Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Nei, cannabis er farlig for både kropp og sinn og burde absolutt ikke legaliseres.

Ventet meg en youtube film jeg nå, en av de sedvanlige konspiratoriske uten hold i.

En forkjemper for fremmedfrykt/lett rasisme i tillegg til kristenkonservative holdninger innen ruspolitikken. Du er herved foreldet, sett deg i tidsmaskinen og prøv deg heller litt på 2016 sammen med oss.

At cannabis er farlig er jo noe alle vet. Jeg synes ikke at slike stoffer skal være lett tilgjengelig men heller bannlyse mer ting som er skadelige for folk.

Ang. cannabis så er all informasjon du trenger her:

http://www.drugfreeworld.org/drugfacts/marijuana/the-harmful-effects.html

"The immediate effects of taking marijuana include rapid heart beat, disorientation, lack of physical coordination, often followed by depression or sleepiness. Some users suffer panic attacks or anxiety."

og

"Marijuana smoke contains 50% to 70% more cancer-causing substances than tobacco smoke. One major research study reported that a single cannabis joint could cause as much damage to the lungs as up to five regular cigarettes smoked one after another."

Veldig skummelt å ville gjøre et slikt stoff lovlig for barn å få tak i, hvor er moralen til folk ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, cannabis er farlig for både kropp og sinn og burde absolutt ikke legaliseres.

Ventet meg en youtube film jeg nå, en av de sedvanlige konspiratoriske uten hold i.

En forkjemper for fremmedfrykt/lett rasisme i tillegg til kristenkonservative holdninger innen ruspolitikken. Du er herved foreldet, sett deg i tidsmaskinen og prøv deg heller litt på 2016 sammen med oss.

At cannabis er farlig er jo noe alle vet. Jeg synes ikke at slike stoffer skal være lett tilgjengelig men heller bannlyse mer ting som er skadelige for folk.

"The immediate effects of taking marijuana include rapid heart beat, disorientation, lack of physical coordination, often followed by depression or sleepiness. Some users suffer panic attacks or anxiety."

og

"Marijuana smoke contains 50% to 70% more cancer-causing substances than tobacco smoke. One major research study reported that a single cannabis joint could cause as much damage to the lungs as up to five regular cigarettes smoked one after another."

Veldig skummelt å ville gjøre et slikt stoff lovlig for barn å få tak i, hvor er moralen til folk ?

Folk blir nok ikke å røyke en 20-pakning hasj om dagen slik de gjør med sigaretter. Uansett, ved å legalisere så fjerner man grobunn for organisert kriminalitet. Det vil alltid være en del av befolkningen som vil bli rusmisbrukere, så la de gjøre det i fred da.

Lenke til kommentar

Bedre få det i regulert form fra et felles utsalgssted der det er beskattet og der man må vise legitimasjon for å få handle det.

I dag er det fritt frem for hvem som helst og det kan inneholde hva som helst.

Det er en grunn til at det skummer ut av munnen på en av ti utenfor oslo S når noe veldig potent heroin ankommer byen. De aner ikke hva de har kjøpt, og langerne aner ikke alderen på de som kjøper. 

Heia Norge og vår andre plass når det kommer til prosent overdose tilfeller i Europa!

Politikken vår fungerer!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedre få det i regulert form fra et felles utsalgssted der det er beskattet og der man må vise legitimasjon for å få handle det.

Det er en grunn til at det skummer ut av munnen på en av ti utenfor oslo S når noe veldig potent heroin ankommer byen. De aner ikke hva de har kjøpt, og langerne aner ikke alderen på de som kjøper. 

Heia Norge og vår andre plass når det kommer til prosent overdose tilfeller i Europa!

Politikken vår fungerer!

Dette høres jo ut som et problem som vil ordne seg selv etter en stund.

Og er man voksen nok til å bruke dop er man voksen nok til å ta konsekvensene av sitt valg.

Lenke til kommentar

Den eneste måten man kan skade seg på av organisk cannabis er å bli truffet i hodet av en 500-kilos palle med cannabis.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Den eneste måten man kan skade seg på av organisk cannabis er å bli truffet i hodet av en 500-kilos palle med cannabis.
Den slags type utspill fordummer debatten. Dette handler om relativ skade i et samfunnsmessig perspektiv. Det er nok av kunnskap om at cannabis har negative effekter. Spørsmålet burde etter mitt syn være om kriminalisering medfører mer skade relativt til alternativene.
Lenke til kommentar

og

Dette irriterte meg....

At Cannabis er farlig er ikke noe alle vet, fordi flere og flere avslører propagandaen, slik du tydeligvis ikke har gjort?

Du skrev: "The immediate effects of taking marijuana include rapid heart beat, disorientation, lack of physical coordination, often followed by depression or sleepiness. Some users suffer panic attacks or anxiety."

Dette er mulige effekter under rusen og er helt harmløse. Du har vel drukket Alkohol og erfart at du kan bli: søvnig, deprimert, svimmel, kvalmen, få dårlig koordinasjon samt mye annet mens du er påvirket? Dette er ikke hva som er farlig, dette er mulige bi-effekter ved et stoff.... Som ikke er farlig ved Cannabis!

Du skrev også: "Marijuana smoke contains 50% to 70% more cancer-causing substances than tobacco smoke. One major research study reported that a single cannabis joint could cause as much damage to the lungs as up to five regular cigarettes smoked one after another."

Om dette stemmer eller ikke, vet jeg ikke, men det er helt irrelevant. Selv om slike stoffer finnes i Cannabis, ville alle de andre stoffene forhindre at noe ble utviklet til kreft. Cannabis brukes jo som medisin mot kreft. I selve Cannabisen har man i senere tid funnet at det er stoffer som forhindrer alle typer psykiske lidelser. Når det kommer til kreft, brukes Cannabis som medisin MOT kreft.

Det er virkelig rart å se "posten" til noen så feilinformert som deg, ikke vondt ment.  :)

Du tillatte deg til og med å skrive: "Veldig skummelt å ville gjøre et slikt stoff lovlig for barn å få tak i, hvor er moralen til folk ?"

Hvor i all verden har du fått med deg slikt tull? Blir Cannabis lovlig, ville vi kunne fått aldersgrenser og reguleringer. Det er derimot nå, mens det er ulovlig at barn kan få tak i det skremmende lett.

Vi ser klart og tydelig at en forbudspolitikk ikke fungerer, men du vil bannlyse flere ting!?

ALT du skrev er jo bare tull!?

Endret av Zaxaton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den slags type utspill fordummer debatten. Dette handler om relativ skade i et samfunnsmessig perspektiv. Det er nok av kunnskap om at cannabis har negative effekter. Spørsmålet burde etter mitt syn være om kriminalisering medfører mer skade relativt til alternativene.

Haha.... DEN slags utspill.... Hva med geita`s utspill?: "At cannabis er farlig er jo noe alle vet. Jeg synes ikke at slike stoffer skal være lett tilgjengelig men heller bannlyse mer ting som er skadelige for folk.

http://www.drugfreew...ul-effects.html

og

Veldig skummelt å ville gjøre et slikt stoff lovlig for barn å få tak i, hvor er moralen til folk ?"

Er ikke dette å "fordumme" debatten så vet ikke jeg!  :)

Les hva jeg tidligere har skrevet. Legaliser og reguler!  :)

Det er forbudet som dreper, ikke Cannabisen!

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Synes det blir noen dumme utspill på begge sider hvis man ikke kan forholde seg til et mer realistisk og balansert syn på ting. Nei, cannabis er neppe tryggere enn sukker/kaffe eller noen mirakelmedisin uten bivirkninger. Kommer jo selvfølgelig helt an på hva man legger i ordene man bruker, men dog. Og cannabis er vel heller ikke noe satans verk som dreper og røver fra folk husene sine og ødelegger livet til alle som engang tør tenke tanken.

Lenke til kommentar

Synes det blir noen dumme utspill på begge sider hvis man ikke kan forholde seg til et mer realistisk og balansert syn på ting. Nei, cannabis er neppe tryggere enn sukker/kaffe eller noen mirakelmedisin uten bivirkninger. Kommer jo selvfølgelig helt an på hva man legger i ordene man bruker, men dog. Og cannabis er vel heller ikke noe satans verk som dreper og røver fra folk husene sine og ødelegger livet til alle som engang tør tenke tanken.

Jeg mener å ha lest dette med at Cannabis er mindre farlig enn kaffe/sukker tidligere, men fant ikke bevis-sikre kilder i dette øyeblikk. Så om dette viser seg å være feil, beklager jeg herved for det. Allikevel vil jeg anta at det er tydelig sant at kaffe og sukker er farligere enn Cannabis, ettersom folk har dødd av sukker og folk har dødd av kaffe, men ingen har noensinne dødd av ren Cannabis. (altså Cannabis som er helt naturlig)

Når det er sagt, er jeg faktisk realistisk i hva jeg skriver om. Siden Cannabis har vært ulovlig så lenge, har det ikke vært lett å få tak i informasjon man kunne stole på, men nå er Cannabis legalisert i enkelte stater i USA, som har sine tall å vise till, samt alle studiene som har blitt gjort i senere tid. Studier tyder på at Cannabis er blant de tryggeste rusmidlene i verden.

(Om ikke det aller tryggeste:)

Å forby folk å sitte med en "joint" er jo bare tilbakestående politikk ettersom det ikke skader noen!

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Enig, den som påstår at cannabis er ekstremt farlig og de som påstår det er helt ufarlig er like ille. Det er viktig at vi kan bevege oss mot noe som er nærmere virkeligheten om man i det hele tatt skal få en fruktbar debatt.

Det jeg har skrevet er nær virkeligheten. Studier og analyser samt konklusjoner viser tydelig at Naturlig Cannabis er omtrent helt harmløst! Eller kan du kanskje fortelle meg noe som er negativt ved Cannabis?

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Problemet er at vi fokuserer på helt feil ting. Som oftest får man uønskede effekter av et rusmiddel fordi man misbruker det og gjør det uforberedt. Skal man prøve dette skal man ikke bare fyre opp noe uten å ha lest seg opp. Folk som ikke en gang har basiskunnskaper om det kognitive har ikke gjort hjemmeleksa si og er ikke forberedt. Det handler i de fleste tilfeller om at folk hopper i noe de ikke vet hva er for noe, og så blir de gjerne tvert motstandere og roper høyt om opplevelsen de hadde, som de ikke forsto noe av. Og å trekke konklusjoner til noe du ikke forstår er farlig.

Dette er det største bullshittet jeg har lest. Det er helt åpenbart propaganda fra noen som mest sannsynlig aldri har prøvd det selv.

Hjertebank kan man få i større doser - det er ingen grunn for å bøtte nedpå. Det har også sammenheng med dine forventninger og mental sinnstilstand.

Disorientering gjelder også større doser. Man kan oppleve at ting ser annerledes ut, men hvis du ikke finner veien så er det ikke fordi du er beruset, da har du bare dårlig stedssans (jeg har venner som ikke finner veien ut av et nytt lokale i edru tilstand, og ikke har aning hvilken vei de kom fra). Ved høye doser kan man oppleve at det føles som en drøm, og ting ser og føles annerledes - dette gir deg gjerne en følelse av at ting er større og føles mer som en laburint.

Mangel på fysisk koordinasjon - dette er også tull. Man kan føle seg avslappet og perspektivet endres. Men man har ikke mangel på fysisk koordinasjon. Ved ekstreme doser kan man oppleve en body-high som gjerne påvirker koordinasjon litt, men det er ingenting alvorlig. Ikke for å sammenligne dette med alkohol, men sistnevte er et perfekt eksempel på et middel som totalt ruinerer den fysiske koordinasjonen (som også er linket til dosering). I små doser reduserer det bare reaksjonstiden og gjør deg mindre stø. I større doser er det ikke sikkert du klarer å stå oppreist en gang. Balansen er helt borte, koordinering er helt på tryne, og du reagerer 1-2 sekund etter. Høres ut som en dårlig kombinasjon når du skal passe på deg selv.

"often followed by depression or sleepiness" - Rusen er et resultat av din mentale sinnsstemning, ikke omvendt. Om du får depressive tanker så er det fordi du allerede har dette i deg. Det er en grunn for at man gjerne bruker dette som et verktøy for å forstå sin egen psykiske helse. Man får en økt forståelse av tanker og følelser og det gir oss en mulighet til å jobbe med det. Ofte vet ikke folk selv at de har ting de sliter med. Men depresjonen kommer ikke som følge av rusen, men rusen vil forsterke alle følelser du innehar. Derfor er det også viktig å kunne forstå hva som skjer, og slik misinformasjon som dette er grunnen til at folk ofte får ekle opplevelser med det. Du kan bli søvnig av det, men er det sativa du inntar så er sjansen større for at det holder deg våken og gjør det vanskelig å sove.

"Some users suffer panic attacks or anxiety" - som jeg sa, det er ikke et resultat av rusen, men dine egne følelser og forventninger som skaper rusen. Dette kan skje, og er som regel forårsaket av at brukeren ikke vet hva den skal forvente og tar en altfor stor dose. Det er viktig å vite hva du går til, og hva alt betyr. Om man stiller disse spørsmålene under en trip, så har man ikke forberedt seg. Så det sier seg selv at folk gjerne blir redde når de ikke vet hva som skjer. Da kommer spørsmål opp som "kommer jeg til å dø?", "hva om jeg aldri kommer tilbake", "hva om jeg blir gal" - generelt sett redsel for det ukjente - som de strengt tatt burde lest seg opp på på forhånd. Noe som er enda vanskeligere når det står sånn søppel som i sitatet over, som ikke gjør annet enn å gjøre folk mer forvirret og mindre forberedte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eller kan du kanskje fortelle meg noe som er negativt ved Cannabis?

Det er ikke et perfekt rusmiddel som bare har hygge og kos. Cannabis har negative sider også, men disse unngås lett ved å bare bruke det riktig og vite hva det er for noe.

Det er et verktøy. Du smører ikke brødskiva med hammer, på samme måte er det med cannabis. Det skal brukes riktig, og du ha kunnskaper om et verktøy for å kunne vite hvordan det brukes. Det samme kan sies om alkohol, at det skal brukes på riktig måte. Men jeg føler ikke alkohol har så mange nyttige effekter, annet enn å døyve eller å ha det morro med. Noen bruker cannabis på denne måten også.

Cannabis er hva det er, og det kan lett være noe veldig positivt om man vet hvordan det skal brukes. På samme måte som at de som spyr og blir hentet av ambulansen ikke drikker alkohol på en forsvarlig måte.

Cannabis er ikke fysisk farlig, men det har sin risikofaktor mtp. det psykiske. Men igjen, med fare for at jeg gjentar meg selv for mye, så har dette med hvordan de brukes. Folk kan bli vettskremte når de ikke har peiling på hva som skjer, akkurat som man i edru tilstand kan bli psykisk merket av noe skremmende. Mange har såkalte tripsittere. En person som er der for å hjelpe folk med negative tanker og som gir veiledning om noen trenger det. En tripsitter er med på "morroa", men er ikke beruset som de andre - men derimot "brisen". Dette er fordi de andre gjerne kan bli veldig selvbevisst. Akkurat som når man drikker så føler man seg fort veldig idiot hvis det står en totalt edru person der og det kan sette en demper på stemningen.

Det er et eksempel på noe mange ungdommer gjør. Ikke fordi de har fått rådet av skadereduserende organisasjoner, men derimot folk i deres sko. Folk som har erfaring og som har lest seg opp. Hadde vi bare hatt denne åpenheten om å veilede folk fremfor å forvirre dem. Det vil være folk som prøver det uansett, og det er ikke noe negativt så lenge man bruker det skikkelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

^^ Dette bør være allmennkunnskap. Hvis man klarer å skjønne det grunnleggende om hva cannabis er og gjør, så kan man ha en fruktbar debatt. Blir for mange synsere og personer som har hatt en dårlig erfaring, eller bare er sterkt i mot narkotika. Tror ordet narkotika er noe vi må ta tak i, det er for bredt begrep. Hvorfor er ikke alkohol i samme båsen? Kall cannabis hva du vil, men ikke sleng det i samme bunke som narkotika som slutter på "in" heroin, kokain og amfetamin osv.

Lenke til kommentar

Dette er det største bullshittet jeg har lest. Det er helt åpenbart propaganda fra noen som mest sannsynlig aldri har prøvd det selv.

Man kunne omtale alkohol på samme måte, og plutselig er det en grusomt skummel nervegift. :p

Den siden er en åpenbar propagandaside. Mer er det ikke å si.

Lenke til kommentar

Politikken vår fungerer!

Dette høres jo ut som et problem som vil ordne seg selv etter en stund.

Og er man voksen nok til å bruke dop er man voksen nok til å ta konsekvensene av sitt valg.

Det vil ordne seg selv etter stund..... Har du sett hvordan verden er? Hvordan denne "krigen" mot narkotika har virket de siste 45 årene? Nei det løser seg ikke selv over tid hvis vi fortsetter som vi gjør. Faen når skal vi lære? Det er INGENTING som tyder på at det går riktig vei ved å forby. Det eneste det gjør er å gi makt til de vi absolutt ikke ønsker skal ha det! Nå har vi prøvd denne forbud metoden alt for lenge, og det virker ikke! Heldigvis er det steder i verden nå hvor de åpner for legalisering slik at resten av verden får se at dette er absolutt veien å gå.

Jeg personlig mener at alle rusmidler må avkriminaliseres og psykedeliske rusmidler legalisere. Avkriminaliseres bruken flyttes heller jakten fra bruker til selger. I stede for at vi skal kaste bort ressurser på å straffe de tunge rusmisbrukerne i samfunnet hva med heller å behandle dem. Få de ut av det helvete å hjelp de inn i samfunnet igjen slik at de kan også bidra. Bruk pengene fra salg av cannabis til å behandle narkomane. Over tid vil vi spare penger på politi og kriminalomsorg. Samfunnet i dag er LANGT unna denne virkeligheten. Det skjønner jeg, men vi må starte et sted. Da er legalisering av Cannabis et godt sted å starte.

Lenke til kommentar

Eller kan du kanskje fortelle meg noe som er negativt ved Cannabis?

Det er ikke et perfekt rusmiddel som bare har hygge og kos. Cannabis har negative sider også, men disse unngås lett ved å bare bruke det riktig og vite hva det er for noe.

Det er et verktøy. Du smører ikke brødskiva med hammer, på samme måte er det med cannabis. Det skal brukes riktig, og du ha kunnskaper om et verktøy for å kunne vite hvordan det brukes. Det samme kan sies om alkohol, at det skal brukes på riktig måte. Men jeg føler ikke alkohol har så mange nyttige effekter, annet enn å døyve eller å ha det morro med. Noen bruker cannabis på denne måten også.

Cannabis er hva det er, og det kan lett være noe veldig positivt om man vet hvordan det skal brukes. På samme måte som at de som spyr og blir hentet av ambulansen ikke drikker alkohol på en forsvarlig måte.

Cannabis er ikke fysisk farlig, men det har sin risikofaktor mtp. det psykiske. Men igjen, med fare for at jeg gjentar meg selv for mye, så har dette med hvordan de brukes. Folk kan bli vettskremte når de ikke har peiling på hva som skjer, akkurat som man i edru tilstand kan bli psykisk merket av noe skremmende. Mange har såkalte tripsittere. En person som er der for å hjelpe folk med negative tanker og som gir veiledning om noen trenger det. En tripsitter er med på "morroa", men er ikke beruset som de andre - men derimot "brisen". Dette er fordi de andre gjerne kan bli veldig selvbevisst. Akkurat som når man drikker så føler man seg fort veldig idiot hvis det står en totalt edru person der og det kan sette en demper på stemningen.

Det er et eksempel på noe mange ungdommer gjør. Ikke fordi de har fått rådet av skadereduserende organisasjoner, men derimot folk i deres sko. Folk som har erfaring og som har lest seg opp. Hadde vi bare hatt denne åpenheten om å veilede folk fremfor å forvirre dem. Det vil være folk som prøver det uansett, og det er ikke noe negativt så lenge man bruker det skikkelig.

Skjønner ikke helt valget ditt om å sitere meg for å fortelle dette....  :)

Jeg sier ikke Cannabis er ikke et perfekt mirakel-middel mot alt i verden. Les hva jeg tidligere har skrevet, så ser du kanskje "klarere" mine synspunkter og fakta.

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Ser det er mange som blander sammen bruk og misbruk her. Det er ikke noe annerledes med Cannabis i forhold til alkohol, om du røyker for mye blir i mine øyne opplevelsen ødelagt. Gjør du det for mye for ofte kan det gå utover livet ditt.

De som liker å røyke seg fjerne daglig er de samme som drikker seg full hver dag. Det er ikke normalt bruk å røyke seg grisefjern.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt valget ditt om å sitere meg for å fortelle dette....  :)

Jeg sier ikke Cannabis er ikke et perfekt mirakel-middel mot alt i verden. Les hva jeg tidligere har skrevet, så ser du kanskje "klarere" mine synspunkter og fakta.

Det var mer ment som et generelt tilsvar til hvor diskusjonen hadde retning.

Det var altså ikke et "la meg argumentere for at du tar feil" type innlegg, men heller "la meg tilføye noe til diskusjonen". :) Det ante meg at du ville bli sitert på dette av Kakafoni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...