Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Dummeste jeg har lest i hele dag.

8893565[/snapback]

Da har du ikke lest mye i hele dag.

Jeg kjenner folk jeg som ligger på over 5 i snitt på Videregående og de drikker nesten hver helg.

jeg kjenner folk jeg som stryker i fler fag på skolen er aggressive, banker folk, stjeler og herjer. De røyker hasj.

Det er en grunn til at Hasj ikke er lov

Mener du virkelig att Hasj gjør folk mer agressive ???Jeg har røyka i snart 13 år og aldri har jeg vært med på att noen har røyka seg en og gått ut for ¨å stjele,banke opp folk eller herjer.Tror du tenker på Crack jeg,ellers er du den dummeste person jeg noensinne har hørt/lest om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dummeste jeg har lest i hele dag.

8893565[/snapback]

Da har du ikke lest mye i hele dag.

Jeg kjenner folk jeg som ligger på over 5 i snitt på Videregående og de drikker nesten hver helg.

jeg kjenner folk jeg som stryker i fler fag på skolen er aggressive, banker folk, stjeler og herjer. De røyker hasj.

Det er en grunn til at Hasj ikke er lov

Mener du virkelig att Hasj gjør folk mer agressive ???Jeg har røyka i snart 13 år og aldri har jeg vært med på att noen har røyka seg en og gått ut for ¨å stjele,banke opp folk eller herjer.Tror du tenker på Crack jeg,ellers er du den dummeste person jeg noensinne har hørt/lest om.

Det beviser ihvertfall at den personen aldri har røyket hasj og derfor vet egentlig ikke hva h*n snakker om.

Lenke til kommentar

Skulle tru alle som argumenterer for eller imot hasj var leger xD

Ta for eksempel alkohol og tobakk. det blir omsatt i stor grad utenfor vinmonopolet og butikk. Det samme kommer til og skje med dette. Blir det legalisert så kommer du fortsatt til og kunne kjøpe det på gatehjørner rundt om i landet. Det kommer fortsatt til og være tilknyttet et kriminelt miljø, på samme måte som alkohol/tobakk smugling er. 

Jeg driter i om det er farlig eller ikke, hva folk mener og hva folk "vet" om virkininge av og røyke dette, jeg har sett hvordan nære venner har blitt og sett hva det kan føre til, så for min del så har jeg nulltoleranse for det, og jeg vil aldri være med folk jeg vet driver med det.

Det jeg trur er at det vil skape flere problemer en løsninger, Det kriminelle miljøet og den ulovlige omsettningen av stoffet vil fortsatt eksistere uansett, i tilleg til da at man må kontrolere og ha full kontroll på de lovlige utsalgsstedene, mye som vil skje, men som sagt så trur jeg det blir mer problemer en løsninger. 

Lenke til kommentar

Jeg tar selvfølgelig feil når jeg skriver dette og dere "Vet" at jeg juger siden dere vet jo alt om at hasj ikke er skadelig, dere vet alt om at hasj ikke gjør deg slapp/døsig og uoppmerksom selv etter at "effekten" er borte; fordi dere har jo lest på internett om dette, ikkesant ?

Jeg har personlig erfaring om folk som har blitt slappe,fått problemer med jobb,problemer med økonomi,Hygiene,helse,famile og kjæreste, nettop på grunn av hasj. Dette har i utgangspunktet vært helt normale folk som begynte og røyke hasj, og etterhvert bare mer og mer.

Men dere som vet at hasj ikke er skadelig kan jo bare ignorere dette inlegget, for det er jo ikke sant uansett.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Ta for eksempel alkohol og tobakk. det blir omsatt i stor grad utenfor vinmonopolet og butikk. Det samme kommer til og skje med dette. Blir det legalisert så kommer du fortsatt til og kunne kjøpe det på gatehjørner rundt om i landet. Det kommer fortsatt til og være tilknyttet et kriminelt miljø, på samme måte som alkohol/tobakk smugling er. 

Jeg driter i om det er farlig eller ikke, hva folk mener og hva folk "vet" om virkininge av og røyke dette, jeg har sett hvordan nære venner har blitt og sett hva det kan føre til, så for min del så har jeg nulltoleranse for det, og jeg vil aldri være med folk jeg vet driver med det.

Det jeg trur er at det vil skape flere problemer en løsninger, Det kriminelle miljøet og den ulovlige omsettningen av stoffet vil fortsatt eksistere uansett, i tilleg til da at man må kontrolere og ha full kontroll på de lovlige utsalgsstedene, mye som vil skje, men som sagt så trur jeg det blir mer problemer en løsninger. 

Jeg kjøper ikke cannabis i dag, men hadde det blitt legalisert hadde jeg kjøpt. Hvor mange kjenner du som kjøper alkohol ulovlig kontra lovlig? Før jeg og mine venner var gamle nok til å kjøpe alkohol (et forbud) så kjøpte vi ulovlig. Nå som vi er gamle nok (legalisert) så kjøper vi aldri ulovlig lenger. HVORFOR vil jeg kjøpe cannabis på hjørnet når det er ulovlig imens det finnes et tilbud som er tryggere og lovlig? Jeg har ingen anelse om hva det er jeg kjøper på gata. Poenget er at de som da hadde kjøpt på hjørnet kjøper på hjørnet i dag uansett. Så hva er forskjellen? Jeg vet om folk som har ødelagt livet sitt på alkohol. Skal vi forby det også da? Jeg vet om flere som har ødelagt liver sitt med mat. Skal vi forby mat? De du kjenner som har havnet på kjøret havnet jo der når det er forbud. Hvor mye hjalp det forbudet ditt? Det er veldig sannsynlig at det vil fortsette å være kriminelle, men det ville blitt MYE mindre penger for dem å tjene

Hva skjedde i USA når de kriminaliserte alkohol? Jo mafiaen ble søkkrike! Det var ikke sånn at folk sluttet å drikke av den grunn.

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ofte spore av litt i den retningen, det er sant. Det er mange som føler sterkt på dette fordi det er en lov som setter en vanlig mann i samme kategori som kriminelle.

Du driter i om det er farlig eller ikke, det gjør ikke folk som vil legalisere devis/helt. Litt teit å si egentlig, "samma om det er feil det jeg sier, men.."

Det at det har ødelagt et liv er utrolig surt, jeg har selv folk i min omgangskrets som har slitt med både alkohol og stoffmisbruk, tilogmed en som misbruker hasj. 

Alkohol, usunn mat, sex, tv-spill, gambling. Veiene til å rasere livet ditt er mange. Hva gjør at cannabis er grunnen til å være rusavhengig, mens hamburgeren har ingenting med fedmen til en overvektig? Med det mener jeg altså at vi ikke forbyr usunn mat. Fedme er en stor utfordring nå, hvor mange dør ikke av det, og belaster en allerede svak helsetjeneste? 

Og ja, såklart det ulovlige markedet ikke blir borte. Det ulovlige markedet er her for godt, det skapte vi selv. Vi har flere "kjøttligaer" som frakter smuglerkjøtt liksom. Å fjerne forbudet vil derimot fjerne en vannvittig del av markedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan ofte spore av litt i den retningen, det er sant. Det er mange som føler sterkt på dette fordi det er en lov som setter en vanlig mann i samme kategori som kriminelle.

Du driter i om det er farlig eller ikke, det gjør ikke folk som vil legalisere devis/helt. Litt teit å si egentlig, "samma om det er feil det jeg sier, men.."

Det at det har ødelagt et liv er utrolig surt, jeg har selv folk i min omgangskrets som har slitt med både alkohol og stoffmisbruk, tilogmed en som misbruker hasj. 

Alkohol, usunn mat, sex, tv-spill, gambling. Veiene til å rasere livet ditt er mange. Hva gjør at cannabis er grunnen til å være rusavhengig, mens hamburgeren har ingenting med fedmen til en overvektig? Med det mener jeg altså at vi ikke forbyr usunn mat. Fedme er en stor utfordring nå, hvor mange dør ikke av det, og belaster en allerede svak helsetjeneste? 

Og ja, såklart det ulovlige markedet ikke blir borte. Det ulovlige markedet er her for godt, det skapte vi selv. Vi har flere "kjøttligaer" som frakter smuglerkjøtt liksom. Å fjerne forbudet vil derimot fjerne en vannvittig del av markedet. 

Det er vanskelig og argumentere saklig når man plutselig skal sidestille hasj med fedme.... 

Det jeg prater om er personlige relasjoner,familier,arbeid,sosialt liv som har gått til helvette på grunn av hasjmisbruk. Ja det er en vesentlig forskjell på de som røyker en sjelden gang og de som røyker ofte, det er forskjell på bruk og misbruk. Men som det er med alkohol, jo mer tilgjenglig jo lettere og misbruke. Det som stopper mange i misbruk er nettop fordi det er strafferammer bak det og eie,kjøpe og selge dette. Alkohol er også et veldig stort problem i samfunnet, det raserer også familier,økonomi og arbeidsforhold.

Men det betyr ikke at vi burde legalisere enda en ting som kan gjøre det samme, at vi da ender opp med 2 ting som kan være årsak til det jeg nevnte over. Det kan være/Og det er at jeg har veldig dårlig erfaring med folk som røyker hasj. Men du skal vite at det har ingen ting med det kriminelle og gjøre, ingen av de har problemer med politi eller har blitt tatt for kjøp eller eie det, så det har ikke noe og si i de tilfellene jeg vet om, her er det bare snakk om hvordan de personene har reagert og hvordan de har blitt etter og ha begynt med hasj og brukt det mye og ofte.

Dette er min personlige erfaring og mening om hasj og legalisering. Jeg respekter at folk vil legalisere det og jeg ser også det positive, men etter min erfaring så vil jeg tru at det skaper mer probelmer en det løser, særlig innad i familer/arbeidsforhold/sosiale forhold, samfunnet vil nok ikke bli påvirket noe særlig av legalisering trur jeg.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og argumentere saklig når man plutselig skal sidestille hasj med fedme.... 

Det jeg prater om er personlige relasjoner,familier,arbeid,sosialt liv som har gått til helvette på grunn av hasjmisbruk. Ja det er en vesentlig forskjell på de som røyker en sjelden gang og de som røyker ofte, det er forskjell på bruk og misbruk. Men som det er med alkohol, jo mer tilgjenglig jo lettere og misbruke. Det som stopper mange i misbruk er nettop fordi det er strafferammer bak det og eie,kjøpe og selge dette. Alkohol er også et veldig stort problem i samfunnet, det raserer også familier,økonomi og arbeidsforhold.

Men det betyr ikke at vi burde legalisere enda en ting som kan gjøre det samme, at vi da ender opp med 2 ting som kan være årsak til det jeg nevnte over. Det kan være/Og det er at jeg har veldig dårlig erfaring med folk som røyker hasj. Men du skal vite at det har ingen ting med det kriminelle og gjøre, ingen av de har problemer med politi eller har blitt tatt for kjøp eller eie det, så det har ikke noe og si i de tilfellene jeg vet om, her er det bare snakk om hvordan de personene har reagert og hvordan de har blitt etter og ha begynt med hasj og brukt det mye og ofte.

Dette er min personlige erfaring og mening om hasj og legalisering. Jeg respekter at folk vil legalisere det og jeg ser også det positive, men etter min erfaring så vil jeg tru at det skaper mer probelmer en det løser, særlig innad i familer/arbeidsforhold/sosiale forhold, samfunnet vil nok ikke bli påvirket noe særlig av legalisering trur jeg.

Han sidestiller ikke hasj med fedme. Han sammenligner misbruk. Du argumenterer mot fordi faren for misbruk er der. Du kan ikke forby alt som noen kan missbruke. Du generaliserer veldig når du sier at forbudet stopper mange fra misbruk. Jeg har røyket cannabis tidligere da jeg var ung. En gang i ny og ne. Mindre enn hva jeg konsumerte alkohol. Nå som jeg er voksen med barn, kone (to be) og hus så gjør jeg det ikke fordi det har større konsekvenser nå enn da, men hadde det blitt legalisert hadde jeg røyket igjen. Det betyr ikke at jeg hadde mistet alt og havnet på kjøret fordet

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er din personlige mening, men at hasjmisbruk har ødelagt et liv er ikke en grunn til å forby det. Og for å få frem poenget må man nesten stole på forskning. Hva er sjansene for ditt og datt, samfunnsutfordringer må vurderes. Det må gjøres ryddig og riktig. Ruspolitikken i Norge er hverken ryddig eller riktig,  

"Men dere som vet at hasj ikke er skadelig kan jo bare ignorere dette inlegget, for det er jo ikke sant uansett."

See what i did there? Var det et godt argument?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er din personlige mening, men at hasjmisbruk har ødelagt et liv er ikke en grunn til å forby det. Og for å få frem poenget må man nesten stole på forskning. Hva er sjansene for ditt og datt, samfunnsutfordringer må vurderes. Det må gjøres ryddig og riktig. Ruspolitikken i Norge er hverken ryddig eller riktig,  

"Men dere som vet at hasj ikke er skadelig kan jo bare ignorere dette inlegget, for det er jo ikke sant uansett."

See what i did there? Var det et godt argument?

Ja jeg så hva du gjorde, og jeg vet at det er skadelig. det har jeg erfart.

Lenke til kommentar

Hva så om det er skadelig i enkelte tilfeller? Grensen må vel gå på det som er skadelig for en selv kontra andre. Skal det være forbudt for meg å røyke? Å drikke alkohol? Å drikke batterisyre? Og hva er skadelig? Er det skadelig for meg å ha en frisyre som er kontroversiell? En tatovering? Fordi det kan gi meg sosiale vanskeligheter?

Man skal ha ganske klare grunner for å forby noe, og det at noe kan misbrukes er ikke godt nok. Alt kan misbrukes, så da må alt være ulovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan har hasjmisbruket forårsaket problemene du nevner, mener du? Du gir ikke så mye informasjon, annet enn at noen fikk problemer og brukte/misbrukte samtidig hasj, som du derfor har utpekt som synderen. Korrelasjon er ikke det samme som årsakssammenheng.

Jeg foreslår som mothypotese at vedkommende av (for meg) ukjente grunner hadde problemer som ikke var forårsaket av hasjen. De brukte/misbrukte hasj som et forsøk på å overdøve problemene sine, men det kunne like gjerne vært noe annet enn hasj og problemene ville vært de samme (minus eventuelle helseproblemer knyttet spesifikt til misbruk av hasj). Hvordan ser du forskjellen på disse to scenarioene? Hva er det som forteller deg at det var nettopp hasjen som var skyld i dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar

For alt vi vet kan vedkommende ha bestilt et skittent modifisert cannabis-produkt fra darknet, hatt en dårlig opplevelse, og derfor konkludert med at "jo, cannabis er farlig, og det har jeg erfart".

Lenke til kommentar

Du har kanskje sett og dermed tatt en konklusjon om hva du såg angående vennene dine, men denne konklusjonen om at Cannabisen var problemet og har ødelagt liv er helt feil. Hasj er et middel som folk kan bruke for å få seg en rus, men at hasj`n har utløst alle disse problemene er feil.

Et eksempel på hvordan vennene dine muligens havnet "på hodet":

Siden Hasj var ulovlig, måtte vennene dine skaffe det ulovlig. Dette innebærer kontakt med visse kriminelle miljøer. Disse kriminelle miljøene har etterhvert blitt eksperter på å lokke/lure folk til andre stoffer. Så kommer bomben: Det er ikke hasj/Cannabis som er problemet! Det er forbudet som er problemet!

Jeg kan jo selvfølgelig ikke garantere for at det er akkurat slik når det gjelder DINE venner, fordi noen kan jo bare velge et liv av rus.... folk er forskjellige, men hadde Cannabis blitt legalisert, ville vi "sparket beina om" på samtlige kriminelle organisasjoner. Vi ville sørget for å utrydde syntetisk Cannabis som faktisk er farlig. Vi ville tjent en haug med ekstra penger, (mildt sagt), som staten da kunne brukt så mye bedre enn de kriminelle som tjener penger på det i dag.

Det er bare EN negativ konsekvens ved å legalisere Cannabis, og det er at "dealerne"/"langerne", (som selger farlig og uren Cannabis på gaten), hadde mistet jobben. Men det er vel bare positivt for samfunnet?  :)

Endret av Zaxaton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt og greit:

Ulovlig Cannabis:

Når Cannabis er ulovlig, er det kriminelle som styrer distribusjonen. De kriminelle organisasjonene "tukler" med Cannabisen for å tjene mer penger på den. Dette betyr at Cannabisen blir skitten og farlig, (som syntetisk Cannabis). Pengene de kriminelle tjener på den skitne Cannabisen går selvfølgelig til dem selv og hjelper dem til å bli større, ansette flere kriminelle,mer makt, samt MYE annet. Ikke bare det, men for å få Cannabis, må man oppsøke disse kriminelle, som da vil sakte men sikkert lokke deg til andre farlige stoffer.

(Kanskje ikke rart at vi har så høye overdose-dødsfall i dag, siden vi faktisk bruker denne tilbakestående forbuds-politikken ovenfor.)

Legalisert Cannabis:

Når Cannabis er legalisert, vil staten kontrollere distribusjonen. Da vil Cannabisen holdes ren og naturlig, som betyr at Cannabisen blir nærmest harmløs, (om ikke helt harmløs). Pengene som blir tjent, (som er svimlende enorme mengder), går til staten og kan brukes til utrolig mye bra. Om man ønsker å få tak i Cannabis, går man da enkelt og trygt til et utsalgssted for Cannabis, der man kjøper den rene/naturlige Cannabisen uten at noen lokker/lurer deg til andre stoffer. Politiet kan bruke midlene sine bedre, og samfunnet vil ha et mye bedre og tryggere alternativ til rus enn Alkohol.

Det er forbudet som har vært problemet hele tiden, men siden folk har blitt utsatt for enorme mengder propaganda og løgn om Cannabis, virker det ut som at folk ikke klarer å se sannheten.

Ikke straff folk for å bruke et tryggere alternativ til Alkohol!

Ikke la de kriminelle organisasjonene bli enda mektigere!

Ikke la propagandaen og løgnene ta deg!

Det er forbudet som er problemet, IKKE Cannabisen!

Legaliser og Reguler!  :)

Endret av Zaxaton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...