Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Hvis du er likegyldig burde du jo være på den mest samfunnsnyttige siden av saken. Legalisering vil gi økonomien en liten drahjelp. (Frigjør masse ressurser hos politiet, fengselsvesenet, rettsvesenet osv.)

 

Dessuten slipper masse mennesker å bli stigmatisert <--- Folk har virkelig ikke forståelse for dette punktet, irriterende.

 

Til slutt så slipper vi at kriminelle nettverk tjener seg søkkrike på noe så enkelt som dyrking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er likegyldig burde du jo være på den mest samfunnsnyttige siden av saken. Legalisering vil gi økonomien en liten drahjelp. (Frigjør masse ressurser hos politiet, fengselsvesenet, rettsvesenet osv.)

 

Dessuten slipper masse mennesker å bli stigmatisert <--- Folk har virkelig ikke forståelse for dette punktet, irriterende.

 

Til slutt så slipper vi at kriminelle nettverk tjener seg søkkrike på noe så enkelt som dyrking.

 

 

Aha, så du mener at det ikke blir dyrket svart om det blir lovlig? Hva med alkohol idag da, det er jo lovlig men det smugles jo i bøttevis..

Lenke til kommentar
1. Hva mente du med den første setningen der? At det er helt greit å ha et forbud mot noe så lenge folk ikke blir tatt?

 

2. Mener du at man skal forby alt man ikke trenger? Hva har det å si om vi trenger det? Du kan si så mye du vil at vi ikke trenger cannabis, men det vil aldri være en grunn til å forby det.

 

Utgangspunktet er et fravær av forbud og hvis det ikke er noen grunn til å forby noe så endrer man ikke på det.

 

3. Men du har vel en grunn til å mene det du mener?

 

4. Da tar vi det spørsmålet når det kommer, det har ingenting med cannabis legalisering å gjøre.

 

5. Aldersgrenser skjermer barn. Det er godt nok for alkohol og nikotin så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle være godt nok for cannabis, som er svært mye sikrere.

 

Langere spør ikke om legitimasjon, de vil bare tjene penger. Et barn kan få tak i hasj lettere enn alkohol, med mindre foreldrene tilbyr dem alkohol og da er det noe galt med foreldrene, ikke loven.

 

Jeg liker ikke dette med at regjeringen skal drive å passe på folk til de grader de gjør nå, de lager bare flere kriminelle og gir folk unødvendige hinder og problemer.

 

 

1: Ja, assa du bryter jo ingenting så lenge du ikke blir tatt eller det finnes beviser for det.

 

2: Det var IRONI.

Nei, men narkotika er ikke akkurat positivt på folk. Det skaper bare dritt med seg, altså folk blir lei cannabis går over til sterkere saker.

 

3: Ja, min grunn er at cannabis ikke er noe vi trenger, da det er lite positiv. Men det betyr ikke at det er min hjertesak som sakt, det er ikke akkurat en sak jeg brenner for.

 

4: Jo, det har det. Hvorfor i all verden skal vi absolutt legalisere cannabis og ikke kokain/amfetamin? Mer enn 50% av cannabis røykerne ville sikkert gått over til andre stoffer uansett.

 

5: Jaha, da vil jeg kalle det en smule kynisk å syns det er ok å dele ut hasj til et barn og ikke alkohol.

Det er jo synd for deg det, da faktisk alle land i verden forbyr NARKOTIKA :)

 

Det er fordi avgiftene er for høye. Hadde det kostet 90 spenn for sprit på polet, ville folk sluttet å drikke tresprit.

 

Klart. Men hvorfor skulle ikke det samme vært realt med bønner? Ei bønne hadde sikkert kosta dobbelt av hva den gjør til enkelt personer om det hadde blitt lovlig.

Smugling hadde forekommet uansett, det kalles konkurranse.

Lenke til kommentar
Klart. Men hvorfor skulle ikke det samme vært realt med bønner? Ei bønne hadde sikkert kosta dobbelt av hva den gjør til enkelt personer om det hadde blitt lovlig.

Smugling hadde forekommet uansett, det kalles konkurranse.

Tviler jeg på. Aner du hvor stor avanse det er på hasj i dag? Om man hadde beholdt dagens pris og dekket inn mellomlegget med avgifter så hadde staten fremdeles tjent grovt på dette og mer enn dekket inn sine utgifter.

Lenke til kommentar
1. Hva mente du med den første setningen der? At det er helt greit å ha et forbud mot noe så lenge folk ikke blir tatt?

 

Det er sant. Uskyldig til det motsatte er bevist.

 

Det skaper bare dritt med seg, altså folk blir lei cannabis går over til sterkere saker.

 

Det kan du si om ALLE rusmidler.

 

cannabis ikke er noe vi trenger

 

Tenk før du skriver. Du vil vel ikke forby alt man ikke trenger?

 

Hvorfor i all verden skal vi absolutt legalisere cannabis og ikke kokain/amfetamin?

 

Fordi grensa er trukket ved alkohol.

 

faktisk alle land i verden forbyr NARKOTIKA :)

 

Cannabis er ikke narkotika.

 

Smugling hadde forekommet uansett, det kalles konkurranse.

 

Frihandel er løsningen. Da vil priisen være den samme overalt.

Lenke til kommentar

Hyggelig at tråden faktisk gjør litt nytte for seg da. Den begynner nemlig å bli litt kjedelig å følge, ettersom det stadig kommer nye motstandere med akkurat de samme argumentene. Da de ikke leser det som allerede er skrevet i tråden, må "cannabisforkjemperne" repetere sine syn. Dette har vel gjentatt seg de siste 60 sidene.

 

Men så lenge noen få lærer mer om saken og baserer synet sitt på riktig informasjon er det vel verdt det.

Lenke til kommentar
Hvis du er likegyldig burde du jo være på den mest samfunnsnyttige siden av saken. Legalisering vil gi økonomien en liten drahjelp. (Frigjør masse ressurser hos politiet, fengselsvesenet, rettsvesenet osv.)

 

Dessuten slipper masse mennesker å bli stigmatisert <--- Folk har virkelig ikke forståelse for dette punktet, irriterende.

 

Til slutt så slipper vi at kriminelle nettverk tjener seg søkkrike på noe så enkelt som dyrking.

 

 

Aha, så du mener at det ikke blir dyrket svart om det blir lovlig? Hva med alkohol idag da, det er jo lovlig men det smugles jo i bøttevis..

 

Så fordi noen dyrker svart så skal det ikke legaliseres? Fordi noen kommer seg under skatte-radaren?

Lenke til kommentar
Klart. Men hvorfor skulle ikke det samme vært realt med bønner? Ei bønne hadde sikkert kosta dobbelt av hva den gjør til enkelt personer om det hadde blitt lovlig.

Smugling hadde forekommet uansett, det kalles konkurranse.

Tviler jeg på. Aner du hvor stor avanse det er på hasj i dag? Om man hadde beholdt dagens pris og dekket inn mellomlegget med avgifter så hadde staten fremdeles tjent grovt på dette og mer enn dekket inn sine utgifter.

 

Isåfall blir vi det eneste landet i verden. Bortsett fra allerede Nederland, men de har strammet inn også. Da de skal halvere anntall coofeeshops i Amsterdam ;)

 

Hvis du er likegyldig burde du jo være på den mest samfunnsnyttige siden av saken. Legalisering vil gi økonomien en liten drahjelp. (Frigjør masse ressurser hos politiet, fengselsvesenet, rettsvesenet osv.)

 

Dessuten slipper masse mennesker å bli stigmatisert <--- Folk har virkelig ikke forståelse for dette punktet, irriterende.

 

Til slutt så slipper vi at kriminelle nettverk tjener seg søkkrike på noe så enkelt som dyrking.

 

 

Aha, så du mener at det ikke blir dyrket svart om det blir lovlig? Hva med alkohol idag da, det er jo lovlig men det smugles jo i bøttevis..

 

Så fordi noen dyrker svart så skal det ikke legaliseres? Fordi noen kommer seg under skatte-radaren?

 

1: Det var du som påpekte at man slipper kriminalisering, noe jeg egentlig tviler på.

 

2: Nei, det skal ikke legaliserers fordi vi ikke trenger det. Om man absolutt har behov for å røyke hasj så ikke gjør det i offentligheten.

 

@ Thai-mat.

 

 

1: Det du har quota har ikke jeg skrevet.

 

2: Nei, fordi de fleste går ikke fra pils til å sette seg et skudd.

 

3: Forby alt man ikke trenger har ingenting med saken å gjøre.

Som sakt ørtig ganger tidligere, om du har så store behov for å røyke deg fjern så gjør det unna offentligheten. Verre er det ikke.

 

4: Det svaret forsto jeg ikke(?)

 

5: Cannabis er nok narkotika.

 

6: Frihandel? Det blir aldri en realitet, da vi alltid kommer til å moms og avgifter fra statens side.

 

#Flettet sammen innlegg#

Endret av datating
Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det at det ikke er nødvendig er en god grunn for å opprettholde et forbud? Da kommer vi igjen tilbake til ting som Mc Donalds, noe du så fint unngikk i sted. Hvorfor skal hamburgere være lov? Hvis noen absolutt må spise burgere, ikke gjør det i offentligheten.

 

Dette er et helt banalt eksempel, noe jeg håper du forstår, men jeg prøver bare å få fram hvor latterlig argumentet ditt faktisk er.

 

2. De fleste går ikke fra cannabis til å sette seg et skudd.

 

3. Selvmotsigelse.

 

5. Cannabis er ikke et narkotikum, medisinsk sett.

 

6. Spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Da kan du ikke lese særlig godt.

Visst du ikke fikk med deg hva jeg skrev om Mc. Donalds.

 

Det jeg har fått med meg er at de fleste her er "for" cannabis. Helt sikkert for at de fleste også røyker det og da vil de som røyker det ikke komme med negative innspill om cannabis.

 

Jeg har ALDRI fått 1 god grunn for at cannabis skal bli lovlig, eneste som har kommet opp til nå kaller jeg for svada, så i bunn og grunn blir andre argumenter idiotisk også :)

Endret av Rune89
Lenke til kommentar
1: Ja, assa du bryter jo ingenting så lenge du ikke blir tatt eller det finnes beviser for det.

Man er uskyldig til det motsatte er bevist (nesten), men har man brutt loven, så har du gjort det uansett om du blir tatt eller ikke.

 

2: Det var IRONI.

Nei, men narkotika er ikke akkurat positivt på folk. Det skaper bare dritt med seg, altså folk blir lei cannabis går over til sterkere saker.

HVilket rusmiddel mener du med narkotika? narkotika er rusmidlene som står på narkotikalista, og de aller fleste har en ting til felles. De står på samme liste.

Og hvorfor blir folk lei cannabis og går over til sterkere saker? Hva skjer med kroppen? blir man avhengig av heroin?

Kan du dokumentere det?

 

3: Ja, min grunn er at cannabis ikke er noe vi trenger, da det er lite positiv. Men det betyr ikke at det er min hjertesak som sakt, det er ikke akkurat en sak jeg brenner for.

Hvis en har lyst til å røyke en joint, hvem er du til å si at vedkommende ikke skal gjøre det?

 

4: Jo, det har det. Hvorfor i all verden skal vi absolutt legalisere cannabis og ikke kokain/amfetamin? Mer enn 50% av cannabis røykerne ville sikkert gått over til andre stoffer uansett.

Igjen. hvor har du dette fra? Jeg regner med du kan dokumentere det.

Og det er forskjell på cannabis og kola og amf. Les litt om de forskjellige rusmidlene før du utaler deg om de.

 

5: Jaha, da vil jeg kalle det en smule kynisk å syns det er ok å dele ut hasj til et barn og ikke alkohol.

Det er jo synd for deg det, da faktisk alle land i verden forbyr NARKOTIKA :)

Alle land i verden forbyr ikke narkotika. langt ifra. Hvilke kilder er det du bruker? For du burde seriøst vurdere å skaffe deg noen nye.

Et land som ligger nært oss er Nederland, de har en mye mere liberal rusmidedlpolitikk en det vi har, det er coffeshops mange steder, men flesteparten av befolkningen er ikke rusmissbrukere. Men du sier jo at folk som røyker cannabis starter med tyngre stoffer, så hvorfor er ikke flesteparten av nederlenderne på kjøret?

 

Klart. Men hvorfor skulle ikke det samme vært realt med bønner? Ei bønne hadde sikkert kosta dobbelt av hva den gjør til enkelt personer om det hadde blitt lovlig.

Smugling hadde forekommet uansett, det kalles konkurranse.

Hvis staten hadde tatt kontroll over dyrkinga av cannabis, kan man dyrke det frem effektivt til ca 5kr grammet.

På gata ligger prisen på 100-150kr litt ettersom.

Man kan da tilby cannabis til under det prisen er i dag, og fremdeles tjene masse på det.

 

Men serriøst, du burde sette deg litt mere inn i hva du snakker om, så mye bullshit har jeg ikke lest på lenge.

Lenke til kommentar
Å si at cannabis ikke er narkotika er idiotisk.

Visste du at Alkohol oppfyller flere av kravene til å havne på narkotikalista, enn det cannabis gjør?

Men alikevell ligger ikke alkohol på lista.

 

Narkotika er bare et ord for rusmidler som ligger på ei liste. thats it.

Det sier ingenting om hvor farlige stoffene er.

 

Flere av medisinene du kan få av legen ligger på narkotikalista, men det er en klausul om at man kan få det på resept, da er det ikke narkotika plutselig, men har du ikke resept er det plutselig narkotika. Er det plutselig blitt mye farligere da, uten den lille papirlappen?

Lenke til kommentar
Da kan du ikke lese særlig godt.

Visst du ikke fikk med deg hva jeg skrev om Mc. Donalds.

 

Det jeg har fått med meg er at de fleste her er "for" cannabis. Helt sikkert for at de fleste også røyker det og da vil de som røyker det ikke komme med negative innspill om cannabis.

 

Jeg har ALDRI fått 1 god grunn for at cannabis skal bli lovlig, eneste som har kommet opp til nå kaller jeg for svada, så i bunn og grunn blir andre argumenter idiotisk også :)

 

Jeg er klar over at du ikke mente det du sa om Mc Donalds, men hvorfor gjelder ikke det samme for burgere som en joint?

 

Jeg røyker ikke cannabis.

 

Du har fått flere grunner, jeg kan gjenta noen uten å gå i dybden:

1. Det er ikke farligere enn andre rusmidler vi har i dag, altså bør cannabis bli lovlig eller andre lovlige forbudt.

2. Det vil ha stor samfunnsøkonomisk gevinst ettersom det vil bli mer hvitt arbeid, politiet får frigjort ressurser, ny inntektskilde for staten, kriminelle miljø mister en enorm inntektskilde.

3. Brukerne av produktet vil få et bedre produkt, kjøper man gå gaten kan man ende opp med hva som helst.

4. Cannabis vil ikke lenger være et "gateway drug" ettersom man ikke trenger å oppsøke kriminelle miljø med tilgang på langt tyngre stoffer.

5. Frihet. Vi skal ha frihet til å bestemme selv innenfor rimelighetens grenser. Når vi snakker om et relativt ufarlig stoff, hvorfor forby det?

6. Cannabisplanten kan også brukes til andre ting, som medisiner, klær og drivstoff.

7. Brukerne av stoffet vil slippe å bli stigmatisert, kriminalisert og trakassert.

8. Heving av et forbud vil sette større krav til informasjon, dette fører til at de fleste faktisk vil vite hva cannabis er og gjør, i motsetning til i dag.

 

Det er nevnt mange flere gode argumenter i denne tråden, og de er forklart mye bedre enn det jeg gjorde i løpet av to minutter her. Jeg foreslår at du faktisk leser litt av det som er skrevet.

Lenke til kommentar

@ V-by

 

1: Ingen vet du har brutt loven før det finnes beviser/vitner osv. Så hvem bryr seg da? Så da er det LITE relevant.

 

2: Narkotika = Ulovlig rusmiddler.

Hasj/cannabis kan du slutte med, da du aldri blir fysisk avheing. Dokumentere at du blir avheing av heroin? Haha, håper jeg misforsto deg der!

 

3: Det spm ditt var ikke saklig engang. Røyk så mange jointer til du dauver for min del, lykke til med iquen din isåfall :)

 

4: Piss. Om du googler litt så kanskje du finner noen kilder selv.

 

5: De forbyr narkotika ja, kun hasj som er lovlig! Fordi de er i grunnen veldig smart, fleste parten der er vel ikke junkier ;)

 

6: Hva får deg til å tro at du har så mye mere peiling? Og bruker du troverdige "kilder" NEPPE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...