Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv igjen

 

Som du vet, så bruker folk stoffet om det er lov eller ei. Hvorfor skal disse få varer som er til mer skade pga det blir iblandet ting som skal gi vekt ? Kjøper man alkohol utenom polet, så risikerer man f.eks metanol, som har drept endel. Man har også risiko ved hasj, samtidig får man varer som er mer skadelig enn hva man er nødt til. Da er det ikke kvalitet, men kvantitet - mest penger som står i fokus. Resultat er dårligere varer med tilhørende skadevirkninger.

Det er uansett mest skadelig for unge folk -får man aldersgrense på det, selger det under ordnede former, så blir det litt vanskeligere å tjene penger på illegalt salg og dermed vil endel forsvinne. Vanskeligere for unge å få tak i det. Om de da får noen til å kjøpe for seg, så er tross alt varene av bedre kvalitet og man slipper å få i seg tilsetningstoffer som kan være langt mer skadelig enn selve stoffet man egentlig skal kjøpe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

 

frigi politiressurser.

legge til rette for mer human narkotikapolitikk

bedre kontroll

sunnere varer

mindre penger til organisert mafia som smugler det inn eller gror det i brannfarlige leiligehter

 

Bare noe jeg kom på her i løpet av 1 min.

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

 

frigi politiressurser.

legge til rette for mer human narkotikapolitikk

bedre kontroll

sunnere varer

mindre penger til organisert mafia som smugler det inn eller gror det i brannfarlige leiligehter

 

Bare noe jeg kom på her i løpet av 1 min.

 

Nå snakker vi, dette er en person egnet til å tale saken. Og jeg som trodde alle fanboysa i denne tråden var tomsinger.

Lenke til kommentar

Legaliser og informer og se en befolkning som klarer seg helt fint, og det gjelder med alt egentlig. Kommer fra en plass og en familie med mye misbruk, og politiet eller loven har aldri vært til hjelp i deres liv. Det er svært få som kommer seg ut av rusmisbruk ved at politiet griper inn i livet deres, og det burde tross alt være målet her. Forbruk funker ikke, enkelt og greit. Det har det egentlig aldri gjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har røyket en del selv opp gjennom årene. Noen ganger litt for ofte og litt for mye. Andre ganger mer sporadisk. Jeg bodde et halvt år i Nederland og har da fått oppleve hvordan ting foregår der. Likevel kan jeg si at den avhegigheten man får fra cannabis er noe helt annet enn avhengigheten man får fra feks tobakk og alkohol. Tobakk har jeg prøvd å slutte med opptil flere ganger uten hell, alkohol er jeg vel avhengig av når jeg "må" ha meg noen øl hver/annenhver helg? Cannabis kan jeg fint stoppe opp med 3 mnd. Jeg synes hele bildet som blir malt i mediene om cannabis er skremmende, tenker da på de som er pro forbud. I mitt hode finnes det svært få gode argumenter for å kunne opprettholde forbudet, og på meg virker det veldig som at forbudstilhengerne aldri har prøvd cannabis og har noen idé om hvordan det virker på kroppen. Det eneste de virker å melde er at "rus er rus, og det er farlig". Jeg kjenner ganske mange folk som helt sikkert hadde hatt godt av en blås.

 

I dagens samfunn propper alle vestlige mennesker i seg insane loads med dritt, enten det er pølser fra Statoil eller dårlig juice fra Coop. Så og si all mat/drikke vi får i oss er med på å ødelegge kroppen over tid. Det er ganske utrolig at rusmotstanderne får fritt spillerom til å holde på med propagandaen som de gjør, da de aller fleste av de aldri har opplevd denne rusen en gang. Alkoholrus og (mest sannsynlig) kreftfremkallende mat er derimot helt greit. Dobbeltmoralistisk så det holder.

 

Det som er sagt er vel argumenter for personlig vinning. Om man ser på det store bildet vil man kunne oppleve mange gode samfunnsnyttige løsninger ved å legalisere.

 

- Store inntekter til stat i form av avgifter

- Kontrollerte forhold (rene produkter, kun voksne får kjøpe)

- Kriminelle ligaer vil lide stort grunnet økonomisk tap

- Mindre kriminalitet

- Politiet får etterforsket voldtekter i stedet for å ødelegge en harmløs person sitt liv

- Fortsatt arbeid mot bruk (som med tiltak vi har mot tobakk/alkoholbruk, bevist god effekt)

 

Det blir spennende å se hva som skjer i Uruguay og USA fremover. Veldig mange land i verden er på det stadiet at de har dette temaet oppe til vurdering. Hvorfor skal ordet rus være så tabubelagt? Rus er en god ting for menneskeheten, så lenge det blir brukt med måte, på lik linje med sjokolade og solo (som også er en form for rus).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

 

frigi politiressurser.

legge til rette for mer human narkotikapolitikk

bedre kontroll

sunnere varer

mindre penger til organisert mafia som smugler det inn eller gror det i brannfarlige leiligehter

 

Bare noe jeg kom på her i løpet av 1 min.

 

Nå snakker vi, dette er en person egnet til å tale saken. Og jeg som trodde alle fanboysa i denne tråden var tomsinger.

 

 

Takk men nå skal det sies at jeg driver en gruppe for medisinske pasienter som bruker cannabis, så jeg har en stor interesse for dette emnefelte samt jeg kjenner til en del rus forskere.

 

Mange her inne er engasjerte for saken, og det må man tåle :) Man kan lett gjennomskue de som ikke har helt peil på hva de snakker om.

 

Ikke alt er positivt med cannabis men saken er at det er mer negativt ha det forbudt en ikke, er faktisk så simpelt man kan si det :)

 

Jeg startet i denne tråden for en del år siden fra å være en som kun ville gi leger mulighet til å skrive ut, til å være for en total avkriminalisering for så være for en total frigitt legalisering, det er viktig ikke sette seg fast i hva som er "riktig" fordi man kan alltids lese noe som forandrer ens mening begge veier, dessverre låser noen seg fast i at "JO DET SKAL VÆRE FORBUDT FORDI BESTEFAR SA DET VAR FARLIG" type ideologi.

Endret av DaniNichi
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

 

frigi politiressurser.

legge til rette for mer human narkotikapolitikk

bedre kontroll

sunnere varer

mindre penger til organisert mafia som smugler det inn eller gror det i brannfarlige leiligehter

 

Bare noe jeg kom på her i løpet av 1 min.

 

Nå snakker vi, dette er en person egnet til å tale saken. Og jeg som trodde alle fanboysa i denne tråden var tomsinger.

 

 

 

Som jeg sa tidligere. Hadde du fulgt litt med i tråden, eller fulgt debatten om legalisering så ville du skjønt at veldig mange snakker om dette. Håper du får øyene litt opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

 

frigi politiressurser.

legge til rette for mer human narkotikapolitikk

bedre kontroll

sunnere varer

mindre penger til organisert mafia som smugler det inn eller gror det i brannfarlige leiligehter

 

Bare noe jeg kom på her i løpet av 1 min.

 

Nå snakker vi, dette er en person egnet til å tale saken. Og jeg som trodde alle fanboysa i denne tråden var tomsinger.

 

Ligger du virkelig så langt etter at du ikke visste dette fra før???? Tomsing!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke helt se at det er en debatt som pågår her. Alt jeg ser er en rekke medlemmer som prøver å få Henrik2k til å forstå, som voksne som prøver å lære ett litt dumt barn noe enkelt. Om det er noen som er på Henrik2k sin side, gjerne kom med innspill eller gi han en like, så vi kan se om han ikke står helt aleine ute på vidda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Man skal aldri spørre seg selv hvorfor noe er lovlig, men man skal derimot ha en god grunn til å gjøre noe ulovlig. Kan ikke du gi meg noen grunner til hvorfor det bør være ulovlig? Det er jo forbudet som må forsvares, ikke legaliseringen, sånn egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Man skal aldri spørre seg selv hvorfor noe er lovlig, men man skal derimot ha en god grunn til å gjøre noe ulovlig. Kan ikke du gi meg noen grunner til hvorfor det bør være ulovlig? Det er jo forbudet som må forsvares, ikke legaliseringen, sånn egentlig.

 

Vel, jeg vil anta at grunnen til at det er ulovlig i utgangspunktet er på grunn av dokumentert helseskadelig effekt. Noe som fører til at med mindre det også har en dokumentert høyere positiv effekt på samfunnet, automatisk blir gjort ulovlig. Sett i lys av nyere studier og etablering som medisin er man dog litt på vei til å veie opp på siden hvor det skal bli lovlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg er fremdeles ikke for legalisering, men vi har jo nå en person med et hode som tjener som mere enn en capsholder å diskutere med.

Du driver og rakker ned på alle andre i tråden samtidig som du etterlyser bedre debatt og bedre argumenter...

 

Er en måte å ignorere folk som svarer meg usaklig, da bare svarer jeg usaklig tilbake og fokuserer på dem som svarer meg ordentlig.

Lenke til kommentar

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik.

 

Nå beveger du deg over på en annen debatt. Noen av oss mener at noe må være genuint til skade for "samfunnet" (les menneskene som utgjør dette samfunnet) for at det skal være forbudt. Kan man ikke påvise slik skade, så skal det heller ikke være forbudt. Bevisbyrden påhviler de som vil forby noe.

 

Og ja, jeg innser at i praksis er det ikke så enkelt. Bevisbyrden påhviler som jeg alltid har sagt den som vil endre status quo, ellers vil det ikke bli endret. Så det er de som vil endre/fjerne en lov som må drive denne endringen igjennom.

 

Men det bør være nok at de påviser at noe ikke er skadelig, eller at skadepotensialet ikke forsvarer forbudet. Om det er nyttig blir en annen og ideologisk diskusjon.

 

Var ikke slavene nyttige for det amerikanske samfunnet? Skal vi forby innvandring om vi ikke tjener på den? Når vi opphevet homofiliparagrafen, var det fordi det var nyttig for samfunnet, eller fordi loven rammet folk som ikke gjorde noe galt?

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg vil anta at grunnen til at det er ulovlig i utgangspunktet er på grunn av dokumentert helseskadelig effekt. Noe som fører til at med mindre det også har en dokumentert høyere positiv effekt på samfunnet, automatisk blir gjort ulovlig. Sett i lys av nyere studier og etablering som medisin er man dog litt på vei til å veie opp på siden hvor det skal bli lovlig.

 

Antagelsen din er feil. Les litt av historien bak hvorfor meksikanerenes "marihuana" ble ulovlig på 30-tallet og videre.

 

Edit: for å utdype. Det ble satt inn ekstreme kapitalistiske krefter ifra trevirke(papir)- og tekstilindustrien for å få vekk "hemp". Propagandaen som ble ført av Anslinger på den tiden var veldig rasistisk, rettet mot de mørke i syd, og mye av de rasistiske undertonene er der fortsatt i dag.

 

Og som LimeCanes sier, standard posisjonen burde være frihet, og så fort det sås tvil om hva som er mest gunstig for samfunnet, så burde frihet igjen stille sterkest.

Endret av Kerbox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

å gjøre noe lovlig bare for å forhindre lovbrudd er ikke en særlig god grunn til å legalisere noe, det må være et genuint nytting gagn til samfunnet for at en lov skal endres slik. "legaliser det slik at folk slipper å straffes for det"-argumentet faller på sin egen urimelighet. Prøv igjen

Man skal aldri spørre seg selv hvorfor noe er lovlig, men man skal derimot ha en god grunn til å gjøre noe ulovlig. Kan ikke du gi meg noen grunner til hvorfor det bør være ulovlig? Det er jo forbudet som må forsvares, ikke legaliseringen, sånn egentlig.

 

Vel, jeg vil anta at grunnen til at det er ulovlig i utgangspunktet er på grunn av dokumentert helseskadelig effekt. Noe som fører til at med mindre det også har en dokumentert høyere positiv effekt på samfunnet, automatisk blir gjort ulovlig. Sett i lys av nyere studier og etablering som medisin er man dog litt på vei til å veie opp på siden hvor det skal bli lovlig.

 

Nei da tar du feil. Det er ikke dokumenterte helseskader som er årsaken til at dette er ulovlig. Det er helt andre grunner som ligger bak. Jeg har en buss som jeg skal rekke om 10 minutter, så jeg har ikke tid til å legge ut om dette nå, men hvis du vil lære litt mer om bakgrunnen for kriminalisering av cannabis, kan du ta en titt på denne dokumentaren (som forøvrig sikkert ligger her på tråden allerede):

https://www.youtube.com/watch?v=7qbtYY4HFOw

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[...]Vel, jeg vil anta at grunnen til at det er ulovlig i utgangspunktet er på grunn av dokumentert helseskadelig effekt. Noe som fører til at med mindre det også har en dokumentert høyere positiv effekt på samfunnet, automatisk blir gjort ulovlig. Sett i lys av nyere studier og etablering som medisin er man dog litt på vei til å veie opp på siden hvor det skal bli lovlig.

Lover har lite/ingenting med "dokumentert effekt" å gjøre og ingenting blir "automatisk ulovlig"... Lover blir til fordi noen ønsker de, og så om de får flertall blandt de som lager lover blir de innført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...