Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Grunnen til at alkohol gjør mer skade enn narkotika, er selvfølgelig at det er lovlig og at flere dermed bruker det. Hadde alle nordmenn begynt å ruse seg på narkotika hver helg, ville det nok vært større problemer en vi har i dag.

 

Du tar feil. Hvertfall så lenge det kun er snakk om cannabis. Alkohol har så utrolig store skadevirkninger i forhold til mange stoffer at det er helt bakvendt at det er lov.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Dere vil jo legalisere tyngre stoffer også...

2. Jeg er for kriminalisering av alkohol.

1: Noen her er for full legalisering av alle stoffer. Ikke alle.

2: Det kommer aldri til å skje

 

1. Noen da. Argumentet slår i så fall sprekker.

2. Det vet du ikke.

 

Man har jo prøvd å ulovliggjøre alkohol før, og man ser hvordan det gikk.

 

Det er fordi det er innarbeidet i samfunnet, og folk vil ikke slutte på flekken. Det må skje sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Egentlig, selv om jeg ruser meg selv på alkohol.

Da er du en hykler. Jeg liker ikke å diskutere med hyklere.

 

Please get the fuck out of this thread! :mad:

 

Bare sånn for å være sikker på at du skjønte det så var dette en tull. Ja, jeg mener du er en hykler, men du er da hjertelig velkommen til å diskutere her likevel. Jeg kommer bare ikke til å ta deg like seriøst. ;)

 

Lenke til kommentar
Alle er hyklere. Du ønsker vel ideelt at folk i Afrika skal ha det bra, men du bruker heller pengene dine på luksusvarer du ikke trenger enn å gi dem til hjelpeorganisasjoner.

:huh:

 

Du er en hykler hvis du gjør det motsatte av hva du mener. Å være mot alkohol selv om du drikker det er hykleri og det er en negativ ting (så ikke bare blås det vekk med "alle er hyklere").

 

At folk sier at man må sende penger til afrika, uten å gjøre det selv, er hykleri. Ditt eksempel er ikke det.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Men folkens. Tanken om at voksne mennesker skal få bestemme over sin egen kropp syns jeg er flott . Det være seg selge den, skjære i den, tenne på den, ha i seg indisk mat eller ha i seg forskjellige stoffer.

 

Men vi må legge denne tanken til side, når man tenker over hva legalisering vil medføre:

Flere folk vil prøve det. Også yngre folk. "Når det er lovlig kan det vel ikke være farlig?".

 

Samfunnet er ikke tjent med rus egentlig. Det ideelle hadde vært å fjernet alt av tobakk, alkohol osv, men det går aldri.

Lenke til kommentar
Alle er hyklere. Du ønsker vel ideelt at folk i Afrika skal ha det bra, men du bruker heller pengene dine på luksusvarer du ikke trenger enn å gi dem til hjelpeorganisasjoner.

Vel. Jeg liker ikke hjelpeorganisasjoner. Alt for mye går til administrasjon. Derimot så er jeg med og støtter skolegangen til en jente som bor i Angola direkte. Faren min jobber der nede og vi har valgt ut en familie som et prosjekt der vi støtter dem slik at de lettere kan bygge en fremtid for landet sitt. Er tross alt ikke lenge siden de kom ut av en lang og blodig borgerkrig.

 

Kan DU si du gjør noe lignende?

Lenke til kommentar
Men vi må legge denne tanken til side, når man tenker over hva legalisering vil medføre:

Flere folk vil prøve det. Også yngre folk. "Når det er lovlig kan det vel ikke være farlig?".

Har du så lite tro på folk? Ja, mange er dumme, men de færreste tenker vel slik? Uansett om det er tilfellet så er informasjon løsningen og ikke forbud.

 

En langer bryr seg ikke om alder, så for en under 18 så er cannabis mye lettere å skaffe for dem nå.

 

Samfunnet er ikke tjent med rus egentlig. Det ideelle hadde vært å fjernet alt av tobakk, alkohol osv, men det går aldri.

Rus kan være avslappende, energigivende, spennende, kjekt, etc. Det ser jeg på som positivt og jeg mener samfunnet tjener på det.

 

Det samfunnet ikke tjener på er de negative effektene av visse rusmidler. Derfor bør man prøve å dempe skadevirkningene, ikke forby det.

Lenke til kommentar
Egentlig, selv om jeg ruser meg selv på alkohol.

Da er du en hykler!

Men hvem er vel ikke det? :p

 

Men det vil jo være umulig å få til et rusfritt samfunn.

Gjør man det ulovlig å ruse seg, vil folk også uansett ruse seg. Folk vil ruse seg!

 

Er det ulovlig, vil man kriminalisere en gruppe mennesker.

Folk vil få problemer med rusen, altså missbruk. De trenger hjelp, men tør ikke oppsøke hjelp da de er redde for represalier i form av bøter eller fengsel.

Politiet må bruke mange ressurser på den kriminaliteten som er skapt av forbudet. De må slå ned på brukere og selgere. Dette koster mye.

Man har heller ingen kontroll på markedet. Det er det kriminelle grupper som styrer. Det finnes ingen aldersgrense, du kan kjøpe hele døgnet og ingen begrensninger på hvor mye man kan kjøpe.

 

Gjør man det lovlig:

Folk vil fremdeles missbruke stoffet. Det er noe man aldri vil kunne unngå.

Men de som får problemer vil få det lettere å søke hjelp, da det ikke er noen frykt for straff inne i bildet.

Politiet får frigitt masse ressurser som de da kan bruke på ordentlig kriminalitet.

Regulerer man det, kan staten dyrke det frem selv. I canada gjøres vel dette, og det koster vel rundt 5kr å produsere ett gram hasj\marijuhana. Gateprisen i dag ligger på 100-150kr som oftest. Og staten vil da tjene masse penger på dette, som da kan gå til rehabilitering og avrusning og slikt.

Man kan også da sette begrensninger på hvor man kan kjøpe det, og når. Som alkohol er i dag. Jeg ser for meg at cannabis selges på polet, eller i en tilsvarendes butikk.

Og ikke minst, man kan sette en aldersgrense!

 

 

Slik jeg ser på det.

Lenke til kommentar
Men du som er for legalisering: Tar du da alt ansvar for komplikasjonene som kommer i kjølevannet av din valgfrihet?
Nå føler jeg du er på fisketur her. Jeg mener at ja, det har jeg gjort. Men antagelig kommer du til å komme med et oppfølgerspørsmål; så kom med det. Så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.
Blir litt OT nå lars....

Beklager. Du har rett. Skal prøve å ikke la meg lokke slik igjen. Jeg bare måtte. Når han prøver å arrestere meg slik og fakta er som de er så kunne jeg ikke la være.

Endret av Lars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...