Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Det viser seg at en 19 åring er en god gang mer reflektert enn gjennomsnittet her på berget...... 

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Kjare-arbeidsgiver-Nei_-jeg-royker-ikke-hasj--Henrik-Bjoroen-603340b.html...

Denne unge mannen fortjener en sigar for å tale maktkåte, moraliserende og hyklerske mennesker rett opp i ansiktet. Ville ikke nølt med å ansette han om jeg hadde vært arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Virkelig trist å lese sånne saker.

Er det liksom der lista ligger? "Er du ikke enig i loven så er du så som en kriminell, piss off"

Du har tydeligvis aldri prøvd å diskutere med en sosialist eller sosialdemokrat. :)

Lenke til kommentar

Kanskje han skal være glad at han ikke begynte å jobbe for den arbeidsgiveren der :p

Er det liksom der lista ligger? "Er du ikke enig i loven så er du som en kriminell, piss off"

Du har tydeligvis aldri prøvd å diskutere med en sosialist eller sosialdemokrat. :)

Vet egentlig ikke, men det er godt mulig. Jeg bruker ikke legge meg så mye borti det politiske stempelet til folk. Et dårlig resonnement eller dårlige argumenter faller på sin egen urimelighet uavhengig av den politiske retningen de har.

Her starta visst /rant igjen, idk det bare plutselig ble sånn.. :(

Overautoritære, rasistiske, og diskriminerende meninger med en holding der vold er til for å løse samfunnsproblemer og en sterk sensasjon av å generalisere "oss mot dem" er gjengangere hos politisk/ideologisk/religiøs ekstremisme.

I cannabis debatten er det som oftest "Generaliserende oss mot dem" og en "overautoritær vold løser problemet" mentalitet

"Narkomane" er dem, alle andre er oss. Er du ikke med oss, så er du mot oss!

Hadde folk sett på alkohol som narkotika noe som det i aller høyeste grad er, så ville nok flere reagert på at vi bruker milliarder på å straffe brukere, (vettig som uvettig bruk) ved å hindre de i å få seg arbeid og førerkort, at vi kaster så mange av disse i fengsel at 1 av 3 av alle innsatte er der grunnet narko-dom og et svertet rulleblad livet ut er helt grønnjævlig. 

Men tvang og vold for å styre folks vilje fungerer altså bra.

Hva folk mener om norsk narkotika politikk, eller hva folk ønsker å benytte av rus hjemme i sin egen stue eller hos venner er det vanskelig å argumentere seg frem til at er en kriminell handling, eller er en formening som bør gå ut over jobb søknader.

Går bruken over til missbruk så må så klart pårørende prøve å hjelpe vedkommende, men igjen om man ser på alkohol som narkotika så er vel dette ganske så innlysende?

Man trenger ikke være en alkis for å ta seg en øl til middagen eller noen øl og litt whiskey på en fest en gang i blant? Klarer man ikke å fungere uten å ta seg en pinne så trenger derimot personen hjelp, for å fortsette å kunne fungere i et samfunn som krever et vist samarbeid. Å straffe vedkommende med bøter, fengsel og inndratt førerkort er rene motsetningen til hjelp. Løsningen er å sparke på personen som alt har tryna skikkelig, og det har vi drevet med i 50 år. 

funny-love-the-big-bang-theory-Favim.com

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Vet egentlig ikke, men det er godt mulig. Jeg bruker ikke legge meg så mye borti det politiske stempelet til folk. Et dårlig resonnement eller dårlige argumenter faller på sin egen urimelighet uavhengig av den politiske retningen de har.

Helt enig, men noen politiske retninger skiller seg ofte mer ut når det kommer til å skulle "vite bedre" enn andre mennesker.
Her starta visst /rant igjen, idk det bare plutselig ble sånn.. :(
Overautoritære, rasistiske, og diskriminerende meninger med en holding der vold er til for å løse samfunnsproblemer og en sterk sensasjon av å generalisere "oss mot dem" er gjengangere hos politisk/ideologisk/religiøs ekstremisme.
Høres ut som en sosialdemokrat/sosialist for meg. :)
I cannabis debatten er det som oftest "Generaliserende oss mot dem" og en "overautoritær vold løser problemet" mentalitet
"Narkomane" er dem, alle andre er oss. Er du ikke med oss, så er du mot oss!
Må ikke glemme at de narkomane/de som er motstandere av dagens ruspolitikk ofte får høre at de ikke vet sitt eget beste. Dersom man er for en liberalisering så er det liksom ikke måte på hva grusomheter man støtter. 
Hadde folk sett på alkohol som narkotika noe som det i aller høyeste grad er, så ville nok flere reagert på at vi bruker milliarder på å straffe brukere, (vettig som uvettig bruk) ved å hindre de i å få seg arbeid og førerkort, at vi kaster så mange av disse i fengsel at 1 av 3 av alle innsatte er der grunnet narko-dom og et svertet rulleblad livet ut er helt grønnjævlig. 
Men tvang og vold for å styre folks vilje fungerer altså bra.
Ja det er egentlig skremmende at så mange ser ut til å mene at vold og tvang er til det beste, selv om de som er ofrene for nevnte tvang overhodet ikke liker det. Det bærer preg av moralisme, intet mer. Dvs: "Jeg liker ikke X, derfor skal ingen andre få lov å holde med X heller."

Hva folk mener om norsk narkotika politikk, eller hva folk ønsker å benytte av rus hjemme i sin egen stue eller hos venner er det vanskelig å argumentere seg frem til at er en kriminell handling, eller er en formening som bør gå ut over jobb søknader.
Men likevel så klarer altså forbudsfolket det. Eller dvs: de har klart å lage lover og regler som straffeforfølger mennesker som ikke har gjort noe galt. Dvs såkalte "forbrytelser uten offer".

Går bruken over til missbruk så må så klart pårørende prøve å hjelpe vedkommende, men igjen om man ser på alkohol som narkotika så er vel dette ganske så innlysende?
Ja man skulle tro det.

Man trenger ikke være en alkis for å ta seg en øl til middagen eller noen øl og litt whiskey på en fest en gang i blant? 
Tja, mange av de som taler for et forbud virker jo til å mene at vi alle ville vært i konstant rus om det ikke hadde vært for dagens forbud.
Klarer man ikke å fungere uten å ta seg en pinne så trenger derimot personen hjelp, for å fortsette å kunne fungere i et samfunn som krever et vist samarbeid. Å straffe vedkommende med bøter, fengsel og inndratt førerkort er rene motsetningen til hjelp. Løsningen er å sparke på personen som alt har tryna skikkelig, og det har vi drevet med i 50 år. 
Ja, dagens forbud er kun med på å stigmatisere en allerede sårbar gruppe: nemlig de narkomane som faktisk er syke og trenger hjelp.
Lenke til kommentar

Er det liksom der lista ligger? "Er du ikke enig i loven så er du så som en kriminell, piss off"

Man må gjerne bruke alt som måtte falle på sin vei for å fremme sin egen politiske ideologi, men avkrim/legalisering av cannabis har nok ikke liberalistene enerett på, da hadde dette målet vært enda mer hårete enn det allerede er. Dette er tverrpolitisk og like mange på ytterste venstre som det er av liberale borgelige som har talt liberaliseringens sak.

Så skal man først rette skytset mot noen i denne sammenheng så blir det skivebom å sikte på andre enn den tradisjonelle konservative høyresiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man må gjerne bruke alt som måtte falle på sin vei for å fremme sin egen politiske ideologi, men avkrim/legalisering av cannabis har nok ikke liberalistene enerett på, da hadde dette målet vært enda mer hårete enn det allerede er. Dette er tverrpolitisk og like mange på ytterste venstre som det er av liberale borgelige som har talt liberaliseringens sak.

Så skal man først rette skytset mot noen i denne sammenheng så blir det skivebom å sikte på andre enn den tradisjonelle konservative høyresiden.

Hvorfor er ikke da bruk av nakotiske stoffer avkriminalister for lenge siden? Alle partiene på tinget er jo sosialdemokrater, så om om det er så tverrpolitisk så burde det være en smal sak.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke da bruk av nakotiske stoffer avkriminalister for lenge siden? Alle partiene på tinget er jo sosialdemokrater, så om om det er så tverrpolitisk så burde det være en smal sak.

Det er ingen korrelasjon mellom dette temaet og sosialdemokrater eller sosialdemokratiet. I din iver etter å kaste politisk mynt her så sitter vi bare igjen med en meningsløs konklusjon, nemlig at siden alle politiske partier i Norge er sosialdemokratiske, så ergo er cannabis ulovlig i Norge..... ?

Tror det er mer matnyttig om alle som er opptatt av å få stopp på dette overformynderiet står opp for det helt uavhengig av partitilhørighet eller andre helt irrelevante faktorer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forandret mening siden jeg sist postet i denne tråden. Fra å være totalt mot til en mer nøytral (til og med en for legalisering på visse premisser) posisjon. Det betyr ikke at jeg kommer til å aktivt promotere legalisering av cannabis, men at jeg ikke kommer til å kjempe i mot en eventuell legalisering av cannabis.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ingen korrelasjon mellom dette temaet og sosialdemokrater eller sosialdemokratiet. I din iver etter å kaste politisk mynt her så sitter vi bare igjen med en meningsløs konklusjon, nemlig at siden alle politiske partier i Norge er sosialdemokratiske, så ergo er cannabis ulovlig i Norge..... ?

Tror det er mer matnyttig om alle som er opptatt av å få stopp på dette overformynderiet står opp for det helt uavhengig av partitilhørighet eller andre helt irrelevante faktorer.

Vel da lurer jeg på hvorfor cannabis er ulovlig. Sosialdemokrater er jo veldig ivrige med å regulere alt mulig rart, så da er det vel ikke så merkelig at de også regulerer narkotiske stoffer? Dersom det hadde vært "bred politisk enighet" om å fjerne forbudet, hvorfor fjernes det da ikke?

Lenke til kommentar

Vel da lurer jeg på hvorfor cannabis er ulovlig. Sosialdemokrater er jo veldig ivrige med å regulere alt mulig rart, så da er det vel ikke så merkelig at de også regulerer narkotiske stoffer? Dersom det hadde vært "bred politisk enighet" om å fjerne forbudet, hvorfor fjernes det da ikke?

Det er ingen bred politisk enighet, det er både poenget og problemet.

Du snakker som at sosialdemokrater er samstemte, hvor har du det ifra når du selv sier at alle ifra Rødt og til FRP er nettopp sosialdemokrater? Det blir for enkelt, jeg kan selvfølgelig være enig om enkeltsaker med både kommunister og liberalister jeg uten at jeg må bli noen av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Du snakker som at sosialdemokrater er samstemte, hvor har du det ifra når du selv sier at alle ifra Rødt og til FRP er nettopp sosialdemokrater? Det blir for enkelt, jeg kan selvfølgelig være enig om enkeltsaker med både kommunister og liberalister jeg uten at jeg må bli noen av dem.

Siden det fortsatt er forbudt så må det jo nesten være flertall på tinget for å beholde dagens forbudt, så en slags enighet må det vel være. Hadde vært interessant å se en slags oversikt ovre hvilke partier som ville stemt for å beholde dagens forbud og hvilke som ville stemt for å fjerne det. 

Lenke til kommentar

Siden det fortsatt er forbudt så må det jo nesten være flertall på tinget for å beholde dagens forbudt, så en slags enighet må det vel være. Hadde vært interessant å se en slags oversikt ovre hvilke partier som ville stemt for å beholde dagens forbud og hvilke som ville stemt for å fjerne det. 

Ja i den forstand er det hele ett sørgelig syn, det er vel knapt nok ungdomspartiene til Venstre og MDG som offentlig våger å hinte noe i retning avkriminalisering. Resten virker ikke nødvendigvis å være så uenig i argumentasjonen, men ettersom det tilsynelatende ikke er flertall i folket om dette her enda, så er det nok tryggest å beholde status quo med tanke på oppslutning. Synd men sant.

Om folkeopinionen derimot snur her, så skal du se hele bøtteballetten kommer pilende til med FRP under populismens flagg i front.... Jeg skal være den første til å applaudere dem for akkurat det (men kun det) :)

Lenke til kommentar

Jeg har forandret mening siden jeg sist postet i denne tråden. Fra å være totalt mot til en mer nøytral (til og med en for legalisering på visse premisser) posisjon. Det betyr ikke at jeg kommer til å aktivt promotere legalisering av cannabis, men at jeg ikke kommer til å kjempe i mot en eventuell legalisering av cannabis.

Tok deg en blås i hælja du også skjønner jeg, who can blame you ;)

Lenke til kommentar

Er det et spesielt argument som førte til at du forandret ståsted DjSlayer?

Inget enkeltstående argument nei

Jeg liker ikke å ruse meg, men det betyr ikke at jeg kan nekte andre

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å ruse meg, men det betyr ikke at jeg kan nekte andre

Så lenge det ikke er snakk om egen unge under myndighetsalder, så er dette så sant som det er sagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...