Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg skyr alkohol som pesten fordi jeg gang på gang har sett mennesker bli forvandlet til voldsmaskiner og det som være er.

Dette er vel inviduelt? De som er voldsmaskiner i fylla har vel litt tendenser i seg fra før av? Ved alkoholinntak blir selvtiliten til folk vel høy?

Jo'a den blir fort høy. Men det at en blir voldelig i fylla trenger ikke ha noe med personlighet å gjøre. Jeg er selv generelt lite voldelig av meg men jeg sparket fortsatt en bifil kar i trynet fordi han prøvde å bite meg sensuelt i tåa, han traff en bordkant med hodet og falt rett i bakken. Nå var jo dette ett litt spesielt tilfelle men som sagt er jeg lite voldelig av meg til vanlig, og ville heller gått vekk enn å sparke han i hodet dersom jeg ikke var full.

Essensen i det jeg sa = ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også helt klare negative aspekter med cannabis, hvor den største etter min mening er at man blir apatisk som fy.. Hasjrøyking dreper parforhold ettersom man ofte blir sittende hver for seg og kikke enten på TVen eller på pcen.. Eventuelt om man ser en god film kan det være noe annet, men det gjør man jo ikke hele tiden. Og en joint har en tendens til å dukke opp oftere enn som så. Noen grunn til å kriminalisere det er det jo selvfølgelig ikke uansett! Men likevel, det er ikke gull og grønne skoger hele tiden.

Lenke til kommentar

Kommer seint inn i diskusjonen her og vet ikke om mine meninger kanskje er sagt av andre tidligere i tråden. Uansett, kriminaliseringen av Cannabis er meningsløs.

De som røyker cannabis, eller vil røyke cannabis idag, gjør det. De bryr seg ikke om loven og har ikke noe problem med å få tak i "en femmer". Vi har en stor tilgang på cannabis i Norge, og alle som vil kan få tak i det, eller alle kjenner hvertfall noen som kan få tak i det. De som ikke bruker cannabis idag har helst gjort det valget av andre grunner enn lovgivningen rundt dette. Altså, kriminaliseringen har bortimot NULL effekt. Derimot koster lovgivningen og "bekjempingen" mye av våre sårt betalte skattepenger.

Vi sitter igjen med:

-en lov uten effekt

-meningsløse utgifter

-dårlige cannabisprodukter grunnet mangel på kontroll fra myndigheter

-gode inntektskilder til kriminelle nettverk, som også fører inn "harde stoffer"

-et rusmiddel uten noen form for aldersgrense da straffen er lik for alle

-generellt lite kunnskap om cannabis blant folket (brukere tror gjerne dette ikek finnes skadelig, mens avholds-gruppen mener dette er på linje med andre narkotikumer

Altså ja vi bør legalisere ettersom kriminaliseringen ikke har noen positive sider.

Word out!

Lenke til kommentar
Det er også helt klare negative aspekter med cannabis, hvor den største etter min mening er at man blir apatisk som fy.. Hasjrøyking dreper parforhold ettersom man ofte blir sittende hver for seg og kikke enten på TVen eller på pcen.. Eventuelt om man ser en god film kan det være noe annet, men det gjør man jo ikke hele tiden. Og en joint har en tendens til å dukke opp oftere enn som så. Noen grunn til å kriminalisere det er det jo selvfølgelig ikke uansett! Men likevel, det er ikke gull og grønne skoger hele tiden.

Nå drar du alle under èn kam. Jeg kan tenke meg at hvis du er en lat eller apatisk person så kan cannabis forsterke det, men er du en produktiv person så tviler jeg på at cannabis vil ha noe å si. Det finnes da mange suksessfulle cannabisbrukere, problemet er bare det at de man ser i media og anti-cannabis propaganda er den stereotypiske stoneren, som gjerne er apatisk som fy.

Lenke til kommentar
Kommer seint inn i diskusjonen her og vet ikke om mine meninger kanskje er sagt av andre tidligere i tråden. Uansett, kriminaliseringen av Cannabis er meningsløs.

De som røyker cannabis, eller vil røyke cannabis idag, gjør det. De bryr seg ikke om loven og har ikke noe problem med å få tak i "en femmer". Vi har en stor tilgang på cannabis i Norge, og alle som vil kan få tak i det, eller alle kjenner hvertfall noen som kan få tak i det. De som ikke bruker cannabis idag har helst gjort det valget av andre grunner enn lovgivningen rundt dette. Altså, kriminaliseringen har bortimot NULL effekt. Derimot koster lovgivningen og "bekjempingen" mye av våre sårt betalte skattepenger.

Vi sitter igjen med:

-en lov uten effekt

-meningsløse utgifter

-dårlige cannabisprodukter grunnet mangel på kontroll fra myndigheter

-gode inntektskilder til kriminelle nettverk, som også fører inn "harde stoffer"

-et rusmiddel uten noen form for aldersgrense da straffen er lik for alle

-generellt lite kunnskap om cannabis blant folket (brukere tror gjerne dette ikek finnes skadelig, mens avholds-gruppen mener dette er på linje med andre narkotikumer

Altså ja vi bør legalisere ettersom kriminaliseringen ikke har noen positive sider.

Word out!

Hvis vi skal bruke disse argumentene i andre saker som omhandler loven er jo loven ubrukelig? Mange som bruker kokain driter garantert i loven, de som bruker andre narkotiske stoff driter sikkert i loven å. De fortsetter helt sikkert med det å selv om det er ulovlig. Folk som voldtar kvinner driter jo tydeligvis i loven ettersom de gjør noe ulovlig? Da begynner det å bli utrolig mange punkter i loven som er ubrukelig. Nå setter jeg ikke disse ulovlighetene i samme bås. Jeg tenker på prinsippet. Flesteparten av de som gjør noe ulvolig driter i loven. Logisk nok :D

Lenke til kommentar
Men sirus er vel pålitelig kilde? Etter det jeg har lest på de tidligere postene å er de det.
Joda. Sirus er en veldig seriøs kilde. Viser at man ikke skal bruke anekdotiske bevis. Hadde jeg gjort det så hadde det vært stikk i strid med statistikken de henviser til.

Legger forøvrig merke til at tallene her gjelder 14-20-åringer etter som jeg forstår. Der er kanskje tallene anderledes enn hva jeg er vant til.

Lenke til kommentar

Men hvis det blir legalisering tror jeg at det vil bli mindre brukere av stoffet. Pga. flere bruker det FOR det er ulovlig. De som liker å leve på grensen og de er det en del av. Men på annen side så kan det igjen kanskje føre til at det prøves tungere stoffer for det er ulovlig. Synspunkter på dette.

Dette er min personlige mening da jeg vet av mange som bruker hasj også driver med andre ulvoligheter.

Lenke til kommentar
Men hvis det blir legalisering tror jeg at det vil bli mindre brukere av stoffet. Pga. flere bruker det FOR det er ulovlig. De som liker å leve på grensen og de er det en del av. Men på annen side så kan det igjen kanskje føre til at det prøves tungere stoffer for det er ulovlig. Synspunkter på dette.

Dette er min personlige mening da jeg vet av mange som bruker hasj også driver med andre ulvoligheter.

Helseministeren i nederland mente jo at grunnen til at færre bruker det der er fordi at de har gjort det kjedelig.

Forøvrig hva legger du i tyngre stoffer?

Lenke til kommentar
LSD, kokain, amfetamin?

Tror forøvrig de fleste holder seg unna LSD da den har ett mer skummelt stempel blant ungdom som ikke har satt seg inn i det, etter min egen erfaring. Kokain og amfetamin kan jeg nå si meg enig i, men jeg tror ikke mengden folk som bruker si amfetamin vil øke så voldsomt bare fordi det er ulovlig. Har litt med hvordan rusen er å gjøre, også.

Lenke til kommentar

Ift amfetamin så brukes dette som et "nyttedop" av flere, kan si 2 konkrete sammenhenger hvor jeg vet om\kjenner flere som bruker det: Det ene er utelivbransjen, kurrant å kunne være våken i ei hel helg og jbbe både dag og natt og hanke inn store penger. Flere enn man skulle tro som jobber på f.eks barer og diskoteker bruker speed for å takle lange vakter. Endel bruker det også når de skal ut å sloss (hvor idiotisk det nå enn er), kanskje ikke uten grunn at man brukte det i militæret før?

LSD er ikke et spesielt hardt rusmiddel det heller da, skadevirkningene fysisk og psykisk er stort sett langt mindre enn hva folk flest tror, men det gjelder jo cannabis og ;) Problemet med LSD er vell uforutsigbarheten. Er vell mer et type "utforskelsesdop" enn nytelsesdop.

Cannabis faller for de fleste mer inn i nytelseskategorien sammen med alkohol, er nok derfor begge de er så utbredt ;)

Cannabis og noen andre lettere stoffer bør definitivt legaliseres og settes under statlig kontroll!

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
LSD er ikke et spesielt hardt rusmiddel det heller da, skadevirkningene fysisk og psykisk er stort sett langt mindre enn hva folk flest tror, men det gjelder jo cannabis og ;) Problemet med LSD er vell uforutsigbarheten. Er vell mer et type "utforskelsesdop" enn nytelsesdop.

Nei da, det jeg mente var at ungdommer flest tror det er det.

Lenke til kommentar

Nå drar du alle under èn kam. Jeg kan tenke meg at hvis du er en lat eller apatisk person så kan cannabis forsterke det, men er du en produktiv person så tviler jeg på at cannabis vil ha noe å si. Det finnes da mange suksessfulle cannabisbrukere, problemet er bare det at de man ser i media og anti-cannabis propaganda er den stereotypiske stoneren, som gjerne er apatisk som fy.

Nei, dette stemmer ikke. ALLE blir apatiske av å røyke hasj, da mener jeg, mye hasj og ikke en liten blås i ny og ne. Om man røyker mer enn to ganger på én dag så blir man en smule apatisk. Om man tillater seg å bli innrøyket så blir man apatisk. Ingen unntak, det er sånn stoffet fungerer.

Forskjellen ligger jo i hvem som tillater seg selv å bli innrøyket. Kompiser av meg ligger i den stereotypiske beskrivelsen og disse er fullstendig apatisk hele tiden. Men det er fordi de er innrøyket hele tida og er svært sjeldent nykter. Selv har jeg en godt betalt jobb med meget høy ansinitet. Har kunnet gått i dress om jeg hadde vært av den persontypen, og jeg røyker særdeles sjeldent. Likevel skal det fint lite til før jeg blir "tom" i huet etter å ha røyket. Da føler man seg tiltaksløs og apatisk. Jeg sier dette med parforhold osv av ren erfaring. Både av min egen erfaring og kjærestens erfaring og hun røyker enda mindre enn meg, tilnærmet ingenting. Det som skjer dersom vi f. eks ikke ser film eller gjør noe bestemt sammen så sklir vi inn i vår egen "verden" og dette dreper parforholdet.

Lenke til kommentar

Hadde alle blitt så apatiske av hasj hadde ikke denne diskusjonen levd enda?

Man blir nesten apatisk bare av å diskutere i evigheter og måten samfunnet ser på rus generelt. Tviler ikke på at noen der ute er drittlei av folks generelle syn på dette og måten samfunnet\makter handterer det.

Synes det er litt morsomt at når man ser opp over i historien hvordan propaganda og grunner for forbud har utviklet seg, det lille vg skriver viser fremskritt. Selv om de fleste tabloider ikke er gode kilder,eller ei tv generelt sett... Men er det ikke litt merkelig at man hele tiden finner på nye grunner for å holde mange stoffer forbudt?

Ser man tilbake så ser man at "gamle" faktaer er i dag tilbakevist eller kunn teorier. ... Alltid en ny grunn for å rettferdiggjøre ett forbud som igrunnen er feil i seg selv...

Litt merkelig at man med noen stoffer må slite med å finne konkrete skadevirkninger og baserer så mye å teorier. Alle vet at alkohol er skadelig, og røyk. Man krangler enda om cannabis alene fører til kreft og alene forutsaker psykoser. Det er liksom ikke nye rusmidler man snakker om, burde man ikke funnet konkrete bevis på mange av påstandene begge sider kommer med?

Man blir apatisk av mye btw.. Hadde ikke mange vært så apatiske så hadde ikke verden vært slik som den er i dag.. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...