Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Folkets frihet kan dessverre ikke være total i et velfungerende samfunn. Vi er ikke intelligente nok.

 

Da synes jeg vi skal fjerne Mac Donalds og reklame.

For siden mennesker blir overvektig, har de vært for dumme til å styre unna.

Og reklame fordi noen lar seg for lett påvirke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er du for en formynderstat som skal ta alle avgjørelser for deg. Det er ikke jeg. Jeg tror mennesker har rett til å gjøre hva de vil innenfor rimelighetens grenser. Hvordan er det ordtaket går: Din frihet ender der min frihet begynner? Hvordan påvirker jeg andre av å røyke cannabis? Har ikke mennesker plikt til å ta ansvar for seg selv? Hva med de av oss som ikke ønsker å bli dulla med av mamma Stoltenberg, de av oss som faktisk er ansvarlige og ønsker å bruke rusmidler på en rimelig og ansvarlig måte? Skal vi bli kalt kriminelle fordi vi faktisk er ansvarlige?

 

Jeg mener du har et veldig ødelagt synspunkt på hvordan en stat skal fungere. En stat er ikke en forelder, den skal ikke si hva som er bra og dårlig for deg, den skal jobbe for folket ikke i mot det. En stat kan godt opplyse mennesker i hva som er bra eller dårlig, men i bunn og grunn så bør avgjørelsen om å gjøre noe destruktivt eller produktivt ligge hos individet, ikke hos staten.

Lenke til kommentar

Jeg er for en mellomting. I motsetning til kommunister og liberalister som tror verden må være svart-hvit. Jeg mener det er statens oppgave å sørge for blant annet gratis skole, og å informere folk om skadevirkningene av forskjellige stoffer, samt å regulere hva slags reklame som skal tillates.

 

Synes du heroin-reklame bør tillates på TV?

Lenke til kommentar

Må bare legge til at innlegget mitt var ironisk:)

 

Nei, ikke et eneste menneske burde kunne ta fra andre frihet.

Dette omfatter også narkotika.

 

Det er bare sosialister som deg, thai-mat som tror mennesker er brød som ikke kan ta vare på seg selv.

 

EDIT: Regner med at den siste ikke var rettet mot meg, men ja, heroin-reklamer burde ikke være ulovlig.

Derimot betyr ikke det at TV-kanalene MÅ vise de.

Isåfall må folk må bare huske å bruke fornuften sin.

Endret av gneis
Lenke til kommentar

Jeg refererte ikke til deg, gneis, om du lurte på det ;)

 

thai-mat,

jeg liker reklamelovene slik de er i Norge akkurat nå. Grunnen til dette er at de er der for å passe på at den riktige informasjonen går til folket, og denne reguleringen kan jeg til grads støtte... Propaganda har aldri ganget noen. Om folk deretter får den riktige informasjonen, synes jeg da de burde ha rett til å handle på den informasjonen? Absolutt. Og det burde faen meg du og...

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Om folk deretter får den riktige informasjonen, synes jeg da de burde ha rett til å handle på den informasjonen? Absolutt. Og det burde faen meg du og...

 

Jeg er jævlig enig i det, men problemet er at folk ikke får den riktige informasjonen. Så lenge det ikke er ulovlig å spre falsk informasjon, bør det faen meg ikke være fritt fram for folk å ta valg. Når man ikke vet konsekvensene av et valg, mener jeg at det ikke er et fritt valg. Da er det bedre at valgene blir kontrollert av staten. Vet man derimot hva man går til, er det ikke noe problem.

 

Satan i helvete, jeg tror nesten et forbud mot propaganda og villedende reklame kunne vært på sin plass!

Lenke til kommentar

Legalisering av all narkotika burde bli innført. Så lenge det ikke går utover andre mennesker på en negativ måte burde et menneske få lov til å ta alle valgene de vil. Om man derimot skal legalisere all narkotika er det viktig at man får riktige opplysninger om de forskjellige stoffene, så man kan reflektere over om man faktisk er klar for å prøve det. En person må ta ta ansvar for for sine valg om dette skal innføres, og jeg vet ikke helt om alle er klare for det.

 

Om et menneske begår en voldelig handling når han er beruset på alkohol burde den personen dømmes utifra det han gjorde på fylla, og kanskje/forhåpentligvis tenker den personen seg bedre om neste gang han drikker. Jeg har venner som blir voldelige i fylla, og vi passer på dem så de ikke drikker for mye, men jeg har også venner som blir de hyggeligste personene i verden når de får litt alkohol i blodet. Skal man da ulovliggjøre alkohol bare på grunn av at noen får enkelte uheldige bivirkninger av å drikke det?

Lenke til kommentar

Forbud mot propaganda er det jo strengt talt på TV. Du har for eksempel ikke lov til å reklamere for noe som er usant osv...

 

Hvor nøyaktig er det denne propagandaen kommer fra mener du? Det som er problemet nå er jo at det ikke finnes nok informasjon om disse stoffene. En dealer vil jo prakke på folk amfetamin, kokain og det som værre er når man handler cannabis hos en som i tillegg selger andre stoffer. Jeg har nå levd i 18 år, kjenner ganske mange som driver med tyngre stoffer, selv har jeg gode karakterer og skal studere i Skottland til neste år, men jeg har aldri fått det for meg at amfetamin er noe bra å holde på med. Ikke en gang vennene mine, som har vært borti det ene og det andre, har påstått at noe av det er noe det ikke er, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med at unger ikke får korrekt informasjon.

 

Hoveddelen av den inkorrekte informasjonen kommer fra dealerne, ta dealerne vekk og du har kun et regulert marked igjen som det ikke er tillatt å reklamere for, derfor skjer ikke reklameringen (bevis for dette er alkohol og sigaretter). Staten kan da spre så mye korrekt informasjon den ønsker uten å bekymre seg for "konkurrenter". Hvem får vel for seg å si AMFETAMIN GJØR DEG KJEMPEKUL! til en større mengde ungdommer på en konsistent måte?

Lenke til kommentar
Hvorfor innføre enda et rusmiddel? Jeg er sikker som banken på at forbruket vil øke om det legaliseres.

Innføre et nytt rusmiddel? Hva prater du om?

Cannabis er allerede sterkt utbredt i Norge og verden ellers.

Det er umulig å bli kvitt det, du prater som om ingen bruker det siden det er ulovlig, men er det motsatte som skjer.

Det er flere og flere som bruker stoffet for hvert år som går.

 

Og forbudet skaper kriminelle og har flere negative sider enn en legalisering og regulering vil ha.

 

Av erfaring vet vi at narkotikabruk går utover andre. Det samme gjelder alkohol.

Hva skader det deg at jeg røyker en joint?

Lenke til kommentar
Det er flere og flere som bruker stoffet for hvert år som går.

 

Og flere vil det bli om det blir legalisert. Folk bruker ikke cannabis fordi det er tøft at det er ulovlig. Folk som deg er derimot for legalisering fordi det er så kult å være det. Politikerne - både på høyre- og venstresiden - ler av forslaget. Vis meg EN seriøs norsk politiker som er for legalisering!

Lenke til kommentar
Og flere vil det bli om det blir legalisert. Folk bruker ikke cannabis fordi det er tøft at det er ulovlig. Folk som deg er derimot for legalisering fordi det er så kult å være det. Politikerne - både på høyre- og venstresiden - ler av forslaget. Vis meg EN seriøs norsk politiker som er for legalisering!

Sikker på at det vil bli flere? på førstesiden i tråden ligger det en link som sier det motsatte. Men du er velkommen til å komme med noe som viser til det motsatte.

 

Og nei jeg er ikke for legalisering av cannabis fordi du syntes det er kult.

Jeg er for en legalisering og regulering fordi det har flere positive sider for samfunnet enn et forbud har.

 

Og grunnen til at utrolig få politikere vil ta del i debatten, er fordi staten i årevis har drevet løgn propaganda om dette, og når man først har lært mesteparten av befolkningen at man blir avhengige av heroin ved å røyke hasj, så sier resten seg selv.

Lenke til kommentar
Ting som ikke fører til noe godt, kan forbys. Jeg kunne uansett ikke tenke meg å bruke heroin, som da gjør det meg ingenting om det forbys. Folk som ønsker å bruke det, kan ha det så godt. De vet ikke sitt eget beste, og må beskyttes.

Dette er en diskusjon om cannabis, ikke heroin.

Om du ikke vil bruke noen rusmidler, so what? Det er ingen som skal tvinge de i deg.

 

Det er også stor foskjell på bruk og missbruk, noe som du tydelighvis ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Sikker på at det vil bli flere? på førstesiden i tråden ligger det en link som sier det motsatte.

 

Som om forumets brukere er representative for landet....Jesus...

 

Jeg vil gjerne ha en liste over positive effekter legalisering vil ha, samt begrunnelse.

 

Selv liberale venstre er imot legalisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ting som ikke fører til noe godt, kan forbys. Jeg kunne uansett ikke tenke meg å bruke heroin, som da gjør det meg ingenting om det forbys. Folk som ønsker å bruke det, kan ha det så godt. De vet ikke sitt eget beste, og må beskyttes.

 

Hah, og jeg antar at du påfører dette prinsippet på alkohol og cannabis og? Jeg må beskyttes fordi jeg er et uvitent barn som ikke aner hva jeg gjør? Du snakker ikke lenger om en formynderstat, du snakker om tvang, det du skriver grenser på slaveri. Har du ingen prinsipper om frihet og ansvar?

 

Jeg vet hva jeg gjør, jeg er fullstendig klar over farene ved alkohol og ved cannabis. Fortsatt VELGER jeg å gjøre det fordi det er et behov som blir stimulert. Dette behovet er, som jeg har påpekt tidligere, et fenomen som oppsto blant tusenvis av kulturer som utviklet seg uavhengig av hverandre. Hva behovet går ut på kan jeg ikke si, men det er der og det må vi ta hensyn til. Du kan ikke lukke øynene og si: DE VET IKKE SITT EGET BESTE! Jeg vet mitt eget beste, dette er mitt eget beste. Jeg er nå myndig og akter ikke å få en forelder byttet ut mot en annen og slik regner jeg med at menn og kvinner i alle aldre føler og!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...