Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

 

Det kommer jo an på hva slags vaksine det gjelder.

Men jeg vil hevde at i all hovedsak er det det.

Du er fri til å mene hva du vil, men pr def er det ikke omsorgssvikt. Man er fri til å velge dette for sine barn - veie fordeler opp imot ulemper, overbevisning osv. Man er ikke lovpålagt å vaksinere sine barn.

 

Jeg har ikke tenkt noe særlig igjennom dette skal jeg innrømme. Kanskje du har rett.

 

 

 

Edit:

Fant dette på DLF nå:

"For de femte mener vi at staten ikke på noe vis bør være involvert i helsevesenet, og vi mener at staten aldri må tvinge igjennom vaksinasjonsprogrammer.

 

Vi har ikke så mye mer å si til dette i denne omgang, vi bare håper at noe slikt ikke vil skje igjen. Dessverre frykter vi at at dette håpet ikke vil bli realisert. Et håp om at de ansvarlige vil bli straffet er det intet poeng i å ha, vi er sikre på at noe slikt ikke vil skje. "

http://stemdlf.no/node/3087?page=1

 

 

 

Men dette blir off-topic. Så jeg avslutter her. Kan opprette en ny tråd om du vil det =)

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Du dro frem kostnad for samfunnet, jeg poengterte at misbruk fører til nettopp kostnad for samfunnet gjennom tapt produktivitet, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. Ei heller prater jeg spesifikt om Cannabis i dette tilfellet, du er den som dro frem alle stoffer, og jeg argumenterer ut fra det(flytte målpost). Hele poenget mitt i forrige innlegg er at det må en stor endring til i samfunnet før din visjon kan realiseres. Ikke kun informasjon, men en drastisk holdningsendring til rus generelt og de implikasjoner det har over tid. Desverre er det noe som går igjen, mangelen på langtids konsekvensanalyse.

Personlig er jeg for det du skriver, total legalisering, men annerkjenner at det nok ikke er det beste per dags dato i Norge.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig lite om du har lyst å risikere helsen til ditt eget barn, men jeg vil si du burde være kriminelt ansvarlig hvis barnet ditt smitter en annen som ikke har kunnet ta vaksinen pga forskjellige grunner. Og om justisvesenet ikke tar deg, så håper jeg faren til ungen det gjelder gjør det.

Lenke til kommentar

 

 

Du dro frem kostnad for samfunnet, jeg poengterte at misbruk fører til nettopp kostnad for samfunnet gjennom tapt produktivitet, ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

 

Tapt produktivitet er det politikerne våre som står for. Ikke hvorvidt narkotika er lovlig eller ikke. Alle begrensninger og reguleringer av næringslivet, er med på å bremse produktivitet / verdiskapning. Lovene gjør det også vanskelig for tidligere narkomane eller narkomane (...) å få seg jobb, eller jobbe og gjøre noe produktivt/verdiskapende.

 

I stedet for at en fyr kan røyke hasj, og arbeide og drive verdiskapende arbeid, så blir personen satt i fengsel hvor personen får alt gratis, og hvor han får seg kriminelle venner av alle mulig slag. Noe som bare fører til at personer går inn i en ond sirkel, som kan tenkes å være vanskelig å bryte seg ut av. Selvsagt er det bedre om alle narkotiske stoffer var lovlige. Det ville også vært enklere for de som sliter med rusproblemer å ta opp problemet med leger osv, når de ikke kan bli straffet for å si i fra om problemet.

 

Ei heller prater jeg spesifikt om Cannabis i dette tilfellet, du er den som dro frem alle stoffer, og jeg argumenterer ut fra det(flytte målpost). Hele poenget mitt i forrige innlegg er at det må en stor endring til i samfunnet før din visjon kan realiseres. Ikke kun informasjon, men en drastisk holdningsendring til rus generelt og de implikasjoner det har over tid. Desverre er det noe som går igjen, mangelen på langtids konsekvensanalyse.

Personlig er jeg for det du skriver, total legalisering, men annerkjenner at det nok ikke er det beste per dags dato i Norge.

Total legalisering, vil være det beste per dags dato.

Det er ikke noen bedre løsning på problemet. Det er umoralsk å fortsette dagens narkotikapolitikk.

 

Jeg bryr meg egentlig lite om du har lyst å risikere helsen til ditt eget barn, men jeg vil si du burde være kriminelt ansvarlig hvis barnet ditt smitter en annen som ikke har kunnet ta vaksinen pga forskjellige grunner. Og om justisvesenet ikke tar deg, så håper jeg faren til ungen det gjelder gjør det.

Hva om man ikke vil gi barnet vaksine, fordi man har lest rapporter fra utlandet som peker i retning av at vaksinen er skadelig for barnet da? Og at vaksinen kan få uheldige virkninger for barnet? Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg egentlig lite om du har lyst å risikere helsen til ditt eget barn, men jeg vil si du burde være kriminelt ansvarlig hvis barnet ditt smitter en annen som ikke har kunnet ta vaksinen pga forskjellige grunner. Og om justisvesenet ikke tar deg, så håper jeg faren til ungen det gjelder gjør det.

Hva om man ikke vil gi barnet vaksine, fordi man har lest rapporter fra utlandet som peker i retning av at vaksinen er skadelig for barnet da? Og at vaksinen kan få uheldige virkninger for barnet?

 

Vaksiner skal allerede være godt dokumenterte trygge før de i det hele tatt taes inn på markedet, og iallefall før de går ut i ett landsdekkende program, men for all del, om noe relevant dukker opp så burde man iallefall få helsedep. til å gjøre tiltak umiddelbart. Men om det er på sidene til Jenny Mccarthy du har lest, så er det bare å ta det med ro.

 

Men over til noe relevant; Skal grunnloven følges?

Lenke til kommentar
Tapt produktivitet er det politikerne våre som står for. Ikke hvorvidt narkotika er lovlig eller ikke. Alle begrensninger og reguleringer av næringslivet, er med på å bremse produktivitet / verdiskapning. Lovene gjør det også vanskelig for tidligere narkomane eller narkomane (...) å få seg jobb, eller jobbe og gjøre noe produktivt/verdiskapende.

 

I stedet for at en fyr kan røyke hasj, og arbeide og drive verdiskapende arbeid, så blir personen satt i fengsel hvor personen får alt gratis, og hvor han får seg kriminelle venner av alle mulig slag. Noe som bare fører til at personer går inn i en ond sirkel, som kan tenkes å være vanskelig å bryte seg ut av. Selvsagt er det bedre om alle narkotiske stoffer var lovlige. Det ville også vært enklere for de som sliter med rusproblemer å ta opp problemet med leger osv, når de ikke kan bli straffet for å si i fra om problemet.

Takk for den vinklingen, du har definitivt rett i at både tidligere rusmisbrukere og sikkert en del nåværende misbrukere kunne vært produktive medlemmer med litt tilpasning. Spesielt som du drar frem i andre avsnitt, de lettere droger som Cannabis.

Lenke til kommentar

Undersøkelse fra 2010. Obamacare endrer det litt.

Det endrer uansett ikke faktum at USA har et helsesystem som er på bærtur, og er ikke noe ethvert sivilisert land burde ønske på sine innbyggere.

Du forstår ikke helt systemet, ser det ut, men saken blir altforoff-topic å diskutere videre
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at alle amerikanere er troll, jeg mener at en veldig fin måte å trolle på er å imitere en stereotypisk amerikaner (spesielt en republikaner).

Ok let's reformulate

 

Typical Americans are trolls, especially republicans

Typical blacks are idiots

 

(Just a little less racist/bigoted I suppose)

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

Tapt produktivitet er det politikerne våre som står for. Ikke hvorvidt narkotika er lovlig eller ikke. Alle begrensninger og reguleringer av næringslivet, er med på å bremse produktivitet / verdiskapning. Lovene gjør det også vanskelig for tidligere narkomane eller narkomane (...) å få seg jobb, eller jobbe og gjøre noe produktivt/verdiskapende.

 

I stedet for at en fyr kan røyke hasj, og arbeide og drive verdiskapende arbeid, så blir personen satt i fengsel hvor personen får alt gratis, og hvor han får seg kriminelle venner av alle mulig slag. Noe som bare fører til at personer går inn i en ond sirkel, som kan tenkes å være vanskelig å bryte seg ut av. Selvsagt er det bedre om alle narkotiske stoffer var lovlige. Det ville også vært enklere for de som sliter med rusproblemer å ta opp problemet med leger osv, når de ikke kan bli straffet for å si i fra om problemet.

Takk for den vinklingen, du har definitivt rett i at både tidligere rusmisbrukere og sikkert en del nåværende misbrukere kunne vært produktive medlemmer med litt tilpasning. Spesielt som du drar frem i andre avsnitt, de lettere droger som Cannabis.

 

Ja, det tror jeg. Eller er ganske sikker på. :)

Det vil alltids være mennesker som ønsker å hjelpe narkomane i et fritt samfunn.

Dvs. i et samfunn der staten har begrenset makt, og kun beskytter våre rettigheter.

Narkotika ville også vært renere og ikke så farlig som det er i det ulovlige markedet, så man kan jo da regne med at de narkomane da kan ha bedre helse enn i dag, til å gjøre noe produktivt.

 

Vi burde i aller høyeste grad forsøke å hjelpe dem, da straff egentlig ikke fungerer. Det at det er ulovlig tror jeg bare gjør at det blir "mer spennende" å prøve. Om noe er lovlig, så er det ikke så spennende heller. At noen røyker hasj har jeg like lite i mot som at noen drikker alkohol. Det er vel ikke bra for helsa deres, men hva har egentlig jeg eller noen andre med at noen velger å drikke alkohol? = )

 

 

 

 

Jeg bryr meg egentlig lite om du har lyst å risikere helsen til ditt eget barn, men jeg vil si du burde være kriminelt ansvarlig hvis barnet ditt smitter en annen som ikke har kunnet ta vaksinen pga forskjellige grunner. Og om justisvesenet ikke tar deg, så håper jeg faren til ungen det gjelder gjør det.

Hva om man ikke vil gi barnet vaksine, fordi man har lest rapporter fra utlandet som peker i retning av at vaksinen er skadelig for barnet da? Og at vaksinen kan få uheldige virkninger for barnet?

 

Vaksiner skal allerede være godt dokumenterte trygge før de i det hele tatt taes inn på markedet, og iallefall før de går ut i ett landsdekkende program, men for all del, om noe relevant dukker opp så burde man iallefall få helsedep. til å gjøre tiltak umiddelbart. Men om det er på sidene til Jenny Mccarthy du har lest, så er det bare å ta det med ro.

 

Men over til noe relevant; Skal grunnloven følges?

 

Jeg har ikke lest noe om det. Har ingen formening om det.

Jeg har tatt all nødvendig vaksinering før jeg skulle dra til utlandet.

Forøvrig er det ikke noe helsedepartement i en liberalistisk rettsstat.

Eller i et anarkokapitalistisk samfunn. Helsedepartementet er et statlig organ, og ville nok gitt oss mindre trygghet enn hva markedet selv ville bidratt med. Kan vise til denne videoen om produktsikkerhet:

 

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

 

Jeg mente ikke at alle amerikanere er troll, jeg mener at en veldig fin måte å trolle på er å imitere en stereotypisk amerikaner (spesielt en republikaner).

Ok let's reformulate

 

Typical Americans are trolls, especially republicans

Typical blacks are idiots

 

(Just a little less racist/bigoted I suppose)

 

 

Ok, let me reformulate, since it seems you are having issues with the logic:

 

A good way to troll, is to imitate an american, especially a republican.

A good way to scare people, is to dress up as a black person.

 

I do however find it interesting that you went with the "black = idiot" line, since this is certanly not something I believe. A bit of your own racism showing there, maybe?

Lenke til kommentar

 

Law enforcement groups also want to maintain criminal penalties for pot possession. If the country stops waging its war on drugs, including marijuana, fewer government dollars will flow to police efforts to address this public policy issue. Municipalities will also receive less money from property seized in drug raids.

Others in the criminal justice world that want to keep the status quo of locking up marijuana offenders are private prison operators and prison guard unions. States that legalize marijuana use are likely to experience a decline in prison populations—and that will reduce the need for government to hire private prison companies and correctional officers.

 

 

Finally, there’s the legal drug industry: Big Pharma. It opposes marijuana decriminalization because it could mean people spend less money on painkillers and anti-inflammatory remedies like ibuprofen. Its primary lobbying group, the Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (PhRMA), has loads of money to spend. Two years ago, it dropped nearly $22 million on congressional races, demonstrating how big a war chest it can muster.

http://www.allgov.com/news/where-is-the-money-going/whos-funding-the-anti-marijuana-movement-private-prisons-prison-guards-police-and-alcohol-beer-and-pharmaceutical-companies-140807?news=853908

 

Noen eksempler på hvorfor staten må holde seg unna hva folk vil gjøre med seg selv. Store organisasjoner bestikker korrupte politikere for å bli kvitt konkurranse og selv få fordeler. Dette er spesielt tydelig i USA, og gjelder nok også i høyeste grad politikere i Norge og resten av verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ett veldig klassisk eksempel på regulatory capture og hvorfor USA må bli kvitt bestikkelsene de kaller "political contributions" og SuperPAC's.

 

Men bortsett fra det så gjenstår problemet at det ikke alltid er helt ok at flertallet skal kunne bestemme hva mindretallet skal gjøre, spesielt når det er snakk om helt private saker. Litt relatert til det, Skal grunnloven følges?

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg mente ikke at alle amerikanere er troll, jeg mener at en veldig fin måte å trolle på er å imitere en stereotypisk amerikaner (spesielt en republikaner).

Ok let's reformulate

 

Typical Americans are trolls, especially republicans

Typical blacks are idiots

 

(Just a little less racist/bigoted I suppose)

Ok, let me reformulate, since it seems you are having issues with the logic:

 

A good way to troll, is to imitate an american, especially a republican.

A good way to scare people, is to dress up as a black person.

 

I do however find it interesting that you went with the "black = idiot" line, since this is certanly not something I believe. A bit of your own racism showing there, maybe?

You are somehow blinded to the bigotry in your statement. You state:

 

A good way to troll, is to imitate an american, especially a republican

 

By inference, then most americans are inherently trolls. You imply that there is something in the basic nature of Americans that makes them trolls. This is blatant bigotry

 

I inserted the "black" statements to illustrate the concept.

Lenke til kommentar

@jjkoggan: Tror du burde tenke litt over hvorfor din tolkning ikke helt stemmer overens med det jeg sa, men utover det så beklager jeg hvis du tok offense. Håper du har en god helg!

 

Over på noe relatert til trådens tema:

 

Nå er hele artikkelserien til New York Times ferdig! Tror dette er en rimelig stor deal, siden den gikk i papiravisen også.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

@jjkoggan: Tror du burde tenke litt over hvorfor din tolkning ikke helt stemmer overens med det jeg sa, men utover det så beklager jeg hvis du tok offense. Håper du har en god helg!

 

tror det er en logisk bristelse her

 

Ønsker du å bli en god troll, imitere en amerikaner

 

Påstanden holder ikke vann hvis ingen eller få amerikanere er troller, bare hvis de fleste amerikanere er troller. Jeg erfare at mange nordmenn jeg prater med ikke helt forstår rasisme:bigotry når det gjelder de mektige, bare med de svake. Rasisme mot palestinerne treffer større motstand enn mot israelerne f eks.

 

Ønsker deg en god helg også.

 

Over på noe relatert til trådens tema:

 

Nå er hele artikkelserien til New York Times ferdig! Tror dette er en rimelig stor deal, siden den gikk i papiravisen også.

Grunnen til at legalisering hender i USA er fordi venstresiden ønsker avkriminalisering og ekstrem høyresiden ønsker liberalisering. Dette enigheten skaper fremgang mot legalisering.

 

Føderal systemet er også en fordel i forhold til systemet i Norge. Delstatene eksperimenterer og lærer fra hverandre

 

Jeg mener både gay marriage og cannabis legalisering blir lovlig over hele landet før 2020

Lenke til kommentar

Ja, man merker hvem som har økonomiske interesser for å ha en mening om saken, og hvem som har penger og innflytelse på media. Doner penger til NORMAL den som kan!

 

Men dette er uforsvarlig: Rasistisk politi.

 

Loven ifra i fjor som gjorde bruk og besittelse av dopingmidler ulovlig; ett bra hjelpemiddel for å øke oppklaringsprosenten til politi og tollvesenet.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

Nå begynner media ta helt av, ny artikkel idag de fortjener ikke linkes til engang.

 

Politiet må være vedlig fornøyd med å arrestere alle de her cannabis brukerne, og ikke minst som nevnt over av Kerbox menn som bruker steroider for å oppnå samfunnets ideal for menn.

 

Politiet jobber for politiet, ikke folket.

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...