Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Folk fyrer visst skikkelig av her til tider. Kjenner at jeg må støtte jjkoggan her.

Så lenge noen vil meddele noe med meg, og budskapet kommer frem, så er kommunikasjonen effektiv. Det spiller over hode ingen rolle for meg hvilket språk det foregår på, så lenge jeg forstår. Dette er da spesielt gjeldene for de som synes det å formulere seg på et annet språk (engelsk i dette tilfellet) er lettere. Det å henge ut noen for å gjøre det er ikke spesielt saklig. Og uansett, hva om det er for å virke kulere? Det får jo bli enhver som leser sin egen subjektive oppfatning om det hjalp budskapet på noen som helst måte.

I tillegg så er ikke jjkoggan, om jeg har skjønt riktig, imot legalisering. Han er imot fremtoningen til enkelte i forhold til de medisinske effektene av marijuana. Ja, det finnes gode og positive ting. Vet vi nok? Jeg vet ikke, for jeg er ikke så veldig aktiv i hverken marijuana- eller legemiljøet. Men jeg tror det skal godt gjøres å være korrekt i sin sak når man holder opp hasj på et banner, og reklamerer for dette som en mirakelkur som skal redde menneskeheten og planeten og klimakrisen og kosmisk strålig, bare man får sett og legalisert. Det virker nesten på enkelte som dette er fremtoningen de vil gå for. Og på det området holder jeg med vår engelsktalende venn, vi må være forholdsvis sikre på at det vi fremstiller som en harmløs medisin faktisk er det. Om det er tilfellet for hasj skal jeg som sagt ikke uttale meg om.

Snakk og skriv engelsk eller norsk så mye du vil, jjkoggan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke tenkt så mye på det, men kanskje:

Aldergrense:

18, 21 eller 25 år.

18 år: Du er voksen og ansvarlig for deg selv.

21 år: Vi legger oss på samme høyeste rus aldergrense som finnes i dag.

25 år: Forskning viser at cannabis kan ha en negativ effekt på en ikke ferdig utviklet hjerne og hjernen er under utvikling til vi er ca. 25 år.

Tilgjengelighet:

Samme som vinmonopolet, men jeg ville foretrukket at begge hadde åpent på lørdag 12:00 til 16:00 eller noe sånt.

Priser:

Dette er ikke noe jeg bør begi meg ut på men ja.. kanskje dagens "gatepris". Mulig noe høyere eller lavere.. Kanskje 120-250 kr/g for cannabis? Men som sagt, dette burde omdiskuteres av folk som kan dette bedre en meg.

Fortjenesten kunne gått til skoler, helsevesen e.l og samtidig tatt seg av alt av drift kostnader fra produksjon til salg.

Vi vil slippe å ha 14 åringer som sier det er lettere å få tak i en "5'r med brunt" enn en 6 pakk med Ringnes, vi vil bli foruten et uregulert marked der inntektene går til mafian istedenfor samfunnet.

Dagens uregulerte marked er så klart helt uten sikkerhet også, langerne aner ikke selv hva de selger og de som vil se en film og ta seg et blås en lørdag kveld aner iallefall ikke hva innholdet er. Vi vet at folk kjøper det de er ute etter selv om det er ulovlig, så å iallefall begrense skadene burde være et felles ønske hos alle. 

Lenke til kommentar

Men de bør være forsiktige med å sette prisen for høyt, da blir det nok svartemarked for det fleste, samme med aldersgrense. 25 er kanskje for høyt, ville nok heller satset på 18, eller kanskje 20. Prisen på forskjellige dealere er ca 100kr for bra kvalitet, spørs hvem du kjøper fra. Begynner å bli en stund siden jeg kjøpte sist, så jeg er usikker på prisen, men tror ikke den har bevege seg så mye.

Lenke til kommentar

I 2012 så tjente staten 7,3 milliarder kroner på tobakksavgifter til staten. Men kostnadene anslås å være en god del høyere enn dette, selv om de er vanskelig å fastsette helt nøyaktig:

Samfunnsøkonomiske kostnader ved røyking i Norge er anslått til mellom 8 og 80 milliarder kroner per år. Dette er et vidt anslag der det i det laveste beløpet bare inngår kostnader for helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig død, mens det i det høyeste beløpet også inngår en økonomisk verdsetting av 150-180 000 tapte leveår. Hvilken verdi en setter på velferdstap relatert til leveår og livskvalitet er derfor av stor betydning for kostnadenes størrelsesorden.

Hentet fra Samfunnsøkonomiske kostnader av røyking: En vurdering av metodikk og kostnadenes størrelsesorden. (Helsedirektoratet, 2010).

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Men de bør være forsiktige med å sette prisen for høyt, da blir det nok svartemarked for det fleste, samme med aldersgrense. 25 er kanskje for høyt, ville nok heller satset på 18, eller kanskje 20. Prisen på forskjellige dealere er ca 100kr for bra kvalitet, spørs hvem du kjøper fra. Begynner å bli en stund siden jeg kjøpte sist, så jeg er usikker på prisen, men tror ikke den har bevege seg så mye.

Lol 100kr/g for bra kvalitet? I wish! xD Det er definitivt en stund siden du kjøpte ja...?

Selv kan jeg melde ifra om at her hvor jeg bor på sørlandet er 200kr/g vanlig pris for omtrent alt av cannabis. Du kan også møte folk som selger det de påstår er "dritbra shit", for 250kr/g, og andre som anerkjenner at det de selger er virkelig sub-par kvalitet og priser det til 150kr/g. Men som sagt er så godt som alt 200kr/g, og kvaliteten varierer veldig selv om prisen stort sett er den samme. 250kr/g og 150kr/g er absolutt unntak.

Det er ikke så mange år, mener jeg, siden vanlig pris var 150kr/g. Her hvor jeg bor på sørlandet ihvertfall.

De få gangene jeg har vært i Oslo i det siste virker det for meg som at det er vanlig å selge for 200kr/g der og, men da i form av et minimumskjøp på 2.5g eller 500kr. Noen dealere jeg kjenner til lokalt krever også det, men de er i mindretall.

Lenke til kommentar

Mhm, tror jeg betalte 150kr/g første gang jeg kjøpte (Oslo), det er vel en 5-6 år siden. Og nå går det som du nevner i bestillinger på 500 kroner for 2.5g.

I Colorado så koster det i snitt ca 60kr/g om en kjøper i litt større kvantum (1oz/28g) og omtrent 100kr/g om en kjøper mindre (1/8oz / 3-4g). Hadde det blitt legalisert i Norge så ville nok prisene blitt noe tilsvarende uten avgifter, men hvor mye det ville kostet med tør jeg ikke tenke på engang... :p (Et sentralt punkt ville riktignok vært å prise det slik at det utkonkurrerte gatepris).

Det billigste er vel uansett å dyrke det selv, spesielt om en røyker fast/i litt større mengder. Selv om det selvfølgelig er litt vanskelig å dyrke de største sativaene under kjøkkenbenken men...

Endret av blured
Lenke til kommentar

Det er forskere som er kreasjon-ister, som utgjør en uenighet blant forskere på dette feltet.

Betyr det da at det er en like stor mulighet at jorden er 6.000 - 10.000 år gammel og at mennesker bruke dinosaurer til å ride på som at jorden er 4.5 milliarder år gammel og evolusjons teorien er korrekt?

Eller hva hinter du til sir? :)

Det finnes aldri 100% enighet blant forskere og det er bra. Ellers ville vi aldri lære noe nytt. Enigheten om evolusjon er utrolig stor og det gjør sannsynligheten at det ikke tar feil utrolig stor, men ikke umulig. Mer forskning om evolusjon gjør ingen skade, eller bør latterligjøres, det bare gjør oss mer intelligente.

Googler du forskningen om cannabis så tar det ikke lenge før du merker du at flere undersøkelser står I konflikt og resultatene fra begge er uklare. De finner korrelasjoner, men lite kausalitet, de klager på begrensede måter de må gjennomgå til å undersøke det. Til slutt står det ofte-More studies must be done-

Eksempel-

Forskeren Krakower frykter have THC gjør til hjernen-

Dr. Scott Krakower, assistant unit chief of psychiatry at Zucker Hillside Hospital in Glen Oaks, N.Y., said the study adds to "evidence supporting the thought that marijuana may be deleterious to humans, particularly with long-term consumption."

Previous studies have shown that marijuana use can affect IQ, motivation and ability to plan or make decisions, Krakower said, and that these effects are likely to grow more pronounced as newer forms of marijuana with greater levels of THC hit the market.

"As resilient as our bodies are, your body's not going to be able to keep up with that cumulative exposure over the long run," Krakower added.

Forskeren Earlywhine frykter lite-

The fact that we have to go to this much trouble to find something, anything, awry with the brains of the users is probably the most revealing thing about the whole study," said Mitch Earleywine, the chairman of NORML and a psychology professor at the State University of New York at Albany. "Long-term cannabis users don't seem to show genuine cognitive deficits despite these minor brain structure anomalies."

http://www.cbsnews.com/news/what-smoking-marijuana-does-to-the-brain/

Mer forskning trenges til å finne mer enighet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå betaler røykere blodpenger for røyken ... staten får inn masse penger der.

Ja det også, nok en grunn til at argumentet om at "røykere koster skattebetalerne penger" bare er tøv.

Lenke til kommentar

Nå betaler røykere blodpenger for røyken ... staten får inn masse penger der.

Ja det også, nok en grunn til at argumentet om at "røykere koster skattebetalerne penger" bare er tøv.
I tillegg til at når de dør, trenger ikke staten å utbetale deres pensjon.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I tillegg til at når de dør, trenger ikke staten å utbetale deres pensjon.

Så faktisk så kan man vel si at røykere sparer skattebetalerne for penger? :D

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg får for ca 100 kr gr, men nå har jeg brukt samme kar i ca 2 år ellerno sånt. Gir også kraftige rabatter hvis man kjøper i bulk, noe jeg aldri gjør fordi risken med å bli tatt med så mye er ikke verdt det.

Nice price! :)

Jeg lurer litt på hva du mener med "bulk"? Hvor stort snakker vi da? Hehehe...

Lenke til kommentar

Jeg får for ca 100 kr gr, men nå har jeg brukt samme kar i ca 2 år ellerno sånt. Gir også kraftige rabatter hvis man kjøper i bulk, noe jeg aldri gjør fordi risken med å bli tatt med så mye er ikke verdt det.

Nærmere 40 gram tror jeg.

Edit: Blir du tatt med så mye så kan du bli tatt for langing. Ikke gjør det, det er ikke verdt det.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Tror det er en ounce, som er 28g.
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Nuvel, det trenger ikke være så vanskelig å argumentere for "eget bruk", uansett om det er sant eller ikke. Og det i tilfeller med større mengder enn både 28g og 40g.

Forresten ville jeg ikke kalt 40g bulk xD

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...