Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er rart at du anklager meg for å ikke ha satt meg inn i saken, når hele innlegget ditt handler om nettopp det problemet jeg nevnte - feilslåtte insentiver.

Mente ikke å anklage men var vel litt sjapp med belæringa også ser jeg ja :)

Lenke til kommentar

Spania.

http://www.hightimes.com/read/cannabis-cultivation-decriminalized-spain?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+HIGHTIMESMagazine+(HIGH+TIMES+Magazine)

Virker som det er blitt lovlig å dyrke innen for husets fire vegger nå, bruk også. Så lenge det ikke syns for offentligheten.

Litt merkelig da det ikke har noen særlig mediadekning, har funnet 2 sider bare jeg, denne er en av de som tar det opp. 

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva har egentlig skjedd med cannabis i norsk politikk siste årene? Uendret, eller er vi på vei til å følge feks Spania som nevnt over? Hva med Sverige?

Hadde her om dagen besøk av bestefedre som skrøt godt av sine hjemmebrentprosjekter, mon tro hva de hadde svart om cannabis..

Endret av U1ven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant, men et av problemene er at autoritene har ødelagt sin troverdighet ved å sidestille hasj med heroin og enda verre ting. Når ungdommene da blir fortalt at "spice" er farlig er det ingen som tror på det. De veit jo at de blir fortalt løgner uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det hele bør egentlig være ganske enkelt:

Fredelige mennesker bør selv få lov til å bestemme hva de vil putte i sin egen kropp. Dersom jeg vil stappe i meg arsenikk, plutonium, alkohol, sigaretter, hasj eller hva det måtte være; da får det være min egen sak. Det at man kan bli straffet for det er bare helt utrolig på bærtur.

Lenke til kommentar

Det hele bør egentlig være ganske enkelt:

Fredelige mennesker bør selv få lov til å bestemme hva de vil putte i sin egen kropp. Dersom jeg vil stappe i meg arsenikk, plutonium, alkohol, sigaretter, hasj eller hva det måtte være; da får det være min egen sak. Det at man kan bli straffet for det er bare helt utrolig på bærtur.

Og andre skattebetalere som betaler for din helsebehandling etter du ødelegge kroppen din med plutonium, de får ikke si noe om din oppførsel?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Og andre skattebetalere som betaler for din helsebehandling etter du ødelegge kroppen din med plutonium, de får ikke si noe om din oppførsel?

Nei, fordi at jeg har aldri forlangt at andre skal betale for mine usunne valg. Mine valg, mine konsekvenser. Velger jeg å leve usunt ved å stappe i meg usunn mat, røyke, ikke trene, snorte plutonium så får det vare min egen sak, men jeg ska ikke da kunne sende regningen videre til andre mennesker når jeg blir syk.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Når et tiltak (mot rusmiddelbruk og/eller organisert kriminalitet) ikke lykkes,

så er det 4 muligheter:

1. Prøv de samme gamle metodene hardere.

2. Forandre på metode/strategi (frigi narkotika, la staten få monopol på omsetting/salg).

3. La det skure.

4. Stikk hodet i sanden.

Det er vel dette som er greia her ?

I noen land har man strukket alternativ 1 ganske langt (dødsstraff etc).  Er dette eneste mulighet for at metode 1 skal lykkes? Alt har sine kostnader.  Metode 2 vil også "koste". Så da vil man vel foretrekke 3 og 4 ?  Så slipper man å tenke så mye på kostnadene?

Endret av ludo1
Lenke til kommentar

Når et tiltak (mot rusmiddelbruk og/eller organisert kriminalitet) ikke lykkes,

så er det 4 muligheter:

1. Prøv de samme gamle metodene hardere.

2. Forandre på metode/strategi (frigi narkotika, la staten få monopol på omsetting/salg).

3. La det skure.

4. Stikk hodet i sanden.

Det er vel dette som er greia her ?

I noen land har man strukket alternativ 1 ganske langt (dødsstraff etc).  Er dette eneste mulighet for at metode 1 skal lykkes? Alt har sine kostnader.  Metode 2 vil også "koste". Så da vil man vel foretrekke 3 og 4 ?  Så slipper man å tenke så mye på kostnadene?

USA er vel et godt eksempel på 1. Land som praktiserer type 1, som USA er vel gjerne de som har mest problemer med dette i samfunnet. Hvor resultatet er sosial uro, klasseskille hvor det dannes en stor kriminell underklasse. Med alle de medfølgende kostnadene det får. 

Vi har vel ikke mange land som praktiserer type 2, men Portugal tok et stort steg i den retningen i 2001. Før det var de type 1, men i 2001 dekriminaliserte de alle narkotiske stoffer og omfordelte ressursene de sparte på å ikke belaste politi, rettsvesen over til helsevesenet. Så nå bruker de 90% av pengene på behandling og forebyggende tiltak og 10% i justisvesenet mener jeg å ha hørt. I USA er det helt omvendt og situasjonen blir bare verre. I Portugal har de oppnådd fantastiske resultater på rusfronten. 

Jeg vil si at type 2 ikke trenger å koste mer, men det er vel vanskelig og si med sikkerhet da ingen land har våget å teste det 100%. Likevel våger jeg å tro at type 1 vil koste mest uansett, hvor både den økonomiske og sosiale faktoren vil lide. 

Det er egentlig helt absurd, hvordan kan vi forvente å hjelpe folk som sliter med rus med å gi de strafferettslige sanksjoner som bare sender de videre ut i den onde spiralen? Nå skal det sies at Norge sitt fengselssystem ikke er det verste, men vi utdanner da kriminelle i våre fengsler også. De konsekvensene det får av å få narkotikarelaterte saker på rullebladet gjør ikke livet noe lettere det heller. Litt teit at noen skal få ødelagt masse muligheter for å ha blitt tatt med litt cannabis for eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...1. Prøv de samme gamle metodene hardere.

...

Her passer det bra med følgende sitat:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

~ Albert Einstein

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nei, fordi at jeg har aldri forlangt at andre skal betale for mine usunne valg. Mine valg, mine konsekvenser. Velger jeg å leve usunt ved å stappe i meg usunn mat, røyke, ikke trene, snorte plutonium så får det vare min egen sak, men jeg ska ikke da kunne sende regningen videre til andre mennesker når jeg blir syk.
Hvem betaler da for din helsebehandlingen dersom du trenger dyre behandling? Forsikring, enten private eller offentlig fungerer slik at de friske betaler for de syke. Trenger du mer enn gjennomsnittlig behandling så betaler andre for din uansvarlig oppførsel, ikke bare deg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvem betaler da for din helsebehandlingen dersom du trenger dyre behandling? Forsikring, enten private eller offentlig fungerer slik at de friske betaler for de syke. Trenger du mer enn gjennomsnittlig behandling så betaler andre for din uansvarlig oppførsel, ikke bare deg

Ingen, med mindre de vil det selv. Hvem i all verden er jeg til å forlange at andre skal betale for meg?

Ellers så er det jo klart at forsikringsselskapene baserer sin virksomhet på at de som er friske betaler inn mer enn det de som er syke tar ut. Dersom alle hadde vært syke hele tiden, da måtte forsikringsselskapene skrudd opp prisene eller funnet seg noe annet å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...