Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmm d jeg sier er at jeg er lei av å kun protestere å gjøre opprør og vurderer litt "bedre" metoder

Det viktigste er vel å utfordre dogmene og sørge for at folk blir opplyst. Det er den eneste måten jeg ser vi kan forandre det på sikt. Sørge for at det er på dagsorden.

Lenke til kommentar

Hvorfor innføre enda et rusmiddel? Jeg er sikker som banken på at forbruket vil øke om det legaliseres.

 

det at vi finner ut skadeligheten av det i senere år har absolutt ingenting med de konklusjonene man dro på første halvdel av 1900-tallet. Dette var ikke basert på forskningsresultat, de ante ikke hva det var, derfor illegaliserte de det.

 

Føre var, vet du. Kanskje et ukjent begrep for dere FRP-ere.

Lenke til kommentar
Hvorfor innføre enda et rusmiddel? Jeg er sikker som banken på at forbruket vil øke om det legaliseres.

 

det at vi finner ut skadeligheten av det i senere år har absolutt ingenting med de konklusjonene man dro på første halvdel av 1900-tallet. Dette var ikke basert på forskningsresultat, de ante ikke hva det var, derfor illegaliserte de det.

 

Føre var, vet du. Kanskje et ukjent begrep for dere FRP-ere.

 

Rusmiddelet bør innføres fordi det ikke er en direkte belastning for samfunnet. Volden vil gå betraktelig ned ute på byen og folk vil bare bli slappe og fjerne.

 

Utestedene bør selv få velge om de vil selge cannabis-produkter eller alkohol :)

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Hvorfor innføre enda et rusmiddel? Jeg er sikker som banken på at forbruket vil øke om det legaliseres.

 

å så da?? det vil jo være en stor befrielse for de flere hundretusner i norge som røyker. og om noen andre rekrutteres vil vel ikke skade så mye. da ville i allefall ikke ha forbudet og snuten å bekymre seg over slik som man har i disse dager og jeg har veldig sterk feeling på at det er det som faktisk er det mest skadelige. personlig gir jeg blaffen i forbudet å gjør som jeg vil og ei bot på 2000 i året er jo ikke no store greier men selvfølgelig er det sure penger. dt er jo tross alt 20 gram :p

Lenke til kommentar
det at vi finner ut skadeligheten av det i senere år har absolutt ingenting med de konklusjonene man dro på første halvdel av 1900-tallet. Dette var ikke basert på forskningsresultat, de ante ikke hva det var, derfor illegaliserte de det.

 

Føre var, vet du. Kanskje et ukjent begrep for dere FRP-ere.

 

Forklar...

 

EDIT: Og grunnen til at vi skal innføre et nytt rusmiddel er enkel fra mitt standpunkt.

Akkurat nå straffer vi de som tar det rasjonelle valget og går for det mindre skadelige stoffet cannabis ovenfor alkohol. Dette er feil, det kan vi være enige om. Om dette er feil så burde ikke jeg bli straffet for dette, dette kan vi også være enige om. Ergo, det burde bli dekriminalisert. Hvis det er dekriminalisert så er det eneste illegaliseringen er godt for å oppfostre et svart marked fullt av voldelige kriminelle og destruktiv kultur. Det neste steget ville da være..?

Endret av EloX
Lenke til kommentar

til medisin Ok, som rusmiddel nei takk, sett mange som ikke tåler det, og når de får sterke psykoser og bli uføre blir de samfunnets problem og kostnad, derfor bør det ikke legaliseres i mine øyne. Man kan si at det ville blitt mindre røyking om det var lovlig, men det tror jeg ikke. Noen ville fått rusproblemer, som ikke ville brukt det før pga loven, andre ville hatt et helt greit forhold til det uten å få problemer, mens de som røyker nå og blir trukket mot rus (pga psykiske problemer eller liknedende) vil få det bedre da de slipper å ha noia samtidig som de er rusa. konklusjonen min er at godene ikke veier opp for ondene.

 

 

edit: retta noen skriveFEIL ( ikke leif!)

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Du antar at det er riktig at alkohol er legalt. Ideelt sett burde alkohol også vært forbudt, men det har vært lov så lenge at det vil føre til ramaskrik. Jeg tror samfunnet er best tjent med så få rusmidler som mulig. Å tillate alt som ikke er mer skadelig enn alkohol (som jo er ekstremt dyrt og skadelig for både samfunnet og enkeltmennesker) blir feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at cannabis kan påføre psykoser er det ingenting konklusivt som tilsier. THC er et psykoaktivt stoff, men cannabis har også antipsykotiske stoffer i seg. Det som vi vet, derimot, er at cannabis forverrer tilstanden til en som f.eks er schizofren. Akkurat nå gjør staten ingenting med å regulere cannabis og det er lettere å få tak i for en schizofren-mottakelig 15 åring enn alkohol er. I tillegg så opplyser vi ikke folk. Antall mannlige røykere har falt med 25% på like mange år, dette er ikke som et resultat av illegalisering, men som et resultat av opplysning. Vi viser at røyk er farlig, røyk gjør dette og dette og derfor får vi et rusfritt samfunn, ikke pga illegaliseringen av rusmidlene.

 

Hvis du er for cannabis illegalisering er du for alkohol illegalisering, cannabis er mye mindre skadelig for deg som et individ og for samfunnet enn det alkohol er. Jeg referer da til min forrige post på dette.

 

Vennligst les noen av argumentene før du kommer med: Nei, folk kommer til å være steine hele tida og staten må betale så det gidder jeg ikke ass...

 

Du antar at det er riktig at alkohol er legalt. Ideelt sett burde alkohol også vært forbudt, men det har vært lov så lenge at det vil føre til ramaskrik. Jeg tror samfunnet er best tjent med så få rusmidler som mulig. Å tillate alt som ikke er mer skadelig enn alkohol (som jo er ekstremt dyrt og skadelig for både samfunnet og enkeltmennesker) blir feil.

 

Mennesker har alltid funnet måter å endre bevisstheten deres på. Grunnen til dette er at de ønsker det. Hvis de har et ønske om det, og hvis vi skal på død og liv ha en formynder stat, er det ikke statens oppgave å sørge for at dette går på en tryggest mulig måte?

Lenke til kommentar

Egentlig burde alle rusmidler legaliseres.

Hva DU "tygger" på er vel ikke noen andres enn din sak med mindre du dytter det på noen eller fysisk tvinger noen til å bruke det?

 

Dessuten vil markedseffekten gjort at det var bedre priser og høyere kvalitet.

Effekten av lovlig bruk av f.eks. hasj har vist at brukerene ikke blir utstøtt av samfunnet og kan fint få seg vanlig jobb.

 

Og nei, narkotika er ikke bra.

Narkotika (de fleste, mer eller mindre) er fæle greier, men ingen burde ha rett til å nekte noen å bruke det.

Lenke til kommentar

Nikotin er et rusmiddel, når man begynner med nikotin er det "gøy".

 

Poenget vedstår, Daily-Drifter, misbruk eller ei, folk ønsker å gjøre det og slik har det vært i hundrevis av kulturer over hele verden. Jeg har aldri hørt om noen mennesker som koser seg med vodka, selv om jeg ikke tviler på at de eksisterer, er nok ikke dette hovedformålet ved at den konsumeres. Dette gjelder også for veldig mange andre alkoholholdige drikker.

 

EDIT: Til deg, thai, hva er svaret på dette (jeg prøver ikke å "ta" deg, jeg ønsker å høre svaret fra en som er mot legalisering).

Mennesker har alltid funnet måter å endre bevisstheten deres på. Grunnen til dette er at de ønsker det. Hvis de har et ønske om det, og hvis vi skal på død og liv ha en formynder stat, er det ikke statens oppgave å sørge for at dette går på en tryggest mulig måte?
Endret av EloX
Lenke til kommentar

Du kan si det samme om 15-åringer. Det finnes svært ansvarlige 15-åringer som ville hatt et fornuftig alkoholkonsum, men likevel får de ikke kjøpt alkohol i butikken. Hvorfor skal de lide for at mange jevnaldrende er søplehuer?

 

Folkets frihet kan dessverre ikke være total i et velfungerende samfunn. Vi er ikke intelligente nok.

Lenke til kommentar

Nederland er da i høy grad et velfungerende samfunn og har halvparten av rusmisbruket per 1000 innbygger til USA som har noen av de mest aggressive og strengeste narkotikapolitikken i verden. Jeg stiller meg egentlig litt skeptisk til de sterkere stoffene som meth, kokain og heroin, men det er en diskusjon for en annen gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...