Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

For at noen skal ødelegge seg sånn må de ha et behov som ikke du har. Det blir litt for enkelt å avfeie dette som om det ikke har noen betydning. Det er det som skjer når man bare trekker på skuldrene og sier hvem vet.

Uansett så mener jeg at det å putte i seg alkohol, narkotiske stoffer, sukker, fet mat eller hva det enn måte være; det er et personlig valg

Tror du folk tar et slikt valg helt rasjonelt og uanfektet? Uten videre årsaker?

Dersom man faktisk velger å begynne med disse tingene, da skal man ikke kunne velte regningen for sine problemer på andre mennesker. For all del: andre mennesker må gjerne hjelpe til om de vil, men det også bør skje av fri vilje.

Sagt på en annen måte: jeg skal kunne hjelpe en rusavhengig med mine egne penger om jeg ønsker, men jeg skal ikke kunne forlange at du skal måtte gjøre det samme. Men det er nå bare min holdning da, som et menneske som elsker personlig frihet. :)

Det er en ærlig nok sak. Et politisk standpunkt.
Endret av Imsvale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Tror du folk tar et slikt valg helt rasjonelt og uanfektet? Uten videre årsaker?

Som jeg sa: mennesker er forskjellige. Noen er kjemperasjonelle mens andre tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp.

Det er en ærlig nok sak. Et politisk standpunkt.

Vet ikke helt om frihet er politisk. Noen synes kanskje det.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Akkurat DET synes jeg er helt feil. De som velger å stappe i seg alkohol, rusmidler eller hva det måtte være; de får selv ta konsekvensene av det.

Men hvorfor gjør de det? Og hvorfor gjør ikke du det samme?

Hvorfor velger noen par å produsere en hel bataljon med unger, mens andre par nøyer seg med en hund?

Hvorfor spiser noen hamburger og pizza 6 ganger i uken, mens andre spiser fisk og brokkoli?

Hvorfor gurgler noen sprit hver kveld grunnet bakterie frykt, mens andre ikke vasker hendene sine etter et toalett besøk?

Hvorfor prefererer noen mennesker ting som du ikke finner meningsfullt?

Vi er alle unike, vi har alle en egen historie, vi har alle våre egne preferanser om hva vi ønsker å gjøre med det ene livet vi har. 

Så et generelt svar på hvorfor noen velger å gjøre ting, og hvorfor ikke person Y velger det samme finnes nok ikke. Vi er alt for komplekse til å gi et felles svar på så overfladiske spørmål.

Det holder i massevis med alle fyllekjørerne. La oss ikke plusse på enda mer faenskap i samfunnet.

Hvis det ikke er i samfunnet allerede, hvordan kan du uttale deg om det da? Da kan du jo umulig ha noe særlig kjennskap til det?

:hmm:

Fordi jeg har vokst opp i et miljø der hasj var meget sentralt og jeg har sett hva det gjør. Aldri prøvd det selv fordi jeg så hvor ødelagte de rundt meg ble.

Jeg vokste opp i et idrettsmiljø der fotball var meget sentralt. I trinnet mitt fordelt på 3 klasser så var vi rett under 90 elever. 

9 av disse elevene startet med kvinne fotball og 5 av dem er lesbiske nå i dag.

Helt ærlig så turte jeg aldri å spille fotball med jentene i frykt for å bli både jente og lesbisk. 

#StoppKvinneFotballenFørViAlleBlirLesbiske

• Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg sa: mennesker er forskjellige. Noen er kjemperasjonelle mens andre tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp.

Har vedkommende i så fall valgt å være lite rasjonell? Hva om det ikke har med rasjonalitet å gjøre, men desperasjon: situasjoner som gjør deg så irrasjonell at du ikke klarer å tenke klart.

Vet ikke helt om frihet er politisk. Noen synes kanskje det.  :)

Det er et politisk spørsmål hvor mye frihet individet skal ha (f.eks. hvor mye skatt vi skal betale og hvor mye vi vil passe på svakerestilte).

Lenke til kommentar

Akkurat DET synes jeg er helt feil. De som velger å stappe i seg alkohol, rusmidler eller hva det måtte være; de får selv ta konsekvensene av det.

Men hvorfor gjør de det? Og hvorfor gjør ikke du det samme?

Hvorfor velger noen par å produsere en hel bataljon med unger, mens andre par nøyer seg med en hund?

Hvorfor spiser noen hamburger og pizza 6 ganger i uken, mens andre spiser fisk og brokkoli?

Hvorfor gurgler noen sprit hver kveld grunnet bakterie frykt, mens andre ikke vasker hendene sine etter et toalett besøk?

Hvorfor prefererer noen mennesker ting som du ikke finner meningsfullt?

Vi er alle unike, vi har alle en egen historie, vi har alle våre egne preferanser om hva vi ønsker å gjøre med det ene livet vi har. 

Så et generelt svar på hvorfor noen velger å gjøre ting, og hvorfor ikke person Y velger det samme finnes nok ikke. Vi er alt for komplekse til å gi et felles svar på så overfladiske spørmål.

Hørt om retoriske spørsmål? :)

Har de så valgt å være slik?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har vedkommende i så fall valgt å være lite rasjonell? Hva om det ikke har med rasjonalitet å gjøre, men desperasjon: situasjoner som gjør deg så irrasjonell at du ikke klarer å tenke klart.

- For å snu litt på flisa: har rasjonelle mennesker et moralsk ansvar overfor irrasjonelle mennesker? Dersom du er påpasselig med å ikke innta overdrevne mengder med alkohol eller ta opp store lån for å kjøpe unødvendige luksusting, men jeg er den rake motsetningen; har du da et ansvar for å betale for meg når jeg havner i trøbbel pga mitt alkoholforbruk og mine store lån?

Det er et politisk spørsmål hvor mye frihet individet skal ha (f.eks. hvor mye skatt vi skal betale og hvor mye vi vil passe på svakerestilte).
- Dersom du ser på det sånn så blir det vel et politisk spørsmål ja. Som svar til hvor mye skatt man skal betale for å passe på de svakerestilte, der blir jo svaret da nesten: "Uendelig". Husk at ALT kan i prinsippet gjøres i regi av staten, men betyr ikke at det er det smarteste. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har de så valgt å være slik?

På et eller annet tidspunkt så har de vel bestemt seg for å være slik eller sånn ja. Eller mener du at mennesker ikke innehar noen fri vilje? 

Lenke til kommentar

Så... ikke ETT eneste godt argument for å legalisere da altså.

Du synes ikke folk skal få gjøre som de selv vil når det ikke går utover noen andre enn dem selv?
Men....det går jo utover andre når folk blir psykisk syke av stoffet og når unger og andre rundt kan få det i seg ved passiv røyking og lovlig salg av hasj vil øke forbruket betraktelig for ungdom og det vil gå utover dem.

Latterlig at man ønsker å legalisere noe så idiotisk som et narkotisk stoff. Dere vet ikke hva slags konsekvenser det vil ha og jeg vil ikke ha hasj rusa folk bak rattet når jeg kjører bortover veien.

Det holder i massevis med alle fyllekjørerne. La oss ikke plusse på enda mer faenskap i samfunnet.

Syntetisk cannabis medfører enormt mye belastninger på brukernes fysiske og psykiske helse. Stigmatisering hindrer at de oppsøker hjelp før det er alt for sent. Dette koster samfunnet dyrt.

I «assessing drug harms»-studien publisert i The Lancet 2011 fant man at belastningen på individer og samfunnet er tredelt: belastninger knyttet til stoffet i seg selv, belastninger knyttet til det illegale markedet (f.eks syntetisk cannabis) og belastninger knyttet til straffeforfølgelse av brukere. Når det gjaldt weed var altså disse faktorene ca. like virkningsfulle.

Dette tyder på at legalisering vil kunne redusere belastninger på både individet og samfunnet, selv dersom det medfører at flere skulle velge å røyke det.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

"Det går ikke ut over noen andre enn dem selv"-argumentet faller på sin egen urimelighet, dersom folk blir syke og dårlige så koster det samfunnet mye i behandling og det går utover venner og familie.... 

Mhm, mhm.

Hva tror du er dyrest? Behandling mot cannabismisbruk eller politiressurser i bekjempelsen av cannabisbruk?

Og hva tror du går mest utover en familie? At sønnen i huset på 18 år går og snakker med en terapeut eller psykolog om avvenning fra cannabismisbruk, eller at den samme sønnen på 18 år havner i rettssak fordi han røyka?

Ingen anelse, alt jeg vet er at det koster. 

Alt handler ikke om penger, det koster sikkert staten mindre å droppe all kontroll av biler og bare la folk kjøre så fort dem vil og uten godkjent sikkerhetskontroll på biler men det betyr ikke at det er riktig. 

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er i samfunnet allerede, hvordan kan du uttale deg om det da? Da kan du jo umulig ha noe særlig kjennskap til det?

:hmm:

Fordi jeg har vokst opp i et miljø der hasj var meget sentralt og jeg har sett hva det gjør. Aldri prøvd det selv fordi jeg så hvor ødelagte de rundt meg ble.

Nå må du bestemme deg. 

Er det i samfunnet allerede eller ikke?

Lenke til kommentar

Ingen anelse, alt jeg vet er at det koster. 

Alt handler ikke om penger, det koster sikkert staten mindre å droppe all kontroll av biler og bare la folk kjøre så fort dem vil og uten godkjent sikkerhetskontroll på biler men det betyr ikke at det er riktig. 

Ja, det er helt sant. Så det blir spørsmålet hvorvidt hasj er farlig nok til at vi må forby det.

Det er det selvsagt ikke. Hasj er omtrent like farlig som kaffe.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at hasj er "omtrent like farlig som kaffe" så vet du forbløffende lite om det.

Drug_danger_and_dependence.png

Safety Ratio and Dependence Potential of Psychoactive Drugs. Data source is Gable, R. S. (2006). Acute toxicity of drugs versus regulatory status. In J. M. Fish (Ed.),Drugs and Society: U.S. Public Policy, pp.149-162, Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Hvor lett det er å bli avhengig har ingenting med farlig å gjøre. Da må du skrive at det er omtrent like vanedannende som kaffe. Flott graf du slang med :lol:

Edit; Jeg så dødelig dose greiene, men det er ikke innenfor farene som har noe å si når man diskuterer cannabispreparater. Vi sammenlikner alltid med andre ting og siden cannabis er trygt mtp overdose så er det en ikkesak.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Nope, det som gjorde deg uvitende er at du tar med faktorer som er irrelevante for legalisering og at du representerer feil ting som farlig/ ufarlig.

Cannabis er på mange måter et veldig farlig rusmiddel. Hvis du ikke vet hvilke farer jeg tenker på, eller generelle farer ved cannabisbruk, så er det meningsløst å diskutere. Er du en av personene som argumenterer kun med "alkohol er farligere" og "man dør ikke av det/ det er umulig å ta overdose"?

Lenke til kommentar

Cannabis er på mange måter et veldig farlig rusmiddel. Hvis du ikke vet hvilke farer jeg tenker på, eller generelle farer ved cannabisbruk, så er det meningsløst å diskutere. Er du en av personene som argumenterer kun med "alkohol er farligere" og "man dør ikke av det/ det er umulig å ta overdose"?

Du kan jo fortelle meg om disse farene ved cannabisbruk som jeg ikke vet om.

Så skal jeg hente en bøtte med popcorn i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...