Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Så kan man jo spørre seg. Gav han bare etter for presset til dealeren? Som muligens har prøvd å selge kokain til denne vennen i ett år? En dealer har som regel bare et mål, tjene penger. Beste måten å gjøre det på er å skape avhengige rusmisbrukere, ikke følge moralske og etiske retningslinjer.

Det er ofte slike situasjoner som skapes av forbudet mot særlig cannabis.

Og igjen, tror du fengsel eller andre straffesanksjoner er rette måten å "helbrede" denne vennen på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kan man jo spørre seg. Gav han bare etter for presset til dealeren? Som muligens har prøvd å selge kokain til denne vennen i ett år? En dealer har som regel bare et mål, tjene penger. Beste måten å gjøre det på er å skape avhengige rusmisbrukere, ikke følge moralske og etiske retningslinjer.

Det er ofte slike situasjoner som skapes av forbudet mot særlig cannabis.

Og igjen, tror du fengsel eller andre straffesanksjoner er rette måten å "helbrede" denne vennen på?

Nei, tror nok ikke han ga etter. Tror heller hvis jeg kan si det at han ble "lei". Søkte litt forskjellig. Nemlig det flere blir.

Kanskje noen kan holde seg til Cannabis år etter år, andre ikke. Sånn vil det alltid være.

Er forøvrig ikke god venn av meg, jeg trekker meg unna alle som driver med rus, av personlige årsaker.

Vanskelig å si, fengsel vil nok heller få han inn i ett nytt miljø, med andre stoffer igjen.  

Lenke til kommentar

Kjenner jeg er litt uenig der, tilbake til det jeg nevnte. 

Jeg kjenner en fyr, han har startet å røyke cannabis, men tydelig at etter ett år med røyking, så er det litt kjedelig for han, så han prøvde rett å slett kokain her om dagen. 

Er nemlig det jeg føler kommer til å skje? 

Drakk han alkohol før han prøvde cannabis?

Nei det vet jeg ikke. Har det en vesentlig forskjell på langsikt? Vet han har tatt både med alkohol og uten.

Lenke til kommentar

Drakk han alkohol før han prøvde cannabis?

Nei det vet jeg ikke. Har det en vesentlig forskjell på langsikt? Vet han har tatt både med alkohol og uten.

Han spør fordi at med samme logikk bør vel alkohol som rusmiddel forbys. Det er vel det desidert mesteparten i Norge og andre land ruser seg på først.

Lenke til kommentar

Poenget jeg prøvde å få fram var at om cannabis er et trappetrinn til kokain, så er også alkohol er trappetrinn til cannabis. Det er ikke unaturlig at folk blir nysgjerrige på andre typer rusmidler. At folk mister effekt av cannabis, og må dermed ty til andre rusmidler for å få samme effekt, er feil. Den eneste årsaken til at cannabis kan bli en slags inngangsdør til andre, tyngre rusmidler, er at man må inn i et kriminelt miljø, hvor du blir eksponert for andre rusmidler. Og dette er jo nettopp en effekt av forbudet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget jeg prøvde å få fram var at om cannabis er et trappetrinn til kokain, så er også alkohol er trappetrinn til cannabis. Det er ikke unaturlig at folk blir nysgjerrige på andre typer rusmidler. At folk mister effekt av cannabis, og må dermed ty til andre rusmidler for å få samme effekt, er feil. Den eneste årsaken til at cannabis kan bli en slags inngangsdør til andre, tyngre rusmidler, er at man må inn i et kriminelt miljø, hvor du blir eksponert for andre rusmidler. Og dette er jo nettopp en effekt av forbudet.

Nettopp. Hadde det blitt legalisert, hadde det jo gått utover økt misbruk av tyngre stoffer på langsikt. 

Lenke til kommentar

Nettopp. Hadde det blitt legalisert, hadde det jo gått utover økt misbruk av tyngre stoffer på langsikt.

Empirisk statistikk viser vel det motsatte så vidt jeg vet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om, og det er stort OM det hadde blitt økt (mis)bruk av diverse rusmidler, så ville det ikke nødvendigvis vært en negativ ting. Verden hadde sett MYE bedre ut om folk hadde gått over til cannabis, MDMA og psykedelika, framfor alkohol, som tross alt er i toppen av skadelig rus.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror jeg har nevnt dette tidligere i tråden men; staten har ingenting med hva hver enkelt av oss putter inn i egen kropp, farlig eller ikke.

Sant nok, men da skal man tenke veldig egoistisk. 

Hvis du tenker i lengre løp så vil jo dette koste staten mye dette også ;) 

Lenke til kommentar

Tror jeg har nevnt dette tidligere i tråden men; staten har ingenting med hva hver enkelt av oss putter inn i egen kropp, farlig eller ikke.

Ødelegger nok folk deres kropper, påvirker det hvor mye skatter trenges til å betale for helsebehandling. Påvirker din oppførsel andre, så blir det ikke bare din sak
Lenke til kommentar

Sant nok, men da skal man tenke veldig egoistisk. 

Hvis du tenker i lengre løp så vil jo dette koste staten mye dette også ;)

Staten bruker allerede massevis av penger på å opprettholde forbudet og straffeforfølge alle som bruker, eier eller selger rus. Hadde det vært legalisert hadde de derimot tjent en god del penger på utsalg og eventuelle avgifter.

Vet dog ikke om du tenker spesifikt på cannabis, eller om du kommenterer Pinngs syn på at alt skal kunne puttes ned i sin egen kropp uten å bli straffet.

Angående nettopp det; Å si at alt kan puttes i min egen kropp, og ferdig med, er ingen diskusjonsteknikk når det kommer til legalisering av cannabis. Da er det snakk om en politisk ideologi, noe som ikke har, eller burde ha, relevans til en legalisering. Skal man diskutere legalisering, så burde det baseres på vitenskap, fakta og fornuft, ikke ens personlige mening angående statens involvering i privatlivet. En legalisering vil ikke skje pga. at en liten gjeng liberalister roper ut at alle har rett til å putte hva de vil i kroppen sin, det mener vi, basta bom. Absolutt ingen som kanskje sitter på gjerdet angående legalsering(ref Sportsgutten) vil bli overbevist på den måten. Jeg har ingen problemer med at folk uttrykker sitt politiske ståsted, men gjerne gjør det i en annen tråd hvor det faktisk er relevant.

Endret av Kammizez
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så siden jeg er så glad i store personligheter og tenkere så benytter jeg meg av et sitat i fra Milton Friedman, en flott økonom med liberale ideer.

“See, if you look at the drug war from a purely economic point of view, the role of the government is to protect the drug cartel. That's literally true.”

Med et snev av paranoia, så kan en tenke seg at de virkelig store innen narko-trafikk brukte politiet til å bli kvitt brysomme konkurrenter :-)  Det er jo for eksempel bare å tipse og lekke litt info her og der og så fungerer politiet som "nyttige idioter" for dem. De kunne sikkert gjøre dette enda mer sofistikert.  Å gi "meritter" som gaver til etterforskere innen politiet synes de kanskje bare er kult :-)

Endret av ludo1
Lenke til kommentar
Staten bruker allerede massevis av penger på å opprettholde forbudet og straffeforfølge alle som bruker, eier eller selger rus. Hadde det vært legalisert hadde de derimot tjent en god del penger på utsalg og eventuelle avgifter.

Vet dog ikke om du tenker spesifikt på cannabis, eller om du kommenterer Pinngs syn på at alt skal kunne puttes ned i sin egen kropp uten å bli straffet.

Angående nettopp det; Å si at alt kan puttes i min egen kropp, og ferdig med, er ingen diskusjonsteknikk når det kommer til legalisering av cannabis. Da er det snakk om en politisk ideologi, noe som ikke har, eller burde ha, relevans til en legalisering. Skal man diskutere legalisering, så burde det baseres på vitenskap, fakta og fornuft, ikke ens personlige mening angående statens involvering i privatlivet. En legalisering vil ikke skje pga. at en liten gjeng liberalister roper ut at alle har rett til å putte hva de vil i kroppen sin, det mener vi, basta bom. Absolutt ingen som kanskje sitter på gjerdet angående legalsering(ref Sportsgutten) vil bli overbevist på den måten. Jeg har ingen problemer med at folk uttrykker sitt politiske ståsted, men gjerne gjør det i en annen tråd hvor det faktisk er relevant.

Det er sant at noen politiske ideologier er friere enn visse andre, men om du ser forbi din egen nesetipp vil du legge merke til at staten er den mest voldelige banden som noensinne har eksistert i menneskets historie. Det er enkelt for en gjeng med sosiopater å utøve systematisk vold når de undertrykkede godtar at de gjør det.

“To be GOVERNED is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-driven, numbered, regulated, enrolled, indoctrinated, preached at, controlled, checked, estimated, valued, censured, commanded, by creatures who have neither the right nor the wisdom nor the virtue to do so. To be GOVERNED is to be at every operation, at every transaction noted, registered, counted, taxed, stamped, measured, numbered, assessed, licensed, authorized, admonished, prevented, forbidden, reformed, corrected, punished. It is, under pretext of public utility, and in the name of the general interest, to be place under contribution, drilled, fleeced, exploited, monopolized, extorted from, squeezed, hoaxed, robbed; then, at the slightest resistance, the first word of complaint, to be repressed, fined, vilified, harassed, hunted down, abused, clubbed, disarmed, bound, choked, imprisoned, judged, condemned, shot, deported, sacrificed, sold, betrayed; and to crown all, mocked, ridiculed, derided, outraged, dishonored. That is government; that is its justice; that is its morality."

- Pierre-Joseph Proudhon

Staten er en gjeng som lever av å herse med deg, fordi du lar dem. Uten motstand mot statens undertrykkelse kan de gjøre som de vil. Det har alt med debatten om legalisering å gjøre. Hverken enkeltpersoner eller staten har rett til å bestemme hva et menneske kan og ikke kan. Om du synes det å ville være fri høres ut som galskap, tenk over hvor elendig naivt det er å ha tillit til en gjeng med galninger som lever av makten du gir dem for å undertrykke deg. Kan du nevne ett eneste økonomisk aspekt av ditt liv hvor staten ikke har blandet seg inn?

Se gjerne disse klippene:

Lenke til kommentar

Synes det er veldig bra at staten har innført aldersgrense på tobakk, snus og alkohol samt gjort metamfetamin, heroin og kokain ulovlig i bruk og import. Staten har gitt en veldig god tjeneste til de aller, aller fleste. Problemet er at de likestiller cannabis med de værste stoffene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Synes det er veldig bra at staten har innført aldersgrense på tobakk, snus og alkohol samt gjort metamfetamin, heroin og kokain ulovlig i bruk og import. Staten har gitt en veldig god tjeneste til de aller, aller fleste. Problemet er at de likestiller cannabis med de værste stoffene.

En ting er å innføre aldersgrenser på disse tingene, en annen ting er hvorvidt disse blir overhold. Jeg kan vel ikke tenke meg at det er spesielt vanskelig for de under 18 å få tak i verken tobakk, snus, alkohol eller hva det nå enn måte være. Joda det medfører sikkert litt mer bryderi, men fungerer loven egentlig etter sin hensikt? Jeg mener: de som virkelig vil få tak i disse tingene får som regel tak i det uansett, forbud/restriksjoner eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...