Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Jeg ville mest sannsynligvis bruke cannabis mer om det var lovlig. Det ville gjort det lettere tilgjengelig og billigere, noe som ville gjort det lettere for oss utenfor miljøene å bruke det.

 

Slik det er nå finnes det omtrent ikke noe miljø. Jeg tilhører ikke et annet miljø enn vanlige folk på min alder, likevel har jeg omtrent fem forskjellige kilder hvis jeg skulle ønske det. Og jeg bruker ikke cannabis engang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt å se på målingen.

Jeg er litt nysgjerrig, og litt forbløffet.

Dere som har stemt nei for legalisering. Hvorfor mener dere at folk som bruker det som medisin bør straffes?

Synes det er litt morsomt at dere mener at de som synes cannabis hjelper evt helseproblemer de har ikke bør få lov til det.

Hva er det som sviver oppi hodene deres egentlig?

Er de en samfunns trussel eller er det prinsippene dere sitter med som gjør at dere ser ned på det. Hva?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Nå definerer muligens ikke jeg miljø på samme måte som dere, men her er det ihvertfall et miljø. Det er visse personer som har contacts og alle de andre har ikke det. Jeg veit om en som kan skaffe, men har aldri snakka med han, så tar ikke sjansen på å kontakte ham. Tenk om jeg plutselig får hele gjengen hans på døra:O

 

Kan nok få tak i om jeg absolutt vil, men det blir igjennom en venns venns venn, og det er litt mye jobb :p

Lenke til kommentar

 

Du misforstår. Jeg bor i en storby, og vet hvordan det er. Det jeg mener er at du ikke trenger å være en del av noe spesielt miljø for å få tak i hasj, slik det kanskje var før. Hasj florerer, alle som vil kan få tak i det, omtrent uavhengig av kontaktnett. Marihuana er dog en annen sak.

Lenke til kommentar
Cannabis blir ansett av majoriteten å være mer skadelig enn tobakk og alkohol, derfor er prohibisjon forsvarlig...

Pølsevev.

 

En undersøkelse utført i USA i 2004 viste at et flertall av befolkningen er kreasjonister. Du sier at dette betyr at ingen bør lære om evolusjon. Jeg sier det betyr at alle bør lære mer om evolusjon.

 

Argumentum ad populum er ikke noe en bør basere helseavgjørelser på.

 

Jeg viste bare EloX at argumente hans faller sammen på samme måte.

 

Unnskyld meg...
Cannabis blir ansett av majoriteten å være mer skadelig enn tobakk og alkohol, derfor er prohibisjon forsvarlig...

Vi VET nå at Cannabis er MINDRE skadelig enn BÅDE alkohol og tobakk. Derfor er en prohibisjon IKKE forsvarlig.

 

Vi vet ikke det, nei. Da hadde forbudet vært opphevet. Det trengs nok mer forskning.

 

Hvis vi skulle bygd narkotikalovene våre fra bunn av, uten "tradisjonshensyn" ville både alkohol og tobakk vært ulovlig, naturligvis.

 

Hvorfor det? Begge deler kan nytes rekreasjonelt uten å komme ut av kontroll. Tenk på all kriminaliteten og faenskapen som ville følge med et forbud!

 

Hvis 51% av Norges befolkning ønsket et forbud mot homofili, ville det ikke vært riktig å vedta det.

 

Jeg ville mest sannsynligvis bruke cannabis mer om det var lovlig. Det ville gjort det lettere tilgjengelig og billigere, noe som ville gjort det lettere for oss utenfor miljøene å bruke det.

 

Hvis det ikke er skadelig, er det ikke et problem.

 

Var forresten om hasj på nyhetene i dag.

 

Og så har vi denne, da: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=571222

 

Svensk ungdom er blant de mest skeptiske i Europa til narkotika og det kan nok spores tilbake til en nulltoleranse.

 

Legaliserings-folk: Er dere for legalisering av marijuana også?

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Det er ikke farlig, men det er heller ikke bra over lengere tid. Folk pirres opp psykisk, blir veldig sløve osv.

Men ikke sånn direkte farlig, er vel ingen som har røyket seg ihjel eller blitt alvorlig syk av det(?)

Vi trenger ihvertfall ikke en sløv-hasjberuset befolkning :p

Lenke til kommentar
Jeg viste bare EloX at argumente hans faller sammen på samme måte.
Vi vet ikke det, nei. Da hadde forbudet vært opphevet. Det trengs nok mer forskning.

Ikke en gang the DEA benekter at alkohol er mer skadelig enn cannabis. En latterlig stor majoritet av alle vitenskapelige tester viser dette resultatet. Argumentet mitt faller ikke på samme måte fordi det du sa var løgn, det jeg sa var sant, det er en LITEN forskjell akkurat der.

 

Finn meg EN pålitelig kilde som sier at hasj eller marihuana er mer skadelig enn alkohol. Jo, vi vet at cannabis er mindre skadelig enn alkohol, grunnen til at det ikke er legalisert ligger ikke her...

 

Hvorfor det? Begge deler kan nytes rekreasjonelt uten å komme ut av kontroll. Tenk på all kriminaliteten og faenskapen som ville følge med et forbud!

La meg omformulere meg: Hadde vi revurdert lovene våre basert på helsemessige årsaker hadde verken alkohol eller tobakk vært lovlig. Dessuten, tenk på all kriminaliteten og faenskapen som følger med et forbud av cannabis.

 

Svensk ungdom er blant de mest skeptiske i Europa til narkotika og det kan nok spores tilbake til en nulltoleranse.

USA kjører noe av den hardeste nulltoleranse politikken i den vestlige verden, ungdommen der er ikke akkurat skeptiske...

 

Hva negative effekter angår så tror jeg nok at det ville bety økt forbruk. I Nederland har ikke forbruket gått opp, men i Alaska så dobla det seg (antageligvis gikk alkoholforbruket ned og det påførte samfunnet og ungdommen generelt mindre skade, men det er ikke saken)..

 

EDIT:

Hvis 51% av Norges befolkning ønsket et forbud mot homofili, ville det ikke vært riktig å vedta det.

Jeg har aldri påstått at det er riktig, jeg har påstått at det er slik det ofte er i et demokrati. Folket vil aldri godta et alkoholforbud, det opplevde Norge i 1916 og årene som følgte, det samme gjorde USA fra 1920 til 33, derfor bestemmer folket. Uavhengig av hvem som trekker linja så trekkes den og den må bli fulgt. Det er gjort nok av tester på skadeligheten rundt cannabis, nesten alle viser at cannabis er tryggere enn alkohol. Jeg har ikke sett en eneste test som viser at cannabis er mer skadelig, men jeg kan jo selvfølgelig ikke utelukke de selv om jeg ikke har sett dem, derav "nesten aldri". Linja trekkes, linja må bli holdt, vi kan ikke sitte å plukke ut ting som logisk sett ikke skal plukkes ut pga tradisjoner og tiår med propaganda...

Endret av EloX
Lenke til kommentar

 

Du misforstår. Jeg bor i en storby, og vet hvordan det er. Det jeg mener er at du ikke trenger å være en del av noe spesielt miljø for å få tak i hasj, slik det kanskje var før. Hasj florerer, alle som vil kan få tak i det, omtrent uavhengig av kontaktnett. Marihuana er dog en annen sak.

Ah, beklager ;)

 

Er det overhodet ingen negative effekter ved legalisering?

Sett bort fra de negative sidene som allerede eksisterer ved å holde det forbudt, nei.

 

Har det noe med at marihuana er ferskt?

Det kan lagres i flere år uten å miste noe effekt. Grunnen ligger i profitt og transport, det er mer penger å hente fra hasj kontra marihuana.

 

Hvorfor det? Begge deler kan nytes rekreasjonelt uten å komme ut av kontroll. Tenk på all kriminaliteten og faenskapen som ville følge med et forbud!

 

Jeg unngår alkohol, for som du sier det kriminelle miljøet ville vært meget raskt ute med og utnytte det, samt at økonomien er såpass bygd rundt det nå at det ville høyst sannsynlig gjort altfor stor skade til å kunne være mulig å gjennomføres. ( Desverre )

Røyk derimot er noe man ikke kan nyte rekreasjonelt. ( Det finnes unntak, men de er sjeldne )

Nikotin er som sagt et av de mest vanedannende stoffet menneske kjenner til.

PS: Jeg røyker selv.

 

Vi vet ikke det, nei. Da hadde forbudet vært opphevet. Det trengs nok mer forskning.

Forbudet eksisterer pga. misinformasjon i USA på 30-40-tallet som på 60-tallet førte til at det også har blitt forbudt i Norge. Misinformasjonen fra den tiden lever videre den dag i dag, og hindrer en legalisering.

 

Men ikke sånn direkte farlig, er vel ingen som har røyket seg ihjel eller blitt alvorlig syk av det

Det er umulig å ta overdose på cannabis. Eneste skadene som kan oppstå kommer ikke som følger av cannabis, men andre elementer. Bruker man tobakk kommer de bivirkningene inn i bildet og bruker man vann kan man utvikle kreft/lunge-ødem over tid.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Røyk derimot er noe man ikke kan nyte rekreasjonelt. ( Det finnes unntak, men de er sjeldne )

Nikotin er som sagt et av de mest vanedannende stoffet menneske kjenner til.

PS: Jeg røyker selv.

 

Er du for kriminalisering av nikotin?

 

Er ikke cannabis vanedannende? Er det ikke farlig for lungene å røyke det, akkurat som tobakk?

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Alkohol er en meget innarbeidet del av den norske folkesjela, og kan ikke illegaliseres over natta. Det ville ført til rabalder. Det er diskriminering av cannabis at det skal være ulovlig når alkohol ikke er det, men sånn må det nok bare være.

Hvorfor "må det nok bare være sånn"?

Lenke til kommentar
bruker man vann kan man utvikle kreft/lunge-ødem over tid.

 

Hæ? Lol.

 

Hadde vi revurdert lovene våre basert på helsemessige årsaker hadde verken alkohol eller tobakk vært lovlig.

 

Jo, fordi vi vet at et forbud bare gjør alkoholskadene verre.

basert på helsemessige årsaker

 

Helsa blir dårligere pga forbud. Det er helsemessigg årsak nok for meg.

Lenke til kommentar
Alkohol er en meget innarbeidet del av den norske folkesjela, og kan ikke illegaliseres over natta. Det ville ført til rabalder. Det er diskriminering av cannabis at det skal være ulovlig når alkohol ikke er det, men sånn må det nok bare være.

Hvorfor "må det nok bare være sånn"?

 

Vet ikke. Men jeg ville ikke satt pris på om det luktet hasj overalt og av alle. Det burde i så fall opprettes egne steder hvor det var lov. Jeg ville også synes det var kjipt om det skulle røykes i stedet for å drikkes på fest. Lukter av klærne, og stoffene sitter i kroppen i månedsvis etterpå, har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...