Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Da var det på'n igjen.

*kremt*

Jeg er 100% imot. Og kom ikke her å si at det er maktmisbruk å forby det.

Det er maktmisbruk å forby det.

Greit nok at du skal kunne bestemme hva du skal putte i kroppen din, men du blir ruset av det, og den rusen kan glatt gå utover andre mennesker i form av slosskamper, bilulykker, osv.

Tror ikke du helt har fått med deg at folk ruser seg allerede. Svært mange bruker cannabis nå som det er forbudt, hvor er alle slosskampene, bilulykkene, osv.? Hva får deg til å tro at det vil bli mer av det etter en legalisering?

Siden cannabis bidrar til schizofreni, bør det også forbys da schizofrene kan skade tilfeldige mennesker som den schizofrene personen feiloppfatter som farlig.

Vi kan da ikke forby enhver ting som er farlig, hva slags samfunn er det du vil leve i?

Jeg drikker en te som kan øke sjansen for halskreft, burde den forbys? Hva med hurtigmat som det du får på McDonalds? Det kan føre til hjerte- og karsykdommer.

Biler, lovlige rusmidler (tobakk, alkohol, koffein), medikamenter (også reseptfrie), mange planter, osv. er potensielt farlige, burde det forbys?

Synes det argumentet er idiotisk. Ja, det kan forverre schizofreni (som du allerede har). Hvorfor skal folk som ikke er utsatt for schizofreni puttes i fengsel for det? Og for den saks skyld, burde schizofrene som bruker det bli satt i fengsel? Om ikke fengsel, hva mener du er en passende straff?

Dessuten, hvorfor har dere i det hele tatt lyst til å skade deres egen kropp?

Kan du vise til disse skadene du snakker om? Av det jeg har sett så reparerer cannabis skader. (Cannabis, ikke cannabisrøyk)

PS. Ja, jeg synes også alkohol bør totalforbys. Det hadde fått ned antall slosskamper, drap, bilulykker osv. drastisk.

Les litt historie. Sist gang noe slikt ble forsøkt så gikk ikke volden ned, heller tvert om. For ikke å snakke om mafiavirksomheten som dukket opp.

Folk vil ruse seg, uansett hva du har å si om saken. Det vi trenger er ikke straff av brukere, vi trenger å gjøre bruk mindre farlig og det første steget er en legalisering. Kan engetlig kalle det en relegalisering ettersom det var lovlig før. Ordet legalisering får det til å høres ut som noe nytt og uprøvd.

</rant>

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skulle hatt lyst til å røyke hasj, ikke misbruke, men når jeg skulle fått lyst på og når det passer. Slik som øl. Jeg skulle blitt venn med en hasjmotsander av det harde slaget, som har noe å si i politikken. Etter en stund skulle jeg sagt at jeg har brukt hasj så lenge du har kjent meg og før det.

Lenke til kommentar
PS. Ja, jeg synes også alkohol bør totalforbys. Det hadde fått ned antall slosskamper, drap, bilulykker osv. drastisk.

Les litt historie. Sist gang noe slikt ble forsøkt så gikk ikke volden ned, heller tvert om. For ikke å snakke om mafiavirksomheten som dukket opp.

Etter at det ble innført en tidligere skjenkestopp her i Bergen, har faktisk volden på kvelds- og nattestid gått ned. Helt klart ikke det samme som å totalforby alkohol, noe jeg er imot selv, men at det hjelper å redusere tilgjengeligheten når folk allerede er godt igang, det er helt klart.

Lar det ligge siden det var hasj det var snakk om her.

Ser det er et stort flertall her inne som er for legalisering av hasj, men så er nok ikke dette forumet og et slikt emne representativt for norges befolkning.

Ser også at veldig mange mener at hasj ikke er farlig, eller at det i hvert fall ikke er farligere enn alkohol og røyk. Det jeg tror mange glemmer er at det ikke kun er snakk om det er farlig for deg selv, men også for andre. Det er for lett i mine øyne å bli påvirket av hasj, og hvor går da grensen i det daglige liv?

Ser altfor mange misbrukere rundt om kring allerede, og om dette hadde vært lovlig ville det bare medført at denne type bruk ville blitt enda mer åpent og veldig mange unge som i dag prøver ut røyk i en ung alder, vil ha et veldig lite hinder å måtte klatre over dersom de fant ut at de vil prøve hasj også.

Cannabis til medisinsk bruk har jeg ingen problemer med. Det er nok av narkiser som misbruker piller, så jeg tror ikke det ville vært store endringen blant denne målgruppen her, og tviler egentlig på at de ville vært den største forbrukeren av cannabis uansett, men at det måtte vært en streng regulering, ja, det er helt klart.

Synes det blir utrolig teit å komme med argumenter som at det er maktmisbruk av staten å forby enkelte ting i samfunnet. Tenk om alt hadde vært lovlig, hvordan hadde det blitt da? Kult, totalt anarki, men så er det kanskje det noen av dere også ønsker. Nei, spar meg. Da hadde det ikke blitt mye samfunn igjen, og til de av dere som snakket om mafiaen som tok over da alkohol ble forbudt i USA, vel, hva tror dere ville skjedd her da?

Selvsagt er det et par gode argumenter for at en legalisering av cannabis hadde vært bra, men at disse veier opp for de negative effektene det vil medføre er jeg ikke enig i. For dere som bruker cannabis er det for lett å ignorere det negative fordi det vil gjøre hverdagen deres lettere og dere slipper å måtte bekymre dere over politiet.

Mange av dere snakker om andre ting som er helsefarlig og at siden cannabis er forbudt, så burde også fet mat være det, kaffe og koffein drikker osv. Det blir for dumt å høre på.

De aller fleste ting i verden er farlig (i store mengder)! Skal jeg også komme med noen eksempler slik at dere hører hvor dumt det blir å argumentere slik?

- Vann. Livsviktig for kroppen, men ja, riktig, vann i store mengder er farlig. Flere folk i verden dør hvert eneste år av vannforgiftning. Hva er vannforgiftning? Det er når man drikker for mye vann, kroppen tar det opp, cellene utvider seg og til slutt sprenger de. Ja, man kan dø av det.

- Vitaminer. Helt nødvendig, men igjen, i store mengder så er det farlig.

Slik kan vi fortsette, men dere ser vel hvor dumt dette blir?

Selv om cannabis ikke er farlig for deg når du røyker det, så kan det likevel være farlig for dine medmennesker rundt deg. Hvorfor skal vi legalisere enda et middel som kan gå utover trafikksikkerhet? Dør det ikke nok mennesker i trafikken allerede?

Skal man godta at folk på offentlige steder røyker cannabis? Hva om de gjør det på skolen, eller i skoletiden? Ikke farlig i utgangspunktet, men tenk så gøy for menneskene rundt deg som må oppleve å sitte der med et påvirket menneske.

Tenk på jobb, 5 min røykepause, du er trøtt og lei, vil bare bli ferdig og ta helg. Røyker litt cannabis og dagen er reddet - eller er den det? Kanskje for deg, men din produktivitet vil bli redusert og de rundt deg vil ikke kunne få et like godt utbytte av et samarbeid med deg som det de kanskje ellers ville fått.

Det er kanskje ikke slike ting mange av dere tenker vil skje dersom cannabis hadde blitt legalisert, og det er sikkert mange av dere som ikke ville gjort slikt, men at noen hadde gjort det, det er helt soleklart. Er folk som drikker i arbeidstid, så dette ville også bli aktuelt.

Helt sikkert mange av dere som har et ganske så annet syn mtp bruk og finner disse situasjonene ganske så fjernt fra deres egen verden, og det er jo bra. Sier selvsagt ikke at alle som bruker cannabis hadde gjort slikt, det blir jo helt feil, men påpeker bare at en legalisering av cannabis også ville medført slike følger enten man liker det eller ikke.

Derfor gjør det meg ingen ting at cannabis i dag er på listen over forbudte stoffer. Hvorfor innføre enda flere rusmidler når vi allerede har nok problemer med de nåværende?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Olol, artigste argumentene jeg har sett. Sier at hvis cannabis blir legalisert kommer alle til å røyke i pausene for å "redde dagen". Er du dum? Eller drikker alle et par pils i pausen på jobb der du jobber?

Det er ikke sånn i Nederland og det er vel strengt tatt en vestlig kultur som ligner mye på den norske.

Dessuten når det kommer til maktmisbruk kommer dette av at det er forbud mot noe som ikke nødvendigvis er farlig. Forbudet mot å kjøre fort for eksempel er et nødvendig forbud og dermed ikke maktmisbruk, men det å nekte noen noe ufarlig er det.

I dine øyne er det vel helt greit å nekte noen noe så lenge du har hatt negative erfaringer med det? Synes du er en anelse trangsynt her.

Og dette med at ting er farlig, igjen ignorer du graden av alvorlighet og drar fram VANN?!?! Er du helt på jordet eller? Selvfølgelig er det ikke snakk om at cannabis er like ufarlig som vann og dermed blir det der en stor fin stråmann du kan få slå løs på så mye du vil.

Grunnen nemlig til at sammenligningen med nikotin faktisk er gyldig er jo inntaksmåte og dødelighetsgrad, skjønner?

Samme med alkohol og koffein, alle stoffene er rusmidler og farligere enn cannabis, likevel presterer du å påstå at det ikke er et gyldig argument siden også vann kan være giftig i store mengder over kort tid? Kom igjen, du ser selv hvor håpløst det argumentet egentlig er?

Lenke til kommentar

Etter at det ble innført en tidligere skjenkestopp her i Bergen, har faktisk volden på kvelds- og nattestid gått ned. Helt klart ikke det samme som å totalforby alkohol, noe jeg er imot selv, men at det hjelper å redusere tilgjengeligheten når folk allerede er godt igang, det er helt klart.

Tidligere skjenkestopp er en form for regulering, slikt kan bare gjøres når det er lovlig.

Lar det ligge siden det var hasj det var snakk om her.

:yes:

Ser det er et stort flertall her inne som er for legalisering av hasj, men så er nok ikke dette forumet og et slikt emne representativt for norges befolkning.

Ser også at veldig mange mener at hasj ikke er farlig, eller at det i hvert fall ikke er farligere enn alkohol og røyk. Det jeg tror mange glemmer er at det ikke kun er snakk om det er farlig for deg selv, men også for andre. Det er for lett i mine øyne å bli påvirket av hasj, og hvor går da grensen i det daglige liv?

Hasj fører ikke til voldelig adferdsel, heller tvert imot. Det er ikke mye diskusjon rundt hvordan cannabisbrukere vil påvirke andre fordi det er ikke så mye å snakke om på det feltet. Cannabis er ikke som alkohol, det fjerner ikke hemningene til folk og gjør dem voldelige.

Ser altfor mange misbrukere rundt om kring allerede, og om dette hadde vært lovlig ville det bare medført at denne type bruk ville blitt enda mer åpent og veldig mange unge som i dag prøver ut røyk i en ung alder, vil ha et veldig lite hinder å måtte klatre over dersom de fant ut at de vil prøve hasj også.

Du kan ikke bruke erfaring som bevis, som det har blitt sagt mange ganger nå.

Et lite hinder er bedre enn ingen hinder, slik det er nå.

Cannabis til medisinsk bruk har jeg ingen problemer med. Det er nok av narkiser som misbruker piller, så jeg tror ikke det ville vært store endringen blant denne målgruppen her, og tviler egentlig på at de ville vært den største forbrukeren av cannabis uansett, men at det måtte vært en streng regulering, ja, det er helt klart.

Hvorfor er det helt klart? Du kan ikke bare slenge slikt ut som fakta.

Ikke bruk utrykk som narkiser, stereotyper hjelper ingen. Ja, det finnes misbrukere. Ja, de trenger hjelp. Nei, det er ingen grunn til å la det gå ut over vanlige brukere.

Synes det blir utrolig teit å komme med argumenter som at det er maktmisbruk av staten å forby enkelte ting i samfunnet.

Det var ment som en spøk, siden kajac sa jeg ikke skulle si det.

Men å forby offerløse handlinger er maktmisbruk i mine øyne.

Tenk om alt hadde vært lovlig, hvordan hadde det blitt da? Kult, totalt anarki, men så er det kanskje det noen av dere også ønsker. Nei, spar meg. Da hadde det ikke blitt mye samfunn igjen, og til de av dere som snakket om mafiaen som tok over da alkohol ble forbudt i USA, vel, hva tror dere ville skjedd her da?

Offerløse handlinger, smak på de ordene.

Mafiaer er noe som opererer utenfor loven, uten en lov så er det ingen mafiaer. Totalt anarki ville vært kaos, men det er det ingen som argumenterer for her uansett.

Selvsagt er det et par gode argumenter for at en legalisering av cannabis hadde vært bra, men at disse veier opp for de negative effektene det vil medføre er jeg ikke enig i. For dere som bruker cannabis er det for lett å ignorere det negative fordi det vil gjøre hverdagen deres lettere og dere slipper å måtte bekymre dere over politiet.

Et par gode?

Hva er disse negative effektene som gjør hverdagen vanskeligere du snakker om?

Mange av dere snakker om andre ting som er helsefarlig og at siden cannabis er forbudt, så burde også fet mat være det, kaffe og koffein drikker osv. Det blir for dumt å høre på.

De aller fleste ting i verden er farlig (i store mengder)! Skal jeg også komme med noen eksempler slik at dere hører hvor dumt det blir å argumentere slik?

- Vann. Livsviktig for kroppen, men ja, riktig, vann i store mengder er farlig. Flere folk i verden dør hvert eneste år av vannforgiftning. Hva er vannforgiftning? Det er når man drikker for mye vann, kroppen tar det opp, cellene utvider seg og til slutt sprenger de. Ja, man kan dø av det.

- Vitaminer. Helt nødvendig, men igjen, i store mengder så er det farlig.

Slik kan vi fortsette, men dere ser vel hvor dumt dette blir?

Det eneste dumme jeg kan se er at et stoff som er sikrere en mye av det der er forbudt.

Jeg vil gjerne vite hvorfor det er greit å forby ett lite farlig stoff når et enda farligere stoff forblir lovlig.

Selv om cannabis ikke er farlig for deg når du røyker det, så kan det likevel være farlig for dine medmennesker rundt deg. Hvorfor skal vi legalisere enda et middel som kan gå utover trafikksikkerhet? Dør det ikke nok mennesker i trafikken allerede?

Så forby kjøring med svekkede kjøreegeskaper da, ikke forby røyking hjemme i sofaen.

Dessuten, folk bruker det allerede (som jeg sa i det forrige innlegget), hvor er alle disse ulykkene?

Skal man godta at folk på offentlige steder røyker cannabis? Hva om de gjør det på skolen, eller i skoletiden? Ikke farlig i utgangspunktet, men tenk så gøy for menneskene rundt deg som må oppleve å sitte der med et påvirket menneske.

Det første burde være opp til dem som driver stedet og det siste burde ordnes på individuelt basis.

Å hindre bruk på skolen er ikke værre enn at skolen forbyr det.

Tenk på jobb, 5 min røykepause, du er trøtt og lei, vil bare bli ferdig og ta helg. Røyker litt cannabis og dagen er reddet - eller er den det? Kanskje for deg, men din produktivitet vil bli redusert og de rundt deg vil ikke kunne få et like godt utbytte av et samarbeid med deg som det de kanskje ellers ville fått.

Der tar du grundig feil. Det er mange som helt fint jobber etter en joint og om de ikke skulle klare det, så kan de jo bare vente.

Å ikke gjøre jobben sin skikkelig fører til at du får sparken, enkelt og greit, hvorfor trekke cannabis inn i dette?

Det er kanskje ikke slike ting mange av dere tenker vil skje dersom cannabis hadde blitt legalisert, og det er sikkert mange av dere som ikke ville gjort slikt, men at noen hadde gjort det, det er helt soleklart. Er folk som drikker i arbeidstid, så dette ville også bli aktuelt.

Noen vil alltid gjøre noe. Hvis dette noe er negativt så er det allerede konsekvenser for det, da er det ingen vits i å trekke cannabis inn i bildet.

Helt sikkert mange av dere som har et ganske så annet syn mtp bruk og finner disse situasjonene ganske så fjernt fra deres egen verden, og det er jo bra. Sier selvsagt ikke at alle som bruker cannabis hadde gjort slikt, det blir jo helt feil, men påpeker bare at en legalisering av cannabis også ville medført slike følger enten man liker det eller ikke.

Derfor gjør det meg ingen ting at cannabis i dag er på listen over forbudte stoffer. Hvorfor innføre enda flere rusmidler når vi allerede har nok problemer med de nåværende?

Jeg røyker ikke, så jeg har ikke personlig erfaring. Bruker forskning og lignende som kilde for det jeg skriver.

Det største klisjeet av dem alle, "hvorfor innføre enda flere rusmidler når vi allerede har nok problemer med de nåværende?" Fordi gevinsten er så mye større enn problemene.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

(Edit: Respons til [strindmo] for å unngå misforståelser)

Selvsagt var det meningen å sette ting på spissen med innlegget mitt, men takk for at du kaller meg dum, det gjør jo bare at argumentene dine virkelig setter meg på plass.

Regner med du leste hele innlegget mitt og da så du også at jeg skrev at dette selvsagt ikke ville være normen for de aller fleste som kom til å bruke cannabis. Sammenlignet det faktisk med folk som drakk på jobb, så da regnet jeg med at det ikke ville bli misforstått. Poenget var at det vil skje i større grad dersom det blir legalisert enn det som er tilfelle nå.

Jeg ser på det som maktmisbruk å forhindre fri tilgang på rusmidler som kan være til skade for mennesker rundt oss. Det er et rusmiddel og terskelen for å gjøre ting blir lavere når man bruker dem enkelt og greit. Dersom cannabis hadde vært lovlig ville vi sett en stor økning i bruken av det, og en følge av dette vil være at det vil skje flere ulykker / episoder / lovbrudd begått av ruspåvirkede mennesker. Derfor ser jeg ikke på dette som et maktmisbruk da det er for å beskytte den allmenne befolkningen mot ting som hadde vært et enda mindre problem enn om det hadde vært lovlig.

Jeg vil ikke kalle det å være trangsynt i det hele tatt, og det har ingen ting med egne erfaringer å gjøre.

Takker igjen for at du kaller meg helt på jordet. Du virker jo som en meget oppegående person.

Det har vært argumentert om at cannabis ikke er farlig og derfor bør bli legalisert av den grunn. Det har blitt trukket frem en del ting som er lovlig, som folk anser for å være farligere enn cannabis og derfor mente folk at de tingene måtte blir forbudt.

Selvsagt blir det satt på spissen da jeg trekker inn vann og vitaminer. Det er jo det som er meningen. Poenget er at selv om det kan være farlig så betyr det ikke at det må bli forbudt av den grunn alene.

Koffein ble nevnt å være farligere enn cannabis og derfor burde cannabis også være lovlig. Det som går igjen og igjen i denne tråden er kun om cannabis er helseskadelig for selve brukerne, ikke om det kan være farlig for menneskene rundt dem. Om noen vil sitte hjemme og røyke cannabis får de bare gjøre det, men dermed er det ikke sagt at jeg vil ha det rundt meg i samfunnet ellers.

Ser igjen at nikotin og vanlig røyk blir nevnt som at det er farligere enn cannabis, men igjen, så er det ikke det som er poenget. Man blir ikke ruset i samme grad av tobakk, og det er der hele problemet ligger. Cannabis medfører andre ting som berører andre mennesker i samfunnet foruten brukerne selv.

Det eneste argumentet som er bra er at alkohol er lovlig og at cannabis kan sammenlignes med det dersom man snakker om selve rusen man får av det. Jeg driter i om folk dør av å røyke, av alkohol, av vitaminer, koffein, hva det enn skulle være, selve kjernen i alt dette er om man blir ruset av det.

Dersom man blir ruset av det er også konsekvensene for samfunnet helt annerledes.

Jeg skal ærlig innrømme at grunnen til at alkohol er allment akseptert i dagens samfunn er fordi det alltid har vært rundt oss og at det har utviklet seg i takt med samfunnet vi lever i. Dersom cannabis hadde vært en del av vår kultur hadde nok de fleste av oss ikke hatt noe problem med det, akkurat slik som med alkohol, men nå er det ikke slik det er.

Dersom en legalisering av cannabis blir gjennomført, vil det kanskje endre seg i løpet av en del generasjoner, men fra mitt ståsted, så spør jeg om vi virkelig trenger flere rusmidler i samfunnet vårt?

For all del, jeg drikker alkohol som veldig mange andre, men jeg drikker det kun når det er en sosial event eller er snakk om en god utepils eller lignende. Om folk liker å kose seg med et glass vin på kvelden gjør meg ingen ting, for i så fall er det ikke snakk om et misbruk, men om et gode, og da er det ikke snakk om å bli ruset, men om å kose seg litt.

Cannabis føler jeg er litt annerledes. Dersom man ikke røyker cannabis for å bli ruset - hvorfor røyker man det da?

Problemet, føler jeg, er at dersom man blir ruset, så reagerer man annerledes med samfunnet rundt seg enn ellers, og da blir det ikke det samme som å ta seg et glass vin eller en øl eller to på kvelden eller under en fotballkamp.

Selve "fest bruken av cannabis" har jeg ingen problemer med, da dette kan sidestilles med alkohol, men det er alle de andre negative følgene en legalisering av cannabis fører med seg jeg er imot.

Endret av Frosten
Lenke til kommentar

Frosten, Larsen har helt rett i alt han sier og du burde tenke over hvorfor han kaller deg for disse tingene.

Videre har jeg et spørsmål. Vet du noe som helst om hvordan det er å røyke cannabis? Jeg vil gjerne at du greier ut om effektene, og forklarer hvorfor disse gjør samfunnet farligere. For jeg har en følelse av at du ikke helt vet hva du prater om, men liker godt å prate om det.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Frosten, Larsen har helt rett i alt han sier og du burde tenke over hvorfor han kaller deg for disse tingene.

Videre har jeg et spørsmål. Vet du noe som helst om hvordan det er å røyke cannabis? Jeg vil gjerne at du greier ut om effektene, og forklarer hvorfor disse gjør samfunnet farligere. For jeg har en følelse av at du ikke helt vet hva du prater om, men liker godt å prate om det.

Akkurat det inntrykket jeg har. Det virker litt som du ikke i det hele tatt kjenner effektene det har på enkeltmennsker eller i det hele tatt, utenom schizofreni da. Man gjør ikke lovbrudd påvirket av cannabis. (utenom å være stein) Tror ikke jeg vet av noen som helst som ville ha gidda å slåss stein, ihvertfall ikke rane en butikk :p

Lenke til kommentar

Hvorfor blir medisinsk bruk av cannabis alltid trukket fram som et hovedargument i slike diskusjoner?

Det er da ikke det som ligger til grunn for de aller fleste av de som er for en legalisering av cannabis?

Cannabis til medisinsk bruk har jeg ingen ting i mot, men jeg tror ikke på at de fleste brukerne av cannabis faller inn under denne gruppen.

Til Mirzá_Rezá_Kirmán:

Jeg har ingen personlige erfaringer av å røyke cannabis, men jeg har venner som har brukt det tidligere.

Effektene av å røyke cannabis (kortsiktig) er økende hjerterytme, redusert blodtrykk, mindre kontroll over motorikken, mindre konsentrasjon og dårligere hukommelse (der og da) og mindre hallusisjoner.

Jeg vil da påstå at dette kan føre til uheldige episoder i samfunnet dersom bruken blir mer åpen og utstrakt.

At cannabis ikke er et 'tungt' narkotikum er klart, men det er ikke dermed sagt at jeg synes det skal bli legalisert av den grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frosten: Nettopp, du har ingen erfaring. Det eneste du kan komme med er spekulasjoner, nok så verdiløse også. Inntil du har skaffet deg bedre innsikt i hvordan disse effektene påvirker folk i hverdagen, så foreslår jeg at du heller diskuterer om noe som du har peiling på.

Lenke til kommentar
Frosten: Nettopp, du har ingen erfaring. Det eneste du kan komme med er spekulasjoner, nok så verdiløse også. Inntil du har skaffet deg bedre innsikt i hvordan disse effektene påvirker folk i hverdagen, så foreslår jeg at du heller diskuterer om noe som du har peiling på.

Fantastisk! Så du mener at de eneste som har lov til å diskutere om cannabis skal bli lovlig eller ikke skal være nettopp de som bruker det eller som har brukt det?

Mine spekulasjoner ang effekten av å røyke cannabis hentet jeg fra wiki som igjen har referert til et vitenskapelig materiale. Men det er altså kun førstehånds bruk som er godt nok for deg.

Kanskje vi skal gjøre det slik med alle andre ting også, da hadde det nok blitt ganske så interessant ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor blir medisinsk bruk av cannabis alltid trukket fram som et hovedargument i slike diskusjoner?

Det er da ikke det som ligger til grunn for de aller fleste av de som er for en legalisering av cannabis?

Cannabis til medisinsk bruk har jeg ingen ting i mot, men jeg tror ikke på at de fleste brukerne av cannabis faller inn under denne gruppen.

De fleste vil ha det legalisert for rekreasjonelt bruk ja, men hva gjør en syk bruker så mye bedre enn en frisk bruker? En frisk bruker er jo enda mer egnet til å takle eventuelle negative effekter.

Hva er galt med å ruse seg for morro skyld?

Til Mirzá_Rezá_Kirmán:

Jeg har ingen personlige erfaringer av å røyke cannabis, men jeg har venner som har brukt det tidligere.

Effektene av å røyke cannabis (kortsiktig) er økende hjerterytme, redusert blodtrykk, mindre kontroll over motorikken, mindre konsentrasjon og dårligere hukommelse (der og da) og mindre hallusisjoner.

Her er en bedre kilde enn vennene dine, men ja, du har rett i at det er noen av effektene av cannabis.

Jeg vil da påstå at dette kan føre til uheldige episoder i samfunnet dersom bruken blir mer åpen og utstrakt.

Det det eventuelt ville blitt av episoder vil nok ikke kunne måle seg halveis med episodene alkohol fører til engang, så jeg ser ikke helt hvordan dette ville blitt et problem for samfunnet.

At cannabis ikke er et 'tungt' narkotikum er klart, men det er ikke dermed sagt at jeg synes det skal bli legalisert av den grunn.

Nå er jeg nysgjerrig, hvordan kan det ikke være en grunn for legalisering?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Fantastisk! Så du mener at de eneste som har lov til å diskutere om cannabis skal bli lovlig eller ikke skal være nettopp de som bruker det eller som har brukt det?

Mine spekulasjoner ang effekten av å røyke cannabis hentet jeg fra wiki som igjen har referert til et vitenskapelig materiale. Men det er altså kun førstehånds bruk som er godt nok for deg.

Kanskje vi skal gjøre det slik med alle andre ting også, da hadde det nok blitt ganske så interessant ja.

Du kan lese deg frem til hvilke virkninger det har på kroppen via wikipedia, men at virkningene er farlige for samfunnet. Det er en spekulasjon du har gjort deg helt på egenhånd. Du trenger ikke prøve det, innsikt sa jeg. Les mye om det, prat med mennesker som har prøvd det og som i tillegg kan forklare deg virkningene på en objektiv måte. 16 åringer pleier ikke være istand til det.

Larsen her er et godt eksempel. Hør på han. Enda han ikke har prøvd selv, så har han en nøktern forestilling om stoffets virkeområde og synlige effekter.

Lenke til kommentar

De fleste vil ha det legalisert for rekreasjonelt bruk ja, men hva gjør en syk bruker så mye bedre enn en frisk bruker? En frisk bruker er jo enda mer egnet til å takle eventuelle negative effekter.

Hva er galt med å ruse seg for morro skyld?

I utgangspunktet er det ikke noe som er galt i å ruse seg for moro skyld selvsagt, men jeg er kynisk og frykter at det vil bli oftere enn det som er tilfelle med alkohol i dag. Alkohol er litt annerledes pga det kommer i mange forskjellige former og smaker, og dersom man kun vil kose seg, uten selve ruse, så er det fullt mulig. Det er det vel ikke mulig å gjøre med cannabis, da hele poenget med å røyke det er selve rusen.

Har jeg noen bevis for denne påstanden? Nei, det har jeg ikke.. :)

Til Mirzá_Rezá_Kirmán:

Her er en bedre kilde enn vennene dine, men ja, du har rett i at det er noen av effektene av cannabis.

Takker.

Det det eventuelt ville blitt av episoder vil nok ikke kunne måle seg halveis med episodene alkohol fører til engang, så jeg ser ikke helt hvordan dette ville blitt et problem for samfunnet.

Jeg bringer det opp fordi jeg antar at de som misbruker alkohol ikke er de samme som evt hadde misbrukt cannabis, og dermed ville det totale antallet av misbrukere økt. Jeg antar altså at misbrukere av cannabis ville kommet i tillegg (i hvert fall til en viss grad) til de som allerede misbruker alkohol. Dette fordi det ikke er den samme rusen og det skal mye til for å endre en alkoholikers rusmisbruk og få ham/henne over på andre stoffer.

Nå er jeg nysgjerrig, hvordan kan det ikke være en grunn for legalisering?

Det er selvsagt en formildende faktor, men er ikke nok ene og alene til at det skal være god nok grunn for legalisering.

For all del, det er mange oppegående mennesker som bruker cannabis og jeg har ikke lidd noe vondt av det så langt, men det er altså den økningen i bruk som bekymrer meg, for da vil man også få en økning i misbrukere som aldri skulle rørt cannabis i utgangspunktet.

Så misforstå meg rett, det er ikke et korstog mot de som bruker cannabis nå på en "fin" måte, det er altså mer føre var prinsippet på tvers av hele samfunnet som opptar meg.

Ja, ideelt sett skulle man selv få valgt hva man ville gjort med kroppen sin, men det fungerer ikke i praksis etter min mening.

Lenke til kommentar

Er det sammenheng med å røyke hasj, og å være dum? De jeg kjenner som røyker er ikke de skarpeste knivene i skuffen. To av dem har til og med innrømmet at de har blitt dårlige på skolen (vanskeligere å følge med osv).

Lenke til kommentar

Det er nok fordi de har lagt om til en slækkere livsstil som tillater de å gi litt faan. Jeg røyker hasj, spiser psykedeliske stoffer og vet akkurat hvordan jeg skal kose meg. Enda så gjør jeg det veldig godt på skolen. Får aldri lavere enn karakter enn 4. Som regel femmere og seksere.

Som det er nevnt hundre ganger før, det kommer helt an på måtehold, hvordan man forholder seg til stoffet og hva slags person man er. En apatisk person blir ikke noe mindre apatisk av å røyke.

Jeg kjenner også folk som tjener mellom 600.000 - En million i året som har de samme aktivitetene som meg. Da må jeg også legge til at jeg kjenner folk som ikke har hatt fast bopel på flere år, som også tar del i de samme aktivitetene.

Lenke til kommentar

Du kan lese deg frem til hvilke virkninger det har på kroppen via wikipedia, men at virkningene er farlige for samfunnet. Det er en spekulasjon du har gjort deg helt på egenhånd. Du trenger ikke prøve det, innsikt sa jeg. Les mye om det, prat med mennesker som har prøvd det og som i tillegg kan forklare deg virkningene på en objektiv måte. 16 åringer pleier ikke være istand til det.

Larsen her er et godt eksempel. Hør på han. Enda han ikke har prøvd selv, så har han en nøktern forestilling om stoffets virkeområde og synlige effekter.

Hva var 16 åringer kommentaren ment for? Håper du ikke antar jeg er det, for da har du bommet grundig :)

Joda, det blir en del antakelser fra min side, men det går begge veier. Jeg synes ikke jeg antar for mye når jeg sier at cannabis kan medføre til en økning i farlige situasjoner i f.eks trafikken på lik linje med alkohol og pillerus. Selv om dette ikke er noe flertallet av cannabis røykere gjør, så vil en del av dem gjøre det, og dersom det blir en stor økning i bruk pga en evt legalisering, så vil også tilfellene av dette også øke. Det er en antakelse man kan komme frem til ved hjelp av statistikk.

Problemet med diskutere cannabis på en objektiv måte er at det store flertallet nettopp ikke er objektiv. Selvsagt vil brukere av cannabis i dag at det skal bli legalisert, og på motsatt side står de som er imot alt av slike stoffer.

Jeg er i utgangspunktet mot en legalisering, men har ingen problemer med å se gode sider ved en legalisering også. Som sagt så er jeg mer opptatt av en preventiv effekt sett på samfunnets helhet. Jeg er ikke ute etter å kriminalisere brukere av cannabis, men jeg er av den tro at samfunnet ikke bare hadde fått en positiv utvikling om det hadde vært legalisert heller, derfor foretrekker jeg at det er ulovlig slik som det er per dags dato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...