Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Det stemmer ikke. Ser du hvor de har legalisert det så har antall brukere generelt gått ned, så du har ingen grunn til å tro at antall brukere vil øke noe særlig. Faktisk er det totalt motsatt.

Forskning jeg har lest så går forbruket opp litt en periode, så daler det sakte ned igjen og legger seg på ca. samme nivå som det var før stoffet ble avkriminalisert eller legalisert rent sett ut ifra rapportene.

Det blir samtidig antatt at flere av de som ikke har tørt og oppgi at de røyker når stoffet var straffbart går ut og innrømmer bruken når det ikke er straffbart lenger. 

@Lærevillig Skal se om jeg finner igjen forskningen fra avkriminaliserte Portugal og fra de legaliserte statene i USA/Canada når jeg får tatt helgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

1: Cannabisbruk er "grensesprengende" -i all hovedsak fordi det er ulovlig. Ved å bruke cannabis fjernes barrierer, og sannsynligheten for å prøve tyngre narkotiske stoffer øker. Når det er sagt: fersk statistikk viser at den utvilsomt største andelen av dem som prøver cannabis, bare gjør det en eller noen få ganger - de utvikler tyngre rusproblemer. Likevel ser man en markant forskjell blant de som har prøvd cannabis og de som ikke har prøvd, i form av at flere av cannabisbrukerne utvikler et tyngre rusmisbruk.

Heisann sveisann :)

Det er veldig ofte feil, ja det er sant, men det er feil (litt merkelig sagt). For min del så var det alkoholens skyld, de aller fleste har brutt rusbarrieren med alkohol. Tyngre rusproblemer henger også i de fleste tilfeller sammen med personlighet og underliggende årsaker. En ting som er skummelt er spenningen ved å gjøre noe ulovlig, jeg tror at det er en stor faktor. Når man gjør noe ulovlig så er det skummelt og opphissende som gir en rus i seg selv. Mange som havner utpå er også festløver og "tøffen" i gjengen; "hey jeg tok amfetamin og MDMA i helga, fy faen så kul jeg er".... At cannabis er et inngangsdop er en sannhet med veldig store modifikasjoner og folk som bruker det argumentet som en vegg forstår seg verken på samfunnets tilstand eller menneskelig psyke.

Jeg sier ikke at du er veggen, du skrev på en god og fornuftig måte som jeg tolket som at var åpen for gode svar :) Edit; Ikke det at jeg nødvendigvis har gode svar, misforstå meg rett :D Takk for et godt innlegg :thumbup:

Jeg tror det er fint få i Norge som ønsker at vi går rett ut og legaliserer, en avkriminalisering virker mer fornuftig, ihvertfall til å begynne med.

Det håper jeg virkelig er så åpenbart at det ikke trenger å sies i en legaliseringsdebatt. Blir som å kaste en unge ut i vannet og satse på at han lærer å svømme før han drukner, eller noe slik :)

Jeg vil si en ting om henvisning til kilder i en diskusjon som denne: Når man henviser til kilder så får jeg ofte følelsen av at de ikke tas seriøst siden motparten mener at de er håndplukkede for å passe argumentene (noe de også ofte er). Bare noen tilfeldige tanker som dukket opp inni kaoset som er mitt hode :innocent:

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er riktig at farene ved cannabisbruk ligger mye nærmere alkohol enn annen narkotika, så er det lovverket som ødelegger livet til brukerne mer enn selve cannabisen. Forestill deg så at alkohol hadde vært ulovlig. Hvor ødelagt blir folk flest av å innta alkohol nå og da? Når vi snakker langtidsvirkninger er det forsvinnende lite i sammenhengen, men dersom dette var en kriminell handling så ville saken vært en helt annen. Ikke på grunn av selve rusmidlet, men på grunn av meningsløse straffer. Dette gitt at skadevirkningene av cannabis virkelig ikke er særlig verre enn alkohol (i verste fall). Regulering må skje deretter.

Ikke for det: Alkohol kan også ødelegge mye, men det er altså ikke et ulovlig middel.

Har de et så stort behov for å ruse seg at det er fare for at de glir over på tyngre rusmidler, så må man gjøre noe med dette behovet fremfor å kriminalisere dem etter at skaden er skjedd. Det gjør bare vondt verre. Det må for lengst være åpenbart at mennesker i slike situasjoner har en så stor trang at de ikke bryr seg om at det de gjør er ulovlig. Da mister loven sin preventive effekt og det hele blir ganske meningsløst. Det er der samfunnsproblemet ligger. Ærlig talt vil jeg da si det er et langt større moralsk lovbrudd å dytte dem lenger ned i gjørma ved at de blir lovbrytere på toppen av alt.

Mennesker som sliter skal ha hjelp, ikke straff. Man blir ikke avhengig av rusmidler (som i seg selv ikke er fysisk avhengighetsskapende) hvis ikke behovet for smertelindring allerede er stort.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare et kjapt svar til deg her, Lærevillig. Jeg ber deg om å ikke tolke svarene som at jeg nødvendigvis er uenig med deg i helhet, men at jeg heller føler regnestykket til å komme fram til det endelige svaret er feil.

1: Cannabisbruk er "grensesprengende" -i all hovedsak fordi det er ulovlig. Ved å bruke cannabis fjernes barrierer, og sannsynligheten for å prøve tyngre narkotiske stoffer øker.

Det å skulle forby noe på dette grunnlag er bare en billig måte å unngå problemstillinger.

Jeg skal ikke basere meg på denne uttalelsen, jeg vet du ikke legger dette som grunnlag til din beslutning.

Når det er sagt: fersk statistikk viser at den utvilsomt største andelen av dem som prøver cannabis, bare gjør det en eller noen få ganger - de utvikler tyngre rusproblemer.

Hvilken statestikk er det du referer til her? Hadde vært fint om du kunne finne den.

Jeg vil alikevel kommentere på hvordan vi ser på avhengighet i praksis. Det er viktig å ta i betraktning hva som ligger bak slik adferd, og hva som har skyld i det. Vi feiler å se hvordan "avhengighet" ligger så dypt i menneskets natur og hvordan det er et element som ligger i alt vi gjør.

Dette begrepet "avhengighet" er en liten den av hvordan vi mennesker opererer normalt sett. Og det noe vi maler som negativt - ikke for å insinuere at det er noe positivt. Fra den dagen vi er født så er vi oppfordret til å handle på en slik måte som stimulerer belønningssystemet i hjernen. Enten det gjelder hvordan vi roser ungene for god adferd, for å tisse på potte, eller når barnet kommer med en tegning til deg. Barnet gjør dette fordi det søker positiv respons.

Hjernen belønner oss når vi spiser, når vi går på do, når vi snakker med folk, og når vi gjør det positivt i sosiale sammenhenger. Det sosiale aspektet av livet vårt former oss i enormt stor grad. Andre ting som stimulerer til belønning kan være ting vi liker, ting som fyller et savn av noe. Som fyller et hull. Kjeder du deg, så vil noen sette på TV-en. Andre vil ringe en venn. Noen vil trene, eller gjøre noe "fornuftig" som også kan være tilfredstillende.

Folk flest har en ganske universell oppfatning av hva avhengighet er og hva som skyldes det. Når man snakker om avhengighet så er det gjerne et begrep på en adferd som man mister kontroll over og som har negativ affekt på livet ditt.

Så ved å si at avhengighet er en nedside med rusmidler så insinuerer man at rusmiddelet er en kilde til avhengigheten - at det har skyld i avhengigheten eller i minste grad skal ta fallet for det.

Vi har et rekordhøyt antall mennesker som sliter psykisk. Vi vet også at mennesker har en ganske universell virkemåte når det kommer til psykiske lidelser. Vi vet at et stort antall av de som misbruker rusmidler har underliggende psykiske problemer. Vi vet også at individer som sliter med avhengighet er utsatt for andre typer avhengigheter. Det ligger i deres adferdsmønster og har sammenheng med deres emosjonelle og kognitive funksjon. Derfor er det ganske naivt å skulle fjerne resultatet av et problem fremfor å jobbe med kilden til problemet.

Mennesker søker som kjent positiv stimulans. Hvis man har et fravær av positiv stimulans i sitt liv, så er det en automatisk respons å kompensere for dette. Man ønsker å fylle et hull, og det er mange virkemidler man tyr til for dette. Det kan være mat, spilling, rusmidler, sex etc (for å se veldig lett på det). En adferd som følge av et kognitivt mønster. Årsakene for adferdene kan være mange.

Et enkelt eksempel kan være en flukt fra virkeligheten. En annen kan være benektelser eller unngåelse av det som er vanskelig. Noen som er deprimert isolerer seg gjerne. Folk med sosial fobi unngår det ukomfortable, nettopp sosial interaksjon.

Det er mange aspekter som spiller inn som motivasjon, likegyldighet, unngåelse, benektelse, selvdestruksjon.

Det må ikke bety at man søker et rusmiddel fordi man mangler motivasjon, fordi man er likegyldig, fordi men er selvdestruktiv. Problemet er jo ofte at problemer ikke er et bevisst valg, men kommer av kognitive mønstre og adferd. Det er ikke bruk som skaper misbruk, det er mangel på kontroll.

Avhengighet, som jeg har snakket om her er én måte å misbruke noe på. Avhengighet dikteres av kognitive tankemønstre/svakheter og emosjonelle faktorer. Misbruk generelt er ikke noe som dikteres av et rusmiddel, men av individet selv. Det kan være mangel på kunnskap som fører til usunn bruk av et rusmiddel eller det kan være avhengighet - som i "psykisk lidelse".

Jeg vil trekke inn andre "avhengigheter" som f.eks. spilling. Uten å ha tall på det, så er det faktisk ganske vanlig at dette er en aktivitet som folk ikke klarer å kontrollere til det plan at det har negativ innvirkninger på f.eks. utdanning, jobb, velvære eller sosial interaksjon. Her er det igjen et kognitivt mønster, en svakhet om du vil. Én reaksjon på det kan være å forby denne aktiviteten. Men tar man bort en avhengighet, så finner man bare en ny. Det er her jeg vil understreke at man jobber med det kognitive, altså kilden. Og det er visse måter man kan lære folk å unngå slik adferd. Det er imot sin hensikt å angripe resultatet av et problem, fremfor kilden av et problem.

Personer som ikke kan begrense eller kontrollere tiden de bruker på en aktivitet er like dårlig på dette i andre situasjoner. Det er rett og slett noe de utsatt for.

Dette er bare én av flere ting som bidrar til at politikken er en motsigelse til seg selv som skader sin egen kredibilitet.

Likevel ser man en markant forskjell blant de som har prøvd cannabis og de som ikke har prøvd, i form av at flere av cannabisbrukerne utvikler et tyngre rusmisbruk.

Man kan ta mye fra statestikk, men statestikk kan også være svært fordummende og man kan finne sammenheng basert på antagelser. Dessverre gjør man ofte konklusjoner av slike ting, som ofte viser seg å gå imot både forskning og logikk.

2: Folk som prøver cannabis og kommer inn i miljøet, kan få en svekket tillit til offentlige myndigheter - ettersom egne erfaringer med det illegale rusmiddelet ikke nødvendigvis stemmer overens med det de har fått høre tidligere. Denne mistilliten kan overføres og påvirke flere veivalg i livet til brukeren.

På grunn av ruspolitikken man har så kommer folk inn i miljøer som du insinuerer (det er ikke akkurat positive miljøer du antyder her). Dårlige miljøer er også resultat av sosial gruppering. Uten å gå inn i detalj så henger dette sammen med kognitiv adferd og tilhørighet. Vi er som vi er av ulike grunner, og vi henger med de vi henger med av ulike grunner. Ofte har man mye til felles med de man henger med, og man ender ofte med å gjøre samme feil, eller samme oppnåelsene som de man relaterer til. Mennesker foretrekker å være med de de kan relatere til og føler tilhørighet til. Det er en side av saken.

En annen side av saken er at det er en viss sjanse for å bli introdusert til et dårlig miljø, nettopp fordi politikken er satt opp som den er. Politikken tillater i praksis svartemarkedet å leve, og det er utrolig at politikerene ikke ser dette selv (personlig tror jeg de verken har kunnskapene eller bryet til å tenke tanken).

Ønsker du å få tak i cannabis så er svartemarkedet den eneste veien å gå. Man skal ikke si at alle som har relasjon til dette er dårlige personer, da er man ganske trangsynt. Men det er klart at man kan møte på mye rart her.

Det er også veldig sett ned på, og man blir lett stigmatisert om man driver med "sånt rusk". Dette er en veldig effektiv måte å splitte samfunnet på, fordi at folk som bruker rusmidler eller er i "de miljøene" også føler dette. Det har mye med tilhørighet. Det er bare en tilfeldighet at alkohol ikke er i samme bås.

Så det å si at en nedside med rusmiddelet er at man lettere blir introdusert til dårlige miljøer er tull. Det er grunnet sosiale mønstre samt ruspolitikk å gjøre.

3: Når cannabisbrukere skal kjøpe kommer dem i kontakt med selgere (potensielt tyngre kriminelle) som også har tilgang på tyngre narkotiske stoffer. Veien blir kortere.

Jepp. Og det er slik grunnet politikken. Det er lettere å få tak i illegale rusmidler for mindreårige enn legale rusmidler. En gateselger spør ikke om legimitasjon for å si det sånn.

Tingen her er at man må gjennomføre en eventuell regulering med omhu. Hvis man f.eks. legger en haug med avgifter på det og prisen per gram ender opp mye dyrere enn gateproduktet så har fortsatt svartemarkedet fortsatt en hensikt for de som driver det. Jeg frykter at det er nettopp det som vil skje, og så vil reguleringen i ettertid dømmes som mislykkes. Og så vil alle motstanderene komme tilbake med "in yo face, told you so"-holdninger.

Så dette med legalisering/avkriminalisering og regulering er veldig viktig å gjøre riktig! Selvsagt må man også ha en viss kontroll på hva som blir produsert for å forsikre seg om at det har en viss kvalitet. Gateproduktet har ikke god kvalitet for å si det sånn. I tillegg bør det fokuseres på objektiv og nyttig informasjon fremfor ensidig svada og propaganda. Spesielt skadereduserende tiltak og riktig bruk. Det er mange fallgruver man kan gå i, og det er vanskelig nok å skulle finne gode råd om riktig bruk fordi det står så mye bullshit der ute fra før som bare tåker for god informasjon.

4: I tillegg: rusfølelsen cannabis gir kan over tid gi et ønske om mer og sterkere rus.

Har igjen med psykisk avhengighet å gjøre. Det er ikke et produkt av rusmiddelet. Din kognitivitet, personlighet og humør er grunnlaget for rusen. Du styrer rusen, ikke motsatt. Det er derfor vi har milevis med informasjon der ute om at det er viktig å ha riktig miljø og forventninger til rusen. I tillegg til f.eks. kunnskap. Det er alltid nyttig å være selvreflektert og ihvertfall ha en basiskunnskap om kognitivitet når man skal prøve psykedelika. Dette gjelder forsåvidt for alt i livet, det er vel derfor vi har så sinnsykt mange forskjellige temaer som omhandler selvhjelp og hvordan å oppnå ting krever at du lærer ting om deg selv og hvordan hjernen fungerer.

Noe av det jeg reagerer mest på i legaliseringsdebatten er hvordan veldig mange ufarliggjør cannabis. Muligens (og jeg tror det selv) er cannabis noe som bør sammenlignes på lik linje med alkohol og ikke tyngre narkotiske stoffer, men det er da svært få som ufarliggjør alkohol på samme måte.

Det spørs akkurat hva som blir sagt. Rusmidler har sine negative sider. Cannabis har sine negative sider.

Det er ingen tvil om at alkohol er et av de mest skadelige rusmidlene vi har, men også det er litt tynt å påstå. I mange tilfeller er det indirekte følger av alkoholberusning. Man må liksom igjennom spørsmålet om "fylla har skylda?". Men alikevel er det et faktisk at alkohol kan stimulere til aggresjon, redusere evnen til å se logisk og rasjonelt på ting (grunnet redusert kognitiv funksjon). Alkohol hemmer deg og snevrer inn sansene, både fysisk og psykisk.

Cannabis på den annen side er noe som utvider horisonten og som utvider oppmerksomheten. Det stimulerer også til tenkning og analyse. En distinktiv forskjell mellom disse to er at cannabis gjør at du tenker gjennom ting mer og gjerne gjør deg mer varsom. Alkohol fjerner effektivt hemninger slik at du tenker mindre over ting og blir mindre varsom. I tillegg vil du også avhengig av dosering ende opp "helt amøbe" til det punkt at du verken klarer å stå oppreist of ofte ikke klarer ta ansvar for egen sikkerhet.

Alkohol er lett å ta overdose på, cannabis er praktisk talt umulig å ta overdose på (som i dødelig overdosering).

Alkohol har en rekke destruktive påvirkninger på din fysiske helse. Vitenskap har ikke funnet dette å være tilfelle med cannabis, men derimot funnet at cannabis faktisk har en rekke medisinske effekter (avhengig av planteart, dyrkekvalitet, tilberedning osv.).

Når det kommer til psykisk helsepåvirkning så er det noe man er ganske uenig i. Men det er bevist at cannabis f.eks. ikke fører til døde hjerneceller som man tidligere har trodd. Potensielle negative effekter på det psykiske har dermed lite sannsynlig sammenheng med fysiske effekter. Noe som antyder at det har sammenheng med noe psykisk.

Noe som får oss inn på temaet psykisk helse. Vi kan på grunnlag av fakta si at man kan tenke seg psykisk syk. Det er også interessant forskning som tyder på at det psykiske kan ha påvirkning på det fysiske. Som jeg sa, man kan tenke seg psykisk syk. Det er ofte pga. et negativt og destruktivt tankemønster at psykiske lidelser vokser. Jeg vet dette inderlig godt selv, da jeg store deler av livet har vært deprimert og også diagnosert med sosial fobi. Med slike psykiske lidelser er man også veldig sensitiv til omgivelsene og egne tanker.

Det som er greia med cannabis er at det som sagt finner grunnlag i det som er å finne i din hjerne. Er du fylt med angst, så er dette noe som gjerne eskalerer i en cannabistrip. Men du kan også snu om på følelsene dine. Men når det er vanskelig i edru tilstand så er det selvsagt også vanskelig når du er beruset.

Vet ikke om du kjenner til uttrykket "bad trip". Det er altså når trippen (rusopplevelsen) tar en negativ og ekkel vending. Kanskje blir du paranoid for at du skal bli "busted", kanskje gjør du dette når du er hjemme alene og er redd foreldrene skal komme hjem. Det kan være at du begynner å tenke på depresive ting. For en med sosialangst så er det slike irrasjonelle tanker som kan komme inn. Realiteten er at alle mennesker har negative følelser, opplevelser og bekymringer. Det er nettopp det "bad trips" er - vonde og/eller ubehagelige følelser. Kanskje kan du realisere eller forstå problemer eller følelser du har bært på. Det kan være veldig vanskelig å forstå emosjoner.

Grunnen til at jeg gikk gjennom alt dette her er at det er veldig lett å tenke at det man tenker iløpet av en rusopplevelse og følgene av dette er rusmiddelets skyld. Personlig har jeg hatt positiv effekt av mitt bruk med psykedelika og har brukt det på samme måte som en terapaut praktiserer kognitiv terapi. Tingen er at folk flest verken har hørt om eller har interesse av å lære om sånt. Og da sier det seg selv at man ikke gjennomgår kognitiv terapi. Spesielt i tilfeller med såkalt "bad trip" så er dette noe som ofte kommer uforberedt. Man vet ikke hva det er, hva det betyr, om det betyr at man er gal. Noen er redd de skal dø eller miste vettet. Dette er alle spekulative bekymringer, og er spesielt problematisk fordi når folk blir redde så kan dette eskalere mye. Det kan bli en traumatisk opplevelse og skape mye psykisk stress. Noe som kunne ha blitt forhindret med kunnskaper om hva som skjer, hva du kan forvente og hva det betyr. Det har stor sammenheng med kognitiv forståelse.

Så jeg forstår hvordan det er så blandede meninger om akkurat dette her. Jeg var en gang sterk motstander til så lenge det kunne bli kalt "rusmiddel". Spør du meg er dette et spørsmål som blir misforstått av mange, der de ikke innser at det ikke nødvendigvis er rusmiddelet som skaper en negativ psykisk effekt, men din egen tenking. Tingen er bare at psykedelika kan være en fast-forward-knapp (for å si det enkelt). Man får gjort mye mer endring på kortere tid og det kan selvsagt føre til både positive og negative ting - men er veldig avhengig av deg som person, spesielt dine kunnskaper. Det kan være veldig relevant til de som snur om på livet sitt, eller forbedrer seg selv eller endrer deler av livet sitt gjennom arbeid med seg selv. Noen mennesker har ikke forutsetningene til en positivt utvikling.

Med tiden har jeg fått et mer helhetlig syn på saken, føler jeg selv. Gjennom jobben møter jeg mange personer som sliter med rusmisbruk. Og da snakker i mange tilfeller om hasj og marihuana, ikke nødvendigvis tyngre rusmidler. Cannabisbruk har for mange ringvirkninger, og det kan ta mye plass i livene til folk. Mange dyrker en livsstil hvor ufarlige cannabis står i sentrum, og man faller ut eller blir en outsider i samfunnet. Jeg tror ikke dette kan løses bare ved å befatte cannabisens farlige sider i legaliseringsdebatten.

Jeg føler mye av dette allerede er besvart, og for å være helt ærlig har jeg sittet så lenge med dette at jeg er både sulten, trøtt og lei. Bare på grunn av et tilfeldig innlegg jeg kom over... :p

Cannabis er et rusmiddel. På lik linje med alkohol er det ikke sunt.

Jeg synes antagelsen her er imot sin hensikt. "Siden cannabis er et rusmiddel, så betyr det at..."

Det at noe klassifiseres som rusmiddel, som strengt tatt er et ganske generaliserende begrep, bør ikke tillegges mer mening enn som så. Det er en kategori, et navn, ikke et bevis for at noe er farlig, sunt eller andre ting. Egenskaper og fakta dikteres ikke av felleskategorien, men omvendt. Dvs., hva vi skulle finne ut om cannabis gjennom forskning vil ikke gjøre at vi sletter cannabis fra kategorien "rusmidler".

Det jeg sier er at det er en farlig antydning å bruke slike kategorier til å si "det sier seg selv, det er jo tross alt et rusmiddel".

Jeg setter spørsmålstegn til hvordan du kan klassifisere cannabis som noe usunt. Det er én ting å si at det kan spille en usunn rolle i noens liv, men det er en annen ting å si at det er usunt, uten å stille betingelser til denne konklusjonen. En slik konklusjon utelukker muligheten for at det kan være sunt. Det tilsier at det ikke er en konklusjon som betinges av hvordan det brukes.

At alkohol er lovlig, og derfor burde cannabis være lovlig blir litt som å si "X slo Y, derfor gjorde jeg det også". Det er et argument, men et dårlig ett.

Jeg er enig i at det alene er et dårlig argument, med mindre begge deler drøftes på samme grunnlag. Men det er åpenbart at et så nedstrippet argument bygger på et premiss i likhet med "han fikk is, så da vil jeg også ha!".

Jeg mener pdd. at cannabis ikke bør legaliseres.

Betyr det at du er for avkriminalisering, eller forbud? Hva med regulering? Personlig mener jeg det er veldig viktig hvilke av disse kombinasjonene man velger og hvordan det gjennomføres.

Jeg tror det økte forbruket over tid vil skape større problemer enn man fjerner ved legaliseringen. Muligens er dette farget av all den driten jeg har sett i forbindelse med cannabis, men det er nå like fullt det jeg mener.

Det er nok definitivt farget av hva du har sett, og antagelser basert på dette. Hva om jeg sier at det er hensiktsløst å angripe rusmiddelet fremfor psykisk helse? Og at det ikke har noe med økt bruk, så lenge man fokuserer på de rette tingene?

Er rusmiddelet kilden til problemet, eller resultatet av problemet? Dette spørsmålet blir veldig oversett og tilsynelatende sjeldent tatt i betraktning. Det er så ofte denne antagelsen om at rusmidler er kilden til problemer.

Endret av AdNauseam
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Cannabis er et rusmiddel. På lik linje med alkohol er det ikke sunt. At alkohol er lovlig, og derfor burde cannabis være lovlig blir litt som å si "X slo Y, derfor gjorde jeg det også". Det er et argument, men et dårlig ett.

Helt enig. Det er et syltynt argument. 

Derimot er det irrelevant om det er sunt eller ikke. Sunne ting er ofte kjedelige. Det er ganske gøy å være ruset på noe. Derfor bør det legaliseres. Fordi om du nekter folk moro og friheten til å velge, så er du en drittsekk som burde waterboardes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flott å lese NRKs innsiktsfulle og nøytrale artikler om cannabis. (skrev han med sarkastisk skrifttype)

http://www.nrk.no/norge/_-hoypotent-cannabis-skader-hjernen-1.12705294

Fikk ikke stort mer ut av artikkelen enn at høypotent cannabis kan ha større effekter på hjernen, det er vanlig med cannabis i ungdommelige miljøer (langt fra alle) og flere ungdommer er ikke nok opplyste om farene ved cannabis. 

Syns journalisten er flink til å utelatte ord som (kan), stor forskjell på "cannabis skader hjernen" og "cannabis kan skade hjernen", men det er vel ikke like viktig som å få klikks på artikkelen. 

Endret av Snapfat
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke en halvgal artikkel det der. THC er ikke et bra stoff, spesiellt ikke alene. Se folk som har fått 100% ren syntetisk THC, det er ikke i nærheten av det samme som å røyke litt plante. Det har blitt sport i å få høy konsentrasjon av THC siden det var det første stoffet man fant ut at gav rusen og folk tror at cannabisen er bedre jo mer THC det er, noe som egentlig er helt på jordet.

Folk burde så absolutt få vekk trangen til å lage hasj med for høyt THC innhold og dyrke planter med for høyt THC innhold. Har dyrka selv og Glem det der  :ph34r:  det som er best er når krystallene blir gule, dvs at CBN og CBD nivåene er høyere. Blir paranoid og rar av for mye THC.

Endret av Belphegor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Finner det overraskende at noen sammenligner cannabis med alkohol. All informasjonen er jo lett tilgjengelig på Google?

Alkohol:

• Lett å danne fysisk avhengighet
  • Estimert 2,5 millioner dødsfall årlig (WHO)
  • Økt risiko for depresjon/angst, sosiale problemer, kreft, høyt blodtrykk, demens osv.
  • Mennesker mister heminger av alkohol. Dette har følgende indirekte konsekvenser:
    • lett å falle tilbake på andre rusmidler for narkomane
    • Økt grad av trafikkulykker, og spesielt alvorlige trafikkulykker
    • Økt grad av vold, og mer alvorlig umotivert vold
    • Økt risiko for andre gale avgjørelser (som kan føre til HIV, drukning, selvmord)
    • Økt risisko for vold og seksuelt misbruk i partnerskap/nær familie
  • Netto negativ økonomisk belastning på samfunnet
  • Ingen medisinsk verdi.

Alkohol er gift/renseveske, og det er kun kultur, økonomi og dårlig politiske valg som har ufarliggjort det for folk flest. Selv sukker og fett har dokumenterbart større negative helsemessige konsekvenser på mennesker enn cannabis. Største skadene med cannabis kommer av forbudet:

• Kan ikke brukes til medisinsk behandling for alvorlige sykdommer
  • Mange velger mer farlige rusmidler som alkohol
  • Ikke lov å forske på potensiale
  • Høy pris og potensielt skadelig kvalitet
  • Ingen regulering (les: for eks. salg til barn)
  • Dårlig informasjonsflyt
  • Lettere tilgang på sterkere rusmidler.
  • Større kontakt med kriminelle
  • Livsfarlige kjemiske kopier tar og ødelegger liv
  • Fengsel/tap av frihet og derfor potensielt økt arbeidsledighet
  • Indirekte økonomisk støtte til kriminelle organisasjoner og potensielt terrorisme
  • Forrakt for politi/rettsvesen/politikk
  • Ødelagt rulleblad
  • Tap av førerkort (norsk fenomen)
  • Stigmatisering
  • Store samfunnsmessige kostnader
  • Tapte ressurser for mer alvorlig kriminalitet
  • Brukere lever i angst og frykt

I andre land skriver de nå ut cannabis/cannabis-olje til alt fra depresjoner/PTSD til alvorlige former for kreft. Planten har har hatt helsemessige, filosofiske, kultur og religiøse bruksområder i over 5000 år.. Kun de siste 100 årene forbudet har eksistert, og det i seg selv kom slettes ikke som følge av evidensbasert vitenskap.

Eller som DEA selv sa i en høring når de skulle argumentere for at forbudet skulle fortsette; "tenk på alle jobbene i DEA som går tapt!"

På tide moralpolitiet tar seg en dobbel rosinbolle, og resten som ikke forstår sammenhengen leser seg opp. Er ikke så lang vei til biblioteket og medisinsk litteratur lenger. Evn. se en dokumentar eller 3. Alle har vel internett i 2015?

Og dere som hele tiden vil gjøre et poeng av at dere bare ruser dere på "livet" (dvs. salt, smertestillende, sukker, ost, koffein, sladder & rykter, karbohydrater, fett, strikkhopping, sexleketøy osv.) - det helt i orden.

Det er nemlig deres personlige valg som fritt individ med rett til å ta egne valg over eget liv og eget sinn.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Det er nemlig deres personlige valg som fritt individ med rett til å ta egne valg over eget liv og eget sinn.

Helt utrolig bra skrevet. Ti tomler opp! :) Men jeg er ikke så sikker på at dette budskapet går gjennom hos moralistene og bedreviterne her inne.  :hm:

Lenke til kommentar

Jeg har selv sett mørkesiden av begge rusmidlenne. Jeg kjemper for at cannabis skal bli legalisert da jeg har som mange andre her inne synspunktet at en selv har rett på å bestemme over sitt eget liv å ta de valgenne en måtte føle for dersom det ikke går utover noen andre enn seg selv, slik systemet er i dag med kriminaliseringen og stigmatiseringen har ingenting godt for seg. Jeg har skrevet såpass detaljert om mine synspunkter tidligere i tråden at jeg ikke orker å ta de oppigjen.

Men tilbake til det jeg har opplevd av Cannabis rus og alkohol rus. En venn av meg "overdoset" på cannabis for noen år tilbake under et besøk i en viss by i nederland da han gomlet i seg en 2-3 brownies forde han trodde han selv hadde så høy tolleranse. Det hele utviklet seg til å bli noe jeg ikke kan beskrive som noe annet enn et angstanfall, ganske skummelt å bare være i nærheten av han. Vi fikk han til hotellrommet sitt der han sov ut rusen, siden har han knapt rørt cannabis, da denne opplevelsen skremte han noe så innmari.

Mitt værste møte med alkohol var en kveld jeg var ute å kjørte for noen år siden i romjulen, det var mellom 15 og 20 minusgrader ute og det meste var dekket med snøv. Rundt klokken 4 på natten skulle jeg hjem fra noen kompiser å bestemte meg tilfeldigvis for å kjøre en omvei på en ganske avsidesliggende og svært lite traffikert vei, da jeg tenkte jeg skulle få leke meg litt på glatte med bilen. I grøften tildels nedsnødt så jeg en menneskekropp ikled en dongribokse og t-sjorte uten sko, jeg stoppet bilen å fikk til min store lettelse liv i karen til tross for at jeg ikke klarte å få noe mer en snøvling som svar. Kastet han i bilen som heldigvis var plentig varm, ringte sykebil og kjørte han på legevakten hvor han derifra ble varmet opp og fraktet videre til sykehus. Det gikk bra for han, men jeg føler meg i dag ganske sikker på at om jeg ikke hadde bestemt meg for å kjøre den omveien så hadde han ikke vært levende i dag. Fikk senere vite at han hadde vært på en fest hvor han hadde blitt så full at han bestemte seg for å gå hjem iført en t-sjorte, men endte opp med å legge seg til å sove i grøften halveis på vei dit.

Det som skiller disse 2 tilfelle her er at den ene endte opp med å bli psykisk "skadet" og den andre fysisk, det andre som jeg selv mener er like relevant er at den som ruset seg på cannabis ble skremt bort fra rusen pga sin opplevelsen, men han med alkoholen møtte jeg på nyttårsaften knapt en uke etter denne hendelsen, sørpe dritings full da han knapt husker at alkoholen nesten drepte ham for under en uke siden.

Lenke til kommentar

De bruker ikke weed i brownies men hasj. Kompisen din er for det første en idiot, han skulle ikke ha spist mer enn en først, alle vet at styrken kan variere på stuffet de bruker så better safe than sorry ikke var det overdose heller. Han fikk en stor dose HASJ, som gir en tyngre rus. Sucks for him, men kun hans egen skyld.

Forresten enig i det du prøver å si, tror jeg, at weed kan kanskje få deg til å freak out hvis du røyker for mye men alkoholen tar lett livet av deg i for store doser.

Lenke til kommentar

De bruker ikke weed i brownies men hasj. Kompisen din er for det første en idiot, han skulle ikke ha spist mer enn en først, alle vet at styrken kan variere på stuffet de bruker så better safe than sorry ikke var det overdose heller. Han fikk en stor dose HASJ, som gir en tyngre rus. Sucks for him, men kun hans egen skyld.

Jeg beskrev intet annet enn den ene svært negative ærfaringen jeg har hatt med stoffet og sammenlignet den med den mest negative ærfaringen jeg har hatt med alkohol som var mange ganger værre ettersom det holdt på å koste et menneskeliv. At kompisen min var en idiot det tilfellet er da jeg helt enig i. Jeg vet også hvordan brownies med hasj er laget og prosessen rundt hvordan disse tilberedes, jeg skrev forsovidt ikke noe om det i innlegget mitt heller så hvorfor du påpeker det vet jeg ikke. Cannbis er planten, hasj fremstilles fra cannabis, derfor mener jeg at det skolle gå greit å føye dette innunder mine ærfaringer med rusmidellet som er Cannabis ettersom hasj fremstilles fra dette, om det var det du kicket på.  Har heller aldri påstått at det var noe annet enn hans egen sin skyld, da det hele var dumskap fra hans side som samtlige som var der (der en god del var langt mer erfaren enn han) frarådet ham om å gjøre.

Poenget er vel uansett at uansett hvilket rusmiddel en velger å bruke så vil det alltid være faremomenter om så dette er alkohol og cannabis eller om det er koffein, overdriver en kan ting gå galt.

edit: Å bruke ordet overdose var vel ikke helt riktig av meg, men det var derfor jeg satt det i hermetegn. Er ofte det det blir kalt når noen røyker/spiser seg så høy at de får angstanfall eller føler de mister kontrollen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg drikker langt mindre alkohol etter mitt møte med Cannabis. Mye fordi Cannabis gir en bedre rus, i den form av at rusen ikke skaper hemninger på lik linje som Alkohol. Alkohol fungerer utmerket er det snakk om å ta seg noen øl med gutta - sprit derimot har jeg liten interesse av å drikke. På samme måte er jeg ikke interessert i å bli høy på Cannabis med høyt THC innhold. Jeg kunne godt tenkt meg en løsning som polet når det kom til alle typer stoffer som kan brukes som rusmiddel. da vil man få det i kontrollerte mengder, med sikkerhet av at innholdet - samt at inntektene vil kunne skattelegges, og ikke gå til organisasjoner som lever av annen kriminalitet. Lav-skala produksjon av fleinsopp eller Cannabis som finnes i naturen har jeg derfor ingenting i mot.

Dessverre er det slik at Norge ikke vil gjøre noe på denne fronten før det kommer en holdningsendring i samfunnet. Diskrimineringen må bort, samt at man bør kunne være åpne om sitt forhold til rusmidler uten om å være redd for å blir stigmatisert og videre etterfulgt av politietatene.

Endret av PKcyriuz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...Dessverre er det slik at Norge ikke vil gjøre noe på denne fronten før det kommer en holdningsendring i samfunnet. Diskrimineringen må bort, samt at man bør kunne være åpne om sitt forhold til rusmidler uten om å være redd for å blir stigmatisert og videre etterfulgt av politietatene.

Det man snart må innse, det er at dagens lovverk kun er med på å ytterligere stigmatisere en allerede sårbar gruppe: nemlig de som faktisk er avhengige.

Lenke til kommentar

...Dessverre er det slik at Norge ikke vil gjøre noe på denne fronten før det kommer en holdningsendring i samfunnet. Diskrimineringen må bort, samt at man bør kunne være åpne om sitt forhold til rusmidler uten om å være redd for å blir stigmatisert og videre etterfulgt av politietatene.

Det man snart må innse, det er at dagens lovverk kun er med på å ytterligere stigmatisere en allerede sårbar gruppe: nemlig de som faktisk er avhengige.

Enig så lenge vi ikke snakker om cannabis her ettersom man ikke blir fysisk avhengig av det (om det føles slik så er det nokotinen som lurer deg), imotsetning til hva alle de gamle tantene i landet her tror. Så lenge floskelen "ett trekk og du er hekta" lever i beste velgående, så blir det vanskelig å overbevise de trangsynte om at dette må bli av-kiminalisert.

Lenke til kommentar

Det bør likevel nevnes at debatt og god diskusjon er det eneste virkemidlet (bortsett fra stemmerettsvalg og forskning) for å påvirke denne endringen her hjemme. Jeg er personlig åpen rundt mye i livet, også bruk av rusmidler - jeg tar denne friheten når jeg ikke har en jobb som politiker eller hvor mine personlige valg ikke inntreffer med arbeidssituasjon eller ha ansvar for andres liv. Når man i tillegg har en agenda som er vanskelig å komme med motargumenter for, er det naturligvis langt morsommere å diskutere for denne. Jeg har ved svært få anledninger blitt satt fast med motargumenter for temaet av en form for re-legalisering av Cannabis her i Norge, dette bare etter noen få år med åpen diskusjon blant venner, kjente og og ukjente. Det som likevel er interessant og nærmest underholdende er reaksjonen til motparten - av hvor en med god utdanning, økonomi og særegen vilje i livet på generell basis ikke kan assosieres med negativ bruk av Cannabis! Når dette blir bemerket, er som oftest den gode gamle "det er ulovlig - derfor skal man ikke bruke eller assosieres med Cannabis", noe som stemmer - men likevel er feil. Altså det er snakk om en risiko, og den risikoen er jeg og mange andre felles landsmenn villig til å ta - for å ikke føle oss undertrykt og kontrollert av samfunnets lover knyttet til hva som angår min egen kropp og sinn. Denne debatten er for mange vanskelig å ha, uten å argumentere med subjektivitet - noe som ikke er god praksis, selv på kommentarfelt eller forumer. "Jeg kjente en som ble helt endret, slutta jobben og bare gjorde X...." - "Derfor må X være forbudt" er typisk, og på samme måte tragisk. Man må se det i et litt større perspektiv, som andre debatter. Ja, de fleste kniv-drap skjer med kniv, dette betyr derimot ikke at alle med kniv begår drap - det er et potensiale, ja - men det er også et potensiale at jeg vil kunne dra på månen i mitt liv (lite sannsynlig for dere som ikke tok den..)

Det er lenge siden jeg har hatt et godt motargument for å ikke re-legalisere Cannabis (eller andre rusmidler) her i Norge - så la oss se hvor langt debatten har kommet.

Lenke til kommentar

Enig så lenge vi ikke snakker om cannabis her ettersom man ikke blir fysisk avhengig av det (om det føles slik så er det nokotinen som lurer deg), imotsetning til hva alle de gamle tantene i landet her tror. Så lenge floskelen "ett trekk og du er hekta" lever i beste velgående, så blir det vanskelig å overbevise de trangsynte om at dette må bli av-kiminalisert.

Dette stemmer, med mindre man anvender Cannabis ved stor grad av anti-psykotiske stoffer i planten - hvor dette egnes meget godt for behandling av kroniske sykdommer og lidelser. THC kan også knyttes til andre former for "avhengighet", men ikke at man blir "hektet". Avhengighet er likevel et interessant tema, særlig mht. psykologien som ligger bak det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Skulle vært som i Mexico , der er til og med kokain lovlig (til eget bruk)

Men nulltoleranse for rus i trafikk dog.

Oregon var tidlig ute med legalisering , allerede på 70s i følge en doku jeg så på VG.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...