Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg tror cannabis er ulovlig fordi de store velgergruppene primært består av folk som ikke vil ha rus rundt barna sine.

Det kan godt være, men dessverre har det aldri vært lettere å få tak i rus.

Lenke til kommentar

Staten i Norge har en veldig overbærende og beskyttende rolle overfor innbyggerne, hvor tankegangen er den at vi egentlig ikke klarer å passe på oss selv, derav åpningstidene for alkoholsalg o.l

Men hvis de faktisk var overbærende og beskyttende ovenfor sin egen befolkning hadde det ikke da vært til fordel for befolkningen å faktisk legalisere, eller i det minste avkriminalisere?

Det ville jo faktisk løst mange problemer, spesielt for politiet så de endelig kan sette all fokuset på ting som faktisk er for samfunnets best, istedenfor at de bare kjeppjager narkiser og tiggere hele tiden.

Jeg tror staten kun tviholder på dette på grunn av økonomiske interesser og intent mer. Tenk 'så synd' på staten da! Hvis de mister alle de pengene de trenger for at jens stoltenberg skal få lov til å fly med privatfly til utlandet i hytt og pine. Hva skal stakkars jens gjøre da? Bruke RUTEFLY som alle andre kanskje? Nei uff, det er jo kun vanlige mennesker som gjør det!

Det er som å bli holdt for narr, hvor dumme tror de at folk er?

Det er ingen tvil om at dette koker ned til økonomi. Som alltid er svaret på 9 av 10 spørsmål penger, og jeg mener egentlig ikke at staten bryr seg om mannen i gata. Cannabis er ikke ulovlig i Norge fordi staten er redd for at det ikke skal gå bra med folk. Cannabis er ulovlig i Norge fordi det enda sitter igjen en frykt i folkesjela om at cannabis er meget farlig, og delvis fordi staten ikke har et komplett kart over hvilke økonomiske fordeler det har å gjøre med hasj som med alkohol her i til lands.

Det blir snart lovlig rundt hele USA fordi det er noe venstre og høyre sidene blir enige om. Venstre siden ønsker avkriminalisering mens høyresiden(libertarianerne) ser på det som en "frihet" sak

Jeg antar at i Norge finnes det ikke nok liberalister til å gjør noe lignende.

Lenke til kommentar

Avkriminalisere men IKKE legalisere. Ved å gjøre dette får vi færre kriminelle, men vi gjør det heller ikke mulig for multinasjonale selskaper og skape profitt på vanlige mennesers laster. 

Ville man ikke kunne unngå sistnevnte problem med et strengt regelverk? Slik det er nå kan du bare bytte ut "selskaper" med "gjenger" eller "kriminelle".

Lenke til kommentar

Avkriminalisering er meningsløst. Det er greit nok an en ikke vil straffe brukerenne da, men de kriminelle nettverkenne som driver med produksjon og import av cannabis vil da bare fortsette som vanlig å fortsatt tjene seg styrtrike på dette.  Jeg mener at en bør gå for full legalisering, vertfall til medisinsk bruk samt fjerne alle restriksjoner for forskning på planten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Staten i Norge har en veldig overbærende og beskyttende rolle overfor innbyggerne, hvor tankegangen er den at vi egentlig ikke klarer å passe på oss selv, derav åpningstidene for alkoholsalg o.l

Men hvis de faktisk var overbærende og beskyttende ovenfor sin egen befolkning hadde det ikke da vært til fordel for befolkningen å faktisk legalisere, eller i det minste avkriminalisere?

Det ville jo faktisk løst mange problemer, spesielt for politiet så de endelig kan sette all fokuset på ting som faktisk er for samfunnets best, istedenfor at de bare kjeppjager narkiser og tiggere hele tiden.

Jeg tror staten kun tviholder på dette på grunn av økonomiske interesser og intent mer. Tenk 'så synd' på staten da! Hvis de mister alle de pengene de trenger for at jens stoltenberg skal få lov til å fly med privatfly til utlandet i hytt og pine. Hva skal stakkars jens gjøre da? Bruke RUTEFLY som alle andre kanskje? Nei uff, det er jo kun vanlige mennesker som gjør det!

Det er som å bli holdt for narr, hvor dumme tror de at folk er?

Det er ingen tvil om at dette koker ned til økonomi. Som alltid er svaret på 9 av 10 spørsmål penger, og jeg mener egentlig ikke at staten bryr seg om mannen i gata. Cannabis er ikke ulovlig i Norge fordi staten er redd for at det ikke skal gå bra med folk. Cannabis er ulovlig i Norge fordi det enda sitter igjen en frykt i folkesjela om at cannabis er meget farlig, og delvis fordi staten ikke har et komplett kart over hvilke økonomiske fordeler det har å gjøre med hasj som med alkohol her i til lands.

Ja, folk er utrolig redde for cannabis. Jeg har hatt heftige diskusjoner med deler av min familie. Hvor stefaren min klarte å påstå at "samfunnet ville kollapse" ved legalisering av cannabis, og faren min påsto samtidig at "sånne som meg" (brukere av cannabis), burde sendes til Svalbard som slavearbeidere. Og nei, jeg kødder ikke, faren min har sagt det TO ganger, noe som får meg til å faktisk tro på at han mener det. Første gangen han sa det avfeide jeg det som noe vrøvl fra en frustrert og uvitende far...

Stefaren min har jeg gradvis klart å omvende til å forstå litt mer om cannabis og forskjellen mellom cannabis og andre stoffer. Samt den medisinske verdien av det og forbudets negative sider. Min mor var mye lettere å overbevise, da hun selv har MS og har prøvd utallige medisiner med veldig variabel effekt. Det var jo bare å vise henne dokumentarer eller videoer av personer som var i samme situasjon som henne, nemlig middelaldrende kvinner som hadde tilnærmet null erfaring og en stor skepsis til cannabis, få effekt og bedre livene sine.

Lenke til kommentar

Jeg tror cannabis er ulovlig fordi de store velgergruppene primært består av folk som ikke vil ha rus rundt barna sine.

Okei? Jaha? Så de påstår at det er OK at folk raver full rundt på juleaften fordi det er jo ''bare alkohol''? Den fulle onkelen er høylydt, stinker alkohol (Ja, øl, akevitt, alt det der STINKER noe inni helvetes mye) raserer huset litt og kanskje skremmer vettet av ungene fordi han er UTE AV KONTROLL.

DET BESTE hadde jo vært om denne onkelen heller tok seg en blås eller to, så kunne han sitti der med niesene sine og gafle i seg julegodt mens man ser på julefilmer.

Hver eneste gang har vi reklamer rundt juletider om hvor fælt ungene har det når de voksne skal ''kose seg'' og blir totalt idioter på alkohol, og det er kanskje de samme folkene som bekjemper weed som rusmiddel? Faen så latterlig hele greia.

Edit: ikke sint på deg, sint på verden :p

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gledelige ting begynner å skje i Tyskland. Det liberale partiet Die Grüne ønsker å legalisere cannabis og det konservative CDU har nå også forstått at dagens ruspolitikk er fullstendig feilslått. Nå tar begge partiene til orde for legalisering. Det pekes på to viktige effekter. For det første vil man slå bena under det ulovlige og farlige svarte markedet for rusmidler. For det andre kan man få inntil 2 milliarder euro i skatteinntekter hver år samtidig som man sparer milliarder av euro som i dag blir brukt på å straffeforfølge samfunnets svake og syke.

http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/cdu-und-gruene-fuer-cannabis-legalisierung-in-deutschland-13590992.html

Dette er nok Europas vendepunkt. Die Grüne og CDU har flertall i Bundestagen, så vi kan forvente at legaliseringen snart vil gjennomføres. I og med at Tyskland er det mest toneangivende landet i Europa og dette vedtas av Høyres søsterparti, vil nok resten av EU følge etter først og deretter vil cannabis legaliseres i Norge. Politikk tar tid og mange kommer til å sette seg på bakbena, men kanskje det er realistisk å forvente en i legalisering i Norge om 5 år?

Til og med sosialistene har gjort innrømmelser som det angivelig bare var skrullinger som sto for tidligere. Arbeiderpartiet, som ikke akkurat kan kalles et progressivt parti, vedtok heroinassistert behandling på sitt landsmøte. Det er et viktig skritt på veien mot en liberal og rettferdig ruspolitikk i Norge.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Ap-landsmotet-ga-heroin-ja-7985966.html

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Grunnen til at så mange kjemper mot legalisering er at de hele livet har blitt lært opp til å tro at cannabis er farlig. Med andre ord: skepsisen mot cannabis og andre narkotiske stoffer er en del av de fleste mennesker sine grunnverdier, og dersom vi vet noe om mennesker så er det at de ikke liker å få høre at noe de har trodd på hele livet kanskje kan vise seg å være riv ruskende galt. Da er det mye lettere å reagere med fornektelse, vantro og til og med sinne. 

Det å endre på menneskers grunnsyn er en tidkrevende og ofte nesten håpløs oppgave, noe som jo "war on drugs" må være et primaeksempel på. Nå har man i over 40 år forsøkt å kjøre på med en nulltoleranselinje mot narkotika, og situasjonen er jo nå verre enn noen sinne; så det er på høy tid å prøve en annen fremgangsmåte. 

Lenke til kommentar

Det er jo i all hovedsak grunnskolen og media som gjør dette så vanskelig. Husker da jeg gikk på barne og ungdomsskolen, det ble likestilt med heroin og kokain, DMT osv. Faktisk som verre. At man døde av bare litt, kan ende opp på gata bare man har prøvd noen ganger etc.

Jeg kan i hvert fall avkrefte at det de sa var sant.

Lenke til kommentar

Det er jo i all hovedsak grunnskolen og media som gjør dette så vanskelig. Husker da jeg gikk på barne og ungdomsskolen, det ble likestilt med heroin og kokain, DMT osv. Faktisk som verre. At man døde av bare litt, kan ende opp på gata bare man har prøvd noen ganger etc.

DMT er faktisk ikke så ille som heroin og kokain. Både weed, shrooms LSD og DMT er tryggere og bedre for både kropp og sjel enn f.eks alkohol og tobakk (som er fult lovlig).

Hvis du har tid til overs så se gjerne filmen som heter ''DMT: the spirit molecule'': http://www.imdb.com/title/tt1340425/

Interessant film som tar for seg effektene og vi får høre fra folk som faktisk har tatt det. Jeg har lyst til å gjøre det en dag, men ikke nå.. kanskje jeg blir klar for ''den reisen'' senere i livet. Vi får se.

Edit: Men ja, enig. Heldigvis så var jeg skeptisk som liten til alt som var så jeg slapp å bli 'hjernevasket'. Tror det var da jeg fant ut av at historie er skapt av ''vinnerne'' og skolebøkene mistet da sin appeal som en kilde til kunnskap :p

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

DMT er faktisk ikke så ille som heroin og kokain. Både weed, shrooms LSD og DMT er tryggere og bedre for både kropp og sjel enn f.eks alkohol og tobakk (som er fult lovlig).

Hvis du har tid til overs så se gjerne filmen som heter ''DMT: the spirit molecule'': http://www.imdb.com/title/tt1340425/

Interessant film som tar for seg effektene og vi får høre fra folk som faktisk har tatt det. Jeg har lyst til å gjøre det en dag, men ikke nå.. kanskje jeg blir klar for ''den reisen'' senere i livet. Vi får se.

Det var jeg ikke klar over, takk for opplysningen da :)

Poenget var bare at i skolen lærer man om at weed er så mye verre enn mye tyngre og dødelige stoffer, noe som er helt feil og burde gjøres slutt på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lokalpolitiet som samler hele ungdomsskolen i gymsalen for en alvorsprat om narkotika er en klassiker ja, haha.

På festene i bygda jeg kommer fra så er det grøftefylla for alle penga. Kasser med øl, shotting til man stuper, aggressivitet, hjemmebrent, osv. Dette er helt greit, men finner man på å fyre opp ei lita en, så får man raskt høre det...

Endret av blured
Lenke til kommentar

Så en dokumentar om et barn som led noe fryktelig av anfall flere titalls ganger i døgnet, og livskvaliteten var helt brutt ned. Hadde hatt det siden han var født stakkars. Foreldrene hadde brukt alt av medisiner, alt for sterke medisiner. Medisinene begynte å plage han veldig også. Så kom faren hjem og lot han prøve cannabis-olje, og det ble nesten helbredet dersom han tok dette hver dag. Han trengte over et år på å avvenne seg fra medisinene han hadde tatt, og fikk utrolig kraftige abstinenser.

I tillegg til at det er uttallige mange tilfeller hvor cannabis har hjulpet mye mer enn medisiner. Hvorfor får ikke staten øynene opp for dette?? Istedenfor propper de pasientene full av livsfarlige medisiner som sakte tar livet av deg. At de ikke vurderer å bruke en helt naturlig, ufarlig plante framfor disse giftstoffene har jeg vanskelig med å forstå..

Lenke til kommentar

Så en dokumentar om et barn som led noe fryktelig av anfall flere titalls ganger i døgnet, og livskvaliteten var helt brutt ned. Hadde hatt det siden han var født stakkars. Foreldrene hadde brukt alt av medisiner, alt for sterke medisiner. Medisinene begynte å plage han veldig også. Så kom faren hjem og lot han prøve cannabis-olje, og det ble nesten helbredet dersom han tok dette hver dag. Han trengte over et år på å avvenne seg fra medisinene han hadde tatt, og fikk utrolig kraftige abstinenser.

I tillegg til at det er uttallige mange tilfeller hvor cannabis har hjulpet mye mer enn medisiner. Hvorfor får ikke staten øynene opp for dette?? Istedenfor propper de pasientene full av livsfarlige medisiner som sakte tar livet av deg. At de ikke vurderer å bruke en helt naturlig, ufarlig plante framfor disse giftstoffene har jeg vanskelig med å forstå..

Hva er det cannabis helbreder annet enn å minimisere når en blir kvalme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...