Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dem aldri legaliserer denne dritten.

8756146[/snapback]

Har man svak psyke, angst og andre psykiske lidelser er ikke cannabis nødvendigvis et alternativt rusmiddel, ettersom thc påvirker følelser og sanseinntrykk. Men fordi du ikke likte/tålte det, så mener du da også at mennesker med kroniske smerter forårsaket av sykdommer ikke skal få røyke seg en rev, slik at sykdommen/lidelsen kan holdes i sjakk, på lovlig vis? de må heller inn i det i kriminelle miljøet for å det, liksom?Han gikk fra et nesten absolutt helvete til å nå ha det bra

Helt feil! Personer med psykiske lidelser trenger cannabis. Mange tåler ikke skolemedisin i det hele tatt, men resten får kanskje et opptil greit liv. That's it. Jeg har en bekjent som bruker medisinsk marijuana, og han har greid å kutte ut alle disse dritt-pillene som frarøvet ham hele livet sitt. Han hadde en svært aggressiv type Bipolar lidelse. Han gikk fra et nesten absolutt helvete til nå å ha det bra. Noen strains kurerer til og med schizofreni.

Endret av L4r5
Fikset tags
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper dem aldri legaliserer denne dritten.

8756146[/snapback]

Har man svak psyke, angst og andre psykiske lidelser er ikke cannabis nødvendigvis et alternativt rusmiddel, ettersom thc påvirker følelser og sanseinntrykk. Men fordi du ikke likte/tålte det, så mener du da også at mennesker med kroniske smerter forårsaket av sykdommer ikke skal få røyke seg en rev, slik at sykdommen/lidelsen kan holdes i sjakk, på lovlig vis? de må heller inn i det i kriminelle miljøet for å det, liksom?Han gikk fra et nesten absolutt helvete til å nå ha det bra

Helt feil! Personer med psykiske lidelser trenger cannabis. Mange tåler ikke skolemedisin i det hele tatt, men resten får kanskje et opptil greit liv. That's it. Jeg har en bekjent som bruker medisinsk marijuana, og han har greid å kutte ut alle disse dritt-pillene som frarøvet ham hele livet sitt. Han hadde en svært aggressiv type Bipolar lidelse. Han gikk fra et nesten absolutt helvete til nå å ha det bra. Noen strains kurerer til og med schizofreni.

Utalelser som det her får bare legaliseringsbevegelsen til å se tåpelig ut. Det blir for dumt å si at cannabis kurerer psykiske lidelser basert på et anekdotisk tilfelle.

Cannabis kan lindre symptomer på psykiske lidelser, men det kan også gjøre ting veldig mye verre. Det varierer veldig fra person til person. Ingen strains kurerer schizofreni. Det er forskjell på kurering av en sykdom, og midlertidig lindring av symptomer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om sykkelbud som leverer cannabis i New York:

I Spent a Day Delivering Weed in New York City - http://www.huffingtonpost.com/2014/03/06/weed-delivery-nyc-marijuana-brooklyn_n_4906701.html?ncid=fcbklnkushpmg00000063

Narkomane sitter i fengsel mens alkoholikere sitter på bar. En joint dreper en politisk karriere mens alkohol nytes på Stortinget. Det trenger ikke å være sånn. - http://www.nrk.no/ytring/to-historier-om-ruspolitikk-1.11585406

En internasjonal forskningsgruppe ledet av Vanderbilt University har nettopp publisert funn som viser at cannabinoid reseptorer i hjernen er sentral for følelser, og styrer angst og fight-or-flight responser. Dette kan forklare effekten cannabis har på angst og annen oppførsel.

Spesielt er dette interessant:

While marijuana’s “exogenous” cannabinoids also can reduce anxiety, chronic use of the drug down-regulates the receptors, paradoxically increasing anxiety. This can trigger “a vicious cycle” of increasing marijuana use that in some cases leads to addiction.

http://news.vanderbilt.edu/2014/03/discovery-sheds-new-light-on-marijuana-anxiety-relief-effects/

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Utalelser som det her får bare legaliseringsbevegelsen til å se tåpelig ut. Det blir for dumt å si at cannabis kurerer psykiske lidelser basert på et anekdotisk tilfelle.

Cannabis kan lindre symptomer på psykiske lidelser, men det kan også gjøre ting veldig mye verre. Det varierer veldig fra person til person. Ingen strains kurerer schizofreni. Det er forskjell på kurering av en sykdom, og midlertidig lindring av symptomer.

Veldig enig her, men har ikke rukket å skrive tidligere så har måttet nøye meg med å gi "Hugo" et pluss for kritikken...

For det første får slik uttalelser "legaliseringstilhengerne" til å se ut som idioter. Jeg har selv bekjent med ADHD som påstår at hun har blitt bedre etter at hun begynte å røyke (og når det er sagt, hun har faktisk blitt roligere) men det er ikke et bevis for noe, og dessuten så er det (om det var sant/bevist) kun et argument for medisinsk legalisering.

Man trenger virkelig ikke å være "kreativ" i argumentasjonsteknikken for å argumentere for legalisering. Et godt argument i seg selv er forbudstiden i USA, og hva som skjedde etter at man legaliserte igjen. Det hadde bare positive effekter for samfunnet, med unntak av at det muligens var noe økning i bruk (men ikke misbruk). Vi kan også gå tilbake til historiebøkene og finne ut hvilke konsekvenser forbudet hadde. Noe mindre bruk, men mye høyere kriminalitet, oppblomstring av mafia, mange flere drap, sterkt økt kriminalitet (utenom det å drikke i seg selv), sterk økning av misbruk av andre rusmidler etc.

Jeg er rimelig sikker på at USA hadde hatt større problemer knyttet til alkoholen i 2014 om den enda var totalforbudt, enn de har nå...

• Liker 1
Lenke til kommentar

To historier om ruspolitikk

I 2012 ble det anmeldt over 44.000 narkotikaforbrytelser i Norge. Over halvparten var for bruk og besittelse av narkotika, i gjennomsnitt over 60 per dag. Det er i all hovedsak politiet selv som anmelder slike lovbrudd, det finnes ingen fornærmet eller offer. Etter anmeldelsen kommer straffereaksjonene. I 2012 var det ca. 8.000 straffereaksjoner for bruk og besittelse av narkotika.

Om MDMA (Morgenbladet 7. mars):

Empati i pulverform

Krangler om forskningen

De to siste er kanskje ikke helt "on topic" men det handler om ruspolitikk :) Plukket dem opp fra Arild Knutsen som er leder for "Foreningen for human narkotikapolitikk", en av de viktigste ressurspersonene vi har i Norge for å endre en feilslått politikk. Anbefaler folk som er for en liberalisering å sjekke ut denne organisasjonen...

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Nei for all del.

Her er hvordan ett dophue kan bli bare av ett par jointer:

– Ei tankelaus handling eg angrar veldig sterkt på

http://www.nrk.no/hordaland/skutle-gav-sitt-fyrste-intervju-1.11590746

Det Skutle og andre dophuer fra Høyre og Venstre var så jævla for - for noen uker siden, er de plutselig i mot nå......

Noen som lurte på om cannabis var farligt?

Kanskje ikke farligt i små mengder, men man blir tydelig uklar og noe skrullete over tid ved bruk av dette.

Tidligere bastante meninger, blir etter hvert mere uklare, for så å være kritisk til det man var for - for en tid siden.

Bortsett i fra dette håper jeg Skutle får sin bot å betale, og ett par års prøvetid på kjøpet.

I hvertfall hvis politiet gjør sin jobb i saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei for all del.

Det Skutle og andre dophuer fra Høyre og Venstre var så jævla for - for noen uker siden, er de plutselig i mot nå......

Kanskje ikke farligt i små mengder, men man blir tydelig uklar og noe skrullete over tid ved bruk av dette.

Tidligere bastante meninger, blir etter hvert mere uklare, for så å være kritisk til det man var for - for en tid siden.

Bortsett i fra dette håper jeg Skutle får sin bot å betale, og ett par års prøvetid på kjøpet.

Tullball. Å røyke en join på et nachspiel er omtrent det samme som å kjøre litt for fort i trafikken, det blir en liten bot/forelegg eller hva de i jussen kaller det.

Og nei, man blir ikke skrullete og uklar over tid, med mindre man sitter i en cannabisrus døgnet rundt. Vanlige mennesker pleier dog ikke å ruse seg døgnet rundt, de tar seg en blås i helgen akkurat som om folk tar seg et glass vin. Ingen skrullingtilstander av slikt, faktisk mye mindre enn av andre stoffer folk putter i seg.

Lenke til kommentar

Jeg antar at posten din var sarkastisk, men det er uansett unødvendig å legge ord i kjeften på folk.

jeg mener fortsatt vi bør ha en åpen debatt om hvilken linje vi skal ha i narkotikapolitikken, men jeg vet jeg tilhører et lite mindretall, sier han.

-http://www.tv2.no/2014/03/07/nyheter/innenriks/narkotikapolitikk/5390155

Lenke til kommentar

Nei for all del.

Haha, jeg skulle ikke plusse deg, jeg skulle skrive svar, men om dette er ironisk ment får det plusset bare stå...

For øvrig så har halve Stoltenberg2-regjeringa prøvd cannabis, inkludert statsministeren selv. Obama har prøvd... det er nok av eksempler på hvor ille det kan gå etter "bare ett trekk" ja...

Skadevirkningen oppstår først etter at de har blitt tatt og ser at fremtiden muligens er ødelagt, og det burde jo være et gankse tydelig tegn. Skutle gikk jo ut et par dager før han ble tatt og foreslo at vi burde legalisere og regulere.

Lenke til kommentar

Ny kronikk i BT

Mangler vitenskapelige bevis

En gruppe svært anerkjente britiske rusforskere (Nutt, et al. 2010) laget en skala som slår sammen fare for individ og samfunn. På en skala fra 0 til 100, der 100 er farligst og 0 er ufarlig, scorer alkohol 72, tobakk 26 og cannabis 20. For tre måneder siden gikk Harvard i USA ut og avkreftet bestemt at cannabismisbruk leder til schizofreni. Når det gjelder depresjon ynder mange å bruke en studie som viste at unge misbrukere hadde fem ganger økt risiko for depresjon.
Skadebegrensning viser handlekraft i 2014, ikke nulltoleranse.
Det finnes imidlertid ingen vitenskapelige bevis for at cannabis leder til depresjon. Seriøse forskere mener at de samme risikofaktorene som forårsaker misbruk også forårsaker depresjoner. Dette høres innlysende ut, for det er ikke normalt å misbruke rusmidler. I dag vet man at misbruk har mest med psykiske og sosiale forhold og lite med selve rusmidlene å gjøre. Mange forsøker likevel å bygge oppunder myten om at det er rusmidlene som leder til rusmisbruk – underforstått må vi bekjempe rusbrukerne, og øke elendigheten – i stedet for å bekjempe de faktorene som faktisk er problemet.
Dette er en av grunnene til at FN har funnet grunn til å revurdere det globale forbudet mot narkotika i 2016 og det går nå en bølge av legaliseringsdebatter over hele kloden. Skadebegrensning viser handlekraft i 2014, ikke nulltoleranse.

For de som vil gå rett til kilden:

http://www.sg.unimaas.nl/_OLD/oudelezingen/dddsd.pdf

Også omtalt i "The Economist", som er rimelig anerkjent...

Og nei, jeg bruker fortsatt ikke cannabis selv :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

At det er en nyttig plantet medisinsk tror jeg ikke folk kan nekte. Å bruke stoffet i medisiner ol., bør være lovlig. Men å selge som et lovlig rusmiddel synes jeg ikke bør være lov.

Jeg kjenner flere kammerater (tidligere kammerater), som har fått livet sitt total ødlagt bare pga røyking av cannabis.

Har også besøkt flere "rehab" plasser i verden, og opp mot 90% av de innlagte har samme fortelling....det hele startet med røyking av cannabis.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

At det er en nyttig plantet medisinsk tror jeg ikke folk kan nekte. Å bruke stoffet i medisiner ol., bør være lovlig. Men å selge som et lovlig rusmiddel synes jeg ikke bør være lov.

Jeg kjenner flere kammerater (tidligere kammerater), som har fått livet sitt total ødlagt bare pga røyking av cannabis.

Har også besøkt flere "rehab" plasser i verden, og opp mot 90% av de innlagte har samme fortelling....det hele startet med røyking av cannabis.

Du skal ikke se bort i fra at det egentlig er andre grunner til at de havnet på kjøret og fikk livet sitt ødelagt. Trappetrinnsteorien som det så fint heter på norsk er ikke en faktor. Alle begynner med morsmelk, så cola, så øl, så sprit osv osv. Det er ikke noen sammenheng at folk går over på sterkere stoffer etter Cannabis.

Den sterkeste bidragsyteren til at folk går over på sterkere stoffer er pga forbudspolitikken som finansierer karteller og doplangerene på hjørnet der du bor. Jo mer forbud og håndheving av forbudspolitikken desto mer penger tjener disse folkene. Samtidig er det ikke noen etikk og moral som styrer en doplanger, han skal tjene penger og tilbyr like så gjerne litt sterkere stoffer til ungdommene. Siden det er kriminelt dannes også gjerne ungdommer i gjenger og dårlige miljøer, det blir vanskelig for foreldre og myndigheter å hjelpe de som faktisk sliter.

Det er alltid mennesker som vil få ødelagt livet sitt pga diverse ting, vi kan ikke gå rundt å forby alt heller. I tilfellet må vi regulere det slik som med alkoholsalg. Det er også en lang rekke med ting som er langt farligere en Cannabis som du får kjøpt på kiwi i dag, men det snakker ikke så mange om.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at alkohol skal holdes utenfor regnskapet bare fordi det er lovlig. For det er da vitterlig med alkohol de fleste, i hvert fall her til lands, får sin første rusopplevelse - følelsen av at det går an å putte i seg et stoff som endrer følelsen av å være til, og nysgjerrigheten på at andre stoffer kanskje også kan være spennende. Men det er få som sier "det hele startet med en slurk hjemmebrent på dans", den historien er kanskje ikke så interessant.

Havner man på rehab har man kanskje et behov for å plassere skyld og vekke sympati, og da er det lett å ty til sørgelige historier som begynner med noe litt skummelt. Det betyr ikke at man skal ta disse historiene til inntekt for noe argument.

Endret av Isbilen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig at medisinsk bruk blir en avsporing, men for all del... det er jo et av svaralternativene :)

Du kan spørre de kameratene dine om det ikke egentlig startet med alkohol ;) Vi mennesker har en lei tendens til å lete etter årsaker der det ikke finnes noen, og spesielt om vi får problemer ønsker vi noe å skylde på. Cannabis blir i så måte et lett "offer" for denne tankegangen da vi hele tiden får høre hvor farlig det er, og det er vanskelig å unngå "kognitiv bias".

Det er heller ikke så veldig fruktbart å bruke deduksjon basert på de brukerne som får problemer. Da kan man konkludere med mye rart, f.eks at morsmelk gjør deg avhengig av heroin....

Det er bedre å bruke et representativt utvalg, og så se hvor mange av disse som får problemer i etterkant. Jeg kjenner knapt et menneske som ikke har prøvd cannabis, men heller ikke mange som har fått større problemer av det, og de få som har fått det har i utgangspunktet hatt problemer. Det er mulig at de har blitt forsterket av cannabisrøyking, men dette gjelder et fåtall. Jeg er ingen cannabisforkjemper, men jeg mener at forbudet koster mer enn det smaker. Når tilgjengeligheten er så stor som den er kan vi nesten si at krigen er tapt. Vi bør heller bruke ressurser på å forebygge misbruk og å behandle de som har problemer, enn å jage store deler av norges befolkning som slett ikke har et problematisk forhold til cannabis, på samme måte som at de fleste som drikker alkohol klarer seg fint. Det hadde hjulpet lite å forby alkohol om målet var å fjerne problemene... dette har vi empiri på, da det har vært forsøkt :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...