Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hovedproblemet mitt, utenom frihetsaspektet, er at mine skattepenger går til å jakte på cannabisbrukere, samtidig som jeg har hatt ordentlige saker henlagt pga mangel på ressurser. At folk ikke fatter at forbudet har ekstremt mange slike negative konsekvenser, skjønner ikke jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik.

Hvorfor det?

"legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Nei gjør jo ikke det. Fordi folk må jo bestemme over sin egen kropp og hva de selv ønsker å spise, drikke, røyke osv. Dette har strengt tatt staten, eller du, ikke noe med. Du har ikke noen rett til å bestemme hva andre voksne mennesker skal få spise, drikke eller røyke osv....
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles ikke for legalisering, men vi har jo nå en person med et hode som tjener som mere enn en capsholder å diskutere med.

Hva er pointe med kalle en person for tomsing ? Du synker jo ned på samme nivå, det lønner seg aldri.

Kommer vertfall ikke noe vei med det.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik.

Hvorfor det?

"legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Nei gjør jo ikke det. Fordi folk må jo bestemme over sin egen kropp og hva de selv ønsker å spise, drikke, røyke osv. Dette har strengt tatt staten, eller du, ikke noe med. Du har ikke noen rett til å bestemme hva andre voksne mennesker skal få spise, drikke eller røyke osv....

Har jeg retten til å ikke betale for andre voksnes farlig oppførsel? Det koster meg dyrt helseforsikring når du ødelegger kroppen din

• Liker 1
Lenke til kommentar

SNIP

SIP

SNIP

SNIP

Har jeg retten til å ikke betale for andre voksnes farlig oppførsel? Det koster meg dyrt helseforsikring når du ødelegger kroppen din

Slik vil det alltid være... Om folk drikker seg helseløs på alkohol eller om de kjører seg til en grønnsak, eller spiser seg syke (spiser 1 pakke tørre nudler) eller om de bokser og får alvorlige skader av det.

Felleskapet bidrar til alle. Men er ganske sikke på at følgeskadene av å røyke cannabis og drikke alkohol ikke er akkurat sammenlignbare her. Mulig jeg misforsto innlegget ditt totalt her - isåfall:

Noen av dere pro-cannabais'ere som har tenkt over hvilke eventuelle etater/avdelinger som skal bistå ved eventuelle problemer, spørsmål, hjelpelinje ? Om røykeloven dekker cannabis røyk ? Egne sjapper eller blir det kun innenfor husets vegger ? Men hvem skal da regulere om dine barn blir påvirket av passiv cannabis røyk ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg retten til å ikke betale for at politiet og justisvesenet skal være barnehagetanter for oss? Koster meg mer skatt for at du skal få en billigere helseforsikring.

Vi har allerede rusavdelinger og alt mulig, alle pengene som nå går til kriminalisering av brukere kan vi sende dit for å hjelpe til med utdanning, kampanjer, studier og avvenning. Og alle rusmidler skal såklart reguleres på samme måte som tobakk og alkohol, med utsalgssteder, kontroll og lisens av felles brukersteder, osv.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

Har jeg retten til å ikke betale for andre voksnes farlig oppførsel?

Ingen kan pålegge deg å betale for andre, kun deg selv.

Det koster meg dyrt helseforsikring når du ødelegger kroppen din

Hvis forsikringsselskapet ditt pålegger deg å betale for meg, så velg et annet forsikringsselskap. Forøvrig: Jeg bruker ikke narkotika eller noe annet rusmiddel.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke urimelig å tro på en nedgang i skader knyttet til cannabis ved legalisering. Nå er det litt som med ulovlig brygget alkohol, det er mye ugunstige sammensetninger og farlige stoffer i det.

For de med medisinske behov finnes det planter som dyrkes med omtrent null THC og masse CBD. Det gir ingen rus og masse fordeler for de rette sykdommene som annen medisin ikke kan gi. Det er mange mennesker i dag som kunne dratt nytte av dette, men som dessverre ikke får det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har jeg retten til å ikke betale for at politiet og justisvesenet skal være barnehagetanter for oss? Koster meg mer skatt for at du skal få en billigere helseforsikring.

Vi har allerede rusavdelinger og alt mulig, alle pengene som nå går til kriminalisering av brukere kan vi sende dit for å hjelpe til med utdanning, kampanjer, studier og avvenning. Og alle rusmidler skal såklart reguleres på samme måte som tobakk og alkohol, med utsalgssteder, kontroll og lisens av felles brukersteder, osv.

Dette vil jo medføre en betydelig oppstarts kostnad for Staten - å antageligvis måtte ansette flere folk for å regulere, nye regler som må innføres og rutiner som må innlæres - utarbeides - testes - gjennomføres. Eventuell videreutdanning for folk som skal forske videre på dette.

Skal man få lov til å dyrke til eget bruk?

Hvordan skal dette kontrolleres ?

Kan Ola nordmann gå på et utsalgs sted i Norge-gata1 å kjøpe og så reise til andre siden av byen i Noreggata 1 og kjøpe mer ?

Tenker dere å ha en maks grense på hvor mye man kan kjøpe?

Hvordan skal folk starte opp et felles brukersted ?

Bare lurer på disse praktiske spørsmålene og hva dere tenker for å få løst dem.

Lenke til kommentar

Felleskapet bidrar til alle. Men er ganske sikke på at følgeskadene av å røyke cannabis og drikke alkohol ikke er akkurat sammenlignbare her.

Sammenlignes kan de alltids, men om resultatet betyr så mye er noe helt annet. Det spørs hvordan det vektlegges forskjellige skader, da alkohol og cannabis har vidt forskjellige skadevirkninger over tid og resultatet av disse er veldig individuelle spesielt når det kommer til cannabis.

Ser dog ikke helt den videre problemstillingen din. Som allerede nevnt eksisterer det allerede flere statlige etater og private organisasjoner som jobber for informasjon mot unge så vell som voksne, samt psykiatriske tilbud for rusmisbrukere generelt. Sistnevnte er et stort stigma i dag, og et hinder mange jobber seg rundt i frykt for loven. Eneste jeg ser komme fra legalisering her er mer nøytral informasjonsflyt og åpenhet.

Endret av Vizla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Felleskapet bidrar til alle. Men er ganske sikke på at følgeskadene av å røyke cannabis og drikke alkohol ikke er akkurat sammenlignbare her.

Sammenlignes kan de alltids, men om resultatet betyr så mye er noe helt annet. Det spørs hvordan det vektlegges forskjellige skader, da alkohol og cannabis har vidt forskjellige skadevirkninger over tid og resultatet av disse er veldig individuelle spesielt når det kommer til cannabis.

Ser dog ikke helt den videre problemstillingen din. Som allerede nevnt eksisterer det allerede flere statlige etater og private organisasjoner som jobber for informasjon mot unge så vell som voksne, samt psykiatriske tilbud for rusmisbrukere generelt. Sistnevnte er et stort stigma i dag, og et hinder mange jobber seg rundt i frykt for loven. Eneste jeg ser komme fra legalisering her er mer nøytral informasjonsflyt og åpenhet.

Jeg ser bare for meg at dersom de statlige etater skal ta inn en økende andel mennesker som sliter med cannabis avhengighet eller andre ting som har rot i det - så vil det bety en økende belastning på en etat som allerede sliter. Mulig jeg tar feil altså - skal ikke stå på det for alt i verden.

jeg ser også at dersom det blir lovlig - så finner faktisk Staten på at de skal legge inn mer penger for å kunne tilby et skikkelig opplegg for de som behøver dette. Jeg ser begge sidene av saken - og er faktisk for cannabis til medisinsk bruk - men da ser jeg for meg at terskelen for å misbruke ordningen mest sannsyligvis vil bli overskredet over en lav sko.

Jeg vil gjerne få frem mest mulig ideer og tanker rundt det :-) (foreløpig så har pro-cannabis mer fakta og gode argumenter enn andre siden - eller så er det bare ildsjeler som er pro og gameldagse folk i andre gata)

Lenke til kommentar

Dette vil jo medføre en betydelig oppstarts kostnad for Staten - å antageligvis måtte ansette flere folk for å regulere, nye regler som må innføres og rutiner som må innlæres - utarbeides - testes - gjennomføres. Eventuell videreutdanning for folk som skal forske videre på dette.

Skal man få lov til å dyrke til eget bruk?

Hvordan skal dette kontrolleres ?

Kan Ola nordmann gå på et utsalgs sted i Norge-gata1 å kjøpe og så reise til andre siden av byen i Noreggata 1 og kjøpe mer ?

Tenker dere å ha en maks grense på hvor mye man kan kjøpe?

Hvordan skal folk starte opp et felles brukersted ?

Bare lurer på disse praktiske spørsmålene og hva dere tenker for å få løst dem.

Vi har allerede ett overdimensjonert byråkratiapparat uten like som lett kan gjøre denne jobben bare ved å halvere litt av tiden de bruker på kaffedrikking og lunsj, så tror ikke det hadde vært noe stor merkostnad. Når stater i usa med 1/3 så stort byråkrati per innbygger klarer det, så burde vi og. Er mer enn nok penger å tjene inn via skatter og avgifter. Kan starte med å copy-paste litt av det de har gjort i Colorado, ser ut til å funke greit, og spe på med det vi har gjort for alkohol.

Endret av Kerbox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser bare for meg at dersom de statlige etater skal ta inn en økende andel mennesker som sliter med cannabis avhengighet eller andre ting som har rot i det - så vil det bety en økende belastning på en etat som allerede sliter. Mulig jeg tar feil altså - skal ikke stå på det for alt i verden.

jeg ser også at dersom det blir lovlig - så finner faktisk Staten på at de skal legge inn mer penger for å kunne tilby et skikkelig opplegg for de som behøver dette. Jeg ser begge sidene av saken - og er faktisk for cannabis til medisinsk bruk - men da ser jeg for meg at terskelen for å misbruke ordningen mest sannsyligvis vil bli overskredet over en lav sko.

Jeg vil gjerne få frem mest mulig ideer og tanker rundt det :-) (foreløpig så har pro-cannabis mer fakta og gode argumenter enn andre siden - eller så er det bare ildsjeler som er pro og gameldagse folk i andre gata)

Noen antagelser du gjør:

1. At antall misbruk øker

2. At dagens rusetater sliter

3. At staten vil trenge ett "mer skikkelig opplegg"

Jeg stiller spørsmål ved alle disse.

Nå har vi heldigvis noen virkelige eksperimenter på dette gående rundt omkring, så om ett par år har vi nok noe mer bevis på hvordan det funker med legalisering. Men en ting, legalisering for medisinske foremål er vel bevist forbi envær tvil, siden halvparten av statene i usa har gjort det allerede uten ramaskrik.

Endret av Kerbox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen antagelser du gjør:

1. At antall misbruk øker

2. At dagens rusetater sliter

3. At staten vil trenge ett "mer skikkelig opplegg"

Jeg stiller spørsmål ved alle disse.

Mente ikke å anta at antall misbruk øker - så det var min feil. Men gitt at det blir lovlig - så vil kanskje en del av de som allerede i dag ønsker/trenger hjelp til å oppsøke en slik institusjon (for å kalle det noe) og da vil jo antallet som ønsker/vil ha hjelp øke (fordi de tidligere har vært mørketall) - men ikke nødvendigvis antall misbrukere ? LItt rotete skrevet men håper du skjønner meg =)

2: Jegg mener ikke at dagens rusetater sliter - så det er mitt argument helt på trynet.

3:Et skikkelig "opplegg" når det gjelder å bistå med informasjon, eventuell forebygging, hjelp, kampanjer osv vil koste. Om dette skal dras inn av skatter og avgifter så må jo det bli noe sinnsykt med skatter og avgifter på produktet igjen - og folk lar være å kjøpe det gjennom godkjente forhandlere og heller kjøper svart men røyker det lovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mente ikke å anta at antall misbruk øker - så det var min feil. Men gitt at det blir lovlig - så vil kanskje en del av de som allerede i dag ønsker/trenger hjelp til å oppsøke en slik institusjon (for å kalle det noe) og da vil jo antallet som ønsker/vil ha hjelp øke (fordi de tidligere har vært mørketall) - men ikke nødvendigvis antall misbrukere ? LItt rotete skrevet men håper du skjønner meg =)

2: Jegg mener ikke at dagens rusetater sliter - så det er mitt argument helt på trynet.

3:Et skikkelig "opplegg" når det gjelder å bistå med informasjon, eventuell forebygging, hjelp, kampanjer osv vil koste. Om dette skal dras inn av skatter og avgifter så må jo det bli noe sinnsykt med skatter og avgifter på produktet igjen - og folk lar være å kjøpe det gjennom godkjente forhandlere og heller kjøper svart men røyker det lovlig.

Jeg er enig at flere som virkelig har problemer men som i dag ikke tørr å stå frem, nok vil oppsøke hjelp lettere. Men på den andre siden, så er mange av de som benytter "rusbehandling" i dag folk som egentlig ikke har ett avhengighetsproblem, men blir tvunget dit av rettsvesenet. Så hvordan det balanserer seg ut er ikke godt å vite.

Og ja, du har rett, avgiftene vil bli skyhøye. Men de kan være ganske høye i norge for å fortsatt slå ut svartemarkedet! Og i Colorado har de ett annet godt virkemiddel for å kreve høye priser, 10% av prisen går direkte til skolesystemet. Hvor mye hadde du betalt ekstra for å vite at pengene dine går til noe bra, istedet for til kriminelle?

Lenke til kommentar

Jeg er enig at flere som virkelig har problemer men som i dag ikke tørr å stå frem, nok vil oppsøke hjelp lettere. Men på den andre siden, så er mange av de som benytter "rusbehandling" i dag folk som egentlig ikke har ett avhengighetsproblem, men blir tvunget dit av rettsvesenet. Så hvordan det balanserer seg ut er ikke godt å vite.

Og ja, du har rett, avgiftene vil bli skyhøye. Men de kan være ganske høye i norge for å fortsatt slå ut svartemarkedet! Og i Colorado har de ett annet godt virkemiddel for å kreve høye priser, 10% av prisen går direkte til skolesystemet. Hvor mye hadde du betalt ekstra for å vite at pengene dine går til noe bra, istedet for til kriminelle?

ja, den balansegangen der blir nok ustødig.

Ja, 10% til skolevesenet er et lurt virkemiddel - bare det ikke resulterer i at Cannabis-mafiaen reduserer prisene sine også for å være konkurranse dyktige. Ser for meg slagordet : Smoke Weed For Your Kids!

Lenke til kommentar

Ja, 10% til skolevesenet er et lurt virkemiddel - bare det ikke resulterer i at Cannabis-mafiaen reduserer prisene sine også for å være konkurranse dyktige. Ser for meg slagordet : Smoke Weed For Your Kids!

Men jeg føler litt at, det at folk med rusproblemer tørr å si ifra, er en god ting? Vi kan jo ikke utforme økonomipolitikken basert på at folk er for redde til å bruke helsetilbudene våre. =)

Ja, det er alltid en tynn linje å gå når man skal prøve å konkurrere med svartemarkeder. Men er jo det samme problemet vi har i dag med alkohol, så er ikke en veldig ufart vei. Hjelper mye bare å få strupet mesteparten av inntektene til kriminelle, så de ikke vokser ut av kontroll. Jeg mistenker at når man skal sette opp ett regnestykke med kostnader/inntekter, så er det veldig mange indirekte faktorer man glemmer, som foreksempel andre kriminelle aktiviteter man holder liv i.

Endret av Kerbox
Lenke til kommentar

Men jeg føler litt at, det at folk med rusproblemer tørr å si ifra, er en god ting? Vi kan jo ikke utforme økonomipolitikken basert på at folk er for redde til å bruke helsetilbudene våre. =)

Ja, det er alltid en tynn linje å gå når man skal prøve å konkurrere med svartemarkeder. Men er jo det samme problemet vi har i dag med alkohol, så er ikke en veldig ufart vei. Hjelper mye bare å få strupet mesteparten av inntektene til kriminelle, så de ikke vokser ut av kontroll. Jeg mistenker at når man skal sette opp ett regnestykke med kostnader/inntekter, så er det veldig mange indirekte faktorer man glemmer, som foreksempel andre kriminelle aktiviteter man holder liv i.

Ja, flere burde tenke over den biten der - om å ikke la helsa diktere økonomi politikken... Men ser helt klar en fordel med at dersom folk faktisk kan være litt mer åpne om slike problemer så er det lettere å få hjelp. Må vel også nevne at noen mener at cannabis fungerer som et springbrett til sterkere stoffer og dersom det blir lettere tilgjengelig så vil misbruket mot sterkere stoffer også øke. Men som sagt - nevner det bare da jeg ikke har kompetanse eller erfaring til å uttale meg.

Vil tro at det hjelper å strupe de med kriminelle hensikter rundt dette - nå vet jeg ikke om California har noen tall på dette? Ender vel ned at noen kommuner i Norge tillater og andre ikke. Kanskje et tips for å hindre fraflytting fra indre strøk?

Kan bli et spennende regnestykke. Noen som vil prøve?

Lenke til kommentar

Den eneste side som kan skape dette er Staten selv ved for høy satt pris. Det organiserte nettverk transporterer dette gjennom hele Europa, og hvert ledd skal ha sin del av kaken, ergo det eksisterer en minimumspris. For Staten er denne minimumsprisen latterlig lav, mener å huske en beregning for noen år siden kom til 1.5kr/g eller noe slikt(ikke inklusive videre arbeid etter curring), mao. langt fra hva organisert kriminelle kan konkurere mot.og et godt potensiale for avgifter mtp. dagens gatepris.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...