Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Kanskje greit å ha et noe mer balansert på det? Såklart løser ikke et forbud noe, men det å si at verden blir paradis ved cannabislegalisering er jo et utsagn som får en til å høre veldig useriøs ut. Alkoholproblemer forsvant ikke ved legalisering, cannabisproblemer gjør nok heller ikke det. Men forbudet legger bare enda et problem over det hele.

Se litt enklere på det. Det er mer en nok å si at folk bør ha såpass frihet over egen kropp og konsum, og man behøver ikke å fremme cannabis som et mirakelprodukt som gir verdensfred og evig liv og løser sultproblematikken til alle mennesker til all tid.

Vel det er vel ingen her inne (så vidt jeg vet) som påstår at legalisering er en magisk tryllestav som vil løse alle problemer. Men at legalisering fungerer mye bedre enn forbud, det bør man nå snart ha lært ved å se til land der legalisering har redusert antall overdosedødsfall og kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Det vet jeg, var ikke ment som noen kritikk eller noe av deg El-Ateisten. Det jeg skrev var vel mer ment som et tillegg til det du skrev. :)

Lenke til kommentar

Kanskje greit å ha et noe mer balansert på det? Såklart løser ikke et forbud noe, men det å si at verden blir paradis ved cannabislegalisering er jo et utsagn som får en til å høre veldig useriøs ut. Alkoholproblemer forsvant ikke ved legalisering, cannabisproblemer gjør nok heller ikke det. Men forbudet legger bare enda et problem over det hele.

Se litt enklere på det. Det er mer en nok å si at folk bør ha såpass frihet over egen kropp og konsum, og man behøver ikke å fremme cannabis som et mirakelprodukt som gir verdensfred og evig liv og løser sultproblematikken til alle mennesker til all tid.

Om du mente meg, var det ikke slik jeg mente det. Alkoholproblemer som avhengighet, skadeomfang og voldelige tendenser har ikke blitt fjernet ved en legalisering, men jeg siktet mer til problemene som var før Alkohol ble legalisert.

Cannabis har nok også på sin side hatt flere rykter om negative effekter, som for eksempel at man kan få psykiske lidelser, lavere IQ, avhengighet og blir permanent sløv som følge av mye bruk, Men ved å se på senere tids forskning og analyser har man altså fått ut mer informasjon om Cannabis, som viser at disse antatte problemene har ingenting med Cannabis å gjøre.

De har nemlig i senere tid funnet ut følgende:

Psykiske lidelser:

det er 1 prosent av cannabisen som gir fare for psykiske lidelser, men når Cannabisen er ren som følge av statlig kontroll og legalisering, motvirker resten av de 99 prosentene psykiske lidelser. Cannabis selv sørger altså for at du IKKE får psykiske lidelser. Cannabis brukes også som medisin mot psykiske lidelser. Med andre ord, man får ikke psykiske lidelser av Cannabisen når den er ren og kontrollert som følge av en legalisering.

Lavere IQ:

Som et rykte har det spredt seg at man kan få lavere IQ av Cannabis, noe man ganske nylig fant ut bare var tull/propaganda.

http://www.tv2.no/a/7958499

Permanent sløv:

Man trodde i lang tid at folk som brukte mye Cannabis, ble permanent sløv av det, noe de også fant ut var usant.

Man kan riktig nok bli sløv av Cannabis, men sløvheten forsvinner når man holder seg borte fra Cannabis en liten stund.

Avhengighet:

Man blir ikke fysisk avhengig av Cannabis, men man har en mulighet for å utvikle en psykisk avhengighet. En psykisk avhengighet kan man få av omtrent hva som helst som å spise toalettpapir.

Ifølge studier, analyser og konklusjoner virker problemene ved selve Cannabisen ut til å være nærmest ikke-eksisterende. Iallefall i forhold til Alkohol.

Jeg mente som hovedsak problemene ved et forbud, (som er ganske store og ekstreme), ville forsvunnet ved en legalisering.  :)

PS: Jeg har ikke hevdet at Cannabis er et mirakelprodukt og at en legalisering av Cannabis vil føre til paradis, verdensfred, evig liv osv.

Endret av Zaxaton
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor cannabis er kriminelt... For det første, kan alle som vil prøve hasj eller marihuana skaffe seg det rimelige enkelt. For det andre, vil cannabis ved en legalisering gi Norge bedre økonomi, som vil gjøre velferdsstaten Norge bedre!  

Hvorfor skal alkohol være lovlig, men ikke cannabis? Alkohol fører til krangler, vold, voldtekt og drap. Cannabis gjør personer rolig og glad.... Hadde blitt mindre å gjort for politiet om cannabis var alkohol og omvendt, men det hadde vel blitt for kjedelig for samfunnet?

Ja, til drap og voldtekter. Nei til å inhalere marihuana å se på film. Flott politikk!   

Forstår virkelig ikke hvorfor kriminelle skal ha ansvaret for å selge cannabis i Norge. Penger som blir investert i andre og sterkere rusmidler, som ødelegger mennesker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Ironi ja. Du mener noe annet enn det du gir uttrykk for......   Da må du lære deg å bruke sarkasme på riktig tidspunkt, klovn.

Jeg plusset det han skrev, en annen gjorde det også, kommer sikkert noen flere plusser iløpet av kvelden.

Jeg skjønte ham og likte det, jeg smilte til og med litt kanskje. Og jeg er edru nå, wow!

Lenke til kommentar

Ironi ja. Du mener noe annet enn det du gir uttrykk for......   Da må du lære deg å bruke sarkasme på riktig tidspunkt, klovn.

Jeg plusset det han skrev, en annen gjorde det også, kommer sikkert noen flere plusser iløpet av kvelden.

Jeg skjønte ham og likte det, jeg smilte til og med litt kanskje. Og jeg er edru nå, wow!

Steike! ;)

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Steike! ;)

Jepp!

Men nå er jeg ikke det lengre. Jeg er ulovlig ikke-edru. RING POLITIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Her er det nemlig lovbrudd på gang!

Lenke til kommentar

Steike! ;)

Jepp!

Men nå er jeg ikke det lengre. Jeg er ulovlig ikke-edru. RING POLITIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Her er det nemlig lovbrudd på gang!

Tips VG

Lenke til kommentar

Nei, cannabis er farlig for både kropp og sinn og burde absolutt ikke legaliseres.

Ventet meg en youtube film jeg nå, en av de sedvanlige konspiratoriske uten hold i.

En forkjemper for fremmedfrykt/lett rasisme i tillegg til kristenkonservative holdninger innen ruspolitikken. Du er herved foreldet, sett deg i tidsmaskinen og prøv deg heller litt på 2016 sammen med oss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor lett er det å innrømme for barna dine at mishandling ikke fungerer, at mishandling gjør mer skade enn nytte etter å ha slått de i 50 år med begrunnelsen: "Vi vet hva som er best for deg, ikke du"?

Den norske politikken som blindt har fulgt etter USA's model har et seriøst forklaringproblem.

Uskyldige mennesker har mistet jobb, familie, førerkort, karrièremuligheter og i mange tilfeller blitt fengslet.

De er blitt gjort til kriminelle, og for hva? - for å ha benyttet eller eid et alternativt rusmiddel som ikke er ufarlig men er mindre farlig sammenlignet med de som er lovlige?

Hvordan skal man forklare disse menneskene at "storebror moral" tok feil i så mange år?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Den norske politikken som blindt har fulgt etter USA's model har et seriøst forklaringproblem.

Det er umulig å gi en rasjonell forklaring på lover som har sitt utskudd i moralisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...