Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men vi må legge denne tanken til side, når man tenker over hva legalisering vil medføre:

Flere folk vil prøve det. Også yngre folk. "Når det er lovlig kan det vel ikke være farlig?".

Har du så lite tro på folk? Ja, mange er dumme, men de færreste tenker vel slik? Uansett om det er tilfellet så er informasjon løsningen og ikke forbud.

 

En langer bryr seg ikke om alder, så for en under 18 så er cannabis mye lettere å skaffe for dem nå.

 

Samfunnet er ikke tjent med rus egentlig. Det ideelle hadde vært å fjernet alt av tobakk, alkohol osv, men det går aldri.

Rus kan være avslappende, energigivende, spennende, kjekt, etc. Det ser jeg på som positivt og jeg mener samfunnet tjener på det.

 

Det samfunnet ikke tjener på er de negative effektene av visse rusmidler. Derfor bør man prøve å dempe skadevirkningene, ikke forby det.

Jeg skrev at jeg ikke vil forby det. Og når jeg sier at samfunnet ikke er tjent med det, tenker jeg selvføgelig på de negative sidene, som er mye større enn de positive.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men vi må legge denne tanken til side, når man tenker over hva legalisering vil medføre:

Flere folk vil prøve det. Også yngre folk. "Når det er lovlig kan det vel ikke være farlig?".

Har du så lite tro på folk? Ja, mange er dumme, men de færreste tenker vel slik? Uansett om det er tilfellet så er informasjon løsningen og ikke forbud.

 

En langer bryr seg ikke om alder, så for en under 18 så er cannabis mye lettere å skaffe for dem nå.

 

Samfunnet er ikke tjent med rus egentlig. Det ideelle hadde vært å fjernet alt av tobakk, alkohol osv, men det går aldri.

Rus kan være avslappende, energigivende, spennende, kjekt, etc. Det ser jeg på som positivt og jeg mener samfunnet tjener på det.

 

Det samfunnet ikke tjener på er de negative effektene av visse rusmidler. Derfor bør man prøve å dempe skadevirkningene, ikke forby det.

Jeg skrev at jeg ikke vil forby det. Og når jeg sier at samfunnet ikke er tjent med det, tenker jeg selvføgelig på de negative sidene, som er mye større enn de positive.

Da misforstod jeg (EDIT: eller ikke misforstod, men glemte første delen av innlegget mens jeg svarte på resten).

 

Men virkningene av rusmidler er svært forskjellige fra rusmiddel til rusmiddel. Jeg mener de positive sidene av f. eks. koffein og cannabis er mye større enn de negative sidene. Derimot så er de negative sidene av f. eks. nikotin, alkohol, heroin og metamfetamin mye større enn de positive.

 

Jeg misliker sterkt å kjøre alle rusmidler under èn kam. Det blir f. eks. som å si at alle medisiner er *sett inn påstand her*.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Men vi må legge denne tanken til side, når man tenker over hva legalisering vil medføre:

Flere folk vil prøve det. Også yngre folk. "Når det er lovlig kan det vel ikke være farlig?".

Har du så lite tro på folk? Ja, mange er dumme, men de færreste tenker vel slik? Uansett om det er tilfellet så er informasjon løsningen og ikke forbud.

 

En langer bryr seg ikke om alder, så for en under 18 så er cannabis mye lettere å skaffe for dem nå.

 

 

Det samfunnet ikke tjener på er de negative effektene av visse rusmidler. Derfor bør man prøve å dempe skadevirkningene, ikke forby det.

 

Jepp er lettere for ungdommen å skaffe cannabis enn alkohol og tobakk i dag.

 

“If you don't think drugs have done good things for us, then take all of your records, tapes and CDs and burn them. Cause you know what? The musicians that made all that great music that's enhanced your lives throughout the years? Real fucking high on drugs. The Beatles were so fuckin' high they let Ringo sing a few songs."

Bill Hicks

Lenke til kommentar
Da misforstod jeg (EDIT: eller ikke misforstod, men glemte første delen av innlegget mens jeg svarte på resten).

 

Men virkningene av rusmidler er svært forskjellige fra rusmiddel til rusmiddel. Jeg mener de positive sidene av f. eks. koffein og cannabis er mye større enn de negative sidene. Derimot så er de negative sidene av f. eks. nikotin, alkohol, heroin og metamfetamin mye større enn de positive.

 

Jeg misliker sterkt å kjøre alle rusmidler under èn kam. Det blir f. eks. som å si at alle medisiner er *sett inn påstand her*.

 

 

Jeg forvirrer ved å snakke om både alkohol, cannabis og rusmidler generelt. Det jeg mener er at alle rusmidler burde vært lovlig, da jeg mener folk skal få bestemme over sin egen kropp. Derfor vil jeg ikke forby alkohol eller nikotin. Men cannabis og slikt som allerede er ulovlig, burde forbli ulovlig. Fordi hvis vi plutselig legaliserer det, hvis det fortelle folket at det er egentlig ikke så farlig som folk vil ha det til.

Lenke til kommentar
Da misforstod jeg (EDIT: eller ikke misforstod, men glemte første delen av innlegget mens jeg svarte på resten).

 

Men virkningene av rusmidler er svært forskjellige fra rusmiddel til rusmiddel. Jeg mener de positive sidene av f. eks. koffein og cannabis er mye større enn de negative sidene. Derimot så er de negative sidene av f. eks. nikotin, alkohol, heroin og metamfetamin mye større enn de positive.

 

Jeg misliker sterkt å kjøre alle rusmidler under èn kam. Det blir f. eks. som å si at alle medisiner er *sett inn påstand her*.

 

 

Jeg forvirrer ved å snakke om både alkohol, cannabis og rusmidler generelt. Det jeg mener er at alle rusmidler burde vært lovlig, da jeg mener folk skal få bestemme over sin egen kropp. Derfor vil jeg ikke forby alkohol eller nikotin. Men cannabis og slikt som allerede er ulovlig, burde forbli ulovlig. Fordi hvis vi plutselig legaliserer det, hvis det fortelle folket at det er egentlig ikke så farlig som folk vil ha det til.

"Det jeg mener er at alle rusmidler burde vært lovlig, da jeg mener folk skal få bestemme over sin egen kropp."

"Men cannabis og slikt som allerede er ulovlig, burde forbli ulovlig."

:dontgetit:

 

"...at det er egentlig ikke så farlig som folk vil ha det til": Men det stemmer jo, det er ikke så farlig som folk vil ha det til.

Lenke til kommentar
Å legalisere er et uheldig signal. "Cannabis er greit å bruke". Det bør staten unngå.

Nå gjør du en antakelse, nemlig at cannabis ikke er greit å bruke, og baserer argumentet på den.

 

Problemet er at du ikke klarer å forklare hvorfor cannabis ikke er greit å bruke, så den antakelsen er ugyldig.

 

Ettersom argumentet bygger på den antakelsen, er argumentet også ugyldig.

 

 

Tror det er en latinsk setning for dette her, men kommer ikke på den.

 

 

EDIT: Er det en stråmann mon tro. :hmm:

EDIT 2: Ser ikke ut som det.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Å legalisere er et uheldig signal. "Cannabis er greit å bruke". Det bør staten unngå.

Har folk fått for seg at det er "greit" å røyke sigaretter? Håper ikke det, for da går landet til hundene. Røykpakker som det står "Røyking dreper" og "Røyking er skadelig for deg og dine omgivelser" på kan umulig sende ut budskapet om at dette er frukt og grønt, men folk røyker allikevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...