Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Det er liksom ikke nye rusmidler man snakker om, burde man ikke funnet konkrete bevis på mange av påstandene begge sider kommer med?

Det er vanskelig å forske på stoffer som pr idag er ulovlige da de som deltar i studiene må bryte loven, noe som i de fleste forskningskretser ikke aksepteres og som kan få rettslige konsekvenser for de som utfører forskninga. Man har imidlertid noen unntak, eks da britiske myndigheter gav dispans til å se hvordan cannabispåvirkede oppførte seg under bilkjøring og fant ut at selv om kjøreferdighetene ble redusert var alkohol langt værre ift kjøreferdigheter\ulykkesrisiko. Før dette mente mange (idag mener også mange det) at cannabis var like ille eller værre enn alkohol i trafikken. Å forske på rusmidler generelt er vanskelig fordi mange blander med andre rusmidler, gjør livsvalg som kan påvirke resultatene etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å forske på cannabis er ikke så vanskelig da det er lovlig i deler av verden.

I de fleste landene hvor det meste av rusmiddel- og medisinsk forskning utføres er det ulovlig, noe som er en stor brems for dette. Dette gjelder også flere andre narkotiske stoffer. Jeg er imidlertid ganske sikker på at det kommer mer god forskning i tiden som kommer ettersom det stadig oftere blir lovlig til medisinsk bruk, avkriminalisert og at stadig flere bruker det, rimelig sikker på at vi vil finne både nye negative og positive sider ved cannabis nå framover (forhåpentligvis mest av sistnevnte da;)).

Lenke til kommentar

Altså, det er jo ingen verken myte eller hemmelighet at man blir apatisk av hasj. Det er jo et såkalt "minusdop", det øker først blodtrykket når man går fra å være helt nykter til nyrøyket. Så synker etterhvert blodtrykket og dermed blir man slapp og apatisk. Og denne graden blir verre jo mer man røyker på samme dag/periode. Sånn er det hos alle og ikke bare enkeltpersoner. Det kan til en viss grad variere noe ut fra om man røyker svart hasj eller lys marijuana. Men virkningen etter noen timer etter første inntak er såsi likt uansett.

 

Jeg sier jo ikke at dette skal være en grunn til å holde forbudet gående! Jeg er fortsatt for legalisering av alt som kan kalles rusmidler, men det er en del uvitenhet om hasj fra den andre siden også.

Lenke til kommentar
Altså, det er jo ingen verken myte eller hemmelighet at man blir apatisk av hasj. Det er jo et såkalt "minusdop", det øker først blodtrykket når man går fra å være helt nykter til nyrøyket. Så synker etterhvert blodtrykket og dermed blir man slapp og apatisk. Og denne graden blir verre jo mer man røyker på samme dag/periode. Sånn er det hos alle og ikke bare enkeltpersoner. Det kan til en viss grad variere noe ut fra om man røyker svart hasj eller lys marijuana. Men virkningen etter noen timer etter første inntak er såsi likt uansett.

Jeg er ennå svært skeptisk til det der. Du blir kanskje sløv og apatisk til å begynne med, men jeg tviler på at det fortsetter når du får litt tolerans.

 

Jeg har ikke noe særlig å vise til for øyeblikket, annet enn han aksjemegleren som dukker opp rundt om kring (bla. i Penn & Teller: Bullshit!). Han røyker vel rundt 5-6 joints dagen, om ikke mer, og er helt oppegående og en suksessfull aksjemegler. Ikke akkurat yrket for en som er konstant sløv og apatisk vil jeg si.

 

Ellers vil jeg anbefale at du leser her. Det er noen år gammelt, men jeg tviler på at dette har endret seg i løpet av de siste årene.

Lenke til kommentar

Det er jo både positive og negative sider av cannabis. Men en som røyker cannabis røyker han/hun ikke ganske mye i løpet av en uke? De fleste som har en "lidenskap" røyker vel en del av stoffet? Eller tar jeg helt feil. Andre aspekter er jo at hvis cannabis blir legalisert og det blir flere som begynner å bruke det, vil de jo bli mindre sosiale ved at de heller tar seg en joint hjemme enn å dra ut med venner og drikke alkohol. Man kan bli syk av å være asosial og alkohol skader jo heller ikke kroppen hvis man ikke misbruker det veldig mye.

Lenke til kommentar
Altså, det er jo ingen verken myte eller hemmelighet at man blir apatisk av hasj. Det er jo et såkalt "minusdop", det øker først blodtrykket når man går fra å være helt nykter til nyrøyket. Så synker etterhvert blodtrykket og dermed blir man slapp og apatisk. Og denne graden blir verre jo mer man røyker på samme dag/periode. Sånn er det hos alle og ikke bare enkeltpersoner. Det kan til en viss grad variere noe ut fra om man røyker svart hasj eller lys marijuana. Men virkningen etter noen timer etter første inntak er såsi likt uansett.

 

Jeg sier jo ikke at dette skal være en grunn til å holde forbudet gående! Jeg er fortsatt for legalisering av alt som kan kalles rusmidler, men det er en del uvitenhet om hasj fra den andre siden også.

 

Viss man røyker sativa da?

Blir man sløv og apatisk av det og?

Selv synes jeg det blir feil å si det, og at det i realiteten kommer helt an på hvordan personen er fra før av. En som er sløv som røyker seg fjern "spesielt på indica" vil bli sløv og apatisk. Tror dette med apatisk og at man blir sløv henger igjen med stereotypen samfunnet har skapt. Alle stoffene eller de fleste tabu stoffer har en eller annen form for fasitsvar om hvordan det påvirker en person. I dette tilfellet, sløv og apatisk.

 

Viss man bruker hippietiden "ikke at jeg kan så mye om den historien" så virket det som at folk som følgte hippie oppskriften på livet var mer engasjerte enn hva de fleste er i dag. :p

Og jeg må spør, apatisk til hva?

Er vi ikke alle apatiske til en viss grad? Og hva tid ble dette liksom ett kriminelt problem?

Jeg vil si at cannabis kan slå ut begge veier. Noen blir mer engasjerte i mange saker, andre gir faen. Jeg forstår begge sider, men jeg ser ikke på meg selv som en av dem som er apatisk.

Jeg kjenner folk som ikke holder på med noe som er mer apatiske enn mange som røyker.. Da de generelt driter i alt. Bare de har jobb-penger og nok penger til leve. Utenom det kan jeg ikke si at de har så mange meninger om ting. Og bryr seg generelt lite om det og mye av det som skjer rundt seg, viss det ikke på en eller annen form påvirker dem direkte og mye.

Hva sier det om dem? Og hva skal man skylde på?

Lenke til kommentar
Nei, dette stemmer ikke. ALLE blir apatiske av å røyke hasj, da mener jeg, mye hasj og ikke en liten blås i ny og ne. Om man røyker mer enn to ganger på én dag så blir man en smule apatisk. Om man tillater seg å bli innrøyket så blir man apatisk. Ingen unntak, det er sånn stoffet fungerer.

inntil man slutter.

Lenke til kommentar

Farlig eller ikke kommer an på hvordan det brukes. Poenget er at det brukes uansett av dem som vil. Det er lett å få tak i. Myndighetene tror de gjør store beslag når de tar 100kg hasj. Latterlig. Myndighetene klarer ikke stoppe cannabis fra å komme inn i landet, eller å gro i landet. De vet tydeligvis ikke hvor mange tonn som blir brukt årlig i Norge, og at den lille delen av cannabis de klarer å beslaglegge er TOTALT ubetydelig.

 

Så hvorfor skal vi betale våre skattepenger til å håndheve en lov som aldri kan håndheves? Myndigetene vil aldri vinne noen kamp mot cannabis, men bare fortsette med å tape masse av VÅRE pskattepenger i det talentløse forsøket deres på å få bort cannabis. Vet ikke om jeg skal le eller bli forbanna over denne loven. Er morsomt å se hvor lite loven fungerer, og hvor stolte de er når de har funnet noen kilo, men samtidig forbanna irriterende at de bruker våre penger på ting som rett og slett ikke har noen effekt for noen.

Endret av prepple
Lenke til kommentar
Nei, dette stemmer ikke. ALLE blir apatiske av å røyke hasj, da mener jeg, mye hasj og ikke en liten blås i ny og ne. Om man røyker mer enn to ganger på én dag så blir man en smule apatisk. Om man tillater seg å bli innrøyket så blir man apatisk. Ingen unntak, det er sånn stoffet fungerer.

inntil man slutter.

 

Naturligvis. Faktisk trenger man ikke å slutte i mer enn et par dager får man har samme virkningen om igjen. Jeg skriver alt dette av egen erfaring og etter å ha vært i miljøet i over 10 år. ALLE jeg har møtt som røyker (og det er mange) blir sånn.

 

Men igjen, et ganske interessant aspekt er det at man ikke nødvendigvis blir apatisk på ting man bryr seg mye om. F. eks, kan det hende at jeg blir en racer på låtskriving eller grafisk design. Eller tegning. Ting jeg er genuint interessert for. Mens rydding og oppvask kanskje er en del mindre interessant. Det er litt spesielt dette siden det har en tendens til å variere en del. Men om man er alene eller har noe konkret å gjøre, da kan det hende at man yter helt normalt. Men det å sitte i sofaen å være skrev sammen med madammen, DET gjør til at man blir sløv og apatisk.

Og ja, etter mye bruk så øker toleransen, det er helt klart. Men igjen så har jeg selv erfart at man blir hakket sløvere "overall" og jeg ser ikke på det som at det da er verdt det.

 

En annen ting også som jeg har lagt merke til, nå har jeg hatt pause i omtrent tre uker og jeg merker at jeg generelt føler meg mer våken, opplagt og glad faktisk. Det er litt spesielt, men jeg tror at en sunn blanding av å være nykter og å røyke bittelitt av og til kan øke livsgleden. Fordi, om jeg tar meg et par trekk av en joint så blir jeg superglad! Men om jeg blir innrøyket, da går det strake veien nedover. Det gjelder vel kanskje å finne den balansen som passer en best. :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
De får ikke fjernet det, men de kan ha kraftig innvirkning på markedet. Etter at det ble tatt et beslag på 300kg for noen uker siden, var det litt tørke i Oslo.

 

Vel... kanskje en midlertidig innvirkning hvor det kan bli tørke i noen dager. Så kommer det tilbake i store mengder uansett. Og det er vel ikke til å legge skjul på at mesteparten av det som selges i Norge er søppelprodukter. Med en legalisering ville staten hatt en enda større innvrikning på markedet, og ikke minst tjent på markedet. I tillegg så ville kjøperen hatt kunnskap om hva han/hun kjøper. Skal man vite hva man får idag så bør man vel være så heldig at man har tilgang på den lille brøkdelen av godsaker som kommer inn. Men fremdeles det blir jo røykt 90% søppel i Norge grunnet kriminaliseringen.

Lenke til kommentar
Om man kjøper av random folk på gata, er det sannsynlig at det bare er søppel. Man bør da i hvertfall ha en fast dealer.

Ja men mange som ikke har slikt. De som selger for å tjene penger kjøper jo inn av de store kvantumene, som igjen stort sett består av søppel.

 

Med litt statlig kontroll ville det vært mye bedre, og man kunne kjøpt det produktet man ønsket. Jeg ville ikke hatt noe imot å kalle min dealer for vinmonopolet om jeg kunne hatt et fint utvalg i prisklassene varene er verdt.

 

Pr. idag gir jeg 70-150kroner, og staten må jo ha lyst på en bit av denne kaka ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...