Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg finne god statistikk på overdosedøsfall de siste årene? Hovedsaklig Europa.

Overdosedødsfall av hva? Alt av rusmidler? Cannabis? Alkohol? Heroin?

Det var 2 dødsfall knyttet til cannabis i fjor men det er (nesten 100%) garantert enten RC (full cannabinoid-agonist) eller blandingsbruk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner flere kammerater (tidligere kammerater), som har fått livet sitt total ødlagt bare pga røyking av cannabis.

Har også besøkt flere "rehab" plasser i verden, og opp mot 90% av de innlagte har samme fortelling....det hele startet med røyking av cannabis.

1: personlige anekdoter er intetsigende og irrelevante.

2: at alle de som nå er på kjøret begynte med cannabis er først og fremst feil, dernest irrelevant. Spørsmålet er hvor stor andel de som bruker cannabis som går ovet til sterkere stoffer, ikke hvor stor andel av de som går over til sterkere stoffer som røyket cannabis først. Alle sammen drakk seg nok uansett fulle før de røyket.

Lenke til kommentar

De fleste som bruker cannabis går ikke over til sterkere stoffer. Det er helt normalt å ha prøvd cannabis. Det er veldig unormalt å være junkie (selv om de vi har gjør mye ut av seg). En avhengighet er sammensatt, og det er andre omstendigheter som er langt viktigere enn selve stoffet.

Og om så skulle være at cannabis "fører til" tyngre stoffer, er det fortsatt et åpent spørsmål hvor mye tyngde man skulle tillagt det faktum.

Lenke til kommentar

Hvor kan jeg finne god statistikk på overdosedøsfall de siste årene? Hovedsaklig Europa.

Overdosedødsfall av hva? Alt av rusmidler? Cannabis? Alkohol? Heroin?

Det var 2 dødsfall knyttet til cannabis i fjor men det er (nesten 100%) garantert enten RC (full cannabinoid-agonist) eller blandingsbruk...

Burde selvsagt spesifisert. Tenker på overdosedødsfall av ulovlige rusmidler, heroin, kokain, amfetamin osv.

Lenke til kommentar

Gidder ikke gå inn på dette igjen. Viser bare til denne posten min fra noen dager tilbake:

Hvordan store prosenter av befolkningen har endt opp som narkomane. Og flere, som sløvinger.

Hvor mange prosenter av befolkningen er det som er narkomane?
Jeg finner ikke SIRUS 2006-rapporten akkurat nå. (Tror det er den siste SIRUS-rapporten som er offentliggjort. Si fra om noen veit om de har lagt ut nyere.)

Edit: Fant ut at 2012-rapporten lå ute. Skal laste den ned nå og se på noen tall.
Edit2: Faen, ser ikke ut som de har sett på andre "narkotiske rusmidler" enn cannabis.

Noen nøkkeltall:
Prosent av spurte mellom 16 - 64 som noen gang har brukt cannabis: 19,2
Prosent som har brukt cannabis de siste 12 måneder: 3,4
Prosent som har brukt cannabis de siste fire uker: 1,5

Hvor mange ganger har de som noen gang brukt cannabis brukt det?
1 gang: 21%
2-5 ganger: 34,1%
6-10 ganger: 14,8%
11-50: 15,9%
Mer enn 50 ganger: 14,3%

Jeg ser virkelig ikke hvordan du kan si at store prosenter av befolkningen er "narkomane" eller "sløvinger" når 70% av de som har prøvd cannabis har gjort det 10 ganger eller mindre. Og bare 1,5% som har brukt det de siste fire uker. Når vi teller de som har gjort det mer enn 50 ganger så snakker vi fremdeles bare om 2,7% av befolkningen i denne aldersgruppen.

Summa summarum vil jeg si at cannabis er relativt vanlig. Sitter du i et rom med 5 stykker vil gjennomsnittlig en av dere ha prøvd det. Men du må opp i over 60 får å havne med en som har gjort det de siste fire uker. Det kan dermed ikke være et så stort problem når differansen mellom de som noen gang har prøvd det og de som bruker det "hele tiden".

De anslår også at 0,3% av befolkningen (mellom 16 og 64) har brukt cannabis jevnlig de siste fire uker, men legger til at på dette punktet er usikkerheten ganske stor.

Disse talla tilbakeviser, i mine øyne, ganske greit dette med at "alle" går videre på sterkere ting.

En av fem personer i Norge har ikke rusproblemer.

Lenke til kommentar

Her er litt interresant lesestoff for de som vil vite litt mer statistikk:

Rusmidler i Norge 2012:

RusmidleriNorge20123.pdf

Rusmiddelbruk blant unge voksne, 21-30 år 2006:

Sirus 2006.pdf

Self-reported reasons for substance use in

persons with severe mental illness:

21968-110725-1-PB.pdf

Rusmiddelrelaterte dødsfall i Norge 2012:

http://www.sirus.no/Rusmiddelrelaterte+dødsfall+i+Norge+i+2012.d25-SMRHW50.ips

Bruk av tobakk, rusmidler og

vanedannende legemidler i Norge - hovedfunn fra SIRUS befolkningsundersøkelse i 2012:

sirusrap.6.13.pdf

Endret av L4r5
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En NBC news/Wall Street Journal undersøkelse i USA viser at 8% mener cannabis er mest skadelig for helsen av sukker, alkohol, tobakk og cannabis. 15% mener sukker er mest skadelig, 24% mener alkohol, og 49% mener tobakk.

Spørsmål 25:

http://online.wsj.com/public/resources/documents/WSJNBCpoll03052014.pdf

Jeg vurderer å lage en egen tråd for bare rusmiddelstatistikk. Tror jeg skal fikse det i morra faktisk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En NBC news/Wall Street Journal undersøkelse i USA viser at 8% mener cannabis er mest skadelig for helsen av sukker, alkohol, tobakk og cannabis. 15% mener sukker er mest skadelig, 24% mener alkohol, og 49% mener tobakk.

Spørsmål 25:

http://online.wsj.com/public/resources/documents/WSJNBCpoll03052014.pdf

Jeg vurderer å lage en egen tråd for bare rusmiddelstatistikk. Tror jeg skal fikse det i morra faktisk.

Jeg har linket til noen kilder tidligere, og selv om de gikk på "generell skadelighet" så kunne det kanskje fått en plass i statistikken din for å vise at statistikken og forskningen på skadelighet går hånd i hånd :)

http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf

F.eks kan man se at cannabis har "0" i drug specific mortality hvis man leser hele artikkelen, men f.eks MDMA som regnes som tryggere totalt sett (20 mot 15 i total score) har et par poeng på "mortality". Når det er sagt må det sies at når man avgjør dødsårsak ved obduksjon vil f.eks en som har inntatt både heroin og speed havne i "heroin"-statistikken, fordi heroin regnes (med rette) som veldig dødelig i overdose, men man glemmer ofte å se på at det kanskje ikke hadde blitt noen dødelig overdose i det hele tatt om det ikke var blandingsmisburk av sentralstimulanter og sentraldeprimerende stoffer.

Et annet eksempel som rokker ved den vedtatte sannheten om at du dør av det første skuddet med heroin er at Sveits har hatt 0 overdosedødsfall siden 1994 av de som har fått utdelt heroin av farmakologisk kvalitet. Overdoseødsfallene skyldes stort stort sett svært varierende styrke på stoffet, og en del av de er rene selvmord siden heroin er noe av det mest effektive i store nok doser.

Som en "anektdote" kan det nevnes at i f.eks UK brukes diacetylmorfin (heroin) i stedet for "vanlig" morfin på sykehus, uten at det fører til større problemer. Forbudet i seg selv er nok en viktig årsak til at heroin er såpass dødelig som det har blitt...

Men for all del, all statistikk er velkommen og denne tråden begynner å bli utdebattet, samtidig som jeg heller vil diskutere det mer generelt enn å bare gjelde cannabis (de som hevder at fordi noe er naturlig så er det helt ufarlig kan ta seg en bolle)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Her er den nye tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1572240

Når vi har en egen tråd for dette er det lettere å henvise til kilder i senere debatter også.

Forresten... Selv om jeg er legaliseringsforkjemper betyr ikke det at det ikke kan postes innlegg som taler meg midt i mot også. En slik tråd må og skal være åpen for alle så lenge de backer det opp med kilder.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Et­ter 40 år som nar­ko­man i Ven­nes­la vet han hva han snak­ker om.

Jeg ­kjenner jeg får lyst til å s­kri­ke i en pute når journalister, som li­ksom s­kal være etterrettelige, s­kriver sånne ting.

Sitat:

De som mener det er på tide å legalisere bruk og salg av hasj aner ikke hvor farlig det er. Man kan avvennes fra amfetamin, heroin og tabletter, men når det kommer til hasj er det døden delux. I dag er det utstrakt bruk av syntetisk hasj, og det er mange dødsfall i kjølvann av det. Jeg kjenner også flere som er lagt inn på psykiatrisk etter bruk av den syntetisk hasjen. Det er mye plastikk og urenheter. Ja man bruker jo nærmest hva som helst til og med badesalt for å lage syntetisk, hasj, påstår Bjorå.

Hallo? At hasj i dag er urent (plastikk?) er et argument FOR legalisering/regulering, og hvis man ikke er 40 år i gamet vet nok om stoffene til å vite at "badesalt" ikke er en ingrediens, men noe man skriver på pakken for å omgå forbudet er i seg selv grunn til betvile resten av "ekspertisen" fra det området...

Å kalle noe for "syntetisk hasj" er også ganske meningsløst, selv om jeg forstår at "syntetisk fremstilte TCH-analoger" ikke klinger like bra.

Å være narkoman er ikke det samme som å være ekspert.. jeg har snakket med flere slitne narkomane som har null peiling på hva de forskjellige stoffene er og ikke hadde klart å skille MDMA fra amfetamin på beskrivelser av molekylet, kjemisk formel og hvilke reseptorer i hjernen som blir påvirket...

Lenke til kommentar

Syns folk skal lese vedlegget jeg har lagt til her.
Illustrert vitenskap som hadde dette i midtsida av bladet (4side)

samt se:
http://www.youtube.com/watch?v=gCqlW09B7PY

Dette er noe folk virkelig burde tenke over

denne videoen er også en veldig god en men ikke i den faktum form som det andre men veldig bra denne her au
http://www.youtube.com/watch?v=OVIFAMUm8zQ

Illustrert Vitenskap illvit.no Kan Hasj Helbrede.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Insider" på Max viste i går hvordan hasj distrubisjonen foregår i Norge. Det er trist å se at tenåringer går å dealer, og ser for seg en framtid innenfor organisert kriminalitet. Dette mener jeg er et argument for å legalisere cannabis, og drive med regulert salg ved vinmonopol eller et annet utsalgssted som får monopol på salg av cannabis. Man må få vekk kidsa fra gata. En av bakmennene sa at hvis det ble lovlig så ville han slutte å deale hasj. Det var ikke noe å tjene på det lenger. I tillegg ble det nevnt at det ble solgt marijuana i Norge for flere milliarder kroner (husker ikke eksakt tall). Her kan Norge AS hente inn mange skattekroner (noe de elsker).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde vært artig og fått enn offisiell besvarelse fra Politiet i Norge om at både kriminelle og politi er for forbudet? De politi sloss mot, er faktisk pro forbud.

Slik vil det være med mange lover og er i og for seg selvsagt da de som tjener penger på loven gjerne vil beholde status quo - slik vil det vel være med nesten alle vinningskriminelle.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...