Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det bør legaliseres hvis alkohol skal være legalt.

 

Helt enig. Ikke bare alkohol, men også tobakk, og faktisk koffein. Flere tusen mennesker dør hvert år av koffein. Ingen har dødd av cannabis. Koffein er også meget avhengighetsskapende, med mer eller mindre sterke abstinenser.

 

Kem har daua av koffein..?! :ohmy:

 

 

Tobakk er på veg ut i vesten. Kanskje ser vi eit forbud på det innan hundre år.

 

Var bl.a en guttunge som drakk for mange cappucino(?)ting og daua her i landet for ikke så alt for lenge siden.

 

Dersom tobakk blir ulovlig har vi gått ett steg tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kem har daua av koffein..?! :ohmy:

 

 

Tobakk er på veg ut i vesten. Kanskje ser vi eit forbud på det innan hundre år.

 

Jeg vet ikke hvem. Men se filmen The Union: The Business Behind Getting High. Der mener jeg de sier mer. Det nevnes bl.a at det er endel tusen hvert år. 

 

 

Dødelig dose koffein er rundt 3 til 20 g koffein, avhengig av toleranse. Angstlignende symptomer kan også forekomme ved allergier/overfølsomhet mot stoffet.

 

Fra Wikipedia. Klart, store mengder, men. Folk dør av det.

 

Dersom tobakk blir ulovlig har vi gått ett steg tilbake.

 

Dersom tobakk blir ulovlig har vi gått ett steg frem. Aner du hvor mange som dør som følge av røyking hvert år? 

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske jeg fant igjen kildene mine (litt pinlig å komme med argumenter uten kilder, men jeg argumenterer for det).

 

Jeg leste en gang (ta det med en klype salt) at Staten tjener fett på røykerne, selv med tanke på alle som dør av røykerelaterte årsaker. Pga. de skyhøye avgiftene har en gjennomsnittsrøyker betalt for behandlingen sin lenge før han faktisk pådrar seg en sykdom. Så at røyking må fjernes fordi det er dyrt å behandle folk er bare tull.

 

OffT: Nice avatar, Marte ;)

Lenke til kommentar
Dersom tobakk blir ulovlig har vi gått ett steg frem. Aner du hvor mange som dør som følge av røyking hvert år? 

Ett steg lenger frem mot mere kontroll av oss, og mindre frihet.

 

Hvorfor skal ikke jeg få røyke hvis jeg vil det? Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal gjøre med min kropp? Hvorfor tror andre at de vet det beste for meg?

 

Hvorfor ikke bare forby alt som er skadelig.

maccern, bil, fly, vintern, båter, osv jeg kan fortsette i en evighet.

 

Man kan ikke kontrollere hva folk vil. Vil folk ruse seg, så ruser de seg. Uansett om det er ulovlig eller ikke. Det er ulovlig å røyke hasj i dag, men det er flere og flere som bruker det. Dvs at folk VIL bruke det.

Og så å mene at du vet bedre enn alle disse er bare latterlig.

Lenke til kommentar
Likevel er det et steg tilbake. Å nekte noen å bestemme hvilke stoffer man skal få lov til å putte i seg, er maktmisbruk.

:)

 

Det er akkurat derfor det er så bort etter veggene tåpelig at cannabis, en ufarlig plante, er illegalisert og kriminalisert

Joa, men ikke undervurder, den har potensiale til å gjøre folks liv værre. Men alt med måte, så går det nok bra.

Lenke til kommentar
Dersom tobakk blir ulovlig har vi gått ett steg frem. Aner du hvor mange som dør som følge av røyking hvert år? 

Ett steg lenger frem mot mere kontroll av oss, og mindre frihet.

 

Hvorfor skal ikke jeg få røyke hvis jeg vil det? Hvorfor skal andre bestemme hva jeg skal gjøre med min kropp? Hvorfor tror andre at de vet det beste for meg?

 

Hvorfor ikke bare forby alt som er skadelig.

maccern, bil, fly, vintern, båter, osv jeg kan fortsette i en evighet.

 

Man kan ikke kontrollere hva folk vil. Vil folk ruse seg, så ruser de seg. Uansett om det er ulovlig eller ikke. Det er ulovlig å røyke hasj i dag, men det er flere og flere som bruker det. Dvs at folk VIL bruke det.

Og så å mene at du vet bedre enn alle disse er bare latterlig.

 

Det er ikke det jeg mener. Jeg mener bare at det er rart at tobakk er lovlig, siden det er såpass farlig som det er. 

 

 

Men selvfølgelig er det ingen som kan kontrollere hva folk vil. Det er som du sier, folk ruser seg på det de vil uansett om det er lovlig eller ikke, og det kommer aldri til å endre seg.

Lenke til kommentar

Så ikke andre innlegget ditt før etter jeg hadde skrevet dette :p

 

I forhold til hvilke rusmidler som er forbudte er det utrolig rart at det er alkohol og tobakk som er lovlige. Spesielt alkohol.

ettersom vi har mange mindre skadelige rusmidler som er ulovlige.

Lenke til kommentar

Syns det er på tide at Norge legaliserer nå. :)

Det er såppas mange som benytter seg av cannabis, så hvorfor gidde å bruke penger på at politiet skal jage småunger som røyker litt? ;)

 

Jeg sier ikke at cannabis er ufarlig, men kan ikke engang måle seg i farlighetsgrad med alkohol. ;)

 

Bare min mening. ;)

 

Joda, enig der.

Det er akkurat derfor det er så bort etter veggene tåpelig at cannabis, en ufarlig plante, er illegalisert og kriminalisert, og at man blir sett på som narkoman om man røyker det :nei:

 

Det er jo narkotika? Selvfølgelig blir man sett på som narkoman om man driver med det. Men jeg skjønner jo forsåvidt hvor du vil hen.

 

Alkohol er by the way "narkotika" i like stor grad som cannabis imo, alt kommer an på hva man mener med ordet. ;)

 

edit: dobbeltpost ;)

Endret av Rastafari91
Lenke til kommentar
Mine innlegg.

 

Stemte forøvrig ja, men er litt usikker på om jeg ønsker total legalisering eller bare avkriminalisering.

Legalisering og regulering er vel det beste i mine øyne. Da man kan få produksjon og salg under kontroll. Man blir sikker på at man får det man kjøper, man blir ikke lurt, staten kan tjene masse penger på å legge avgifter på det. Produserer man en del tror jeg et gram ligger på ca 5kr eller rundt der et sted. Og gateprisen er 100-150kr vanlighvis. Pluss at man stopper inntekter diverse kriminelle grupper har av salg av cannabis i Norge..

 

En avkriminalisering vil jo bare gjøre bruk lovlig, de kriminelle tjener fremdeles penger, kanskje mere?

Og politiet får flere ressurser å bruke på ordentlig kriminalitet.

Lenke til kommentar

Vi har en kriminalisering av et produkt. Kriminaliseringen har null effekt overhodet. Og siden vi tross alt skal leve i et demokrati vil jeg tørre å påstå at folket har avgitt sin mening om dette. Kriminaliseringen fungerer ikke, den blir oversett og i et demokratisk samfunn burde dette være nok til legalisering. Vi som folk bør være med på denne avgjørelsen.

 

Det finnes to grupper som støtter kriminaliseringen:

STATEN (de vet ikke engang hvorfor de støtter den)

DEALERE OG DYRKERE (de liker kriminaliseringen ettersom den gir dem personlig profitt)

 

 

Kan anbefale alle å se en av de bedre, og mer saklige dokumentarene rundt dette med legalisering. "The Union: The buisniess behing getting high"

Lenke til kommentar

Jeg tror pr idag ikke at legalisering har rotfeste i folket. Etterhvert vil det nok bli det, men mange vet lite om rusmidlene under narkotikaparaplyen generelt. Tror mange ville blitt overrasket om de fikk vite at ingen har dødd direkte av cannabis (er vell et par tilfeller hvor de fant cannabis til å være medvirkende årsak, men ikke årsak alene), samt at alkohol og spesielt tobakk dreper enormt med mennesker hvert år. Opplysningen om tobakk begynner å komme på plass heldigvis og forbruket går ned, men drikkekulturen vår er helt ute av kontroll. Jeg håper at folk gradvis får øynene opp for at flere rusmidler som idag er ulovlige faktisk kan være bedre alternativer både ift helsa men også ringvirkninger (færre drepte i trafikken grunnet fyllekjøring, færre skader grunnet vold i fylla, færre som dør grunnet passiv røyking etc).

 

I første omgang avkriminaliser bruk og la folk dyrke selv! Straff de som selger hardt da de ofte prøver å få folk over på sterkere stoffer og inn i et miljø som virkelig ødelegger mange unge, lag heller coffeshops som i Nederland! Etterhvert må det bli lovlig og regulert! Men det krever at FN endrer sin politikk ovenfor "narkotika".

Lenke til kommentar

Jeg er 100% imot. Og kom ikke her å si at det er maktmisbruk å forby det.

Greit nok at du skal kunne bestemme hva du skal putte i kroppen din, men du blir ruset av det, og den rusen kan glatt gå utover andre mennesker i form av slosskamper, bilulykker, osv.

 

Siden cannabis bidrar til schizofreni, bør det også forbys da schizofrene kan skade tilfeldige mennesker som den schizofrene personen feiloppfatter som farlig.

 

Dessuten, hvorfor har dere i det hele tatt lyst til å skade deres egen kropp?

 

PS. Ja, jeg synes også alkohol bør totalforbys. Det hadde fått ned antall slosskamper, drap, bilulykker osv. drastisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...