Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Absolutt alle jeg kjenner eller vet om som røyker hasj, er personer som virker lite imponerende på meg. Stort sett uten arbeid, av helt andre grunner enn dagens arbeidsmarked, og generelt et dårlig kunnskapsnivå.

Det har sannsynligvis noe med at de som er smarte nok til å ufrivillig fremstå som intelligente, også er smarte nok til å skjule hasjbruken sin. Hasj fører neppe til lavere kunnskapsnivå, og heller motsatt om man sammenligner det med trash-dop som alkohol.

Dog; eneste rusmiddelet jeg kommer på som sannsynligvis har en positiv nettoeffekt på gjennomsnittsmannen er nok psykedelika. Hasj er mer noe man gjør når man virkelig kjeder seg.

Endret av Amoralsk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har sannsynligvis noe med at de som er smarte nok til å ufrivillig fremstå som intelligente, også er smarte nok til å skjule hasjbruken sin. Hasj fører neppe til lavere kunnskapsnivå, og heller motsatt om man sammenligner det med trash-dop som alkohol.

Dog; eneste rusmiddelet jeg kommer på som sannsynligvis har en positiv nettoeffekt på gjennomsnittsmannen er nok psykedelika. Hasj er mer noe man gjør når man virkelig kjeder seg.

Det spørs hvilken psykadelika det er snakk om. LSD f.eks vil jeg ikke direkte anbefale noen, men sopp syns jeg alle burde prøve! Rett og slett fordi LSD er en ganske heavy trip, sopp er mer moro og avslappende, veldig lik hasj/weed (var mer som en lengre weedrus for meg).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er en kausal årsak mellom de to i det hele tatt.

Selvsagt holder smarte folk hasjbruken sin skjult, spesielt om de har noe å tape på at det blir kjent. Smarte folk benytter seg av incentivene sine i handlingsmodeller, du er temmelig korka om du står frem som hasjrøyker samtidig som du vil opp og frem.

Det spørs hvilken psykadelika det er snakk om. LSD f.eks vil jeg ikke direkte anbefale noen, men sopp syns jeg alle burde prøve! Rett og slett fordi LSD er en ganske heavy trip, sopp er mer moro og avslappende, veldig lik hasj/weed (var mer som en lengre weedrus for meg).

Da har du sikkert tatt litt små mengder sopp, for det er temmelig store forskjeller i disse to. At LSD er heavy trenger ikke være en dårlig ting, og bad trips er et fryktelig misforstått fenomen.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Jeg siktet mer til hvor du skrev dette:

Hasj fører neppe til lavere kunnskapsnivå, og heller motsatt om man sammenligner det med trash-dop som alkohol.

Jeg tror ikke hasj, eller de fleste andre rusmidler for den saks skyld, gjør deg dummere eller smartere. Der det er en trend, så tror jeg vi ser på en korrelasjon, og ikke en kausalitet.

Lenke til kommentar

Alkohol bruk over tid gir en kronisk lidelse som kalles alkoholisme som du prøvde å sidestille med daglig cannabis bruk på forrige side for å vise hvor mye en skal røyke for at du ikke skal ønske å omgåes dem. Det går ikke å røyke så mye cannabis at det kan sidestilles med en alkoholiker.

Alkohol bryter forøvrig ned hjerne og lever over tid og gir dårligere kognitive evner, evner som det kan hende at komme tilbake etter flere måneder uten alkohol inntak men som kan forbli kroniske livet ut.

Alkohol er noe av det verste dopet som finnes sammen med methamphetamine, crack cocain og heroin, men alkohol er plassert på en pedestal og omfavnes i lovens og kulturens navn som noe som er bedre å benytte seg av, mye bedre enn straffbare stoffer som lsd eller mdma.

På den andre siden av skalaen finner du lsd, psilocybinsopper, mdma, og khat, mens cannabis befinner seg midt i mellom.

"Research has shown strong links between long-term heavy alcohol use and impairments in cognitive functioning, like slow processing of information, difficulty in learning new things and reduced problem-solving ability. The more you have been drinking, the greater the impairments will be. These effects are due to damage caused by alcohol in numerous ways:

• Wasting away of brain tissue
  • Development of scar tissue in the brain
  • Chronic vitamin deficiencies
In most cases, lengthy abstinence from alcohol (3+ months) will result in a return to normal cognitive functioning. But in some cases, usually after a long history of high levels of alcohol abuse, the damage to the brain can be permanent."

--

De nøyaktige mekanismene som ligger til grunn for alkoholisme er usikre, men risikofaktorer omfatter sosialt miljø, stress,[4] psykisk helse, genetisk disposisjon, alder, etnisk gruppe og kjønn.[5][6] Langvarig alkoholmisbruk gir fysiologiske forstyrrelser i hjernen som toleranse og fysisk avhengighet. Slike endringer i hjernens kjemi opprettholder alkoholikerens manglende evne til å slutte å drikke og resulterer i alkoholisk abstinenssyndrom ved stans i alkoholinntaket.[7] Alkohol skader nesten alle organer i kroppen, inkludert hjernen, og etterhvert som de giftige effektene av kronisk alkoholmisbruk hoper seg opp, risikerer alkoholavhengige å pådra seg en rekke medisinske og psykiatriske lidelser.[8] Alkoholisme har dyptgripende sosiale konsekvenser for alkoholikerne selv og deres nærmeste.

https://en.wikipedia.org/wiki/Long-term_impact_of_alcohol_on_the_brain

https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/aa63/aa63.htm

http://mapi.betterhealth.vic.gov.au/saywhen/know-the-facts/consequences-of-drinking-long-term-effects-the-brain

https://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholisme

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er en kausal årsak mellom de to i det hele tatt.

Selvsagt holder smarte folk hasjbruken sin skjult, spesielt om de har noe å tape på at det blir kjent. Smarte folk benytter seg av incentivene sine i handlingsmodeller, du er temmelig korka om du står frem som hasjrøyker samtidig som du vil opp og frem.

Da har du sikkert tatt litt små mengder sopp, for det er temmelig store forskjeller i disse to. At LSD er heavy trenger ikke være en dårlig ting, og bad trips er et fryktelig misforstått fenomen.

Jeg hadde ikke en 'bad trip', den var bare veldig veldig utmattende og ekstremt lang (en time føltes som 3), derfor vil jeg ikke anbefale det videre.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

..

Jeg merker meg at du forsøker å debattere ting jeg hverken er uenig i, eller har sagt meg i mot, og at du har gjort en ekvivokasjonsfeil i starten av ditt resonnemang. Jeg har ikke sammenlignet alkoholisme med daglig bruk av cannabis – jeg har presisert at den som lider av alkoholisme er et eksempel på en som ikke har et moderat nok bruk av alkohol, og det finnes en analog til bruk av cannabis. Om du mener dette ikke stemmer, så snakker du tull.

Edit: Er det slik at du misforstår når jeg snakker om det moderate, og når jeg snakker om det ekstreme, så kan jeg forstå det siden jeg ikke spesifiserer det tydelig: Like lite som en drikkekveld en sjelden helg gjør deg dum (eller smart), finnes det analog bruk av andre rusmidler. Selvsagt finnes det overforbruk og konsekvenser av det, jeg ser ingen poeng i å diskutere det.

Mao: I moderate nok mengder så går alt greit.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Lurer også på om folk som støtter forbudet i dag har kunnskaper om historien til cannabisforbudet i det hele tatt. Nemlig at forbudet er basert på en rasistisk politikk fra USA mot det svarte jazzmiljøet og meksikanske innvandrere, hvor cannabisrøyking var veldig utbredt.

Ikke akkurat et forbud som er basert på vitenskapelige studier og forskning, nei. 

e0c1ad05-7b1c-4835-afcf-3bfd33788f8a.jpg

Delvis. War on drugs var i større eller mindre grad en unnskyldning for å få rnsake i Ghettoene somda var uovlig for poltiet

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde ikke kunnskap om at man kunne havne i psykose av cannabis.

Røyket et par trekk om dagen (rundt 12 gram i mnd max) daglig over 5-6 måneder.

Havnet i en psykose, manisk tilstand, og var lagt inn 2 måneder, ute noen uker, lagt inn 3 måneder til.

Har ikke rørt cannabisen siden, gått 2 år nå - en har virkelig problemer med ettervirkninger av psykosen/maniske tilstanden, må ha medisiner. 

Bipolar er diagnosen, klart jeg godt hende kunne fått en slik utløsning før eller siden uansett, men kunne drøyd det med minst 10 år hadde jeg holdt meg unna, eller også muligens for hele livet.

Var en veldig pro cannabis fyr og glorifiserte det med å se flotte dokumentarer og artikler av andre som også glorifiserte det.

Når jeg var lagt inn møtte jeg ukentlig nye folk som var der pga cannabis-psykose. Så det er klart det er noe folk bør være klar over.

Følger fortsatt flere som røyker mens de video-podcaster osv, men blir ikke fristet.

Syns det burde være lovlig på lik linje som alkohol, og selvsagt gode skatteinntekter, men husker da alt var en dans på roser, kunne bli veldig oppgitt over folk som ikke var pro-cannabis på den tiden. Nå forstår jeg at de har gode poenger de også..

Vi snakkker vel kun 3 ganger mer sannsynlighet en hvis du er ren med psychose som fortsatt er bagatellmessig i en større sammenheng en å skytespinat rett i åra.

Men så slutt da Ingen har tvunget deg til å fyre. Ikke sosialt akseptert over at en gang...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

[...]

Du vet at det er noe som heter dosering? Man får ikke "heavy trip" av LSD hvis man tar en liten dose og man får ikke en moro og avslappende trip av sopp hvis man tar en stor dose.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke artikkelen.

Jeg vet ikke.

Dobbelt så mange pasienter på sykehusene i Colorado finnes som har fått cannabanoid hyperemesis syndromet etter legaliseringen. Det er ikke så alvorlig men noe verdt å merke når cannabis forbruket øker

Jeg har lest at alkohol forbruk har gått opo siden legaliseringen. Det indikerer at cannabis ikke erstatter alkohol, kanskje det gjør problemet verre?

Noen som har studert alkohol-cannabis forhold litt nærmere?

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke artikkelen.

Jeg vet ikke.

Dobbelt så mange pasienter på sykehusene i Colorado finnes som har fått cannabanoid hyperemesis syndromet etter legaliseringen. Det er ikke så alvorlig men noe verdt å merke når cannabis forbruket øker

Jeg har lest at alkohol forbruk har gått opo siden legaliseringen. Det indikerer at cannabis ikke erstatter alkohol, kanskje det gjør problemet verre?

Noen som har studert alkohol-cannabis forhold litt nærmere?

Forbruket har ikke økt signifikant (fra 10,13% til 12,35% som har prøvd siste måneden), og doblingen av pasienter står ikke proporsjonalt med denne økningen. Det er derfor nærliggende å tro at flere som opplever problemer nå tørr å oppsøke hjelp/syndromet er lette å diagnostisere pga mer åpenhet, kontra tidligere, eller at det rett og slett er bedre informasjon.

Doblingen det er snakk om gjelder også forholdsvis tallene 41 og 87 pasienter, ikke en veldig betydelig mengde tatt i betraktning med Colorados befolkning på ca 5,5 millioner innbyggere, og nesten 600,000 regelmessige cannabisbrukere.

Når man da i tillegg tar i betraktning at dette er et syndrom som i grove trekk innebærer midlertidig kvalme og oppkast, kan det oppfattes litt som å gripe etter halmstrå dersom man bruker dette som et slags argument mot legalisering, spesielt tatt i betraktning til alle de positive konsekvensene det har medført.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...