Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Ting fungerer jo ikke per nå heller.

Og det fungerte altså ikke når cannabis-menigheten fikk sjanse å etablere sitt eget drømmesamfunn heller.

(kan forøvrig legge til at begge de to vi ser på SVT skjermdumpen, dauet av sitt eget narkotikabruk, i likhet med veldig mange andre av "nybyggerne" i Christiania)

Begge deler er nå prøvd, og konklusjon bør da vel bli at rus som "levemåte" er en håpløs ide, og ikke bør oppmuntres. Det er iallefall det jeg ender opp med, når jeg skal mene noe om dette tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler er nå prøvd, og konklusjon bør da vel bli at rus som "levemåte" er en håpløs ide, og ikke bør oppmuntres. Det er iallefall det jeg ender opp med, når jeg skal mene noe om dette tema.

Det tankesettet der blir også med alkohol - så hvor håpløst er det i dagens samfunn med alkoholen? (iom at alkoholen er farligere enn cannabis)

Lenke til kommentar

En kort film om fordommer og diskriminering.

Narkoman, kriminell og misbruk er "fine" nøkkel ord som er tett knyttet til ulovlige rusmidler. Bruker man noen av disse ulovlige rusmidlene så blir man lett knyttet til alle tre ordene og er ikke lenger en del av "normalen", man er plassert i den andre gruppen.

Man er ikke lenger troverdig, man klarer ikke holde på en jobb, man er ofte syk m.m.

Vel det er hva samfunnets fordommer forteller oss iallefall :) 

Lenke til kommentar

Kriminalisering hjelper da heller ikke, det er såpass klart nå.

Jeg er ikke "typen" som roper på "strenge straffer" men bare for å kommentere påstanden din, så kan man vel iallefall alltids hevde at kriminalisering har forhindret at narko er enda mer utbredt enn det faktisk er?

Hadde det derimot eksistert bred aksept (legalisert), ville narko-stoffer vært inntatt i bredere lag av befolkningen (på linje med alkohol). Hadde det vært en ønskelig tilstand i et samfunn?

Kriminalisering øker stoffenes skadevirkninger betraktelig, derfor er det ikke nødvendigvis noe galt i at flere skulle forbruke stoffene når de er lovlig og forsvarlig regulert.
Lenke til kommentar

Hva "hjelper" det å legalisere hasj, når såpass mange går videre til sterkere stoffer?

Det er visstnok 7 500 personer her i landet som idag mottar såkalt LAR-behandling.

Kan man ikke dermed bruke lignende argument om at også heroin osv. burde legaliseres? For er garantert det som hadde blitt utfallet.

Lenke til kommentar

Hva "hjelper" det å legalisere hasj, når såpass mange går videre til sterkere stoffer?

Ved en legalisering får en tak i cannabis på en lovelig måte med en selger/butikk som ikke tilbyr alt fra ritalin til heroin. Det vil da derfor være naturlig å anta at færre cannabis brukere vil gå over på sterkere stoff ettersom det ikke vil være tilgjengelig fra der de kjøper cannabisen sin fra i utgangspunktet. Brukerenne kommer da heller ikke inn i de shady miljøene en ofte må innom i dag for å skaffe seg cannabis.

Lenke til kommentar

Det er visstnok 7 500 personer her i landet som idag mottar såkalt LAR-behandling.

Kan man ikke dermed bruke lignende argument om at også heroin osv. burde legaliseres? For er garantert det som hadde blitt utfallet.

Det med at man går over til sterkere stoffer om man begynner med hasj er bare en myte.

Lenke til kommentar

Det med at man går over til sterkere stoffer om man begynner med hasj er bare en myte.

Er det?

Var jo det som ble resultatet når man fikk utøve uforstyrret hasj-røyking i Christiania (som har vært nevnt)

Av de 7 500 personene i LAR, -hvor mange av disse tror du begynte sin rus-karriere rett på sprøytebruk?

Lenke til kommentar

Er det?

Var jo det som ble resultatet når man fikk utøve uforstyrret hasj-røyking i Christiania (som har vært nevnt)

Av de 7 500 personene i LAR, -hvor mange av disse tror du begynte sin rus-karriere rett på sprøytebruk?

Hvorfor sammenligner du heller ikke med steder som faktisk er sammenlignbare, framfor et lite strøk i en liten by i Danmark, hvor hippier, anarkister, og generelt sett en veldig smal og spesiell gruppe av befolkningen bodde? Hvorfor ikke heller bruke Portugal? Som i nesten 15 år har dekriminalisert all bruk av narkotika. De har de laveste overdosetallene i hele Europa, etter å ha ligget i toppen da de begynte prosjektet. I toppen ligger nå forresten Estland sammen med hele Skandinavia. Noe som burde være ganske urovekkende i seg selv. Portugal tilbyr rene sprøyter og rent stoff til brukere, og tilbyr hjelp framfor straff. Det har gått strålende. 

Sammenlign også med statene i USA som har legalisert cannabis. Foreløpig har det også vært en stor suksess, med lavere kriminalitet på samtlige områder, samt enorme inntekter i form av skatt. 

Du velger jo selektivt det verste eksempelet, og et eksempel som ikke burde følges av noen. Det skal selvsagt være regulert. Og stoffer som heroin burde selvsagt ikke selges rekerasjonelt til hvem som helst. Det burde gis til de som er avhengige og trenger stoffer for å ikke bli syke, samtidig som de blir gitt muligheter for rehabilitering. 

Og for å kommentere trappetrinn-teorien, som gjentatte ganger her inne har blitt kommentert, hvor mange av de 7500 personene i LAR begynte først på alkohol før de begynte på cannabis? Og deretter til heroin? For å dra den ennå lenger, hvor mange av dem tror du prøvde koffein og søtsaker før de gikk over til sprøyta? OM det eksisterer noen form for et gateway-drug, så er det nettopp fordi cannabis er kriminalisert, og man må derfor oppsøke grupper eller personer som tilbyr sterkere stoffer, og dette er gjerne lett påvirkelige ungdommer som kanskje vil bli fristet av muligheten til å prøve andre ting som blir pushet på dem av langere. 

• Liker 7
Lenke til kommentar

Ser ingen relevans i det spørsmålet. Hvorfor skulle du bry deg om noen røkte hasj rundt deg?

Fordi (også) jeg er en brikke i det vi kaller samfunn, og dermed berettiget til å mene noe.

Du vrir deg unna spørsmålet. HVORFOR skulle du brydd deg om noen røkte hasj rundt deg?

På hvilken mulig måte svekker det din livskvalitet at en er rusa på hasj rundt deg, og hvorfor skulle jeg vegre meg for å røyke hasj rundt deg?

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Kurtzgesagt/In a Nutshell er en av kanalene på YouTube som holder aller høyest kvalitet. Denne månedens video er kanalens første video om rusmidler og tar for seg avhengighet, og at alt vi tror vi vet om dette er feil. Videoen handler ikke om cannabis, men jeg føler dette er veldig relevant likevel. Over 1 million views siste 24 timer.

https://www.youtube.com/watch?v=ao8L-0nSYzg

Jeg vil for øvrig anbefale alle de andre videoene til In a Nutshell, som handler om alt fra sorte hull til atomkraft og flyktningkrisen i Syria. Fermi Paradox del 1 og 2 er mine personlige favoritter, men dagens video var virkelig vellaget. Enjoy! :)

Lenke til kommentar

Dokumentaren ligger tilgjengelig i 30 dager på SVT men virker som den ikke kan avspilles utenom ip-adresse i Sverige(?)

http://www.svt.se/dokumentarfilm/se-program/christianias-barn-avsnitt-1

Det er forsåvidt ingen tvil om at disse menneskene hadde oppriktige ærlige forestillinger og drømmer om det rus-legaliserte samfunnet, men deres egen skjebne og hvordan det utviklet seg og tilslutt endte, er jo det "beste" bevis på at det var en utopi.

Nå har vi sett hvordan denslags "fungerer" i praksis, hvorfor i hele tatt tenke tanken om å gjenta det, i stor skala? Det vil jo være galskap.

Har ikke fått sett dokumentaren, men ser med en gang at å sammenlikne en total legalisering med en liten fristad satt i en større by blir litt feil da det er klart at dette tiltrekker seg mye rart. Det blir jo normalisert på en helt annen måte om dette gjelder alt og alle, da er det jo ingen grunn til å samle all knark og brukere i ett slikt lite "red light district" som Christiania på mange måter var.

Og om vi da også tar med i betraktningen at dette kun skal gjelde cannabis så ser jeg enda mindre grunn til at det skal få fatale samfunnsmessige konsekvenser. Kommer til å være nytt og spennende en stund med en økning i inntak og brukere, før dette vil normaliserer seg. Det er jo tross alt ikke slik at om heroin nå ble legalisert så hadde vi alle løpt til nærmeste sprøyterom.. Smagen er som bagen, noen liker mora og andre dattera, akkurat som noen liker hasj mens andre tar seg heller en whiskey :)

Lenke til kommentar

For hasj må man inne i et miljø som også selger andre ting. Det blir litt det samme som salg baserer seg på - man får kunden inn døra og legger opp butikken slik at kunden må gå gjennom/passere fristende tilbud - skaper mersalg og kunden handler mer enn hva meningen var.

De fleste starter vel uansett med alkohol?

Lenke til kommentar

Ser ingen relevans i det spørsmålet. Hvorfor skulle du bry deg om noen røkte hasj rundt deg?

Fordi (også) jeg er en brikke i det vi kaller samfunn, og dermed berettiget til å mene noe.

Du vrir deg unna spørsmålet. HVORFOR skulle du brydd deg om noen røkte hasj rundt deg?

På hvilken mulig måte svekker det din livskvalitet at en er rusa på hasj rundt deg, og hvorfor skulle jeg vegre meg for å røyke hasj rundt deg?

Som jeg sa, jeg er meningsberettiget i dette, akkurat som jeg også f.eks. mener noe om Søndagsåpne-butikker.

Lenke til kommentar

Og om vi da også tar med i betraktningen at dette kun skal gjelde cannabis så ser jeg enda mindre grunn til at det skal få fatale samfunnsmessige konsekvenser.

Bruk av cannabis/hasj øker faren for schizofreni og psykoser

– Hasj forstyrrer psyken

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article280148.ece

- Å drive med hasj er å leke russisk rulett

http://www.nrk.no/norge/--a-drive-med-hasj-er-a-leke-russisk-rulett-1.12309759

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...