier.

Illustrert vitenskap tok opp dette for en stund siden.

Men som vanlig så er ikke ordbruken helt på topp.

''Hasj'' er fremtidens medisin.

Men jeg vil tippe at medisinindustrien vil prøve å gjøre cannabis til et produkt som kan selges før folk får tilbud som involverer cannabis.

Men man har jo allerede spray og tabletter? Men det selges ikke i norge enda.

8904008[/snapback]

Det er vel mer fortidens medisin, da det ble brukt i Kina for 4000 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

De jeg kjenner som røyker jevnt har en elendig korttidshukommelse og konsentrasjonsproblemmer.

Dersom andre har erfaring med at dem blir supersmarte og intelligente så kan ikke jeg si noe på det. Imidlertid så snakker jeg ut fra mine erfaringer og så kan andre snakke ut fra sine egne.

Håper dem aldri legaliserer hasj.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

De jeg kjenner som røyker jevnt har en elendig korttidshukommelse og konsentrasjonsproblemmer.

Dersom andre har erfaring med at dem blir supersmarte og intelligente så kan ikke jeg si noe på det. Imidlertid så snakker jeg ut fra mine erfaringer og så kan andre snakke ut fra sine egne.

8904519[/snapback]

Enig med deg. De fleste som er for hasj her, røyker så klart det selv.. eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar

8904519[/snapback]

Ja, man får konsentrasjonsproblemer. Men det går på såkalt "multi-tasking". Akuratt som alkohol, fører cannabis til at det å gjøre flere oppgaver samtidig blir vanskelig. Derimot med cannabis får du den tillagte effekten av at det å konsentrere seg om EN oppgave; f.eks. studere, spill, musikk, tv, trening og lesing går veldig bra. Det er også derfor THC er en såpass effektiv medisin mot ADHD og ADD. Den dag i dag brukes amfetamin og derivater av amfetamin som behandlig mot det, men heldigvis har også fiskeolje begynt å ta litt over.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

8904458[/snapback]

Nå virkeområder for stoffet oppdages den dag i dag så er det fremdeles et relevant stoff. "Fortidens medisin" indikerer vi ikke har brukt for den i dagens medisin, noe vi så absolutt har, om du ser til eksemplene for bruk i kombinasjon av kreftbehandling, alzheimners samt andre sykdommer.

Enig med deg. De fleste som er for hasj her, røyker så klart det selv.. eller?

Jeg vet ikke tallene, jeg selv har aldri røykt og er for en legalisering, jeg synes folk kan ta valg selv basert på egen fornuft og offentlig tilgjengelig informasjon. Og som sagt har jeg ikke sett forskning som får meg til å være for en kriminalisering av stoffet.

Endret av Trynemjoel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til å ikke bruke det som medisin. Det meste av dritten som folk går å doper seg ned på er jo medisiner så enn fra eller til har lite å si.

Men igjen....jeg kjenner ingen som røyker hasj som bryr seg om det har noen medisinsk effekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kaller du det bevis?

A: Du henter dine "bevis" fra aviser som minner de fleste om Se og Hør,

i går så forklarte Dagbladet at Lyn vant kampen pga en sametrollmann - haha.

B: Politiet er fjerne . Aldri røyka noe sikkert aldri drukket noe heller. Straite folk.

De prøver bare å skremme folk, og de sier heller ikke at du blir hekta på heroin bare fordi du fyrer opp en J. Det blir derimot mye letter å trappe opp til ecstasy eksempel osv av hasj.

Her er mine bevis:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Ytre tegn / effekter av cannabisbruk

Svekker en persons koordinerings- og konsentrasjonsevne, ved bilbruk kan det skje at man kun konsentrerer seg om deler ved kjøringen, blir sløve og uoppmerksomme, langsomme i bevegelsene, hukommelsen svekkes.

Rusen kan være ledsaget av lattermildhet, sterk endring av tidsopplevelsen, angst og panikkreaksjoner kan forekomme, aggresjon.

Bruk av cannabis kan også medføre kvalme, økt hjertefrekvens, redusert blodtrykk og utvidelse av blodkar kan gi rødsprengte øyne.

Psykiske / fysiske skadevirkninger

Misbruk medfører reelle og godt dokumenterte problemer med helse. Begynner man i ung alder å røyke utsetter man seg for ekstra stor risiko.

Det er flere enn det snakkes høyt om, som får store psykiske problemer av cannabisrøyking.

Akutt giftighet - Normalt ikke mulig å få i seg dødlige doser ved vanlig misbruk. Imidlertid kan en se endel plager som kramper, diare, pustebesvær, forstoppelse, hoste, hodepine, brekninger og svimmelhet ved cannabisrøyking.

Avhengighetspotensial - Dette er et svært omstridt spørsmål, men dagens kunnskap synes å antyde et sted midt mellom at det er et uskyldig rusmiddel som ikke gir fysisk avhengighet, mens den psykiske avhengigheten er lett og dermed ufarlig m.h.t. å få lyst på mer - til at cannabisrøyk raskt gir en labil tilstand som lett bringer misbrukeren over på andre stoffer.

Uansett er det viktig å påpeke at cannabis ikke er ufarlig.

Abstinens - En toleranseutvikling kan ledsages av abstinensreaksjoner når de psykoaktive cannabiskomponenter forsvinner ut av kroppen etter langvarig bruk. Div. lette symptomer kan forekomme (søvnforstyrrelser, vekttap, angst, skjelvinger, angst og paranoia m.fl.). Disse plagene vil normalt gå over i løpet av en uke.

Luftveiene - Cannabisrøyking fører til økt forekomst av betennelsestilstander. Vil forverre tilstanden til dem som allerede har astma eller andre lungelidelser. Pga svekket motstandsevne i luftveiene kan cannabisrøyking medføre kronisk bronkitt og emfysem.

Kreftfare - En britisk undersøkelse viser at risikoen for å utvikle lungekreft er minst dobbel så høy ved røyking av cannabis som ved røyking av tobakk.

Hjerte-/karsystemet - Informasjon tyder på at både hjerteinfarkt og blodpropp kan utløses hos personer some er disponert. Rapporter forteller også om infarkt hos svært unge - og for øvrig tilsyneltaende friske - cannabisrøykende personer.

Depresjoner - Det er spekulert på om det kan bygge seg opp høye konsentrasjoner av psykoaktive THC-produkter i hjernen. Noe som kan gi seg utslag i depresjoner og psykoser som følge av cannabisrøyking. (Akutt psykose - bad trip.)

Innlæring - Korttidsminne / hukommelse svekkes.

Fertilitet - Menstruasjonsforstyrrelser ved at hormonbalansen påvirkes Minsket testosteronproduksjon.

Graviditet - Medfører i enkelte tilfeller fare for spontanaborter. Lav fødselsvekt.

Immunforsvar - Nedsatt immunforsvar ved at dette svekkes med misbruk.

Flashback - Direkte etter intense perioder med stort misbruk - kan også oppstå 2-3 år etter misbruket.

Personlighetsproblemer

Motivasjonsproblemer

Cannabisbruk og utvikling av schizofreni

Flere nye undersøkelser antyder en sammenheng mellom jevnlig cannabisbruk og depresjon samt schizofreni. Blant annet at daglig bruk femdobler risikoen for depresjoner, og at røyking av cannabis i ung alder øker risikoen for utvikling av schizofreni senere i livet.

Skaff bedre bevis enn en kjendisavisside a?

8903046[/snapback]

Jo politiet har sagt til meg, og hele klassen at hvis man røyker en joint med hasj, så blir man avhengig av sterkere stoffer. Ikke veit jeg om de ikke vet bedre, eller om de har betalt for å stå foran skole elever å ljuge.

Det jeg også spurte om, var om du hadde noen bevis, eller noe som taler for din sak når du sier at cannabis er farligere enn alkohol.

Misbruk medfører reelle og godt dokumenterte problemer med helse.
Missbruk er aldri bra for kroppen, uansett hva det er for noe.

Som jeg leser i innlegget ditt, så er mye av "skadene" pga missbruk. Og det er forskjell på bruk og missbruk, det burde alle skjønne, men desverre gjør ikke alle det. er det ulovlig, så er det missbruk om du bare røyker en joint i året...

Det at cannabis "føkker" med huet, og lager diverse psykiske problemer hos folk er veldig omdiskutert. Så fort det kommer en undersøkelse, eller noe for det, så kommer det like etter en som sier det motsatte. og slik går det begge veier.

Og hva har det med saken at de brukte det for 4000 år siden? Medisinen er ikke noe dårligere av den grunn.

Jeg kjenner noen som røyker cannabis fordi de har MS, og cannabissen hjelper de til å leve et så normalt liv som mulig. Det er ingen andre medisiner som hjelper de på samme måte, og er like effektive.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Du snakker om? Har vel ingen formenning om hva folk tror jeg? Snakker ut fra egne erfaringer.

8904829[/snapback]

Hva skal disse erfaringene føre til i diskusjonen? Om dine venner ikke engasjerer seg for den medisinske siden av marihuanadebatten, hva så? Hva konsekvenser har det for debatten? Folk har ulike grunner for å være for legalisering, om det så er medisink legalisering eller full legalisering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...