Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

THC forblir i kroppen i maksimum 10 dager hvis du ikke røyker aktivt, hvis du er "innrøyka" kan det bli i fettreservene i flere måneder, det er sant.

 

Selvfølgelig må det tas hensyn til folk, på samme måte som det blir på røyk. Personlig tror jeg ikke cannabis kommer til å bli et populært festrusmiddel selv om det blir lovlig, så tviler på at du har noe å bekymre deg for der. Uansett så er ikke akkurat det at det lukter av klærne et argument mot legalisering...

Lenke til kommentar
Vi trenger ihvertfall ikke en sløv-hasjberuset befolkning :p

 

Da er det vel greit å kriminalisere det?

 

Det er jo allerede kriminelt.

 

Hva tilsier at vi skulle fått en "sløv-hasjberuset befolkning"?

 

 

Fordi man blir det etter lengere hasjrøyking.

Jeg tviler på at ting hadde vært bedre om hasj var lovlig og alkohol ulovlig.

 

Jeg skal faen meg åpne coffee shop når det blir legalisert!

 

Når? Om det blir mener du vel?

Lenke til kommentar

Vis meg veien til studier som sier at du blir sløv av hasj så skal jeg gjerne adoptere den tankegangen. Akkurat nå er det fordi du antageligvis har stoner-venner og siden de røyker cannabis, cannabis = stoner. Dette er absolutt ikke tilfelle, det er nok heller det at det er oftere folk som er late som røyker, eller hvert fall utmerker seg som røykere.

Lenke til kommentar

Er det sant at det er dødsstraff for å røyke hasj i Singapore?

 

Vis meg veien til studier som sier at du blir sløv av hasj så skal jeg gjerne adoptere den tankegangen. Akkurat nå er det fordi du antageligvis har stoner-venner og siden de røyker cannabis, cannabis = stoner. Dette er absolutt ikke tilfelle, det er nok heller det at det er oftere folk som er late som røyker, eller hvert fall utmerker seg som røykere.

 

Er du for hasj, men mot cannabis?

Lenke til kommentar
Vis meg veien til studier som sier at du blir sløv av hasj så skal jeg gjerne adoptere den tankegangen. Akkurat nå er det fordi du antageligvis har stoner-venner og siden de røyker cannabis, cannabis = stoner. Dette er absolutt ikke tilfelle, det er nok heller det at det er oftere folk som er late som røyker, eller hvert fall utmerker seg som røykere.

 

Er det virkelig nødvendig med beviser?

 

Det sier seg jo selv at man blir sløv av hasj/cannabis.

 

Så du mener at det ikke har noen negative effekter?

Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig med beviser?

 

Det sier seg jo selv at man blir sløv av hasj/cannabis.

 

Så du mener at det ikke har noen negative effekter?

Skal du komme med en så radikal påstand må du nok ha noe å støtte det opp med. Rusen er sløvende, det betyr ikke at du blir sløv etter lengre tid, på samme måte som at du ikke blir løsreven eller aggressiv av å drikke alkohol. Selvfølgelig har cannabis negative effekter, men de er ikke at man "blir sløv", for dette er det ingenting som tyder på (og nei, anekdotale "bevis" teller ikke).

 

Negative effekter er i all hovedsak relatert til måten du inntar stoffet på, når det røykes så er det selvfølgelig med alle de farene som å inhalere røyken fra et brent organisk stoff medfører. I tillegg så er det et rusmiddel som skal for all del behandles med respekt av brukere! Cannabis kan påskynde psykoser og schizofreni hos personer som er mottakelige for de (med andre ord, hvis du kommer til å utvikle schizofreni eller en psykose så kommer du til å gjøre det tidligere ved bruk av cannabis).

Lenke til kommentar
Er det virkelig nødvendig med beviser?

 

Det sier seg jo selv at man blir sløv av hasj/cannabis.

 

Så du mener at det ikke har noen negative effekter?

Skal du komme med en så radikal påstand må du nok ha noe å støtte det opp med. Rusen er sløvende, det betyr ikke at du blir sløv etter lengre tid, på samme måte som at du ikke blir løsreven eller aggressiv av å drikke alkohol. Selvfølgelig har cannabis negative effekter, men de er ikke at man "blir sløv", for dette er det ingenting som tyder på (og nei, anekdotale "bevis" teller ikke).

 

Negative effekter er i all hovedsak relatert til måten du inntar stoffet på, når det røykes så er det selvfølgelig med alle de farene som å inhalere røyken fra et brent organisk stoff medfører. I tillegg så er det et rusmiddel som skal for all del behandles med respekt av brukere! Cannabis kan påskynde psykoser og schizofreni hos personer som er mottakelige for de (med andre ord, hvis du kommer til å utvikle schizofreni eller en psykose så kommer du til å gjøre det tidligere ved bruk av cannabis).

 

 

Med andre ord så har jeg skjønt at du er for cannabis.

Beklager det har jeg ikke, men jeg skal også stille meg kritisk til en person som er "for" fordi han vil jo være for uansett (koste hva det koste vil)

Kanskje du da kan fortelle meg hvorfor det er ulovlig, hvorfor går det under "narkotika" om det er så flott stoff?

Lenke til kommentar
Det sier seg jo selv at man blir sløv av hasj/cannabis.

 

A priori?

 

A priori?

 

Det sier seg selv?

 

Med andre ord så har jeg skjønt at du er for cannabis.

Beklager det har jeg ikke, men jeg skal også stille meg kritisk til en person som er "for" fordi han vil jo være for uansett (koste hva det koste vil)

Kanskje du da kan fortelle meg hvorfor det er ulovlig, hvorfor går det under "narkotika" om det er så flott stoff?

 

Det er ikke et flott stoff, men det er kanskje ingen grunn til å forby det bare fordi det kan være farlig? Skal vi forby sukker? Mækkærn? Kaffe? Alkohol?

Lenke til kommentar
...

 

 

Med andre ord så har jeg skjønt at du er for cannabis.

Beklager det har jeg ikke, men jeg skal også stille meg kritisk til en person som er "for" fordi han vil jo være for uansett (koste hva det koste vil)

Kanskje du da kan fortelle meg hvorfor det er ulovlig, hvorfor går det under "narkotika" om det er så flott stoff?

Hah, jeg var faktisk veldig i mot cannabis opptil ca 6 måneder siden da jeg ble presentert for debatten og så hvor latterlig lite hold det er i argumentene mot legalisering.

Du spør hvorfor det er ulovlig og hvorfor det går under narkotika. Vel, der har du svaret ditt. Det går under narkoitka FORDI det er ulovlig. Grunnen til at det er ulovlig kan spores tilbake til "Reefer Madness" dagene. Det ble gjort mye propaganda (hvis du ikke tror på meg når jeg bruker ordet propaganda burde du se Reefer Madness) for å få marijuana kriminalisert. Kriminaliseringen av marijuana i USA kom i 1937, 4 år etter prohibisjonen av alkohol sluttet. Grunnen kan ha vært mange, økt bruk i det hvite samfunnet, ønske om å kontrollere de meksikanske immigrantene, uavhengig av årsaken så ble det hvertfall kriminalisert uten et vitenskapelig grunnlag. Hvis du virkelig tror at USA kunne kriminalisere marijuana på grunnlag av vitenskapelige studier i 1937 er du ganske naiv. På ett eller anna punkt hadde marijuana blitt legalisert igjen (mener å huske at det ble fjerna fordi det var grunnlovsstridig eller noe i den duren). I 1969 erklærte Richard Nixon War on Drugs, i 1971 ble marijuana kriminalisert igjen. The DEA ble forøvrig oppretta i 1973. Resten av verden har bare slengt seg på lasset siden USA har vært den regjerende supermakten for "den frie verden" i løpet av de siste 80-åra.

 

EDIT: Forresten, innenfor medisin er ikke cannabis definert som et narkotikum, dette er kun innenfor loven!

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Kanskje du da kan fortelle meg hvorfor det er ulovlig, hvorfor går det under "narkotika" om det er så flott stoff?

Les forrige side. Det er pga. misinformasjon spredd i USA på 30-40 tallet som førte til at Cannabis ble forbudt. Norge fulgte etter på 60-tallet. Den dag i dag lever mye av den misinformasjonen videre.

 

Rusen er sløvende

Det kommer jo veldig ann på personen og hva man inntar. En god lys Sativa for meg har så og si stikk motsatt virkning, jeg blir aktiv og har lyst til å gjøre ting. Mørk Indica gjør meg "sløv", men klarer da fortsatt fint å gjøre dagligdagse ting :)

Lenke til kommentar

http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotikum#Narkotika

Her blir alkohol også opplistet som et narkotikum.

 

Fra: http://en.wikipedia.org/wiki/Narcotics

Use of the word "narcotic" to refer to any illegal or unlawfully possessed drug including marijuana and cocaine is common worldwide, although these substances are not considered narcotics in a medical context.

 

Tror vi burde unngå å bruke ordet narkotika som best vi kan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...