Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

I mine øyne kan cannabis gjerne legaliseres som legemiddel dersom -og bare dersom- det faktisk bevises å ha virkning.

Videre er det mot sin hensikt å legalisere RØYKING av cannabis som legemiddel, ettersom det er ca 40 ganger høyere risiko for lungekreft enn ved røyking av sigaretter.

Altså: THC, eller hvilket stoff i planten det måtte være, må isoleres og gis i pilleform, inhalator eller lignende.

 

Legalisering for privat bruk er heller ikke løsningen i mine øyne.

For det første kan cannabis utløse psykiske lidelser, noe jeg selv har vært vitne til flere ganger.

Dessuten er faktisk THC et giftstoff.

Jeg vet ikke om mange andre giftstoffer som har blitt legalisert i det siste, og ser ikke noen grunn til å legalisere det bare fordi det er mildere enn alkohol.

Alkohol hadde heller ikke vært lovlig hvis det ble "oppdaget" like nylig som cannabis, det er bare lovlig fordi det har en lang (u)kultur.

 

Uansett vet vi for lite om cannabis pr idag til å ta et standpunkt i legaliseringsdebatten.

Jeg synes det er en lite hensiktsmessig holdning til dette blandt de folkevalgte.

Hadde viljen til forskning vært større, ville vi hatt mer holdbare argumenter å komme med.

 

Men inntil videre har jeg sett for mye negativt som følge av cannabis til å i det hele tatt overveie å legalisere det.

Jeg har prøvd det flere ganger, og kommer aldri til å røre den dritten igjen.

Det finnes uendelig mange andre måter å kose seg på, som enten er mindre skadelige, eller ihvertfall morsommere i forhold til risikoen.

 

 

KILDER?

 

 

cannabis gir ikke lunge kreft slik du påstår.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6052501729.html

http://www.webmd.com/lung-cancer/news/2006...-to-lung-cancer

 

THC er ikke et giftstoff. det sløver ikke hjernen slik alkohol gjør, derimot tror forskere at det stimulerer hjerneceller.

 

http://www.independent.co.uk/life-style/he...ats-510869.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51016083817.htm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Smoking of cannabis is the most harmful method of consumption, since the combination of inhalation of smoke from organic materials such as tobacco, wood, gasoline and cannabis can cause various health problems. However, recent studies have shown that using a vaporizer for cannabis consumption appears to eliminate almost all of the health problems and objections related to cannabis use.

 

A 2007 study by the Canadian government found cannabis smoke contained more toxic substances than tobacco smoke. The study determined that marijuana smoke contained 20 times more ammonia, and five times more hydrogen cyanide and nitrogen oxides than tobacco smoke. In spite of this, recent studies have been unable to demonstrate a direct link between lung cancer and frequent direct inhalation of marijuana smoke. While many researchers have failed to find a correlation, some researchers still conclude that marijuana smoke poses a higher risk of lung cancer than tobacco. Some studies have even shown that the non-psychoactive ingredient CBD found in marijuana may be useful in treating breast cancer.

 

Quote fra Wikipedia, antar at det var dette han refererte til.

Lenke til kommentar
Quote fra Wikipedia, antar at det var dette han refererte til.

Tror nok ikke folk nekter for at det er høyere konsentrasjoner av giftstoffer i cannabisrøyk, men det er også stoffer som motvirker effektene av giftstoffene. De positive virkningene motvirker og nøytraliserer de negative og sjangsen for å få lungekreft forblir det samme som hos en ikke-røyker.

 

Samt, som det står i artikkelen jeg linket til i mitt forrige innlegg, det at nikotin hindrer ødeleggelse av kreftceller. Dette er ikke tilfellet med cannabis.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Blir litt potato-potato (funker ikke helt skriftlig) for meg. Det mest relevante i forhold til legalisering av cannabis er jo om det kan bli distrubert på en måte som det ikke er farlig, eller ikke like farlig som andre, lovlige stoffer. I følge Wikipedias artikkel om Cannabis (Drug) så kan det det.

Lenke til kommentar
Ingen kommer til bunns i denne saken uansett hvor lenge man diskuterer det. Problemet er det faktum at ingen tør å stå frem i det offentlige og støtte en legalisering. Rett og slett på grunn av frykt for at man selv blir mistenkt for bruk av det. Tabuen rundt rusmidler er fortsatt altfor stor her til lands.

 

Vel, Petter Nome er jo en av de som har tatt til orde for legalisering.

Det er en stund siden da, men jeg husker at han skapte overskrifter, selv om det bare var i en bisetning han nevnte det.

 

Enig med deg, tror det er lang vei igjen før vi kommer til en sakelig offentlig debatt om temaet.

Lenke til kommentar
I mine øyne kan cannabis gjerne legaliseres som legemiddel dersom -og bare dersom- det faktisk bevises å ha virkning.

Videre er det mot sin hensikt å legalisere RØYKING av cannabis som legemiddel, ettersom det er ca 40 ganger høyere risiko for lungekreft enn ved røyking av sigaretter.

Altså: THC, eller hvilket stoff i planten det måtte være, må isoleres og gis i pilleform, inhalator eller lignende.

 

Legalisering for privat bruk er heller ikke løsningen i mine øyne.

For det første kan cannabis utløse psykiske lidelser, noe jeg selv har vært vitne til flere ganger.

Dessuten er faktisk THC et giftstoff.

Jeg vet ikke om mange andre giftstoffer som har blitt legalisert i det siste, og ser ikke noen grunn til å legalisere det bare fordi det er mildere enn alkohol.

Alkohol hadde heller ikke vært lovlig hvis det ble "oppdaget" like nylig som cannabis, det er bare lovlig fordi det har en lang (u)kultur.

 

Uansett vet vi for lite om cannabis pr idag til å ta et standpunkt i legaliseringsdebatten.

Jeg synes det er en lite hensiktsmessig holdning til dette blandt de folkevalgte.

Hadde viljen til forskning vært større, ville vi hatt mer holdbare argumenter å komme med.

 

Men inntil videre har jeg sett for mye negativt som følge av cannabis til å i det hele tatt overveie å legalisere det.

Jeg har prøvd det flere ganger, og kommer aldri til å røre den dritten igjen.

Det finnes uendelig mange andre måter å kose seg på, som enten er mindre skadelige, eller ihvertfall morsommere i forhold til risikoen.

 

 

KILDER?

 

 

cannabis gir ikke lunge kreft slik du påstår.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6052501729.html

http://www.webmd.com/lung-cancer/news/2006...-to-lung-cancer

 

THC er ikke et giftstoff. det sløver ikke hjernen slik alkohol gjør, derimot tror forskere at det stimulerer hjerneceller.

 

http://www.independent.co.uk/life-style/he...ats-510869.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51016083817.htm

 

 

Greit nok det at cannabis i seg selv har både sunne og usunne substanser i seg.

Det er fortsatt ganske mange som blander ut cannabis med tobakk, og da blir det med en gang litt annerledes.

Det er det jeg tenker når jeg sier at å røyke det er farligere enn bare tobakk i seg selv.

Skal se om jeg finner noe mere troverdig enn wikipedia når jeg får tid.

Husker jeg leste dette i en avhandling for rundt 6-7 år siden, som refererte til en ganske bred masse med forskning.

Men det skal sies at den garantert er utdatert nå.

 

Hvorvidt THC er sunt eller usunt, er det ingen som har det fulle og hele svar på ennå.

Det kan godt være at det har positiv virkning mot enkelte sykdommer, og det er det som er grunnlaget for at jeg mener THC kanskje burde isoleres og selges reseptbelagt i pilleform eller som inhalator.

 

Jeg har sett for mange av mine venner bli ødelagt av hasj.

Det skal en del til, ja, men ettervirkningene kan bli ganske drøye.

Jeg mener ikke med det at absolutt alle blir zombier av cannabis, men min personlige statistikk sier at sjansen er stor for at man blir ganske påvirket.

 

I utgangspunktet er jeg for at folk skal få bestemme over egen kropp, og jeg forstår argumentet med at cannabis er mildere enn f.eks. alkohol.

Jeg har heller ingen utopisk idé om at vi skal bli kvitt alle former for rusbruk/misbruk, men det hadde vært fint med en holdningsendring.

Jeg etterlyser også en mer offentlig debatt rundt forskning på hvorfor folk tyr til rus.

 

For min del er det ikke noe problem å velge bort både cannabis og alkohol, men det er fordi jeg ikke liker rusen, og det føler jeg faller litt utenfor denne debatten.

Som alle andre leter jeg også etter metoder å ruse meg på, men jeg velger å gjøre det naturlig, via opplevelser og adrenalin.

Lenke til kommentar
fyfaen ungdom mot narkotika dama har ikke peiling på hva hun snakker om

 

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/150368

Jjjjeg mener!! nei..eh vi mener at" Tror det ble sagt minst 3 ganger. Hennes personlige mening har ikke en dritt å si imo..

 

9 av 10 ungdommer er imot legalisering.. Det kan ikke ha vært i nærheten av hvor jeg bor (Akershus)

 

Off off.. Sirus og Ungdom mot rus er en gjeng artig folk

Lenke til kommentar
I mine øyne kan cannabis gjerne legaliseres som legemiddel dersom -og bare dersom- det faktisk bevises å ha virkning.

Videre er det mot sin hensikt å legalisere RØYKING av cannabis som legemiddel, ettersom det er ca 40 ganger høyere risiko for lungekreft enn ved røyking av sigaretter.

Altså: THC, eller hvilket stoff i planten det måtte være, må isoleres og gis i pilleform, inhalator eller lignende.

 

Legalisering for privat bruk er heller ikke løsningen i mine øyne.

For det første kan cannabis utløse psykiske lidelser, noe jeg selv har vært vitne til flere ganger.

Dessuten er faktisk THC et giftstoff.

Jeg vet ikke om mange andre giftstoffer som har blitt legalisert i det siste, og ser ikke noen grunn til å legalisere det bare fordi det er mildere enn alkohol.

Alkohol hadde heller ikke vært lovlig hvis det ble "oppdaget" like nylig som cannabis, det er bare lovlig fordi det har en lang (u)kultur.

 

Uansett vet vi for lite om cannabis pr idag til å ta et standpunkt i legaliseringsdebatten.

Jeg synes det er en lite hensiktsmessig holdning til dette blandt de folkevalgte.

Hadde viljen til forskning vært større, ville vi hatt mer holdbare argumenter å komme med.

 

Men inntil videre har jeg sett for mye negativt som følge av cannabis til å i det hele tatt overveie å legalisere det.

Jeg har prøvd det flere ganger, og kommer aldri til å røre den dritten igjen.

Det finnes uendelig mange andre måter å kose seg på, som enten er mindre skadelige, eller ihvertfall morsommere i forhold til risikoen.

 

 

KILDER?

 

 

cannabis gir ikke lunge kreft slik du påstår.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6052501729.html

http://www.webmd.com/lung-cancer/news/2006...-to-lung-cancer

 

THC er ikke et giftstoff. det sløver ikke hjernen slik alkohol gjør, derimot tror forskere at det stimulerer hjerneceller.

 

http://www.independent.co.uk/life-style/he...ats-510869.html

http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...51016083817.htm

 

 

Greit nok det at cannabis i seg selv har både sunne og usunne substanser i seg.

Det er fortsatt ganske mange som blander ut cannabis med tobakk, og da blir det med en gang litt annerledes.

Det er det jeg tenker når jeg sier at å røyke det er farligere enn bare tobakk i seg selv.

Skal se om jeg finner noe mere troverdig enn wikipedia når jeg får tid.

Husker jeg leste dette i en avhandling for rundt 6-7 år siden, som refererte til en ganske bred masse med forskning.

Men det skal sies at den garantert er utdatert nå.

 

Hvorvidt THC er sunt eller usunt, er det ingen som har det fulle og hele svar på ennå.

Det kan godt være at det har positiv virkning mot enkelte sykdommer, og det er det som er grunnlaget for at jeg mener THC kanskje burde isoleres og selges reseptbelagt i pilleform eller som inhalator.

 

Jeg har sett for mange av mine venner bli ødelagt av hasj.

Det skal en del til, ja, men ettervirkningene kan bli ganske drøye.

Jeg mener ikke med det at absolutt alle blir zombier av cannabis, men min personlige statistikk sier at sjansen er stor for at man blir ganske påvirket.

 

I utgangspunktet er jeg for at folk skal få bestemme over egen kropp, og jeg forstår argumentet med at cannabis er mildere enn f.eks. alkohol.

Jeg har heller ingen utopisk idé om at vi skal bli kvitt alle former for rusbruk/misbruk, men det hadde vært fint med en holdningsendring.

Jeg etterlyser også en mer offentlig debatt rundt forskning på hvorfor folk tyr til rus.

 

For min del er det ikke noe problem å velge bort både cannabis og alkohol, men det er fordi jeg ikke liker rusen, og det føler jeg faller litt utenfor denne debatten.

Som alle andre leter jeg også etter metoder å ruse meg på, men jeg velger å gjøre det naturlig, via opplevelser og adrenalin.

 

Din personlige statistikk har lite å si. For å nevne det kan jeg si at min personlige statistikk viser det motsatte av din, så la oss heller la forskerne ta seg av den delen.

 

PS: Cannabis må ikke blandes med tobakk

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Din personlige statistikk har lite å si. For å nevne det kan jeg si at min personlige statistikk viser det motsatte av din, så la oss heller la forskerne ta seg av den delen.

 

PS: Cannabis må ikke blandes med tobakk

 

Det var poenget mitt.

Vi er prisgitt et altfor dårlig faktagrunnlag til å ta denne debatten seriøst.

 

Og ja, jeg vet at cannabis kan røykes uten tobakk.

Bak det heller inn i brownies, så risikerer du kun å bli feit ;)

Lenke til kommentar

Man har og brennenesle som man kan tørke, hørt at det fungere ganske greit.

Man kan bruke te, eller bare røyke hasjen uten noe tobakk osv...

Man kan og kjøpe pot, så slipper man tobakk. Har man mye pot kan man lage olje som man kan røyke eller bruke i vaporiser. Noe som er best for helsa og ikke minst mer praktisk i forhold til å spise det. Denne olja er meget potent så det skal ikke mer enn en liten dråpe til, viss man ikke er meget innrøkt. Men skikkelig pot eller hasj blir man ikke innrøykt på. Sier litt om hvor bra kvaliteten er i norge viss man ikke har de riktige kontaktene.

 

 

 

Det finnes mange måter å unngå tobakk, bare fantasien som setter grenser. ;)

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig skal vi legalisere cannabis bare for å sørge for at alle nordmenn blir narkomane...

 

Legalisering av cannabis er i mine øyne noe av det dummeste jeg hører; selv som legemiddel har jeg lite tro på det. Ja det er mulig det har en effekt, men det har også mange andre effekter ved seg som jeg over hodet ikke ønsker.

 

Jeg røyker ikke selv, men jeg er 19, og ettter å ha opplevd at flere av mine venner har gjort det har flere av disse nå kommet på kjøret og er rimelig fucked up og alle starter med cannabis.. : /

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Den myten om brennesle mener jeg å ha hørt motbevist.

Jeg har selv ikke prøvd det, men hørt at det ikke gir noen rus.

Jeg tror han mente at brennesle fungerer som en grei erstatning for tobakk. Dvs. ikke bruke det for å få noen ekstra effekt, men bruke det for å unngå tobakkens effekter.

 

Brennesle har noen medisinske effekter, men ingen rus.

 

Ja, selvfølgelig skal vi legalisere cannabis bare for å sørge for at alle nordmenn blir narkomane...

 

Legalisering av cannabis er i mine øyne noe av det dummeste jeg hører; selv som legemiddel har jeg lite tro på det. Ja det er mulig det har en effekt, men det har også mange andre effekter ved seg som jeg over hodet ikke ønsker.

 

Jeg røyker ikke selv, men jeg er 19, og ettter å ha opplevd at flere av mine venner har gjort det har flere av disse nå kommet på kjøret og er rimelig fucked up og alle starter med cannabis.. : /

Her har vi en til folkens! :roll:

 

Aritalo, hvor vanskelig er det å lese selv bare den siste siden av tråden før du driter deg ut slik som det der? Nå referer jeg mest til den første setningen, men hele innlegget lyser av ignoranse.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Ser man på samtlige argumenter motstanderene har kommet med i denne tråden så har absolutt alle blitt tilbakevist med kilder. Med ett unntak. Man kan få lyst på rus.

Men her er det virkelig alkoholen som stiller i særklasse spør du meg.

Det har kommet anekdotiske bevis på at det har gått dårlig med enkelte som har prøvd cannabis. Men vi har ikke fått høre noe særlig bakgrunnsinfo så derfor er anekdotiske bevis svært lite verd.

Lenke til kommentar

Og hvis det er så farlig som mange her påstår så er jo en legalisering midt i blinken. Cannabis er svært utbredt og svært mange har prøvd det, så forbudet hjelper lite. Om det legaliseres vil vi få kontroll på det, få varedeklerasjon, aldergrense og reguling av av stoffet. Mens nå flyter det rundt i landet tilgjengelig for alle i alle aldere. Bruk litt fornuft folkens

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig skal vi legalisere cannabis bare for å sørge for at alle nordmenn blir narkomane...

 

Legalisering av cannabis er i mine øyne noe av det dummeste jeg hører; selv som legemiddel har jeg lite tro på det. Ja det er mulig det har en effekt, men det har også mange andre effekter ved seg som jeg over hodet ikke ønsker.

 

Jeg røyker ikke selv, men jeg er 19, og ettter å ha opplevd at flere av mine venner har gjort det har flere av disse nå kommet på kjøret og er rimelig fucked up og alle starter med cannabis.. : /

Så store deler av den nederlandske befolkningen er på kjøret mener du? Har du noen kilder på det?

Nederland er jo kjent for sin liberale ruspolitikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...