Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Tror jeg har nevnt dette tidligere i tråden men; staten har ingenting med hva hver enkelt av oss putter inn i egen kropp, farlig eller ikke.

Synes det er veldig bra at staten har innført aldersgrense på tobakk, snus og alkohol samt gjort metamfetamin, heroin og kokain ulovlig i bruk og import. Staten har gitt en veldig god tjeneste til de aller, aller fleste. Problemet er at de likestiller cannabis med de værste stoffene.

Ikke bare det. De likestiller alle stoffer. Det finnes minst et firesifra antall rusmidler, og det å putte alle sammen i samme bås er naivt. Norges, og mange andre lands, tankegang er litt som å si "vi liker katt og hund, men alle andre vesen er udyr", samme om dyrene man finner er bjørn, ilder, elg, sel, hval, gås, ku eller frosk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men nå går jo du inn på ting som er umulig å forhindre. Har du ett bedre forslag? Å innføre aldersgrenser er ihvertfall med på å gi moralske hint og ikke minst fri handel. Dagens fjortiser ville ganske sikkert drukket mer alkohol om det var lovlig å kjøpe.

edit: Det var svar til 

Grimnir Endret av U1ven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Joda, men nå går jo du inn på ting som er umulig å forhindre. Har du ett bedre forslag? Å innføre aldersgrenser er ihvertfall med på å gi moralske hint og ikke minst fri handel. Dagens fjortiser ville ganske sikkert drukket mer alkohol om det var lovlig å kjøpe.

edit: Det var svar til 

Grimnir

Sa ikke at jeg har et bedre forslag, det var kun en observasjon fra min side. 

Tenkte vel egentlig litt i retning av at dagens forbud mot narkotika overhodet ikke fungerer, og at dette kanskje også kunne gjelde aldersgrensen på alkohol/tobakk. Men de to er nok ikke helt sammenliknbare.

Det man imidlertid kunne gjort, det var å fjerne dagens forbud mot narkotika og erstatte det med en aldersgrense. 

Lenke til kommentar

Tydelig at flertallet stemmegivere her er unge gutter :p

røyka selv mye når jeg var i alderen 19-22 ish.... når man blir voksen så slutter man å synes det er kult å røyke og da slutter man å stemme for legalisering også... det er og blir en uting å drive med i et voksent liv....

klart, behøver man det for helsemessige årsaker så er jeg helt klart for en legalisering kun for medisinsk behandling, men sånn at sk8er hipsterne skal få røyke seg fjerne på gata hører ikke hjemme noe sted. 

min mening. og ja, jeg har røyka MYE i mitt liv.... kjøpte 50g i slengen vanligvis... 

Jeg driter i om det er farlig eller ikke, det er en uting og vil ikke føre noe godt med seg. Medisinsk behandling JA, fritt frem NEI. 

gleder meg til svarene  :rofl:

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Henrik2k: min kropp, mitt ansvar. Ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal og ikke skal kunne putte i meg.

PS: Jeg verken røyker eller putter i meg narkotika da jeg rett og slett ikke ser poenget med det, men jeg innbiller meg ikke at jeg skal ha retten til moralisere over hva andre mennesker velger å gjøre.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Tror ikke det blir så mange svarene siden du ikke kommer med annet enn en personlig overbevisning Henrik, en mening om at du synes at cannabis er en uting og har autoritet til å formidle dette siden du var en tung bruker i dine yngre dager.

Prøv å legg frem noen argumenter som folk kan besvare om du ønsker svar :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har knapt prøvd stoffet, tror jeg kan telle på en hånd, flertallet av dem var ikke spesielt gode opplevelser. Likevel for legalisering. 

Enig med forrige taler, vanskelig å gi noe svar til deg Henrik2k. Grov generalisering er sjeldent et godt utgangspunkt om du ønsker seriøse svar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Henrik2k: min kropp, mitt ansvar. Ingen skal komme og fortelle meg hva jeg skal og ikke skal kunne putte i meg.

PS: Jeg verken røyker eller putter i meg narkotika da jeg rett og slett ikke ser poenget med det, men jeg innbiller meg ikke at jeg skal ha retten til moralisere over hva andre mennesker velger å gjøre.

Hmm vil du ikke si at når helsevesenet er statlig subsidiert og vi blir skattlagt for å subsidiere andre mennesker sin usunne livstil som negativt reduserer vår levestandard og statlige inntekter som kunne godt til produktive ting som forskning, infrastruktur, utdanning og medisiner til folk som er faktisk syke så er "din kropp" samfunnets ansvar. Og siden hva du gjør med din kropp er samfunnet ansvar så har samfunnet rett til å bestemme alt angående "din kropp".

For eksempel i New York har de forbudt store flasker brus, hvorfor ikke forby junk Food? Latterlig at vi skal betale for fedme operasjoner og helsekostnader, samme med alkohol og alt annet som kan ha negativt virkning i store mengder. Trekker vi dette langt nok så har Helsedirektoratet konkludert at stillesitting er dårlig for helsen og kan medføre sykdommer så burde staten forby sofaer og komfortable stoler også slik at vi vil stå mer oppreist. Bare krakker som når godkjent stor grad av ukomfortabilitet burde være lovlig å ha i hjemmet og på arbeidsplasser.

For å konkludere, siden staten har ansvaret for din kropp og cannabis har stor grad av sosial og arbeidsliv skade i tillegg til helseskader så burde det være ulovlig, og det burde også tobakk, alkohol og junk food være også fordi det negativt reduserer andre personer sin levestandard og oppsluker samfunnets begrensede ressurser.

Men om det blir legalisert, jeg trur når mang nok medlemmer av LO (Norges middel-høy middelklasse) begynner med cannabis så vil det naturlig bli lovlig etter hvert. De rike gjør som de vil som de alltid har gjort, de driter i hva som er lovlig eller ikke, ingen statlig etat som følger med de. Det ser vi i USA nå hvor cannabis blir lovligjort stat etter stat siden middelklassen har erstattet alkohol med cannabis etter alle millenial type college studentene har blitt voksen og samfunnet paradigmet angående rus har endret seg. Hvis det bare er blitzere og intellektuelle libertarianere som vil ha det lovligjort vil det ikke skje, men når mange nok av LO's 900,000 medlemmer begynner med det vil lovgivningen forandre seg her og.

Endret av Gunman1986
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hmm vil du ikke si at når helsevesenet er statlig subsidiert og vi blir skattlagt for å subsidiere andre mennesker sin usunne livstil som negativt reduserer vår levestandard og statlige inntekter som kunne godt til produktive ting som forskning, infrastruktur, utdanning og medisiner til folk som er faktisk syke så er "din kropp" samfunnets ansvar. Og siden hva du gjør med din kropp er samfunnet ansvar så har samfunnet rett til å bestemme alt angående "din kropp".

Jeg vil nok heller si at ingen andre har noe med hva jeg velger å gjøre med min egen kropp. Om jeg vil fylle den med tattoveringer, skade den med røyk, alkohol, usunn mat eller hva det skulle være; da har ingen andre noen rett til å nekte meg å gjøre det. 

Du nevner også det at helsevesenet er statlig subsidiert. Faktisk så er ikke det 'staten' som betaler for det, det er skattebetalerne som betaler for dette; og skattebetalerne det er meg, deg og alle andre som bor i dette landet. Du vet jo selvsagt dette da, men følte for å påpeke det likevel. :)
Med andre ord så er jeg ved min fulle rett til å benytte meg av nevnte helsevesen så lenge jeg blir tvunget til å betale for dette over skatteseddelen.
Dessuten kan ikke det da sies å være en ulempe med det offentlige helsevesenet? Dvs: er det ikke negativt at de som velger å leve sunt må betale for de som gir f**n i sin egen helse? :)

For eksempel i New York har de forbudt store flasker brus, hvorfor ikke forby junk Food?....
Hehe, ja egentlig burde jo alt som er usunt/skadelig forbys. Det bør innføres et forbud mot følgende ting som absolutt minimum: ekstremsport, usunn mat, stillesitting, alkohol, røyk, narkotiske stoffer, sukkerbrus, løping uten hjelm (man kan jo skade hodet). Etterhvert så kan man jo supplere med andre usunne ting. Da blir alt så fint og flott skal vi se. :)

Men om det blir legalisert, jeg trur når mang nok medlemmer av LO (Norges middel-høy middelklasse og overklasse) begynner med cannabis så vil det naturlig bli lovlig etter hvert. De rike gjør som de vil som de alltid har gjort, de driter i hva som er lovlig eller ikke, ingen statlig etat som følger med de. Det ser vi i USA nå hvor middelklassen har erstattet alkohol med cannabis etter alle millenial type college studentene har blitt voksen og samfunnet paradigmet angående rus har endret seg. Hvis det bare er blitzere og intellektuelle libertarianere som vil ha det lovligjort vil det ikke skje, men når mange nok av LO 2 millioner medlemmer begynner med det vil lovgivningen forandre seg her og.

Ja hva kan man si: folk putter i seg det de måtte ønsker lover eller ei. :)

Lenke til kommentar

Enig, vi burde innføre statelig kollektiv frakt til og fra arbeid, mat rasjoner frokost, lunch og middag med kun godkjent helsekost.

Da slipper vi utgiftene som omhandler trafikk ulykker og fedme.

Alt av sport og hobbyer som ikke omhandler svømming i barnebasseng og gåturer på godkjent underlag må så klart forbys, unødvendige slitasjeskader på kroppen samt, reduserte kostnader og køer i helsesektoren.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil nok heller si at ingen andre har noe med hva jeg velger å gjøre med min egen kropp. Om jeg vil fylle den med tattoveringer, skade den med røyk, alkohol, usunn mat eller hva det skulle være; da har ingen andre noen rett til å nekte meg å gjøre det. 

Du nevner også det at helsevesenet er statlig subsidiert. Faktisk så er ikke det 'staten' som betaler for det, det er skattebetalerne som betaler for dette; og skattebetalerne det er meg, deg og alle andre som bor i dette landet. Du vet jo selvsagt dette da, men følte for å påpeke det likevel. :)
Med andre ord så er jeg ved min fulle rett til å benytte meg av nevnte helsevesen så lenge jeg blir tvunget til å betale for dette over skatteseddelen.
Dessuten kan ikke det da sies å være en ulempe med det offentlige helsevesenet? Dvs: er det ikke negativt at de som velger å leve sunt må betale for de som gir f**n i sin egen helse? :)

Ja du har rett, leker djevelens advokat her :) Det jeg mente med at skattebetalerne betaler er at da har skattebetalernes representanter aka staten lov til å bestemme hva individer skal gjøre med sin kropp siden det kommer på skattebetalernes sin regning kollektivt og ikke individuelt. For eksempel en person som ikke betaler skatt, røyker cannabis og benytter seg fullt ut av helsevesenet (fri kort) vil tjene mest på dette systemet. For å trekke en analogi så når jeg bodde kollektivt med 20 andre fordelt på ett kjøkken så var de fleste som bodde der så kyniske at de aldri vasket etter seg siden personen som rengjør kjøkkenet ble "bitchen" til de som ikke gjør det og taper zero sum spillet. Det samme gjelder på statlig nivå, de som betaler skatt men ikke benytter seg fullt ut av tjenestene taper mens de som ikke betaler eller bruker tjenestene mer enn det de betaler vinner. Derfor bør cannabis og andre skadelige stoffer forbys ifølge den logikken.

Det er som når nazistene førte progapanda over hvor mye psykisk syke, utviklingshemmede personer belaster samfunnet, så fører venstre siden i dag progapanda over hvor mye røykere belaster samfunnet, hvor mye junk Food belaster samfunnet osv. Og høyre siden i USA viser hvor mye drug use belaster samfunnet. Når "staten" har ansvaret for helse så får de automatisk kontroll over individer sin helse siden samfunnet har begrensede ressurser og helseutgifter og helsevesen byråkratiet har potensielt uendelig kostnad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Enig, vi burde innføre statelig kollektiv frakt til og fra arbeid, mat rasjoner frokost, lunch og middag med kun godkjent helsekost.

Da slipper vi utgiftene som omhandler trafikk ulykker og fedme.

Alt av sport og hobbyer som ikke omhandler svømming i barnebasseng og gåturer på godkjent underlag må så klart forbys, unødvendige slitasjeskader på kroppen samt, reduserte kostnader og køer i helsesektoren.

Det må selvsagt også opprettes egne kontrollorgan som sjekker befolkningens helse med jevne mellomrom, for man kan jo ikke ha noe av at noen bryter reglene.

Lenke til kommentar

Godt forklart det. Her føler jeg dette med at myndighetene hersker folket istedenfor å tjene dem. Noe som representerer mange feil i dagens demokrati :)

Den store feilen med narkotikapolitikken i mine øyne er at staten diskriminerer. Den tillater noen usunne vaner, men går hardt til verks på andre. Det blir feil i mine øyne. I veldig mange tilfeller tillater staten usunne vaner som er mye mer ødeleggende og kostnadsdrivende enn bruk av rusmidler også. Straff mot folk som bruker rusmidler er i seg selv en høyere kostnad enn å bare la være å straffe.

Å det er vel mest aktuelt for forbudet mot cannabis. Sånn for å holde seg litt on topic :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Ja du har rett, leker djevelens advokat her  :) ...

Ja jeg skjønte det. :)

Det er egentlig helt utrolige hvordan noen mennesker i 'samfunnets' og 'fellesskapets' navn taler for å skulle kunne detaljstyre oss som enkeltindivider. En slik verden, der hvor alt er eid av fellesskapet, er i essensen et føydalsamfunn der vi alle er leilendinger i evig gjeld til samfunnet. Det er et samfunn der hvor man ikke eier sin egen kropp eller fruktene av sitt eget arbeid fordi man alltid står i gjeld til denne mystiske entiteten som kalles "samfunnet" eller "fellesskapet.". Det er et samfunn der der man ikke lenger vil ha kontroll over eget liv og alltid må føye seg etter elitens direktiver, for eliten; de vet jo selvsagt bedre enn oss vanlige droner.

EDIT:

Bør kanskje prøve å holde seg til trådens tema ja. Bør vi legalisere cannabis? Ja sier jeg, et absolutt ja! Staten har ingenting med hva jeg vi som enkeltindivider velger å putte i min våre egne kropper, og dersom man argumenterer for at staten skal ha denne retten fordi at det offentlige helsevesenet må ta regningen; da mener jeg man i prinsippet taler for at staten skal kunne styre alle aspekter ved våre liv. Da kan maktmenneskene i samfunnet bruke dette argumentet om absolutt alt.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg stemte ja til medisinsk bruk. All slags rusmiddel, også alkohol og sukker, bør det kuttes ned på. Men forbud vil ikke hjelpe, det må andre virkemiddel til. Slik kan vi styrke folkehelsa. 

Endret av Alfadir
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

@Alfadir: det som hjelper er informasjon og holdningsskapende arbeid. Forbud hjelper overhodet ikke, såpass bør man ha lært av historien frem til nå.

Lenke til kommentar

Jeg sier ja til et regulert marked på lik linje med alkoholen nå i dag. Røyking/drikking på offentlig plass bør forbys så det ikke plager andre. Salg til ikke myndige burde også forbys. Salget bør skattes så det kan dekke en del av helse regningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg sier ja til et regulert marked på lik linje med alkoholen nå i dag. Røyking/drikking på offentlig plass bør forbys så det ikke plager andre. Salg til ikke myndige burde også forbys. Salget bør skattes så det kan dekke en del av helse regningen.

Dette ville vært en enorm forbedring sett i forhold til dagens situasjon!

Lenke til kommentar

Den aller første og viktigeste kneita vi må komme over er at absolutt alle restriksjoner som i dag er satt opp som gjør forskning på feltet om cannabis vanskelig må helt bort. Er det noe jeg er helt sikker på er at denne planten kommer til å bli utrolig viktig i fremtiden både medisinelt, rekreasjonelt og fabrikasjonsmessig. Når en sette seg inn i hva denne planten faktisk kan brukes til om en ser bort fra de psykoaktive egenskapenne er helt utrolig, det faktum at den potensielt kan vokse som ugress i nærmest alle slags klima gjør det til en vidunderplante å en enorm ubrukt resurs.

Det faktum at flere som tar høyere utdannelse innen biologi knapt lærer noe som helst om denne potensielt utrolig viktige planten er lettere forvirrende for meg. Egentlig er det hele at planten med er forbud basert på fordommer og rasisme fortsatt er i full kraft forde folk kjøper dum propaganda me mindre research bak seg enn et gjennomsnitlig barneskole prosjekt som forvirrer meg mest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...