Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Stråmannsargumentasjon. Bortkastet energi, min venn. :)

Dette er hersketeknikk, så du er 0% bedre.

 

 

Ikke at jeg skjønner logikken din.. Hvis man gjør noe lettere tilgjengelig ved å fjerne forbud og redusere stigma, ja da er det naturlig å anta at forbruket vil gå opp.

 

Du antar at forbruket vil gå opp og argumenterer deretter...

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140423102754.htm

"Any time a state considers legalizing medical marijuana, there are concerns from the public about an increase in drug use among teens," said principal investigator Esther Choo, M.D., an attending physician in the department of emergency medicine at Rhode Island Hospital. "In this study, we examined 20 years worth of data, comparing trends in self-reported adolescent marijuana use between states with medical marijuana laws and neighboring states without the laws, and found no increase in marijuana use that could be attributed to the law."

 

http://www.jahonline.org/article/S1054-139X(14)00107-4/abstract (se også Washingtonpost.com og Huffingtonpost.com)

The estimation sample was 11,703,100 students. Across years and states, past-month marijuana use was common (20.9%, 95% confidence interval 20.3–21.4). There were no statistically significant differences in marijuana use before and after policy change for any state pairing. In the regression analysis, we did not find an overall increased probability of marijuana use related to the policy change (marginal probability .007, 95% confidence interval −.007, .02).

Endret av BALT3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1. Jeg brukte ordet liberalisering fordi det omfavner de fleste forandringer fra dagens lovverk, der de fleste ofte blir tatt opp i denne tråden, det være seg kriminalisering, full legalisering, avgifter eller ikke, etc.

 

2. Her tar vi for gitt at legaliseringen fører til økt forbruk. I tillegg antar vi at økt forbruk fører til økt misbruk, og at dette økte misbruket betyr økte utgifter for staten. I tillegg til dette forutsetter vi at disse økte utgiftene er større enn ting som:

 

a) Skatter og avgifter som følge av en ny bransje. Utsalgssteder, lønn til ansatte etc.

b) Spesialavgifter som for alkohol og tobakk.

c) Mindre kostnader relatert til rettsvesenet, inkludert politi, fengsel og domstoler, eller mer effektiv bruk av disse ressursene.

d) Relatert til c), men lavere inntekter til organisert kriminalitet i og utenfor Norge.

e) Færre innsatte i fengslene, der de vil få sjansen til å bidra med noe positivt.

 

Det er selvfølgelig mulig du har rett, men jeg ser ikke hvordan det er en naturlig antagelse.

Da får vi være enige om å være uenige, da.

 

Ikke at jeg skjønner logikken din.. Hvis man gjør noe lettere tilgjengelig ved å fjerne forbud og redusere stigma, ja da er det naturlig å anta at forbruket vil gå opp.

 

Uenige om hva? Jeg har listet opp noen punkter om enkelte ting som vil forandre seg ved en legalisering. Disse punktene er strengt tatt ikke oppe til debatt. Effekten av de er, men det har ikke jeg skrevet noe om. Derfor har jeg ikke skrevet noe om hva jeg faktisk tror vil skje, bare kritisert din enkle fremstilling av "økt forbruk --> økte utgifter for meg".

 

Logikken min er forresten rimelig enkel, dog tredelt.

 

1) For at forbruket skal øke må enten tilbud eller etterspørsel øke. Jeg er ikke overbevist om at etterspørselen vil øke noe særlig på lang sikt. Sosialt stigma er omtrent ikkeeksisterende blant store deler av samfunnet. På tilbudssiden vil det skje store forandringer. Kriminelle vil miste store markedsandeler og mange vil forlate markedet, men det vil også komme mange nye til. Kostnadsbildet vil forandre seg, med mindre til smugling og mellommenn, men mer til skatter og avgifter.

 

Det er altså vanskelig å si om forbruket vil øke eller ikke.

 

2) Selv om forbruket går opp trenger det ikke bety at misbruk går opp. Det er eventuelt misbruk som vil belaste helsevesenet, vanlig bruk er uproblematisk. Analogt til alkohol har et par glass vin til maten neppe en ekstrem effekt, alkoholisme er åpenbart veldig skadelig mens normal helgefyll er en plass i midten.

 

En legalisering vil antageligvis føre meg seg en høyere kvalitetskontroll, gjerne i form av merking. Man kan da vente seg mindre forurenset stoff, og informasjon om ting som styrke.

 

3) Selv om misbruket også skulle øke er det som sagt tidligere ingen garanti for at det vil bety høyere kostnader for de som ikke tar del i cannabisbruk.

 

Utsalgssteder og bedrifter som driver med dette vil bli beskattet, ansatte vil betale skatt, MVA skal betales, eventuelle særavgifter går inn i statskassa. Samtidig vil muligens utgiftene øke, men som nevnt i 1) og 2) er det ingen automatikk i at det skal skje. I tillegg er det garantert variabler jeg har oversett. Røykere (primært av tobakksprodukter, men sikkert de som velger å røyke cannabisen sin også) dør for eksempel tidligere enn ikke-røykere, og sparer derfor samfunnet for store summer (det er selvsagt trist at de dør).

 

Igjen må man vurdere effektene på begge sider før man trekker en konklusjon.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle dere som er imot legalisering av cannabis.. Har dere satt dere inn i saken ... neppe!! Når dere ikke vil avkriminalisere cannabis, Noe som til de fleste mennesker ikke gjør noen verdens skade. At dere støtter hardbarka kriminelle som tjener seg søkk rike på å selge det til folk??. . . . Som igjen investerer pengene i andre mye mer alvorlige stoffer, og mange andre kriminelle ting... . Med en legalisering forsvinner disse gruppene som tjener store penger.. Men dere vil heller at de skal høve inn flere hundre millioner i året isteden for at staten gjør det?????? ? ? Trangsynte idioter!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man gjør noe lettere tilgjengelig ved å fjerne forbud og redusere stigma, ja da er det naturlig å anta at forbruket vil gå opp.

Det at forbruket øker er ikke et problem.

 

FORBRUK er objektivt sett uproblematisk. Forbruk av bil, forbruk av mat, forbruk av alkohol, forbruk av TV etcetc. Uproblematisk.

 

Jeg lærte uttrykket "alt med måte" da jeg var mindre enn ti år gammel, tror jeg. Det bør kunne brukes i denne debatten også. Det er ikke noe farlig med å røyke en joint en gang iblant, akkurat som det ikke er noe farlig i å dra på byen og drikke noen øl en gang iblant. Det å røyke hasj bør være et rekreasjonelt tilbud på lik linje med en helgefyll.

 

Det er ingen som ønsker mer misbruk, men du må passe på å ikke blande disse tingene. Jeg ser ikke bort fra at antall hasj-brukere går opp ved en legalisering, men jeg tror, av flere grunner, at antallet misbrukere går ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt dillemma!!

 

Jeg har extrem ADHD medisineres med følgende mega doser. Og hold kalkulatoren (går i 10 gangen og 5 hehehe)

 

10 stk. A 5mg Metamina (medisinske navnet for Dextroamfetaminsulfat)

Som i seg selv er pure dexamfetamin i pille form. 4 om morgen, 4 på dag og to på kveld.

 

5 stk. A 5mg Valium. Fordeles etter behov.

Det vil si at Metaminene jeg tygger på og litt av ADHD angst, søvnprblemer mm.

 

hver 10 dag til og fra de helgene og helligdager som dukker opp. Henter 100 stk 5mg Metamina og 50 Stk. 5mg Valium HVER TIENDE DAG!!!

Og ingen lege eller mening mann kan fortelle meg om hva langtids skaden av det jeg får!!! Jeg har allerede allt forlavt blod trykk og leddsmerter...

 

Jeg røyker jevnelig Marijuana på dag tid og hasj på kveld og til natt. Jeg fungerer 100 % og alle symtomer eller uønsket hyperaktivitet er borte.

Jeg er i dag unlatt fra straffelovens paragraf 162 under sentralstimulina..

Jeg får heller ikke føre vogntog i Norge uten og bruke Dextroamfetaminsulfat. I følge fylkes lege og mann da jeg søkte om fører kort. For en uke siden fikk jeg 180 dagers sammfunnstraff for Bla. 66 planter og utallige brudd på paragraf 162.. Jeg fikk straffen selv om jeg hadde inndrømt allt og forklart hvorfor. Jeg vil gjerne ha et stabilt liv uten og begå krimmenele handlinger for og finansiere selv medisinere meg selv. Og betale 200 Kr grammet på gata og leve på ung uførepensjon sammt ha 700 kr klar hver 10 dag går ikke opp. ( Metamina dekkes ikke siden det "ikke er et registrert preparat" i Norge)

 

Om jeg kunne fått velge så kunne statten beholt hver eneste pille om jeg kunne fått Cannabis som medisin.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt dillemma!!

 

Hei, trist at mennesker blir ofret på legemiddelindustriens alter. Har du vurdert medisinsk cannabis gjennom kontakt med lege i Nederland? Gjorde et hurtigsøk og fant denne artikkelen her:

 

http://www.daria.no/skole/?tekst=13965

 

Og denne forumtråden her:

 

http://freak.no/forum/showthread.php?t=189922

 

Flere treff her:

 

https://www.google.no/webhp?source=search_app#q=adhd+cannabis+lege+nederland

Lenke til kommentar

 

Daria. Really?

Jeg vet ikke hva Daria er. jeg foretok bare et søk. Virket som det var relevant, men som sagt, jeg har aldri hørt om Daria.(?)......vet bare at endel pasienter nå får medisinsk cannabis gjennom nederlanske leger.

 

Daria er en side hvor ungdomsskoleelever og elever fra videregående legger ut stiler som andre kan bruke. Plagiatside.

For informasjon om hvordan man kan komme i gang med prossessen for å få bringe inn cannabis til medisinsk bruk vil jeg heller anbefale norcan sitt forum, hvor man har tråder om temaet og (med mindre jeg husker feil) noen som har fått tillatelse.

Endret av reversfaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Daria er en side hvor ungdomsskole elever og elever på videregående legger ut stiler som andre kan bruke. Plagiatside.

 

For informasjon om hvordan man kan komme i gang med prossessen for å få bringe inn cannabis til medisinsk bruk vil jeg heller anbefale norcan sitt forum, hvor man har tråder om temaet og (med mindre jeg husker feil) noen som har fått tillatelse.

 

OK, jeg foretok bare et hurtigsøk, som jeg sa, og der var det relatert info som jeg tenkte var interessant. Det som sikkert er aller mest ønskelig for Ragnarocker er direktelinker til disse legene. Norcan høres ut som en bra start for å sette prosessen igang. Egentlig skulle man bare oppfordre til en masseutvandring av pasienter til Nederland : )

Ønsker Ragnarocker lykke til! Det er mange filmer på nettet der folk eksplisitt avviser kjemiske medisiner når cannabis can (!) erstatte disse :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan garantere at cannabis aldri blir legalisert i Norge. Det er bare en ønskedrøm.

 

Aldri si aldri. Virker veldig usannsynlig nå, men utrolige ting har skjedd internasjonalt det siste året. Med stort nok press og større endringer følger vi nok etter. Om vi ikke for en gangs skyld kan gå først ut og ikke henge etter.

 

Når store internasjonale organisasjoner går ut med at liberalisering på rusmiddelfronten er veien å gå så skjer det saker. Norge har alltid vært flink til å lytte til FN, WHO, EU eller hva det måtte være.

Lenke til kommentar

weed er ikke godt for noen bortsett fra dem som kan gagne av å bruke det som medisin. Til dette burde et moderne preparat i pilleform utarbeides.

 

Til resten, grow up.....

 

PS: Jeg har røyka selv i mange år når jeg var yngre. You heard me, grow up.

Uff, hvor jeg avskyr slike veslevoksne belærende uttalelser. Voks opp selv og pass dine egne saker, å kriminalisere folk for livet for noe så uskyldig er fullstendig amoralsk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...