Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

– Min visjon er et narkotikafritt samfunn, sa Silvia til ministrene som satt i salen.

Ja lykke til... min visjon er å vinne fem millioner i lotto på lørdag!

Den eneste måten vi kan få et narkotikafritt samfunn på er å slutte å bruke tullebetegnelsen "narkotika". Alkohol og GHB har f.eks langt mer til felles enn LSD og heroin.

"Narkotika" som begrep hadde en gang en meningsfull betydning. Fra gammelgresk narkóō, (Ι benumb”) => Fransk narcotique ("sederende") => Norsk narkotika ("Dette stoffet er ulovlig og kan gi rus, men alkohol er ikke narkotika fordi det er lov..kort fortalt, en liste over ulovlige rusmidler")

"Narkotika" er et meningsløst samlebegrep, som kun har en juridisk betydning ("ulovlig rusmiddel").

Farmakologisk er det et meningsløst begrep, det eneste de har til felles farmakologisk er at de alle er "rusmiddel", men i så fall er alkohol og tobakk også "narkotika".

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.denverpost.com/news/ci_25475533/denver-coroner-man-fell-death-after-eating-marijuana

Mann døde etter å ha spist marijuanacookies, dette er gull for motstanderene tenker jeg. Eller var det fallet ned fra balkongen?

http://m.db.no/2014/04/02/nyheter/utenriks/marihuana/cannabis/32626256/

Før han falt hadde 19-åringen spist en kake med cannabisglassur. I obduksjonsrapporten etter dødsfallet står marihuana-rusen som en av de viktige årsakene til dødsfallet, sammen med en rekke skader som følge av fall fra en stor høyde, skriver Denver Post.

Haha.. marihuana + fall fra f.eks 20 meters høyde er som kjent en dødelig kombinasjon, i motsetning til fall fra 20 meters høyde alene. Det var den livsfarlige kombinasjonen av marihuana og fall fra ekstreme høyder ;)

Hadde han bare hatt vett til å drikke seg sanseløs før han ramlet utfor balkongen, så hadde han sikkert vært i live i dag... ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Før han falt hadde 19-åringen spist en kake med cannabisglassur. I obduksjonsrapporten etter dødsfallet står marihuana-rusen som en av de viktige årsakene til dødsfallet, sammen med en rekke skader som følge av fall fra en stor høyde, skriver Denver Post.

Haha.. marihuana + fall fra f.eks 20 meters høyde er som kjent en dødelig kombinasjon, i motsetning til fall fra 20 meters høyde alene. Det var den livsfarlige kombinasjonen av marihuana og fall fra ekstreme høyder ;)

Hadde han bare hatt vett til å drikke seg sanseløs før han ramlet utfor balkongen, så hadde han sikkert vært i live i dag... ;)

Livsfarlig greier denne cannabisen. Han hadde nok overlevd 20 meters fall om han ikke hadde røket. Virkelig på tide at man heller tyller i seg den vidunderlige alkoholen. For på alkoholrus, da skjer det sjeldent ulykker og annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er vel premisset at det var rusen som fikk ham til å falle. Det er ikke noe argument at det samme kunne skjedd i alkoholrus. Det er i så fall et argument mot både cannabis og alkohol.

Geir :)

Ja selvsagt, jeg er ikke noen forkjemper for cannabis i det hele tatt, men du ser vel det latterlige i denne formuleringen:

Det blir det samme som at en som ramler ned fra en veranda på fest får som dødsårsak "alkohol kombinert med fall fra stor høyde". Dødsårsaken er selvsagt bare "fall fra stor høyde", selv om årsaken til fallet muligens var rus...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Var en dokumentar på BBC Knowledge her om dagen hvor de testet folk på forskjellige rusmidler: alkohol, cannabis, kokain, metamfetamin og heroin.

Han som røyket cannabis gjorde det suverent best på alle prøvene som blandt annet innebar krisehåndtering og bilkjøring.

Han gjorde kjøretesten i cirka 7 mph haha, mens han på kokain gjorde den på 35 mph. Men han på cannabis brukte 3,5 minutt på lukeparkering, mens han på kokain brukte ca 30 sekunder, men da parkerte han halveis opp på fortauet...

Kan virke som en del av mytene er sanne. Og skal man ruse seg så er det altså en fordel å gjøre det hjemme eller i andre trygge omgivelser uansett hva rusmiddelet er.

Alikevel er det altså slik at alkohol påvirker balanseevner og vurderingsevner mye sterkere enn cannabis - endog er alkohol altså lovlig.

Hun som brukte heroin gjorde det forresten overraskende bra, men det var altså fordi hun var avhengig og ikke klarte å fungere uten.

Lenke til kommentar

Alikevel er det altså slik at alkohol påvirker balanseevner og vurderingsevner mye sterkere enn cannabis - endog er alkohol altså lovlig.

Jepp. Rusmidler blir aldri legalisert eller ulovligjort bare pga. de fysiske og psykiske effektene de kan ha på mennekser, det er alltid andre faktorer som penger og politikk som spiller en større rolle.

En liten funfact fra podcasten jeg postet over: bakrus fra alkohol oppstår fordi man slutter å drikke alkohol for brått og kroppen allerede har blitt vant til å ha alkohol i kroppen. Det er altså abstinenser. Så avhengighetsskapende er alkohol.

Lenke til kommentar

Nei, men/og jeg har store vansker for å tro at bakrus av alkohol kommer av abstinenser når ikke engang heroin gir abstinenser etter én gang. Det skal likevel sies at alkohol er et veldig avhengighetsskapende rusmiddel, og et veldig skadelig et sådan.

Lenke til kommentar

Nei, men/og jeg har store vansker for å tro at bakrus av alkohol kommer av abstinenser når ikke engang heroin gir abstinenser etter én gang. Det skal likevel sies at alkohol er et veldig avhengighetsskapende rusmiddel, og et veldig skadelig et sådan.

Bakrus pga. alkohol har ingen ting med abstinens å gjøre. Ja alkohol er blant de mest avhengighetsskapende og farlige rusmidler vi har.

Lenke til kommentar

Men ja, det er litt interessant egentlig...

Hva er det med alkohol som gjør at jeg ALLTID føler meg forgiftet og "syk" dagen etter? Ingen andre rusmidler (Jeg har ikke prøvd veldig mange, men et par har det blitt.)

Dehydreringen er en forholdsvis god forklaring siden alkohol er veldig dehydrerende, men la oss si at jeg drikker en flaske vin og så drikker ca. et glass vann ved siden av hvert glass over en kveld. Det er ikke SÅ dehydrerende at jeg kan tro at det er grunn nok alene?

Øl kan jeg knapt røre lenger uten å få en hodepine fra helvete, selv om det er små mengder, men det er øl og ikke alkohol. Det blir det samme som mørk sprit som inneholder en viss andel metanol. Bøtter jeg nedpå cognac blir jeg garantert veldig dårlig, mens hvis jeg holder meg til "ren" hvit sprit (La oss si bare drinker med vodka eller hvit rom) så går det som regel "nokså greit", men jeg føler meg fortsatt ille dagen etter. Hvis jeg sammenligner med de andre rusmidlene som har alt fra ingen til bittelitt "dagen derpå"-effekt for meg, så skiller alkohol seg ut negativt uansett

Jeg vet at den viktigste metabolitten av etanol er etanal (acetaldehyd)

Fra wikipedia:

Ethanol's toxicity is largely caused by its primary metabolite, acetaldehyde (systematically ethanal) and secondary metabolite, acetic acid. All primary alcohols are broken down into aldehydes then to carboxylic acids whose toxicities are similar to acetaldehyde and acetic acid. Metabolite toxicity is reduced in rats fed N-acetylcysteine and thiamine.
Tertiary alcohols cannot be metabolised into aldehydes and as a result they cause no hangover or toxicity through this mechanism.
Some secondary and tertiary alcohols are less poisonous than ethanol because the liver is unable to metabolise them into these toxic by-products. This makes them more suitable for recreational and medicinal use as the chronic harms are lower. tert-Amyl alcohol found in alcoholic beverages are a good example of a tertiary alcohol which saw both medicinal and recreational use.
Other alcohols are substantially more poisonous than ethanol, partly because they take much longer to be metabolized and partly because their metabolism produces substances that are even more toxic. Methanol (wood alcohol), for instance, is oxidized to formaldehyde and then to the poisonous formic acid in the liver by alcohol dehydrogenase and formaldehyde dehydrogenase enzymes, respectively; accumulation of formic acid can lead to blindness or death.

Dette støtter de tankene jeg har gjort meg før om etanol, at det er metabolittene som er den verste giften og de jeg reagerer mest på, og som gjør at jeg rett og slett føler meg "forgiftet". Metanol er ikke veldig giftig i seg selv, men metaboliseres til metanal (formaldehyd) som igjen blir metabolisert til "formic acid" (norsk navn, anyone?) som er veldig giftig. For å forhindre konsentrasjonen av dette behandles metanoloverdose med ren etanol, slik at metaboliseringen av metanol skal få konkurranse, siden kroppen har en begrenset kapasitet til å gjøre om alkoholer til disse metabolittene. Man prøver å få brukt mest mulig av denne til å lage acetyldehyd av etanol, slik at det blir lite igjen til å lage det veldig farlige (det som igjen gir en syre som man blir blind og dør av) formaldehyd av metanol.

Det står også at alkoholer som ikke metaboliseres til aldehyder IKKE skaper "hangover" og dermed ikke er giftige [gjennom denne mekanismen].

Fra "abstract" fra en forskningsartikkel:

Alcohol (ethanol) is clearly a toxic substance when consumed in excess. Chronic alcohol abuse results in a variety of pathological effects, including damage to the liver and brain, as well as other organs, and is associated with an increased risk of certain types of cancers.

Det står også at etanol er en giftig substans, men jeg får ikke lest hele artikkelen så jeg vet ikke om etanol i seg selv er en gift, eller om det er "bare" er metabolittene som er giftige.

Uansett, poenget var at jeg ikke tror den enestående ille (for min del i alle fall) "hangoveren" fra alkohol kan skylles dehydrering alene, Det er også godt mulig at jeg reagerer verre enn flertallet, men i forhold til de fleste andre psykoaktive substanser (som kan gi rus), f.eks benzodiazepiner (som jeg bruker mot insomnia, føler meg like frisk dagen etter) skiller alkohol seg kraftig ut i negativ forstand.

Jeg tror kanskje at jeg er mer følsom enn de fleste når det gjelder "fyllesyke", men det er en grunn til at begrepet har oppstått... er det rett og slett det at kroppen reagerer på acetyldehyd (som er giftig)?

Jeg kan i alle fall ikke forstå at dehydrering alene skal være hele forklaringen, for jeg har av og til vært veldig bevisst på å drikke "rikelig" med vann, men selv om det hjelper så har fortsatt en unik evne til å få meg til å føle meg "forgiftet" dagen etter...

Dette er vel egentlig litt off-topic, men jeg er litt nysgjerrig på hva som gir etanol denne unike egenskapen, utover å føle sliten og lignende...

Edit:

Wiki-siteringen ble "formatert" helt uleselig...ryddet opp der :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Eh. Bakrus får man i hovedsak fordi man blir dehydrert, ikke fordi det er verdens mest avhengighetsskapende stoff. Ikke engang heroin gir deg abstinenser etter å ha brukt det én gang...

Det er det de fleste tror men som tydeligvis er feil, hvertfall i følge Carl Hart. Hvis man hadde fått bakrus bare pga. man ble dehydrert hadde vel akkurat de samme symptomene vist seg når man ble dehydrert fra andre årsaker enn alkohol, noe de ikke gjør. Dehydrering er bare et aspekt som gir bakrus sammen med milde abstitenser.

Absistenser fra langvarig høyt konsum av alkohol er forresten mye verre enn ordentlige abstitenser fra heroin, som kan sammenlignes med å ha influensa ift. alkoholabstitenser som kan drepe en.

Hør på den videoen jeg postet fra 1:25:00

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...