Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ville tro det er fordi at det er snakk om mange arbeidsplasser som kanskje ikke er like nødvendig lengre, for å ikke nevne bitterheten over hvor mye tid og penger som har blitt brukt for å bekjempe det.

 

Er en morsom tanke som slo meg på skolen xD

 

Nei, de beholder jobben, men fokuserer på narkotiske stoffer som faktisk er veldig skadelige. (Win-win)

Lenke til kommentar
Dette er jo en typisk stråmann, at det bare er det bare er sløve junkies med 5 sekunders reaksjonstid som bruker cannabis. Det er jo også synd at mange som står frem i media (da tenker jeg kanskje mest på hasjmarsjen og lignende) tilhører mer eller mindre denne stereotypen.

 

Dette er en av grunnene til at mange tror at det er lite hasjbrukere rundt omkring. Folk som er "vanlige" såsi (les, ikke stereotypiske) tør ikke være med på hasjmasjen fordi de er redd for å bli tatt bilder av eller bli gjenkjent, noe som kan få følger for jobb, rykter osvosv. Dermed virker det som om det bare er stonere og typiske uflidde mennesker som er med. Veldig synd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723

Denne diskusjonen ble vel mest synsing og hallelujarop fra folk som allerede er enige..

 

Et lite poeng; jeg husker ikke hvem det var som sa at omtrent halvparten av befolkningen røyker eller har røyket hasj. Jeg ville sjekket kildene mine hvis jeg var deg. Det er nok på langt nær opp mot 50% som har så mye som prøvd dette stoffet. Det er en generel myte på mange ungdomsskoler og vidregående skoler at "alle andre" gjør det, det er kanskje denne du lider under?

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen ble vel mest synsing og hallelujarop fra folk som allerede er enige..

 

Et lite poeng; jeg husker ikke hvem det var som sa at omtrent halvparten av befolkningen røyker eller har røyket hasj. Jeg ville sjekket kildene mine hvis jeg var deg. Det er nok på langt nær opp mot 50% som har så mye som prøvd dette stoffet. Det er en generel myte på mange ungdomsskoler og vidregående skoler at "alle andre" gjør det, det er kanskje denne du lider under?

 

 

Hææ? Hvem mener du i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Et lite poeng; jeg husker ikke hvem det var som sa at omtrent halvparten av befolkningen røyker eller har røyket hasj. Jeg ville sjekket kildene mine hvis jeg var deg. Det er nok på langt nær opp mot 50% som har så mye som prøvd dette stoffet. Det er en generel myte på mange ungdomsskoler og vidregående skoler at "alle andre" gjør det, det er kanskje denne du lider under?
Nøyaktig det jeg hevdet var at 47% av unge i Oslo mellom 21 og 30 år har røyket cannabis. Og kilden? Tror det er den sikreste kilden vi har her i landet. SIRUS-rapporten for året 2006
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723
Et lite poeng; jeg husker ikke hvem det var som sa at omtrent halvparten av befolkningen røyker eller har røyket hasj. Jeg ville sjekket kildene mine hvis jeg var deg. Det er nok på langt nær opp mot 50% som har så mye som prøvd dette stoffet. Det er en generel myte på mange ungdomsskoler og vidregående skoler at "alle andre" gjør det, det er kanskje denne du lider under?
Nøyaktig det jeg hevdet var at 47% av unge i Oslo mellom 21 og 30 år har røyket cannabis. Og kilden? Tror det er den sikreste kilden vi har her i landet. SIRUS-rapporten for året 2006

 

"Andelen unge voksne som har prøvd hasj har økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006."

 

(http://www.sirus.no/internett/narkotika/article/481.html)

 

Jeg leser 34 %, ikke 47%. Det mener jeg er en ganske betydelig forskjell. Som du sier viser denne undersøkelsen av 47% av Oslo-ungdom har brukt det, men det blir feil å fremstille dette som typisk for hele befolkningen. Alle bor jo ikke i Oslo, og det er veldig mange statistikker som er unaturlig høye i Oslo-området. (Psykiske sykdommer, homofili, kriminalitet er bare noen eksempler på dette, uten at jeg setter likhetstegn mellom noen av disse tingene;))

Lenke til kommentar
Nå kan det nå være en del som sier at de har prøvd det men ikke har prøvd det. Når er det jo mange i dagens samfunn som skal tøffe seg for andre og jeg opplevde ikke akurrat at sirius undersøkelsen var så anonym.

 

Så du mener at man sier man har brukt det i en uanonym undersøkelse slik at de som holder undersøkelsen skal synes en er kul?

Jeg tviler på at det er mange som ville si noe slikt for å tøffe seg: tror heller ungdommer er redd for å tas av politiet etc eller at andre skal finne det ut dersom de innrømmer det. Forøvrig har jeg selv ett inntrykk av at de fleste heller tror du er på kjøret om du har prøvd hasj, pot eller andre illegale stoffer, enn å synes du er kul. Kan forsåvidt forstå at du tror du vil bli kul dersom alle vennene dine driver med det. Så kan ikke se hvordan de som sier det for å tøffe seg er så mange at de faktisk utgjør en forskjell.

 

Sikkert mange som har prøvd det men ikke vil innrømme det også
En hel del fler, tør jeg satse på.

 

Det kan hende. Men i realiteten tror jeg ikke det er så mange som bruker det. Men det er min personlige mening.

Hvorfor tror du ikke det?

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Det er så sant det du sier, reversfaen (velkommen til forumet forresten). De som røyker blir ikke alltig sett på som "kule". De blir oftere sett på som slitne stonere.

 

Edit: Det var litt interessant når vi diskuterte dette temaet i klassen. Rundt 70-80% var for legalisering.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Det kan hende. Men i realiteten tror jeg ikke det er så mange som bruker det. Men det er min personlige mening.

Nå har ikke meninger så mye å si når man prøver å komme frem til et faktum da.

 

 

Å si at man har prøvd hasj kan få ganske negative konsekvenser, så jeg vil anta at antallet som lyver om at de har prøvd er ganske mye lavere enn antallet som lyver om at de ikke har prøvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...