Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Og da kommer man tilbake til hvordan/hvorfor ett menneske sine preferanser skal kunne overstyre et annet menneske sine preferanser.

Edit: så lenge det ikke går direkte ut over noen andre enn individet.

Da må jo det meste sidestilles og gjøres tilgjengelig? Ecstasy, GHB, etc. har vel også sine disipler og talsmenn som promoterer det "fantastiske" med slike preparater osv.

Hvor skal du trekke grensa, hvis noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket beviser ikke annet enn at du er totalt uvitende om kroppens biologiske mekanismer. Prøv å sette deg litt mer inn i hvordan nervesystemet fungerer, så slipper du å lire av deg noe så barnslig og tåpelig som dette.

Proteinene i sunn mat spaltes til aminosyrer ved at man samtidig spiser mat som inneholder enzymer (frukt og grønt). Aminosyrene omdannes til signalstoffer (endogen agonister) ved at man aktiverer stoffskiftet. Stoffskiftet aktiveres gjennom fysisk aktivitet.

Receptorene i nervesystemet er i utgangspunktet konstruert for endogene agonister. Rusmidler er eksogene agonister som gir en falsk følelse av velvære en kort stund, mens du i ettertid må betale tilbake med renter..

Du trenger ikke komme og moralisere oss med hvor sunt trening er, jeg trener selv mange nok ganger per uke til å være fornøyd med meg selv og min helse. Du fremstår likevel som en arrogant drittsekk når du kommer og skal hylle deg selv og din treningsvilje, og BRUKER dine interesser til å tråkke ned andre sine interesser. 

Hvor veltrente latissimi du har er totalt uten relevans her, og ingen bryr seg. 

Du har åpenbart ikke et eneste begrep rundt rusmidler annet enn å snakke om eksogene agonister, og da er du heller ikke i stand til å diskutere sak her, men er derimot her for å fremstå som totalt selvforherligende. 

Dersom du kombinerer trening med rus, så vil det selvsagt ikke hjelpe. Du må først få renset ut giftstoffene ved å spise mye grønsaker, drikke mye rent vann og trene til du svetter skikkelig. Etter at du har holdt på med dette over flere uker vil du merke en betydelig forbedring. Har du f.eks prøvd å begynne dagen med en times Yoga før frokost?

Du skriver at du trener mange ganger pr. uke, men jeg snakker om å være i bevegelse mesteparten av dagen. Det er mye bedre enn hardtrening på et helsestudio.

Fjellturer i helgene istedenfor Chips, Cola, kaffe, sjokolade, alkohol, nikotin m.m foran TV-en er også et alfa og omega i en slik sammenheng. Det var det legen min foreslo for meg da jeg først ba ham om sovemidler for en god del år siden, men jeg ønsket ikke å høre på ham fordi pilleknasking føltes så uendelig mye bedre den gang. Dette har kostet meg mange år av livet mitt som jeg aldri får tilbake. Heldigvis klarte jeg å finne ut av det til slutt og i dag lever jeg et liv helt uten rusmidler og legemidler. Jeg drikker ikke engang Te eller Kaffe..

Lenke til kommentar

Hvilket beviser ikke annet enn at du er totalt uvitende om kroppens biologiske mekanismer. Prøv å sette deg litt mer inn i hvordan nervesystemet fungerer, så slipper du å lire av deg noe så barnslig og tåpelig som dette.

Proteinene i sunn mat spaltes til aminosyrer ved at man samtidig spiser mat som inneholder enzymer (frukt og grønt). Aminosyrene omdannes til signalstoffer (endogen agonister) ved at man aktiverer stoffskiftet. Stoffskiftet aktiveres gjennom fysisk aktivitet.

Receptorene i nervesystemet er i utgangspunktet konstruert for endogene agonister. Rusmidler er eksogene agonister som gir en falsk følelse av velvære en kort stund, mens du i ettertid må betale tilbake med renter..

Du trenger ikke komme og moralisere oss med hvor sunt trening er, jeg trener selv mange nok ganger per uke til å være fornøyd med meg selv og min helse. Du fremstår likevel som en arrogant drittsekk når du kommer og skal hylle deg selv og din treningsvilje, og BRUKER dine interesser til å tråkke ned andre sine interesser.

Hvor veltrente latissimi du har er totalt uten relevans her, og ingen bryr seg.

Du har åpenbart ikke et eneste begrep rundt rusmidler annet enn å snakke om eksogene agonister, og da er du heller ikke i stand til å diskutere sak her, men er derimot her for å fremstå som totalt selvforherligende.

Dersom du kombinerer trening med rus, så vil det selvsagt ikke hjelpe. Du må først få renset ut giftstoffene ved å spise mye grønsaker, drikke mye rent vann og trene til du svetter skikkelig. Etter at du har holdt på med dette over flere uker vil du merke en betydelig forbedring. Har du f.eks prøvd å begynne dagen med en times Yoga før frokost?

Du skriver at du trener mange ganger pr. uke, men jeg snakker om å være i bevegelse mesteparten av dagen. Det er mye bedre enn hardtrening på et helsestudio.

Fjellturer i helgene istedenfor Chips, Cola, kaffe, sjokolade, alkohol, nikotin m.m foran TV-en er også et alfa og omega i en slik sammenheng. Det var det legen min foreslo for meg da jeg først ba ham om sovemidler for en god del år siden, men jeg ønsket ikke å høre på ham fordi pilleknasking føltes så uendelig mye bedre den gang. Dette har kostet meg mange år av livet mitt som jeg aldri får tilbake. Heldigvis klarte jeg å finne ut av det til slutt og i dag lever jeg et liv helt uten rusmidler og legemidler. Jeg drikker ikke engang Te eller Kaffe..

There we go, nyfrelst. Siden du hadde problemer med piller så skal ikke andre voksne folk få ta seg en joint? Jeg mener mennesker har forskjellige preferanser i livet, hvorfor skal dine begrense mine?

Lenke til kommentar

De aller fleste sliter heller ikke med rusmidler. Det gjelder både de som røyker hasj innimellom og de som aldri har rørt hasj. Røyker du mye hasj en periode så er det kanskje fjellturer som får deg til å slutte. For de som liker å gå i fjellet. 

Jeg ser ingen kobling i det du skriver og debatten om legalisering/kriminalisering av cannabis. De fordelene ved å ikke røyke hasj er akkurat like gjeldende dersom cannabis er lovlig. 

Lenke til kommentar

Det er moralister som deg som gjør at folk i dag fortsatt blir fengslet, kriminalisert og stigmatisert for å slite med mentale problemer/traumer (som ofte er grunnen bak MISBRUK av rusmidler), samt for å rekerasjonelt bruke et annen rusmiddel enn alkohol. 

Hvem faen er du til å fortelle folk hvilken måte som er riktig å leve på? Hva om jeg heller vil sitte inne i helgen og knaske drittmat og godteri foran TVen, framfor å ta meg en kjip gåtur på fjellet på en sur høstdag?

Dine problemer med selvregulering av piller og usunn mat skal ikke gå utover folk flest som klarer å moderere seg.

Endret av Kammizez
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tillate enda et rusmiddel når vi egentlig ikke trenger noen av dem. Det går like fint å ruse seg på sunn mat og mye mosjon. Kom dere opp av sofaen og begynn å bevege på dere hele tiden fra morgen til kveld, og dere vil få en opplevelse som intet rusmiddel kan gi dere..

Ser ikke helt motsetningen... Jeg drikker alkohol et par-tre ganger i uken (oftest til mat), bruker weed (stort sett med bong/vape, for å ikke ta lungene) fra ingen til to ganger i mnd. Men i tillegg så trener jeg, er glad i toppturing/randonee, og driver med klatring.

Synes det er synd at debatten er så svart hvitt, at man ikke kan se at det store flertallet bruker cannabis i kontrollerte mengder for rekreasjon, på samme måte som med alkohol. Dette stigmaet fører til at de som har et sunt forhold til dette rusmiddelet, velger å holde kjeft om det. Og igjen står du med politiets gateway-analogi, og medienes higen etter nyheter som selger/genererer klikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Den største fienden mot legalisering av cannabis er småbarnsforeldre. 

Deres krigs-retorikk baserer seg på å skyve sine barn foran seg selv for å beskytte sine egne interesser. 

Fuck småbarnsforeldre. Irrasjonelle idioter i 9/10 tilfeller som ødelegger debatter som denne. 

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Og da kommer man tilbake til hvordan/hvorfor ett menneske sine preferanser skal kunne overstyre et annet menneske sine preferanser.

Edit: så lenge det ikke går direkte ut over noen andre enn individet.

Da må jo det meste sidestilles og gjøres tilgjengelig? Ecstasy, GHB, etc. har vel også sine disipler og talsmenn som promoterer det "fantastiske" med slike preparater osv.

Hvor skal du trekke grensa, hvis noen?

Nettopp. Vi har heller ingen lover (det jeg vet) konkret mot konsum av batterisyre. Med andre ord er dagens lovverk helt tilrettelagt for at folk kan ødelegge egen kropp og helse hvis de ønsker det. Man har bare definert enkelte stoffer som ulovlige for å kunne kriminalisere og forsøke å behandle et samfunnsproblem uten å faktisk løse roten til problemet.

Lenke til kommentar

Å være trenings-freak er vel minst like avhengighetskapende som alkohol/narkotika. Jeg vet om folk som føler seg "råtne" hvis de ikke har fått gjennomført den daglige løpeturen på x-antall kilometer. Enten det er julaften eller høljeregner så de ut.

Alt med måte sier jeg.

Lenke til kommentar

Akkurat som med boliglånet føler jeg jo at det er verdt det på tross av rentene. For å være ærlig er rentene i dette tilfellet bare bra og fører til at man begrenser inntaket litt, spesielt med tanke på alkohol som hevner seg greit som regel. Det meste, også trening, burde gjøres med måte.

Og greit at du utløser noen endorfiner iløpet av joggeturen der, men kan vel meddele at du finner rusmidler som gjør endel mer enn bare det.. :p

Det du skriver her er bare enda et eksempel på hvordan en destruktiv livsstil kan moraliseres ved hjelp av kreativ retorikk..

Takk. For meg er nemlig slike ting som å for eks skrive kreativ retorikk langt viktigere enn størrelse på biseps eller deltagelse i birkebeinerrennet. Og du trenger ikke være redd, jeg som de aller fleste andre passer på oss selv tilstrekkelig nok til at det ikke er fare for umiddelbare helseplager, samtidig som man koser seg med det man selv føler er innafor, om det så er cannabis, MDMA eller bacon-burgere. Som med for eks Grethe Waitz så er det ikke nødvendigvis de tilsynelatende sunneste som lever lengst, min farfar døde med pipa i munnen 97 år gammel etter 85 år med hard rullings og piperøyking uten å være avholds for noe som helst. Har man det bra, har som regel kroppen det bra også. 

Men for all del løp gjerne i ring for å få tak i denne hjemmelagede rusen din du, whatever floats your boat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å forby forskjellige stoffer fordi et å annet menneske reagerer dårlig på det, som jeg har fått inntrykk av er et argument at cannabis skal holdes ulovlig, blir det samme som om at melk skulle blitt ulovlig fordi det finnet folk som har laktoseintoleranse. 

Passe på voksne mennesker ved å kaste de i kasjotten hvis de driver med noe som potensielt ikke er bra for dem. Latterlig spør du meg. Folk må da få bestemme litt selv, det går ikke utover noen andre. 

Å røyke cannabis ville for et gjennomsnittlig menneske medført 0 problemer, hvis det ikke hadde vært en kriminell handling. Snakk om å skape trøbbel ut av tynn luft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Å være trenings-freak er vel minst like avhengighetskapende som alkohol/narkotika. Jeg vet om folk som føler seg "råtne" hvis de ikke har fått gjennomført den daglige løpeturen på x-antall kilometer. Enten det er julaften eller høljeregner så de ut.

Alt med måte sier jeg.

Amen  . Det gjelder det meste her i livet :)  

Lenke til kommentar

Kom dere opp av sofaen og begynn å bevege på dere hele tiden fra morgen til kveld, og dere vil få en opplevelse som intet rusmiddel kan gi dere..

Det igjen kan ikke gi opplevelsen som rusmidler kan gi.

Tidligere rusmissbrukere har uttalt at følelsen de får etter å ha løpt et maraton kan sammenlignes med den beste Heroinrus.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Alt med måte sier jeg.

Den avhengigheten er man født med, det er ikke noe man skaper. Nervesystemet fungerer slik at det gir en følelse av tungsinn og uro i kroppen når man har sittet for lenge i ro. Dette er nødvendig for å trene og vedlikeholde muskler og ledd. Noen har funnet ut at de heller kan bruke rusmidler for å fjerne denne følelsen, men det blir som sagt en meget destruktiv måte å løse problemet på. Man råtner like mye selv om man er ruset, men merker det ikke før etter at man blir edru igjen. Da må man som sagt betale tilbake med renter.

Og hva er galt med å være ute i regnet? Jeg går ofte turer på 2 - 3 timer i pøsende regnvær. Det gjelder jo bare å kle seg riktig. Dersom du har blitt så overfølsom at du ikke tåler regn, da bør du virkelig begynne å bevege på deg istedenfor å bruke rusmidler..

• Liker 1
Lenke til kommentar

som jeg har sagt tidligere i tråden er jeg for legalisering for medisinsk bruk, men ikke slik som i usa at du bare kan dra til legen og få en resept pga hodepine.

kjenner flere som har røyka i flere år hver dag (sikkert nevnt dette tidligere) som nå ikke engang tør og svare tlf, eller åpne døra om det ringer på.

dem har rett og slett blitt skada av det, paranoide for alt. men sikkert tryggere og røyke en og drikke en gang i blant i helga . Men er ikke alle som reagerer likt på dette stoffet.

Til dere som røyker: greier dere og forklare rusen?
                                Er det noe dere gjør alene, med venne gjeng eller begge deler?
                               Røyker dere bare en gang i blant, da mener jeg som typ 2 ganger i måneden, eller fast hver dag?

de fleste jeg kjenner som røyker, røyker daglig. da vil jeg si det er mye mer safe og drikke hver helg enn og røyke hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...