Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Så populært det har blitt å misbruke ordet vold blant liberalister da. Er det ingen forskjell på å opprettholde ett lovverk forankret ut av ett demokrati og vold for deg?

Vi har ikke en politistat som misbruker makten sin og utøver vold mot innbyggerne i Norge, det er du som misbruker ordet vold. Fortsetter dere sånn så mister hele ordet sin mening.

Jeg er ikke liberalist. Jeg misbruker ikke ordet vold i denne settingen. Tvang er en trussel om vold, som Grimnir sier.

Et lovverk forankret ut av et demokrati ja, jeg driter mursteiner den dagen jeg får se det.

Norge er på god vei til å bli en politistat. Politiet bærer våpen på åpenlys dag i dag. I morgen blir noen drept på grunn av dette.

Se denne hvis du ikke blir overbevist av meg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet i Norge er vel nærmere kosenisser og kattefangere enn de er predatorer med en skjult agenda for å undertrykke befolkningen med vold og tvang og what not. Akkurat som at politiet i Norge er kjent for maktmisbruk, det er vel heller omvendt, at politiet har hatt for få hjelpemidler til å kunne bekjempe "moderne" kriminalitet. Dette at de nå bærer våpen er jo ene og alene den blå-blå regjeringen som har fått igjennom, flertallet av politisjefene var og er jo imot dette selv!

Politiet er jo bare ett verktøy som springer utifra de lovgivende instanser, de opprettholder og ivaretar selvfølgelig kun de lover folket ønsker at skal opprettholdes. Det er så skivebom å angripe politiet direkte som ikke har noen selvbestemmelsesrett for hva de skal aksjonere mot, alt er forhåndsdefinert og premissene er jo satt helt uavhengig av hva Politiet selv måtte mene og ønske om den gitte saken.

Om flertallet av befolkningen hadde ønsket å avkriminalisere cannabis, ja så hadde kunne man selvfølgelig tatt seg en joint på gresset foran politihuset slik som man kan ta seg en røyk idag. Man starter altså i gærn ende ved å ha fokus på pilitiet i seg selv og deres oppgaver i narkotika spørsmålet. Det er folkeopinionen som må snus her slik at man får ett flertall og gjennomslag for en avkriminalisering/legalisering. Det blir neppe noe mer flertall av at de som ønsker dette sitter å skivebommer ved å angripe politiet, man må ta tak i dette på en helt annen og en mer edruelig måte (for å si det sånn), for at det skal kunne bli tatt seriøst og at ett slikt forslag i det hele tatt kommer opp på agendaen til de folkevalgte.

Men som det er idag vil jo ikke engang lenger de Grønne gå ut med tydelig støtte for dette, eneste meg bekjent som er i nærheten av å kjempe for en legalisering pr nå er unge venstre. Så her har isåfall folket en kjempejobb foran seg for å si det pent og det er ingen andre enn oss selv som sitter med den endelige makta og som kan tvinge frem en slik samfunnsendring på sikt ved å benytte oss av demokratiets verktøy og få ett flertall i befolkningen for slik en endring.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet i Norge er vel nærmere kosenisser og kattefangere enn de er predatorer med en skjult agenda for å undertrykke befolkningen med vold og tvang og what not. Akkurat som at politiet i Norge er kjent for maktmisbruk, det er vel heller omvendt, at politiet har hatt for få hjelpemidler til å kunne bekjempe "moderne" kriminalitet. Dette at de nå bærer våpen er jo ene og alene den blå-blå regjeringen som har fått igjennom, flertallet av politisjefene var og er jo imot dette selv!

Politiet er jo bare ett verktøy som springer utifra de lovgivende instanser, de opprettholder og ivaretar selvfølgelig kun de lover folket ønsker at skal opprettholdes. Det er så skivebom å angripe politiet direkte som ikke har noen selvbestemmelsesrett for hva de skal aksjonere mot, alt er forhåndsdefinert og premissene er jo satt helt uavhengig av hva Politiet selv måtte mene og ønske om den gitte saken.

Om flertallet av befolkningen hadde ønsket å avkriminalisere cannabis, ja så hadde kunne man selvfølgelig tatt seg en joint på gresset foran politihuset slik som man kan ta seg en røyk idag. Man starter altså i gærn ende ved å ha fokus på pilitiet i seg selv og deres oppgaver i narkotika spørsmålet. Det er folkeopinionen som må snus her slik at man får ett flertall og gjennomslag for en avkriminalisering/legalisering. Det blir neppe noe mer flertall av at de som ønsker dette sitter å skivebommer ved å angripe politiet, man må ta tak i dette på en helt annen og en mer edruelig måte (for å si det sånn), for at det skal kunne bli tatt seriøst og at ett slikt forslag i det hele tatt kommer opp på agendaen til de folkevalgte.

Men som det er idag vil jo ikke engang lenger de Grønne gå ut med tydelig støtte for dette, eneste meg bekjent som er i nærheten av å kjempe for en legalisering pr nå er unge venstre. Så her har isåfall folket en kjempejobb foran seg for å si det pent og det er ingen andre enn oss selv som sitter med den endelige makta og som kan tvinge frem en slik samfunnsendring på sikt ved å benytte oss av demokratiets verktøy og få ett flertall i befolkningen for slik en endring.

1. Politiet har valgt å bli politi. Hvis de er uenige med lovverket bør de altså ikke bli politi.

2. Selv om en politimann sier at han vil ha cannabis legalisert, så vil han handle motsatt, og utøve vold mot fredelige mennesker som konsumerer cannabis. Fordi; han gjør jo bare jobben sin, eller hva?

3. Politiet skylder alltid på "mangel av ressurser" slik at de skal få mer penger fra staten som kan brukes på nye våpen og teknologi som kan rettes MOT befolkningen. Det er ikke mangel på ressurser som er problemet, men feilprioriteringer.

4. Det finnes ikke 'good cops', nettopp på grunn av at de håndhever et lovverk som er så undertrykkende på så mange felt.

5. Selv om du synes det er greit å være undertrykt betyr det ikke at andre synes det samme.

6. Underkast deg systemet så mye du vil, men ikke dra med deg oss andre som bare vil leve i fred.

7. Flertallet velger kun hvem som skal sitte med makt. De har ikke makten.

8. Selv om flertallet hadde hatt makten ville ikke det heller vært noen optimal løsning. Flertallet har ikke alltid rett.

9. Måten du argumenterer på får meg til å undres; er du poli

10?

Lenke til kommentar

1. Politiet har valgt å bli politi. Hvis de er uenige med lovverket bør de altså ikke bli politi.

2. Selv om en politimann sier at han vil ha cannabis legalisert, så vil han handle motsatt, og utøve vold mot fredelige mennesker som konsumerer cannabis. Fordi; han gjør jo bare jobben sin, eller hva?

3. Politiet skylder alltid på "mangel av ressurser" slik at de skal få mer penger fra staten som kan brukes på nye våpen og teknologi som kan rettes MOT befolkningen. Det er ikke mangel på ressurser som er problemet, men feilprioriteringer.

4. Det finnes ikke 'good cops', nettopp på grunn av at de håndhever et lovverk som er så undertrykkende på så mange felt.

5. Selv om du synes det er greit å være undertrykt betyr det ikke at andre synes det samme.

6. Underkast deg systemet så mye du vil, men ikke dra med deg oss andre som bare vil leve i fred.

7. Flertallet velger kun hvem som skal sitte med makt. De har ikke makten.

8. Selv om flertallet hadde hatt makten ville ikke det heller vært noen optimal løsning. Flertallet har ikke alltid rett.

9. Måten du argumenterer på får meg til å undres; er du poli

10?

Når jeg ble voksen så innså jeg viktigheten av Politiet og deres oppgave i samfunnet, i sterk kontrast til instillingen jeg hadde som 14 år gammel tægger (fuck the police etc). Jeg innså også at de bare tjener folket og at de alltid vil respektere det lovverket som foreligger hvorav alt er ett resultat av demokratiske prossesser og folkets ønsker.

Syntes du og andre burde vise litt mer patriotisme enn å undergrave systemet som våre foreldre og deres foreldre igjen har kjempet fram her i Norge. Den derre "mot makta" og "snut er ut" holdningen er så 70-talls avleggs idag at det hele blir mest komisk. Man har det så godt at man glemmer helt hvor godt man har det her tror nå jeg.

Så en legalisering er altså ikke opp til Politiet, men derimot opp til oss selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Syntes du og andre burde vise litt mer patriotisme enn å undergrave systemet som våre foreldre og deres foreldre igjen har kjempet fram her i Norge. Den derre "mot makta" og "snut er ut" holdningen er så 70-talls avleggs idag at det hele blir mest komisk. Man har det så godt at man glemmer helt hvor godt man har det her tror nå jeg.

Så en legalisering er altså ikke opp til Politiet, men derimot opp til oss selv.

Patriotisme? Virkelig...?

Blæ, ikke gjør meg kvalm. Patriotisme er akkurat som religioner og andre ekle ideologier, det fører nødvendigvis til segregering og lidelse. Forskjellen mellom patriotisme og nasjonalisme er hårfin, og ofte ikke engang synlig eller eksisterende for mange personer.

Jeg er "patriot" med tanke på planeten jorden og alt liv på denne planeten; planter, dyr, menneskedyr. Alt dette er nemlig ting som faktisk eksisterer. Jeg forkaster idéen om nasjoner som en særdeles dårlig en. Alt man har som bevis på at Norge eksisterer er akkurat som bibelen er bevis for guds eksistens. Man har 100000000000000000 bøker som heter Norges (grunn)lover og alt i samfunnet av (makt)strukturer og (makt)hierarkier henviser til denne boken og forskjellige kilder til makt, eller instanser som har makt. Bare fordi man har denne boken, og dette systemet som "alle" er enige om, betyr ikke at det er noe som "egentlig" eksisterer, er bra, eller ikke kan bli bedre, uansett hvor mange karakteristikker du måtte føle for å komme med, eller hvor mye du måtte argumentere basert på følelser som f.eks. går ut på å respektere det noen har gjort før oss. Og jeg har ikke valgt å bli født her, jeg har ikke noe annet valg enn å ta imot både eventuelle idiotiske straffer og goder det fører med seg.

Nasjoner, og nasjonen Norge er, ihvertfall slik (verdens)samfunnet er i dag, et "virus på hjernen", akkurat slik jeg vet at du vil beskrive religion. Det fordummer samfunnet og menneskene i det, og fører utrolig mye negativt med seg.

Hvem her er det som undergraver systemet og hvorfor er det eventuelt en dårlig ting? Hvis jeg kommer til et lyskryss jeg kjenner godt, hvor det er god oversikt og ikke en bil i sikte, men det er rødt lys. Er det i dette eksemepelet GALT av meg å allikevel kjøre på rødt? Ulovlig, defintivt, men GALT? Det virker for meg latterlig, således bryter jeg lover omtrent hver eneste dag, og det gjør tusenvis, hvis ikke titalls eller hundretusenvis av andre personer i Norge hver eneste dag. Jeg vil heller "undergrave" et system og en nasjon enn å underkaste meg det/den.

Også ønsker jeg å spørre deg hvem er "folket" som politiet utfører ønskene til? De som hater folk som setter skudd fra "hasj-sprøyter" og mener at samfunnet vil kollapse om cannabis blir legalisert (selv om det allerede fins masse cannabis i samfunnet Norge, og overalt ellers), eller fredelige, helt vanlige personer? Dette er i praksis fascisme, undertrykking og diskriminering. Politiet har til og med å fokus på... Whatever, fuck it. Du kan lese politiets egne ord, jeg kan umulig si det klarere enn dem selv.

"Politiet bør være oppmerksomme på debatter og opptreden som er egnet til å skape sosial aksept for narkotikakriminalitet, for eksempel legalisering av cannabis."

Bare ved å skrive i denne tråden har man i prinsippet og teoretisk gjort seg til et mål. Selvfølgelig er det neppe noen politiansatte som sitter her og noterer nick og ip-adresser osv. etc., men ta steget opp til nasjonale medier og si at du er for "for eksempel legalisering av cannabis", ja da er du for "narkotikakriminalitet" og politiet har som mål å "være oppmerksom" på deg og hva du driver med. Men de "tjener folket og vil alltid respektere det lovverket som foreligger hvorav alt er ett resultat av demokratiske prossesser og folkets ønsker." Ikke få meg til å spy og/eller le og/eller gråte...

I tillegg bruker politiet bevisst terror-aktige taktikker, ved å gå inn på skoler og spre frykt ved å stille opp ungdommer, gjennomsøke dem med hunder osv. Jeg ble selv stoppet av politiet her om dagen på vei hjem tidlig på morgenen, jeg hadde vært litt sjåfør i helgen.. De stoppet meg bare tilfeldigvis, antar jeg ihvertfall, fordi jeg antar de var på utkikk etter rusede sjåfører. Fordi det regnte (og fordi hvis man åpner vinduet helt kan politiet lettere si at det "lukter rart fra bilen f.eks.") åpnet jeg vinduet noen centimeter, nok til å overreke dokumentasjon, og nok til å kunne snakke med personen. Hva tror du skjedde da? Uttrykte personen forståelse for dette eller prøvde personen å fremstå autoritær og true med å åpne døra og insinuere å dra meg ut og insinuere og spørre om jeg hadde noe å skjule? Nei, da var jeg ikke samarbeidsvillig og det ble truet med å øke volds/tvangsutøvelsen. Øke, sier du? Ja, måtte jeg stoppe når de fulgte etter meg i noen hundre meter og skrudde på blålysene, eller kunne jeg la være fordi jeg visste jeg ikke var til fare for noen og bare ville hjem og spise, slappe av og sove etter mange timer på veien? Dette visste ikke de, så klart, men jeg viste ingen tegn på å være til fare for noen. For ordens skyld skjedde det ingenting, jeg hadde ingenting ulovlig med eller på meg og fikk etter litt fram og tilbake kjøre videre. Politiet har også en fremgangsmåte som går ut på å stoppe "mistenkelige" biler, som er et uttrykk de bruker med skjønn. "Pakkiser" og "negere" i dyre biler er mistenkelige, rølpete biler er mistenkelige, utenlandske biler er mistenkelige, biler som kjører på natten er mistenkelige. Politiet er ikke egentlig ute etter meg personlig, bortsett fra noen enkeltpersoner i det lokale politiet som vet hvem jeg er, men jeg ser allikevel på politiet mer som en fiende enn som en hjelper eller alliert. Hver gang jeg treffer dem føler jeg meg nemlig dårligere, fattigere og mindre verdt.

Prøv å si imot politiet (uansett om du har lov, rett til, eller grunn for det eller ikke) og se hva som skjer...

Da er du ikke "samarbeidsvillig" (uansett om de lyver eller tar seg rettigheter de ikke har eller utfører maktovergrep), og de vil eskalere makt/voldsbruken sin som reaksjon inntil du gir deg. En venn av meg fra Kongo ble tatt med på stasjonen fordi han ikke var "samarbeidsvillig" og trolig den eneste grunnen til at han ikke ble ransaket fysisk med makt, og kledd naken, var fordi han påpekte ovenfor personen fra politiet da de sto i glattcellen at det var et kamera som fanget opp alt. Jeg vet hvem denne politimannen er, har hatt kontakt og konfrontasjoner med ham selv, og han tar åpenbart en slags sadistisk glede i å ha makt over og kontrollere andre mennesker.

Og jeg har enda et spørsmål til deg, hvem er "man" som har det godt her? Er det mennesker man finner her på jorden? Skandinavia? EU? Europa? Vestlige verden? Du mente nok Norge, men du vet vel at vår rikdom er på bekostning av andre? Det gjør meg kvalm, vi har nesten SYV TUSEN MILLIARDER KRONER "på bok", eller plassert rundt om kring på diverse plasser. Inhumane fabrikker, barnearbeid, store mengder forurensing (som vi selv er en stor bidragsyter til selvsagt), alt dette for at vi skal ha det så bra fordi våre forfedre har kjempet for dette? Jeg er takknemlig, for all del, men det er allikevel en takknemlighet med medfølgende følelser av kvalme, frustrasjon og irritasjon.

Helt til sist, du er kanskje ikke klar over det psykologiske aspektet ved å være del av en maktelite, som er det politiet faktisk er. Hva skjer når politiet selv blir etterforsket? Hva skjer psykologisk med, eller i psyken til mennesker som tar på seg en uniform og både teoretisk og i praksis er over loven og over folket? Du kjenner kanskje til Stanford Prison Experiment? ACAB betyr ikke at alle personer som er politi er drittsekker, men at alle politi er drittsekker. De er faktisk beviselig ikke samme person som når de går i sivilklær, men dette er vel en god ting eller? Hvordan ellers skal vi få folk til å kunne gå imot deres natur (dvs. jeg håper det er deres natur, hvis ikke er de faktisk drittsekker), ved å slå inn døra til en stakkars cannabis(mis)bruker/pasient og ta fra ham eiendelene hans, både det som er lovlig (vekter, groutstyr, lamper, potter, gjødsel osv. etc.), i tillegg til det som faktisk er ulovlig, altså selve plantematerielet? Hvordan får man folk til å gjøre dette? Jeg lover deg at flere hadde stilt spørsmål ved slik praksis andre har pekt på før meg og som jeg har pekt på her. Razzia både på skoler og hjemme hos privatpersoner ville definitivt vært vanskeligere å gjennomføre hvis ikke politiet og folket var hjernevasket til å tro at politiet "bare tjener folket og at de alltid vil respektere det lovverket som foreligger hvorav alt er ett resultat av demokratiske prossesser og folkets ønsker."

Jeg blir for å være ærlig forlegen på dine vegne, du har åpenbart blitt mer og mer naiv med årene, eller hva? Politiet er til for folket og respekterer lovverket? Latterlig.

Lenke til kommentar

Jaggu, her var det litt av hvert ja. Du er litt høyt og lavt her syntes jeg men det kan vel kanskje ha noe å gjøre med når på døgnet dette var skrevet :p

Tror jeg nøyer meg med å si at selv om ingen kan tvinge deg til det, så syntes nå det er synd man ikke føler mer tilhørighet og lojalitet til Norge og nordmenn enn det du viser med dette utbruddet her.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jaggu, her var det litt av hvert ja. Du er litt høyt og lavt her syntes jeg men det kan vel kanskje ha noe å gjøre med når på døgnet dette var skrevet :p

Tror jeg nøyer meg med å si at selv om ingen kan tvinge deg til det, så syntes nå det er synd man ikke føler mer tilhørighet og lojalitet til Norge og nordmenn enn det du viser med dette utbruddet her.

Hva betyr egentlig "tilhørighet og lojalitet til Norge og nordmenn"?

Hva fører "tilhørighet og lojalitet til Norge og nordmenn" til?

Lenke til kommentar

Samhold fører vel til forståelse og enighet, alt blir lettere når man ikke blir motarbeidet av sine egne hele veien.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Samhold fører vel til forståelse og enighet, alt blir lettere når man ikke blir motarbeidet av sine egne hele veien.

Lol, når ble samhold synonymt med lojalitet og tilhørighet? Og samhold for hvem? Menneskene på planeten jorden? Samhold for menneskeheten? Samhold for europeere? Samhold for de vi tillater eller selv ønsker å "holde sammen med"?

Kanskje du skal prøve å svare på det jeg spurte om?

"Forståelse og enighet" ja, for alle som er nordmenn eller norske eller for Norge som nasjon? Motarbeidet av sine egne, hvem er disse?

Norge for nordmenn? "Bruninger" vil forurense vår genetikk og vår kultur?

Jeg bare spør jeg, altså... Aner ikke hva du egentlig mener når du prater om nordmenn og norge hele tiden...

Lenke til kommentar

Lol, når ble samhold synonymt med lojalitet og tilhørighet? Og samhold for hvem? Menneskene på planeten jorden? Samhold for menneskeheten? Samhold for europeere? Samhold for de vi tillater eller selv ønsker å "holde sammen med"?

Kanskje du skal prøve å svare på det jeg spurte om?

"Forståelse og enighet" ja, for alle som er nordmenn eller norske eller for Norge som nasjon? Motarbeidet av sine egne, hvem er disse?

Norge for nordmenn? "Bruninger" vil forurense vår genetikk og vår kultur?

Jeg bare spør jeg, altså... Aner ikke hva du egentlig mener når du prater om nordmenn og norge hele tiden...

Ro ned nå, du forstår sikkert at vi ikke snakker om utseende her men om alle som bor i Norge. Det er helt normalt å føle ett samhold med folket og en tilhørighet til det landet som man er født og oppvokst i selv om du av en eller annen grunn ikke gjør det.

Poenget her er at ja, jeg ønsker også en legalisering, men imotsetning til deg så forstår jeg at dette er en demokratisk prosess og ingenting politiet kan eller skal påvirke. Jeg blir ikke veldig imponert over at jeg må sitte her å fortelle en voksen mann at politiet i Norge ikke er slemme men bare følger det lovverket som til enhver tid foreligger..

Etter dine off-topic krumspring har jeg nå prøvd å kjøre dette inn på topic igjen så da tenker jeg vi lar det være med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Politibetjentene er ikke slemme, de har ingen politisk agenda. Men politiet som organisasjon har påvirkningskraft på politikken og de pusher i hvert fall ikke for noen legalisering/avkriminalisering. 

Jeg er enig i at de ikke pusher for legalisering. 

Men hva er det egentlig politiets påvirkningskraft pusher på politikken? 

Jeg har fått for meg at politikere gjør alt for å mene det samme som flesteparten av folket for å få flest stemmer. Politikerne former lovverket ut ifra dette og politiet er bundet mot lovverket.

Skal du skyte noen så skyt media for at de har lurt mannen i gata, skyt mannen i gata for han ikke forstår bedre, skyt politikerne for at de prioriter andre ting. Men ikke gid å skyt det siste leddet i rekken fordi dette leddet følger spillereglene som er gitt av oss.

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den gradvise innføringen av bevæpnet politi er et eksempel på politiets mulige påvirkningskraft på politikken. Ellers så ser vi at politiets tolkning av loven, eller politiets valg av ressursbruk har svært mye å si. I Bergen så har f.eks politiet valgt en svært aggressiv stil ovenfor rusmisbrukere. Dette vil igjen kunne påvirke hvordan politikerne utformer lovverket.

Lenke til kommentar

Den gradvise innføringen av bevæpnet politi er et eksempel på politiets mulige påvirkningskraft på politikken. Ellers så ser vi at politiets tolkning av loven, eller politiets valg av ressursbruk har svært mye å si. I Bergen så har f.eks politiet valgt en svært aggressiv stil ovenfor rusmisbrukere. Dette vil igjen kunne påvirke hvordan politikerne utformer lovverket.

Vet ikke om du har fått med deg at flertallet av politisjefene var imot av bevæpningen? Mener også Thoto nevnte dette tidligere i tråden.

Så da er det et bevis for at de ikke har påvirkningskraft på politikken? Herre Krishna så dumt.

Har politiet i Bergen valgt å være svært aggressive mot rus-brukere, så bør det dokumenteres og anmeldes så vi ikke har sånne ubrukelige mennesker i tjeneste for å opprettholde lov og orden.

Lenke til kommentar

Politibetjentene er ikke slemme, de har ingen politisk agenda. Men politiet som organisasjon har påvirkningskraft på politikken og de pusher i hvert fall ikke for noen legalisering/avkriminalisering. 

Jeg er enig i at de ikke pusher for legalisering. 

Men hva er det egentlig politiets påvirkningskraft pusher på politikken? 

Jeg har fått for meg at politikere gjør alt for å mene det samme som flesteparten av folket for å få flest stemmer. Politikerne former lovverket ut ifra dette og politiet er bundet mot lovverket.

Skal du skyte noen så skyt media for at de har lurt mannen i gata, skyt mannen i gata for han ikke forstår bedre, skyt politikerne for at de prioriter andre ting. Men ikke gid å skyt det siste leddet i rekken fordi dette leddet følger spillereglene som er gitt av oss.

Jeg snakker altså ikke om politibetjentene som går i gaten, selv om de også i aller høyeste grad har en røst de burde kunne bruke. Akkurat som leger som varsler om ille tilstander på sykehuset, alle har et ansvar. 

I all hovedsak så la jeg mer vekt på organisasjonen, politidirektoratet osv osv har påvirkningskraft i politikken, noe de også bruker aktivt. 

Lenke til kommentar

Jeg har ved gjentatte ganger blitt behandlet som dritt av politiet, ikke forde jeg er en kjenning av politiet, ikke forde jeg har gjort noe ulovelig å ikke forde jeg er eller har vært innvolvert i noen form for kriminelle miljøer noengang, men forde jeg har samme type bil  med noenlunde like modifikasjoner som en av de større narkotika langerenne fra hjembygda mi. Jeg har opplevd å blitt stoppen å fått bilen min gjennomsøkt av politi etter uloveligteter, jeg har blitt forsøkt dradd ut av sete på bilen fortsatt med setebeltet på uten noe form for provokasjon fra min side, og når jeg løsnet setebeltet å skulle gå ut av bilen ble jeg dradd ut og slept over grusen et lite stykke. Jeg har blitt stoppet av politiet en sen kveld, blåste grønt på promille, men feilet testen dems med å stå på ett ben med øynenne lukket samtidig som jeg skulle flytte en finger til tuppen nesen min, så da var det avsted bak i politibilen å avgi blodprøve på nærmeste legevakt, som selvfølgelig var ok, men jeg hadde da kastet bort 3 timer av lørdagskvelden min på å bli behandlet nedlatende av politiet for ingen god grunn. Ellers har politiet stoppet meg flere ganger enn jeg er istand til å huske. Jeg har sådan blitt en kjenning av politiet fordi en faktisk kjenning av politien valgte å kjøpe samme bil som meg, ikke spesielt gøy. Etterhvert ble jeg så lei at jeg startet å spørre de politi betjentenne jeg kjente igjen fra den mer voldligge episoden hvor jeg ble dradd ut av bil etter navn og skiltnummer, noe de ikke var villig til å gi fra seg, men jeg fikk likevell inn en anmeldelse på episoden. Den ble da selvsagt hennlagt etter et halvt år.

Jeg er istand til å forstå at en ikke kan klandre hele politi styrkern i norge for måten de har behandlet meg på. Men når jeg anmelder et grovt overtrapp som det jeg gjorde, med 2 vitner på episoden uten at d skjer noesomhelst kan en jo begynde å lure på hva som foregår blant de som styrer dette hendelse.

Jeg er ikke fuck the police typen i det heletatt, jeg er glad for at vi har politi som holder orden å prøver å stoppe den kriminaliteten dem kan, selv om jeg er uenig i en del av prioriteringenne de har. Jeg har og full forståelse for at vi må ha politi for å ha et faktisk fungerende samfun, likevel mener jeg det er på tide å få en lite oppvask i det hele.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Ro ned nå, du forstår sikkert at vi ikke snakker om utseende her men om alle som bor i Norge. Det er helt normalt å føle ett samhold med folket og en tilhørighet til det landet som man er født og oppvokst i selv om du av en eller annen grunn ikke gjør det.

Poenget her er at ja, jeg ønsker også en legalisering, men imotsetning til deg så forstår jeg at dette er en demokratisk prosess og ingenting politiet kan eller skal påvirke. Jeg blir ikke veldig imponert over at jeg må sitte her å fortelle en voksen mann at politiet i Norge ikke er slemme men bare følger det lovverket som til enhver tid foreligger..

Etter dine off-topic krumspring har jeg nå prøvd å kjøre dette inn på topic igjen så da tenker jeg vi lar det være med det.

Nei jeg forstår ikke nødvendigvis det. Og grunnene for det er ganske simple, jeg kjenner deg ikke og du bruker omtrent samme retorikk og ordbruk som de (rasistiske?) nasjonalistene man ser både her og der.

Ref. "lojalitet" og "samhold" og "tilhørighet" osv. etc.

For noen betyr f.eks. lojalitet en slags "blind" bias for sin egen nasjon som en nasjon beleilig bestående av personer med samme utseende (eller meninger/holdninger osv. etc.), f.eks. lys hud, og ikke disse "khattyggende hasjrøykende neger-pakkisene."

Jeg kjenner ikke til min fars syn på immigranter eller utlendinger osv., men han har to ganger klart og tydelig sagt at "sånne som meg" burde bli sendt til svalbard for straffarbeid. Kul pappa jeg har!? xD

Uansett, godt å høre at du ikke er en rasist og at du er for legalisering.

Kritikken min står allikevel fortsatt. Akkurat som at du og mange andre vil være svært skeptisk til om man trenger religion eller kirker eller religiøse osv. for å ha en god moral og/eller gjøre gode gjerninger, bidra til veldedighet, være altruistisk osv., er jeg svært skeptisk til nasjoner og politiske partier og faksjoner osv. Jeg mener altså at idéen om nasjoner og tilhørighet lojalitet mot disse fører med seg mer vondt enn godt.

Hvis du kan vise meg hvordan vi kan ha religioner og nasjoner som nødvendigvis segregerer, fører til en oss-dem mentalitet og samtidig være fredelige mot hverandre må du gjerne opplyse meg. Det virker for meg ganske uoppnåelig. Jeg tror absolutt at det er mulig, men mennesker verden over må virkelig gå inn i seg selv og se hva disse konseptene om lojalitet, samhold og tilhørighet fører til i praksis.

Samhold. Å holde sammen. Hvorfor? Mot hva da? Russland? Kina? Terror? Muslimer? Islamisering?

Lojalitet. Å være lojal og tro mot en sak, et mål eller en gruppe. Er ikke jeg illojal mot Norge (eller lovene som er del av Norge eller som Norge er bygget på) om jeg bryter loven og bruker cannabis?

Tilhørighet. Å høre til en gruppe. Igjen, hvorfor? Og hvorfor er det ikke bedre, riktigere eller viktigere at jeg hører til menneskeheten istedenfor eller overordnet det å høre til Norge?

Jeg føler hverken at samhold, lojalitet eller tilhørighet er ord jeg ønsker å bruke om hvordan vi forvalter og har kontroll på nesten syv tusen milliarder kroner, hvordan vi produserer og selger våpen og bruker dem.

Hvor er samholdet, lojaliteten og tilhørigheten til MENNESKEHETEN og det totale felles biologiske økosystemet når vi pumper opp olje og forurenser og bomber andre land og dreper menneskene der? Litt mer ontopic diskriminerer vi over en lav sko basert på fordommer og moralistisk politikk som politiet støtter og forfekter. Oss ikke-rusmisbrukere mot de slemme narkomane, og disse skal tas, fordi samhold og lojalitet og tilhørighet er viktig. Vi vil ikke ha noe cannabis-rølp her som infiserer samfunnet og ungdommen vår!

Det kan virke offtopic, allikevel er det denne oss-dem mentaliteten jeg kritiserer på generelt grunnlag man spesifikt finner når det gjelder cannabis, ref. det min far har uttalt seg om "oss". Og videre det du har sagt om vi som undergraver systemet eller det norske samfunn.

Når man diskuterer dette får man noen ganger beskjed av folk om å "flytte til et annet land". Vi er altså tilsynelatende i noens øyne ikke nordmenn, eller verdig å være nordmenn. Vi bryter jo loven og bruker et "fremmed" rusmiddel osv. etc. Derfor mener jeg dette definitivt er innenfor topic, all den tid man har holdninger som de jeg har nevnt til sist her og det min far har sagt som er basert på (enda ikke definerte fra din side) konsept som lojalitet, samhold og tilhørighet.

Og helt til sist, er dette nedenfor noe politiet bør ha som vedtekt?

"Politiet bør være oppmerksomme på debatter og opptreden som er egnet til å skape sosial aksept for narkotikakriminalitet, for eksempel legalisering av cannabis."

Er dette det man kaller at politiet "bare tjener folket og at de alltid vil respektere det lovverket som foreligger hvorav alt er ett resultat av demokratiske prossesser og folkets ønsker."

Seriøst, liszzszszszm?

De sier rett ut at legalisering av cannabis = narkotikakriminalitet, og å debattere for dette i demokratisk form er å skape sosial aksept for denne kriminaliteten. I beste fall er det en eller annen tulling som har formulert seg særdeles dårlig, eller så mener man faktisk det som står der slik det står.

Bør politiet følge med på hvordan man i det offentlige rom diskuterer rus og narkotikapolitikk? Er dette en del av jobben deres?

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...