Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Argumenterer jeg fra et liberalistisk ståsted? Eksemplene mine er muligens dårlige argumenter, men de er ikke ment å være direkte argumenter. Eksempler i saker som denne er for meg ment å være enkle sammenlikninger av av saker som får frem poenget og åpner for de reèlle argumentene, gjør dem mer spiselige og gir oppmerksommhet når man skal argumentere videre.

Hvis man skal bryte gjennom en tykk stålvegg for å flytte noe stort gjennom så er det liten vits å bruke slegge, i beste fall blir det noen små sprekker som tar ekstremt med energi og tid for å utvide til den størrelsen man trenger. Man bruker en skjærebrenner for å trenge seg helt gjennom så brenner man en åpning som er stor nok i en økt. Muligens et rart/ dårlig eksempel, men poenget er at folk ikke klarer å åpne sinnet sitt 100% med en gang og det er da liten vits å bruke en slegge med vitenskap. En skjærebrenner med politisk, økonomisk og ressursbasert gass er effektivt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg bruker ikke cannabis selv, ei heller noen andre narktotiske stoffer, men jeg er likevel for liberalisering. Jeg kjøper heller ikke sex selv, men er likevel for liberalisering. Kort sagt: hva vi som enkeltindivider føler for å gjøre med vår egen kropp, det får være vår egen sak.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha noe av at ungdommer skal falle for fristelser pga noen uvitende arrogante trangsynte hasjhuer som gnåler og sutrer som drittunger på et forum om at det er bra!

Rett og slett idioti! Heldigvis er de fleste i samfunnet oppegående i hodet og det vil forbli ulovlig.

Du er så uvitende og naiv at det er trist, hasj er allerede i samfunnet her i Norge om du vil det eller ei! 

Dersom en rebelsk ungdom (som det er mange av) faller for fristelsen å prøve hasj i dag, så er det bare til høre litt rundt. http://www.ba.no/nyheter/lettere-a-fa-tak-i-hasj-enn-alkohol/s/1-41-7184828

Derimot spurte du her om dagen om ETT godt argument til legalisering, jeg kom med en god del saklig argumenter, men det blir vel litt for dumt for standhaftig person som deg å henvende deg til saklige argumenter. 

Dersom du mener at alle som er for legalisering av hasj er uvitende, arrogante, trangsynte hasjhuer som bare gnåler og sutrer om å få legalisert det så bør du ta deg en realitetssjekk. Jeg har aldri prøvd cannabis, men er for legalisering. Nå tror du vel at jeg er en lyvende utvitende arrogant trangsynt hasjhue :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er ikke ulovlig å selge sex det er kjøping av sex som ikke er lov så akkurat det handler vel ikke om hva som skal være lov å gjøre med sin egen kropp ;)

Joda, jeg vet at kjøp er ulovlig; og det er feil mener jeg.

Dessuten handler ikke hele denne diskusjonen om det skal være lov å benytte seg av cannabis om man så ønsker? Det går da i aller høyeste grad utover ens egen kropp? :)

Lenke til kommentar

Selv om det går utover sin egen kropp i stor grad så har det konsekvenser for samfunnet også, det er derfor argumentet om at noe som "det går bare utover seg selv burde være lov" ikke holder mål. Det jeg ikke forstår er at folk bruker det argumentet fortsatt når det finnes veldig mange argumenter som er bedre, har mer slagkraft/ "logikk" og (etter min mening) er mer relevant.

Edit; Litt leif brått.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Selv om det går utover sin egen kropp i stor grad så har det konsekvenser for samfunnet også, det er derfor argumentet om at noe som "det går bare utover seg selv burde være lov" ikke holder mål. Det jeg ikke forstår er at folk bruker det argumentet fortsatt når det finnes veldig mange argumenter som er bedre, har mer slagkraft/ "logikk" og (etter min mening) er mer relevant.

Edit; Litt leif brått.

Helt klart, for "forbudsfanatikere" så nytter det sjeldent å appellere til ting som personlig frihet; da har det nok mer for så å se på fordeler og ulemper. :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha noe av at ungdommer skal falle for fristelser pga noen uvitende arrogante trangsynte hasjhuer som gnåler og sutrer som drittunger på et forum om at det er bra!

Rett og slett idioti! Heldigvis er de fleste i samfunnet oppegående i hodet og det vil forbli ulovlig.

Som uvitende drittunger sier du? Håper ikke du er født i 1993 om du kommer med slikt..

Tydelig at du ikke har tatt deg tid til å høre på Johann Hari som sikkert vil gi deg en liten tankevekker og som gjør deg litt bedre rustet til å forstå den andre siden i legaliseringsdebatten ;)

http://www.aftenposten.no/webtv/#!/video/110201/kultur-antall-overdosedoedsfall-i-norge-tilsvarer-tre-anders-behring-breivik-massakrer-hvert-aar

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg bli negativ på en fredag av en tilsynelatende gladnyhet, men var sikkert på at dette var på plass i Danmark for lengst...

http://www.nrk.no/urix/trolig-dansk-flertall-for-a-legalisere-medisinsk-cannabis-1.12698858

Hvordan kan ett land som har hatt lovlig salg av cannabis i "fristaden" Christiania helt fram til for ett par år siden, ikke enda ha godkjent medisinsk cannabis? Beats me.

Lenke til kommentar

Hei!

Har ikke vært aktiv i denne tråden tidligere, men tenkte å komme med mine perspektiver på temaet. Heroin på resept i strengt regulerte former er en annen debatt jeg mener er høyaktuell, men det blir en annen diskusjon/tråd. Jeg er glad for motargumenter, tilføyninger, meninger.

Tidligere var jeg sikker i min sak og mente at cannabis burde legaliseres. Dette for å fjerne enkelte risikofaktorer ved cannabisbruk som er til stede så lenge det er ulovlig:

1: Cannabisbruk er "grensesprengende" -i all hovedsak fordi det er ulovlig. Ved å bruke cannabis fjernes barrierer, og sannsynligheten for å prøve tyngre narkotiske stoffer øker. Når det er sagt: fersk statistikk viser at den utvilsomt største andelen av dem som prøver cannabis, bare gjør det en eller noen få ganger - de utvikler tyngre rusproblemer. Likevel ser man en markant forskjell blant de som har prøvd cannabis og de som ikke har prøvd, i form av at flere av cannabisbrukerne utvikler et tyngre rusmisbruk.

2: Folk som prøver cannabis og kommer inn i miljøet, kan få en svekket tillit til offentlige myndigheter - ettersom egne erfaringer med det illegale rusmiddelet ikke nødvendigvis stemmer overens med det de har fått høre tidligere. Denne mistilliten kan overføres og påvirke flere veivalg i livet til brukeren.

3: Når cannabisbrukere skal kjøpe kommer dem i kontakt med selgere (potensielt tyngre kriminelle) som også har tilgang på tyngre narkotiske stoffer. Veien blir kortere.

4: I tillegg: rusfølelsen cannabis gir kan over tid gi et ønske om mer og sterkere rus.

Noe av det jeg reagerer mest på i legaliseringsdebatten er hvordan veldig mange ufarliggjør cannabis. Muligens (og jeg tror det selv) er cannabis noe som bør sammenlignes på lik linje med alkohol og ikke tyngre narkotiske stoffer, men det er da svært få som ufarliggjør alkohol på samme måte.

Med tiden har jeg fått et mer helhetlig syn på saken, føler jeg selv. Gjennom jobben møter jeg mange personer som sliter med rusmisbruk. Og da snakker i mange tilfeller om hasj og marihuana, ikke nødvendigvis tyngre rusmidler. Cannabisbruk har for mange ringvirkninger, og det kan ta mye plass i livene til folk. Mange dyrker en livsstil hvor ufarlige cannabis står i sentrum, og man faller ut eller blir en outsider i samfunnet. Jeg tror ikke dette kan løses bare ved å befatte cannabisens farlige sider i legaliseringsdebatten.

Cannabis er et rusmiddel. På lik linje med alkohol er det ikke sunt. At alkohol er lovlig, og derfor burde cannabis være lovlig blir litt som å si "X slo Y, derfor gjorde jeg det også". Det er et argument, men et dårlig ett.

Jeg mener pdd. at cannabis ikke bør legaliseres. Jeg tror det økte forbruket over tid vil skape større problemer enn man fjerner ved legaliseringen. Muligens er dette farget av all den driten jeg har sett i forbindelse med cannabis, men det er nå like fullt det jeg mener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hei!

Har ikke vært aktiv i denne tråden tidligere, men tenkte å komme med mine perspektiver på temaet. Heroin på resept i strengt regulerte former er en annen debatt jeg mener er høyaktuell, men det blir en annen diskusjon/tråd. Jeg er glad for motargumenter, tilføyninger, meninger....

Det du skriver her tror jeg har vært tatt opp maaange ganger før i denne tråden bare så det er sagt. :)

Uansett. Selv om argumentene tilsynelatende kan høres fornuftige ut så bør du stille deg selv følgende spørsmål: hjelper forbudet? Har det bidratt til at man får færre avhengige? Erfaringer fra andre land viser jo at antall dødstall går ned og kriminaliteten synker ved avkriminalisering. Bør ikke det da være veien å gå? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har ikke vært aktiv i denne tråden tidligere, men tenkte å komme med mine perspektiver på temaet. Heroin på resept i strengt regulerte former er en annen debatt jeg mener er høyaktuell, men det blir en annen diskusjon/tråd. Jeg er glad for motargumenter, tilføyninger, meninger....

Det du skriver her tror jeg har vært tatt opp maaange ganger før i denne tråden bare så det er sagt. :)

Uansett. Selv om argumentene tilsynelatende kan høres fornuftige ut så bør du stille deg selv følgende spørsmål: hjelper forbudet? Har det bidratt til at man får færre avhengige? Erfaringer fra andre land viser jo at antall dødstall går ned og kriminaliteten synker ved avkriminalisering. Bør ikke det da være veien å gå? :)

Jau, det er vel et fornuftig spørsmål å stille seg.  :)

Erfaringer ift. at dødstall går ned er interessant. Vet du hvor man kan finne forskning på dette?

Angående at kriminaliteten går ned ved avkriminalisering tror jeg også vil stemme. Men hvor riktig blir det å måle suksessen ved legalisering gjennom målinger på antall narkotikalovbrudd? Jeg tenker at faktorer som ikke lar seg like lett måle (i alle fall greier jeg ikke stille de riktige spørsmålene), samtidig vil påvirkes negativt.

Jeg tror også, forøvrig, at legalisering over tid vil medføre flere avhengige. Dette vil for eksempel ikke vises i kriminalstatistikken, bare for å illustrere hva jeg mente i forrige avsnitt.  :)

Lenke til kommentar

Hei!

Har ikke vært aktiv i denne tråden tidligere, men tenkte å komme med mine perspektiver på temaet. Heroin på resept i strengt regulerte former er en annen debatt jeg mener er høyaktuell, men det blir en annen diskusjon/tråd. Jeg er glad for motargumenter, tilføyninger, meninger.

Tidligere var jeg sikker i min sak og mente at cannabis burde legaliseres. Dette for å fjerne enkelte risikofaktorer ved cannabisbruk som er til stede så lenge det er ulovlig:

1: Cannabisbruk er "grensesprengende" -i all hovedsak fordi det er ulovlig. Ved å bruke cannabis fjernes barrierer, og sannsynligheten for å prøve tyngre narkotiske stoffer øker. Når det er sagt: fersk statistikk viser at den utvilsomt største andelen av dem som prøver cannabis, bare gjør det en eller noen få ganger - de utvikler tyngre rusproblemer. Likevel ser man en markant forskjell blant de som har prøvd cannabis og de som ikke har prøvd, i form av at flere av cannabisbrukerne utvikler et tyngre rusmisbruk.

2: Folk som prøver cannabis og kommer inn i miljøet, kan få en svekket tillit til offentlige myndigheter - ettersom egne erfaringer med det illegale rusmiddelet ikke nødvendigvis stemmer overens med det de har fått høre tidligere. Denne mistilliten kan overføres og påvirke flere veivalg i livet til brukeren.

3: Når cannabisbrukere skal kjøpe kommer dem i kontakt med selgere (potensielt tyngre kriminelle) som også har tilgang på tyngre narkotiske stoffer. Veien blir kortere.

4: I tillegg: rusfølelsen cannabis gir kan over tid gi et ønske om mer og sterkere rus.

Noe av det jeg reagerer mest på i legaliseringsdebatten er hvordan veldig mange ufarliggjør cannabis. Muligens (og jeg tror det selv) er cannabis noe som bør sammenlignes på lik linje med alkohol og ikke tyngre narkotiske stoffer, men det er da svært få som ufarliggjør alkohol på samme måte.

Med tiden har jeg fått et mer helhetlig syn på saken, føler jeg selv. Gjennom jobben møter jeg mange personer som sliter med rusmisbruk. Og da snakker i mange tilfeller om hasj og marihuana, ikke nødvendigvis tyngre rusmidler. Cannabisbruk har for mange ringvirkninger, og det kan ta mye plass i livene til folk. Mange dyrker en livsstil hvor ufarlige cannabis står i sentrum, og man faller ut eller blir en outsider i samfunnet. Jeg tror ikke dette kan løses bare ved å befatte cannabisens farlige sider i legaliseringsdebatten.

Cannabis er et rusmiddel. På lik linje med alkohol er det ikke sunt. At alkohol er lovlig, og derfor burde cannabis være lovlig blir litt som å si "X slo Y, derfor gjorde jeg det også". Det er et argument, men et dårlig ett.

Jeg mener pdd. at cannabis ikke bør legaliseres. Jeg tror det økte forbruket over tid vil skape større problemer enn man fjerner ved legaliseringen. Muligens er dette farget av all den driten jeg har sett i forbindelse med cannabis, men det er nå like fullt det jeg mener.

Hei.

Jeg tror det er fint få i Norge som ønsker at vi går rett ut og legaliserer, en avkriminalisering virker mer fornuftig, ihvertfall til å begynne med.

Det eneste dette vil føre til er at vi ikke lenger vil ødelegge mulighetene og framtiden til unge av en slik fillesak, slik som myndighetene faktisk gjør idag. Vi sitter nå igjen som tapere på begge sider av bordet, han ved begrensede muligheter med tanke på rulleblad, og staten med en haug av rettsutgifter og ett hav av tapte skatteinntekter iløpet av det som kunne ha blitt ett langt og produktivt arbeidsliv men som på grunn av nettopp dette, ofte endte i noe helt annet.

Vi dytter altså våre egne lovende og håpefulle ut i kriminalitet helt bevisst, uten at noen helt kan sette fingeren på hvorfor vi enda gjør dette eller hvem som er tjent med det. Det blir litt som argumentene til min gamle mor når det kommer til narkotika at: uff nei, det tar seg ikke ut så det her må politiet få en stopp på ved å arrestere ungdommen så det ikke skjer igjen....

Men hun er snart 80 år og den slags mentalitet kan vel derfor til en viss grad forsvares. Det som er absurd er at unge mennesker i 2015 mener ca det samme. Det er det som skremmer meg mest, at de ignorante sitter med makta her til lands med en "out of sight, out of mind" holdning til rus og fattigdomsproblemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...