Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Det er jo sinnsykt dyrt?!  (legge til at jeg ikke er "kunde")

Uten sammenligning forøvrig, men jeg kan kjøpe 250 gram kaffe for kr.7,90 på KIWI

Sammenlikner man det med kaffe, selv kvalitetskaffe, så er det dyrt ja.

Kaffe på kaffebrenneriet koster ca et sted mellom 100 til 150 kroner for 250 gram. En pressekanne trenger man 60 gram, og det gir 4 kopper. Altså koster det et sted mellom 6 og 9 kroner per kopp.

Men sammenlikner man det med kjøpe kjøpe seg en øl på vinmonopolet (kan koste fra 25 til opp mot 120-130 for en øl), så er det ikke spesielt dyrt.

Når en røyker så vil 1 gram kunne være nok til en joint for 2-4 personer, (men på samme måte som at jeg gjerne kan drikke en kanne med kaffe om morgenen, eller ta meg en sixpack eller mer på fest) så er det fint mulig å bruke mer også. Men om en tar en liten dose som utgangspunkt (0.25 til 0.5g på en person), så vil det da koste deg et sted mellom 30 og 60 kroner (om prisen per gram er 120). Altså omtrent det samme som å drikke litt dyrere øl fra polet.

Da er prisene på et nivå som tilsvarer at jeg gidder å ta meg råd til det noen ganger i måneden, og personlig så mener jeg det er der prisnivået på cannabis burde ligge (gitt at det blir legalisert). Det er et rusmiddel, så det bør ikke være priset slik at det er som å ta seg noen kopper kaffe til frokost.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis er tar gjennomsnittet av prisene nevnt ovenfor og overført til kaffe, ville en pose kostet kr. 37 500

Står ikke i stil til hva det koster å dyrke, det skjønner selv jeg som ikke har annen erfaring enn stell av Petunia og Stemorsblomster  :grin2:

Lenke til kommentar

Når en røyker så vil 1 gram kunne være nok til en joint for 2-4 personer, (men på samme måte som at jeg gjerne kan drikke en kanne med kaffe om morgenen, eller ta meg en sixpack eller mer på fest) så er det fint mulig å bruke mer også. Men om en tar en liten dose som utgangspunkt (0.25 til 0.5g på en person), så vil det da koste deg et sted mellom 30 og 60 kroner (om prisen per gram er 120). Altså omtrent det samme som å drikke litt dyrere øl fra polet.

Jeg skjønner hva du mener, men hvorfor skal kostnaden for ett rusmiddel nødvendigvis sammenlignes med et annet, eller tilsvarende? Dvs. hva ett gram tilsvarer i liknende "mengde" rus for alkohol, osv.

Hvis et "produkt" fra naturens side er billig i seg selv, så burde det vel forbli slikt?

Aner jeg en viss panikk blant tilhengerne, at blir det nærmest "gratis" vil det gå stokk over stein?  :ph34r:

Lenke til kommentar

Prisen vil nok ligge på 100-150 kr/g. 

Om man skal sammenligne det med alkohol, er det ganske billig, selv om alkoholrus er veldig mye sterkere. 

Dersom man antar at én kveld med cannabisrøyking istedenfor alkoholdrikking tilsvarer 3-4 joints, så vil det vel gå noe sånt som 0,8-1 gram kvelden. Det er med andre ord ikke mer enn 150 kroner for en lørdagskveld. 

I dag er det en del dyrere enn det vil være ved legalisering, fordi risikotillegget er ganske digert, og kvantumsrabatter bare blir utløst når man kjøper 20g++ (sånn cirka, dette varierer selvsagt mye). 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men hvorfor skal kostnaden for ett rusmiddel nødvendigvis sammenlignes med et annet, eller tilsvarende? Dvs. hva ett gram tilsvarer i liknende "mengde" rus for alkohol, osv.

Hvis et "produkt" fra naturens side er billig i seg selv, så burde det vel forbli slikt?

Aner jeg en viss panikk blant tilhengerne, at blir det nærmest "gratis" vil det gå stokk over stein?  :ph34r:

Alle som leser hva du skriver aner iallefall en sort-hvit tankegang som blir tåpelig. Fra at det skal være et totalforbud til at det ikke skal være regler i det hele tatt.

Diskuterer du lignende når det kommer til andre ting som medfører en risiko i samfunnet vårt? 

Enten skal det være ulovlig å kjøre bil, ellers skal alle få kjøre bil.

Enten skal vi ikke slippe inn et eneste individ ellers skal det være fri grense.

Hold deg saklig om du ønsker å diskutere er du grei.

Lenke til kommentar

Hvis er tar gjennomsnittet av prisene nevnt ovenfor og overført til kaffe, ville en pose kostet kr. 37 500

Står ikke i stil til hva det koster å dyrke, det skjønner selv jeg som ikke har annen erfaring enn stell av Petunia og Stemorsblomster  :grin2:

Effekten av 1 gram cannabis kontra 1 gram kaffe er vel neppe sammenlignbart, men jeg er ingen ekspert. Med andre ord; man trenger mindre kvanta av cannabis for å få en rus enn man trenger kaffe for at det skal smake noe annet enn tevann. Ett gram cannabis er derfor i så måte mer verdt enn ett gram kaffe.

Forøvrig enig med Noxhaven, dersom man ikke får malt noe kullsvart behøver man ikke snu på mynten helt og begynne å male kritthvitt.

Lenke til kommentar

De som gir utrykk for at rus er en form for rekreasjon. lurer bare seg selv. Det er det største selvbedraget man kan gå inn i. En virkelig god form for rekreasjon kan være å gå en lengre tur til et fiskevann der man står og kaster med fluestang noen timer. Da har man det virkelig godt dagen etter istedenfor det tungsinn og den angsten og hodepinen som følger med rusen..

En enda bedre form for rekreasjon er å knulle i hasjrus. 

Og jeg vil heller røyke hasj enn å fiske med fluestang. Skal jeg fiske så bruker jeg garn. 

OK!!

Da skjønner jeg hvorfor du må bruke rusmidler for å få opp humøret eller kontroll på nervene. En meget tragisk måte å løse slike problemer på når man tenker på at alternativet jeg nevnte virker oppbyggende istedenfor nedbrytende..

Lenke til kommentar

Effekten av 1 gram cannabis kontra 1 gram kaffe er vel neppe sammenlignbart, men jeg er ingen ekspert. Med andre ord; man trenger mindre kvanta av cannabis for å få en rus enn man trenger kaffe for at det skal smake noe annet enn tevann. Ett gram cannabis er derfor i så måte mer verdt enn ett gram kaffe.

Forøvrig enig med Noxhaven, dersom man ikke får malt noe kullsvart behøver man ikke snu på mynten helt og begynne å male kritthvitt.

Man kan ikke sammenligne Caffeine med Cannabis siden de virker på helt ulike måter.

Joda, det er nok mye vi alle burde gjøre i forhold til det vi faktisk gjør. Er det noe godt grunnlag for et lovverk? Totalitære forhold?

Siden narkomane koster samfunnet en god del penger så trenger man en lovregulering for at dette ikke skal eskalere til et slikt nivå at det tar knekken på økonomien vår. Hvor mye koster det å behandle de som havner på psykiatrisk avdeling? Sikkert over Kr. 10 000 pr. liggedøgn pr. person.

Alltid koselig med moralister som vet hvordan vi skal leve livet for å bli lykkelig.

Takk i lige Påske...

Lenke til kommentar

1: Man kan ikke sammenligne Caffeine med Cannabis siden de virker på helt ulike måter.

2: Siden narkomane koster samfunnet en god del penger så trenger man en lovregulering for at dette ikke skal eskalere til et slikt nivå at det tar knekken på økonomien vår. Hvor mye koster det å behandle de som havner på psykiatrisk avdeling? Sikkert over Kr. 10 000 pr. liggedøgn pr. person.

3: Takk i lige Påske...

1: Takk for at du bekrefter poenget mitt.

2: Koster narkomane noe mindre hvis de er kriminelle? Et legalisert system vil kunne sørge for at brukere direkte sponser de som drar det litt langt i form av avgifter.

3: Vær så god.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OK!!

Da skjønner jeg hvorfor du må bruke rusmidler for å få opp humøret eller kontroll på nervene. En meget tragisk måte å løse slike problemer på når man tenker på at alternativet jeg nevnte virker oppbyggende istedenfor nedbrytende..

Herregud for en elendig logikk.

Bare fordi jeg ikke liker fluefiske så betyr det ikke at jeg er avhengig av rus for å bli glad. 

Rus er awesome. Fiske kan også være awesome. Å spille fotball er også awesome. Du har ingen poenger i det du skriver. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

1: Man kan ikke sammenligne Caffeine med Cannabis siden de virker på helt ulike måter.

2: Siden narkomane koster samfunnet en god del penger så trenger man en lovregulering for at dette ikke skal eskalere til et slikt nivå at det tar knekken på økonomien vår. Hvor mye koster det å behandle de som havner på psykiatrisk avdeling? Sikkert over Kr. 10 000 pr. liggedøgn pr. person.

3: Takk i lige Påske...

1: Takk for at du bekrefter poenget mitt.

2: Koster narkomane noe mindre hvis de er kriminelle? Et legalisert system vil kunne sørge for at brukere direkte sponser de som drar det litt langt i form av avgifter.

3: Vær så god.

Hvordan kan du vite om det ikke blir mange flere som kommer til å slite psykisk etter en legalisering? Alkohol og Nikotin er lovlig og belaster statsbudsjettet langt mer enn de får inn i avgifter.

Når det gjelder å bruke Cannabis som rusmiddel, så er det dessute ikke noe man kan bruke for å bli stabil. Det vil virke på samme måte som andre rusmidler d.v.s. ting føles bedre for noen uker eller måneder framover for deretter å bli ti ganger verre.

OK!!

Bare fordi jeg ikke liker fluefiske så betyr det ikke at jeg er avhengig av rus for å bli glad. 

Hvorfor ruser du deg da, dersom det ikke gir deg noe glede??

Lenke til kommentar

OK!!

Rus er awesome. Fiske kan også være awesome. Å spille fotball er også awesome. Du har ingen poenger i det du skriver. 

Å ha røyket en bønne før man legger det perfekte kast på en en fisk man har sett vake en god stund for så å kjempe med kilos ørreten i en liten stri elv på en treer stang er 2x awesome. Men da er man kriminell. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan du vite om det ikke blir mange flere som kommer til å slite psykisk etter en legalisering? Alkohol og Nikotin er lovlig og belaster statsbudsjettet langt mer enn de får inn i avgifter.

Når det gjelder å bruke Cannabis som rusmiddel, så er det dessute ikke noe man kan bruke for å bli stabil. Det vil virke på samme måte som andre rusmidler d.v.s. ting føles bedre for noen uker eller måneder framover for deretter å bli ti ganger verre.

Jeg påstår ikke at jeg vet, jeg observerer bare at systemet slik det er nå i hvert fall ikke har hjulpet stort. Statistikken viser nok et overtall av de tyngre brukerne, for det er de som ser seg nødt til å ta risikoen det per i dag innebærer å anskaffe seg cannabis. En legalisering vil optimalt innebære økt inntekt i form av avgifter samt redusert inntekt for kriminelle miljøer.

Kan jeg da bruke meg selv som anekdotisk eksempel? Nå er det snart julebord, da farer jeg ut sammen med jobbkamerater og drikker for en kveld. Føles fint og moro denne kvelden, sosialt og hyggelig. Dagen derpå er jeg kanskje noe groggy, men ikke noe særlig. Deretter tar det et halvt års tid frem til neste gang jeg drikker, på sommeravslutningen.

Hva gir deg retten til å definere alle rusbrukere som rusmisbrukere, per "default"?

Lenke til kommentar

OK!!

Rus er muligens awesome for en kort tid framover, men det har den skadevirkningen at slike kjemiske midler legger igjen plakk på cellemembranene samt at den overstimuleringen gjør at antall receptorer reduseres (en mekanisme som er innebygget i nervesystemet for at det skal prøve å gjenopprette en normal balanse). Dette er grunnen til at den første rusen føles mange ganger bedre enn når man har holdt på en stund.

Resultatet blir at man får en motsatt effekt etter en tids bruk, dvs. at den "gleden og roen" man får under rusen må man betale tilbake i form av angst og depresjoner i ettertid.. Intet rusmiddel kan gjøre deg stabil, så det kan du nok bare slå fra deg med det samme..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at jeg vet, jeg observerer bare at systemet slik det er nå i hvert fall ikke har hjulpet stort. Statistikken viser nok et overtall av de tyngre brukerne, for det er de som ser seg nødt til å ta risikoen det per i dag innebærer å anskaffe seg cannabis. En legalisering vil optimalt innebære økt inntekt i form av avgifter samt redusert inntekt for kriminelle miljøer.

Kan jeg da bruke meg selv som anekdotisk eksempel? Nå er det snart julebord, da farer jeg ut sammen med jobbkamerater og drikker for en kveld. Føles fint og moro denne kvelden, sosialt og hyggelig. Dagen derpå er jeg kanskje noe groggy, men ikke noe særlig. Deretter tar det et halvt års tid frem til neste gang jeg drikker, på sommeravslutningen.

Hva gir deg retten til å definere alle rusbrukere som rusmisbrukere, per "default"?

Forbudet er forbeholdt dem som ikke kan begrense seg, så i likhet med at det ikke er lov å bære våpen så må man ta hensyn til at det finnes folk som ikke klarer å tenke med fornuft.

Lenke til kommentar

Resultatet blir at man får en motsatt effekt etter en tids bruk, dvs. at den "gleden og roen" man får under rusen må man betale tilbake i form av angst og depresjoner i ettertid.. Intet rusmiddel kan gjøre deg stabil, så det kan du nok bare slå fra deg med det samme..

Bullshit, du bruker en retorikk som spiller på antagelser om at de du diskuterer med ikke har noen som helst kjennskap til det man diskuterer. 

Du kunne sikkert fungert som skremselspropaganda på en barneskole, men når du snakker med folk som fungerer helt fint selv om de røyker hasj eller drikker brennevin i ny og ne, så kommer du selvfølgelig til kort.

Saken er at du skal drite i hvorvidt folk røyker hasj eller ikke. Hvis ikke er du en drittsekk. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...