Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

For oss som følger litt med på denne debatten og kan litt om cannabis så var det egentlig ikke så mye "ny" fakta som kom fram.

Men skremmende å se hvor lite kunnskap Amundsen sitter på og hvor lite han virker til å ta stilling til fakta. 

Problemet er at mange folk bruker enda eldre kunnskap som likner på det man ser i Reefer Madness :wee:

Det er veldig vanskelig å få folk til å forholde seg til fakta som motbeviser hva de tror og vil at skal være sant.

Men disse folkene bør jo ikke være i posisjoner der folk faktisk lytter til dem, feks Mina og Amundsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Fant denne artikkelen på Dagbladet i dag: Ruspolitikk:Hvis Actis skal sendes på skoleturné om rus, vil vi advare mot det.

Den siste tidens "avsløringer" gjør det vel bare mer og mer tydelig at forbudspolitikken stort sett kun handler om moralisering uten noe grunnlag i fakta. Det er politikk av typen "dette liker jeg ikke derfor skal ingen andre få lov å gjøre det heller uten å bli straffet".

Så ja, de flese politikerne er fullstendig inkompetente på dette området.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Forskere og vitenskapsfolk - de som faktisk drar oss fremover her på kloden - har ikke nok makt. De blir ikke hørt, og politikere (og forsåvidt også relgiøse) har alt for mye makt. De to sistnevnte gruppene holder oss ofte tilbake. Hvorfor kan vi ikke bare la de smarte, som faktisk kan noe, lede oss? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Forskere og vitenskapsfolk - de som faktisk drar oss fremover her på kloden - har ikke nok makt. De blir ikke hørt, og politikere (og forsåvidt også relgiøse) har alt for mye makt. De to sistnevnte gruppene holder oss ofte tilbake. Hvorfor kan vi ikke bare la de smarte, som faktisk kan noe, lede oss? 

Da må folk stemme på et Kunnskapsparti eller noe slikt. Hva er sjansen for at det skjer? Forøvrig et spørsmål på sidelinje: hvorfor trenger du noen til å lede deg?  :) 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-360061

Tror rett og slett den episoden av Folkeopplysningen er det viktigste noen gang vist på norsk TV med tanke på å opplyse folket, for å si det sånn :)

Mina kunne jo ikke bare fortsette vranglæren, tydelig at mange følte at nok var nok nå. Endelig.

Hvorfor blir hun ikke tatt for det? Hvordan er de finansiert? Hvis det er skattepengene våre hun bruker på å spre politisk propaganda, så burde hun jo bli sabla ned. Men vi ser jo forsåvidt også en helseminister fra Høyre som bestiller forskning om snus, og når forskningen ikke gir han de svarene han vil ha, så utelater han hele rapporten og later som om den ikke eksisterer. 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bent-hoeie/hoeie-om-snusrapporten-fhi-mente-den-ikke-var-godt-nok-kvalitetssikret/a/23793942/

Meningen er ikke å drive saklig ruspolitikk basert på fakta i alle fall. Så mye er sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

De velger ut den forskningen som samsvarer med deres egen politikk og deres egne meninger, det kalles for Confirmation Bias. Man kan kanskje ikke forvente noe annet av organisasjoner som lever av skattepenger, men når politikere holder på med det så synes jeg det er veldig foruroligende. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Da må folk stemme på et Kunnskapsparti eller noe slikt. Hva er sjansen for at det skjer? Forøvrig et spørsmål på sidelinje: hvorfor trenger du noen til å lede deg?   :)

Denne later jeg som at jeg ikke så (selv om den ikke var rettet til meg) ;) Håpet var jo at vi kunne få ha en tråd her på forumet som ikke debatterte liberalisme som politisk ideologi, enig? :)

Lenke til kommentar

Problemet med teknokratiske styrer er at de sjeldent representerer hele folket i et land, så istedet for å f.eks hjelpe de svake så blir det heller til at man velger den mest pragmatiske løsningen.

Jeg er derimot helt for at vi faktisk får noen i regjeringen som ønsker å lytte til eksperter, og at eksperter gjerne får litt mer handlekraft enn det de har i dag.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Denne later jeg som at jeg ikke så (selv om den ikke var rettet til meg) ;) Håpet var jo at vi kunne få ha en tråd her på forumet som ikke debatterte liberalisme som politisk ideologi, enig? :)

Bare lurte på hvorfor Kyrre føler at han trenger noen til å lede seg (EDIT: Sett i forhold til rusmidler). :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet med teknokratiske styrer er at de sjeldent representerer hele folket i et land, så istedet for å f.eks hjelpe de svake så blir det heller til at man velger den mest pragmatiske løsningen.

Jeg er derimot helt for at vi faktisk får noen i regjeringen som ønsker å lytte til eksperter, og at eksperter gjerne får litt mer handlekraft enn det de har i dag.

Hm, har du noen eksempler på et teknokratisk styre der de svake får mindre hjelp sett i forhold til andre styreformer? Ellers så hadde det vært fint om politikere forhholdt seg mer til fakta og faktisk hørte litt mer på forskere. :)

Lenke til kommentar

Bare lurte på hvorfor Kyrre føler at han trenger noen til å lede seg (EDIT: Sett i forhold til rusmidler). :)

No problemos, fint du tok det sånn :)

Lenke til kommentar

Man kan jo det, men først må man finne ut hvem som er smarte, og hvordan gjør man det?

Lenke til kommentar

Sikkert flere enn meg som regnet med at Gerhardsen og Actis tok det litt piano nå etter å ha blitt avslørt i grove faktafeil og kjeftet på ifra alle hold, men den gang ei... Hun har fått vann på mølla nå:

Mina Gerhardsens melding til deg som legger ut bilde av vinglasset ditt på Facebook: Skjerpings.

"– Hva tenker du om de som vil gjøre cannabis lovlig?

Vi har ett lovlig rusmiddel i Norge. Skal vi få ett til? Når vi ser hvor mye skade alkohol gjør? Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til at vi trenger mer av det. Men som sagt, vi har jo vår agenda.

– Å være imot alt?

Det er sånt vi tuller med internt på kontoret: «Mot alt – alltid». Vi er for mye, vi.

– Hva da?

At man kan få gå på julebord uten ugreie opplevelser relatert til alkohol. At ungdom kan gå på skolen uten å føle press om å kjøpe cannabis i skolegården. Og mye mer."

.........................

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...