Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg personlig mener det har stor betydning, de aller fleste som røyker hasj ender med og gjøre dette daglig. de fleste som er på nav ihvertfall i det området hvor jeg bor går på nav rett og slett på grunn av at dem har blitt late, dem vil heller sitte hjemme og røyke/ruse seg enn og jobbe.

og om dem er ute i jobb (dette har jeg selv opplevd flere steder hvor jeg har jobba) tar seg en joint i arbeidstiden. Dette har jeg også sett på flere bensinstasjoner, stinker hasj når en av gutta tar en pause. 

Ja enkelte kan greie det, men mesteparten gjør det ikke.

Hvor henter du "faktaen" din fra?

Ta seg en joint i arbeidstiden er jo ikke greit uansett. Alkohol er lovlig i Norge, men man drikker det ikke når man er på jobb...

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå undergraver du jo egen bevisføring. Bare fordi at noen havner på skråplanet betyr ikke at alle gjør det. Bruk er ikke det samme som misbruk, og det å forby bruk hjelper i hvert fall ikke de som misbruker. Det gjør situasjonen bare verre.

Sant det, men de fleste gjør det, men ingen vill innrømme det. Hørt stadig vekk "er ikke avhengig jeg, kan slutte når jeg vil jeg" enda så røyker dem fast den dag i dag. Av alle jeg vet om eller hører om røyker daglig, eller annen hver dag. 

Statistisk sett får omtrent 10% problematisk bruk av cannabis(noe høyere blant daglige brukere). Det betyr ikke at de 'havner på kjøret', heller. Spør du meg så må det tallet minst være over 50% for å kunne regnes som "de fleste gjør det".

Har du kilder på det, leita etter det på nettet uten hell, men det er kun en statistikk som jeg regner er ut av pasienter som har oppsøkt hjelp?

hadde vært fint med kider på det :)

Lenke til kommentar

Nå undergraver du jo egen bevisføring. Bare fordi at noen havner på skråplanet betyr ikke at alle gjør det. Bruk er ikke det samme som misbruk, og det å forby bruk hjelper i hvert fall ikke de som misbruker. Det gjør situasjonen bare verre.

Sant det, men de fleste gjør det, men ingen vill innrømme det. Hørt stadig vekk "er ikke avhengig jeg, kan slutte når jeg vil jeg" enda så røyker dem fast den dag i dag. Av alle jeg vet om eller hører om røyker daglig, eller annen hver dag. 

Statistisk sett får omtrent 10% problematisk bruk av cannabis(noe høyere blant daglige brukere). Det betyr ikke at de 'havner på kjøret', heller. Spør du meg så må det tallet minst være over 50% for å kunne regnes som "de fleste gjør det".

Har du kilder på det, leita etter det på nettet uten hell, men det er kun en statistikk som jeg regner er ut av pasienter som har oppsøkt hjelp?

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_dependence. Du kan finne andre, og, ved å søke etter "cannabis addiction rates".

Lenke til kommentar

Jeg personlig mener det har stor betydning, de aller fleste som røyker hasj ender med og gjøre dette daglig. de fleste som er på nav ihvertfall i det området hvor jeg bor går på nav rett og slett på grunn av at dem har blitt late, dem vil heller sitte hjemme og røyke/ruse seg enn og jobbe.

og om dem er ute i jobb (dette har jeg selv opplevd flere steder hvor jeg har jobba) tar seg en joint i arbeidstiden. Dette har jeg også sett på flere bensinstasjoner, stinker hasj når en av gutta tar en pause. 

Ja enkelte kan greie det, men mesteparten gjør det ikke.

Hvor henter du "faktaen" din fra?

Ta seg en joint i arbeidstiden er jo ikke greit uansett. Alkohol er lovlig i Norge, men man drikker det ikke når man er på jobb...

Har ingen nettside og linke til om disse faktaene. dette er hva jeg og flere har observert gjennom flere år, av alle jeg kjenner som røyker hasj, gjør dette opptil flere ganger daglig, sammen med mange av vennene dems. første dem gjør når dem står opp er og ta seg et trekk av bongen har dem ikke hasj eller penger til hasj blir dem helt paniske. 

Sier ikke at alle er sånn, men dette er sånn jeg ser de fleste ender opp med og bli.

Jeg kjenner mange som røyker, så dette er ikke fakta men min egen erfaring.

Jeg har aldri sett noen som drikke på jobb, men folk som er høye på jobb ser jeg stadig vekk. Neste gang du er i butikken eller bensinstasjonen på kveldstid (spesielt bensinstasjoner) ser du etter, så ser du at det er mange som er fjerne på jobb 

Endret av Grievdus
Lenke til kommentar

Forskning.no har blitt mer journalistiske og mindre vitenskapelige med tiden.

Rapporten sier "barn som røyker cannabis har mer fravær og har mer problematisk adferd", journalisten tolker dette som "cannabis gir problematisk adferd og gjør at du slutter på skolen"Det interessante her er effekter på hjernen og psykose, hvor sistnevnte (slik du sier) er omstridt. Det nevnes i rapporten at det er usikkert hvilken vei man skal tolke psykose-effekten, men dette glemmer man å nevne i artikkelen. 

Flere av disse tingene gjelder forsåvidt for alkohol også, men det snakkes ikke ofte om. 

For meg er disse tingene relativt irrelevante, uansett; barn skal ikke ha i seg noen rusmidler. Da gjenstår det bare å finne måten som gir mest netto skadereduksjon, og vitenskapen heller ikke mot et forbud når det kommer til dette.

Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_dependence. Du kan finne andre, og, ved å søke etter "cannabis addiction rates".

Takk for linken :)

Forskning.no har blitt mer journalistiske og mindre vitenskapelige med tiden.

Rapporten sier "barn som røyker cannabis har mer fravær og har mer problematisk adferd", journalisten tolker dette som "cannabis gir problematisk adferd og gjør at du slutter på skolen"Det interessante her er effekter på hjernen og psykose, hvor sistnevnte (slik du sier) er omstridt. Det nevnes i rapporten at det er usikkert hvilken vei man skal tolke psykose-effekten, men dette glemmer man å nevne i artikkelen. 

Flere av disse tingene gjelder forsåvidt for alkohol også, men det snakkes ikke ofte om. 

For meg er disse tingene relativt irrelevante, uansett; barn skal ikke ha i seg noen rusmidler. Da gjenstår det bare å finne måten som gir mest netto skadereduksjon, og vitenskapen heller ikke mot et forbud når det kommer til dette.

Alltid like gøy med diskusjoner. Men nå må jeg nesten ta meg en pause fra diskusjonen her.

Blir sliten :p

Lenke til kommentar

Noe legalisering, eller i hvert fall avkriminalisering, hadde hjulpet på.

Det er jeg enig i, men kontrollert. 

Er det noen i diskusjonen som fremmer ukontrollert ruspolitikk? Det er jo nettopp via avkriminalisering/legalisering at man kan opparbeide seg en kontroll på hva slags rusmidler som er i omløp. Med dagens situasjon har man ikke det, og å kalle det kriminelt løser åpenbart ikke problemet.

Lenke til kommentar

Noe legalisering, eller i hvert fall avkriminalisering, hadde hjulpet på.

Det er jeg enig i, men kontrollert. 

Er det noen i diskusjonen som fremmer ukontrollert ruspolitikk? Det er jo nettopp via avkriminalisering/legalisering at man kan opparbeide seg en kontroll på hva slags rusmidler som er i omløp. Med dagens situasjon har man ikke det, og å kalle det kriminelt løser åpenbart ikke problemet.

Avkriminalisering og legalisering for medisinsk bruk er jeg enig i. Men ikke legalisering for åpent salg.

Lenke til kommentar

De som gir utrykk for at rus er en form for rekreasjon. lurer bare seg selv. Det er det største selvbedraget man kan gå inn i. En virkelig god form for rekreasjon kan være å gå en lengre tur til et fiskevann der man står og kaster med fluestang noen timer. Da har man det virkelig godt dagen etter istedenfor det tungsinn og den angsten og hodepinen som følger med rusen..

En enda bedre form for rekreasjon er å knulle i hasjrus. 

Og jeg vil heller røyke hasj enn å fiske med fluestang. Skal jeg fiske så bruker jeg garn. 

Lenke til kommentar

tja om man etter avgifter ender på rundt det samme som det ilegale markedet i dag eller lavere tror jeg det hadde vært bra for og utkonkurere de , men lovelige butikker kan jo tilby mere på utvalg og kvalitet . nå vet jeg ikke hva netto priser på dette fra grosist er heller og det spiller jo og en rolle på hvor mye av prisen som kunne ende opp og bli avgifiter på dette .

jeg ser i colorado er prisen ca 77kr grammet for canabis , så kan du regne med norsk avgiftspolitikk på dette 

som utsalgsmetode i norge har vi jo allerede vinmonopolet , de kunne sikkert fint tatt seg av jobben med salg med canabis , da vil det allerede finnes butikker i nesten hele norge som har erfaring med med alderskontrol og salg av lignende varer .

Endret av Mato
Lenke til kommentar

Cannabis*. Regner med at flertallet hadde kjøpt grønt og ikke brunt/hasj, selv om tilgangen til sistnevnte i dag er mye større, da det er lettere å importere i store kvanta. Og i tillegg så måtte det vært en visst kontroll over styrke (blant annet THC), på samme måte som at alkohol med en alkoholprosent på over 60% er forbudt i Norge i dag.

Men vanskelig å si. Argumentet for legalisering er jo blant annet for å få bukt med gatesalg og den svarte økonomien dette fører med seg. Det er to måter å løse dette på. Det ene er å prise seg på omtrent samme nivå som de som selger på gata, slik at det ikke lenger er noe poeng å kjøpe det der. Det andre ville vært å priset uavhengig, også slått enda sterke ned på de som kjøpte ulovlig etter legalisering.

En kombinasjon hadde kanskje blitt resultatet. Dvs at staten regnet på de økte helseutgiftene (for det ville det blitt), og regnet dette inn i avgiftene. Da kunne en fort sett for seg at prisen på cannabis hadde variert etter hvor sterk den er, på samme måte som med alkohol.

Så om en tar utgangspunkt i prisen på 77kr grammet i Colorado, så hadde det med ekstra frakt kommet opp over 100 kroner grammet i Norge uten avgifter. Om en da legger seg på tilsvarende avgifter som på alkohol (21% øl, 28% vin, 65% sprit), så ville det kostet fra 120-130 kroner grammet og opp mot 170-180 for det aller sterkeste.

Lenke til kommentar

77 kr grammet er mer eller mindre hva forbrukerne betaler for grammet i Colorado. Ved import til Norge må man trekke fra amerikanske avgifter og dispensary-en sin profittmargin, og så kan man deretter legge til frakt og norske avgifter. Prisen vil sannsynligvis ende opp på noenlude samme sted som du har regnet deg frem til, men med en langt høyere avgift som går rett i statskassa.

Lenke til kommentar

77 kr grammet er mer eller mindre hva forbrukerne betaler for grammet i Colorado. Ved import til Norge må man trekke fra amerikanske avgifter og dispensary-en sin profittmargin, og så kan man deretter legge til frakt og norske avgifter. Prisen vil sannsynligvis ende opp på noenlude samme sted som du har regnet deg frem til, men med en langt høyere avgift som går rett i statskassa.

Vi kan jo dyrke selv

Lenke til kommentar

Det er jo sinnsykt dyrt?!  (legge til at jeg ikke er "kunde")

I debatten om legalisering av narkotika (generelt), brukes jo ofte argument om at høy pris (pga. illegalt) driver mennesker ut i kriminalitet og prostitusjon. Eller man kanskje tidvis forsaker andre ting man egentlig burde brukt noen av kronene sine på, for å ha penger til stoff.

Sånn sett burde jo stoff være billig, for å ta vekk den byrden av skuldrene på folk og spare samfunnet forøvrig for kriminalitet?

Uten sammenligning forøvrig, men jeg kan kjøpe 250 gram kaffe for kr.7,90 på KIWI

- dette er altså kaffebønner fra andre siden kloden som er høstet av landbruksarbeidere, bearbeidet og pakket, sendt med skip til europeisk havn, solgt til grossister som foredler og maler kaffen, før den selges til butikkjedene. Det er altså minst 4-5 ledd som har tjent sine rettmessige penger underveis, og allikevel betaler jeg i siste leddet, bare kr. 7,90 for en pose.

Det er neppe noe mer innviklet eller kostbart "agronomisk sett" å dyrke/høste cannabis enn kaffebønner, så selv med et påslag av evt. ekstraskatt til Staten, bør det neimen ikke koste mer enn en 20-kroning grammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...