Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hvordan store prosenter av befolkningen har endt opp som narkomane. Og flere, som sløvinger.

Hvor mange prosenter av befolkningen er det som er narkomane?

Jeg finner ikke SIRUS 2006-rapporten akkurat nå. (Tror det er den siste SIRUS-rapporten som er offentliggjort. Si fra om noen veit om de har lagt ut nyere.)

Edit: Fant ut at 2012-rapporten lå ute. Skal laste den ned nå og se på noen tall.

Edit2: Faen, ser ikke ut som de har sett på andre "narkotiske rusmidler" enn cannabis.

Noen nøkkeltall:

Prosent av spurte mellom 16 - 64 som noen gang har brukt cannabis: 19,2

Prosent som har brukt cannabis de siste 12 måneder: 3,4

Prosent som har brukt cannabis de siste fire uker: 1,5

Hvor mange ganger har de som noen gang brukt cannabis brukt det?

1 gang: 21%

2-5 ganger: 34,1%

6-10 ganger: 14,8%

11-50: 15,9%

Mer enn 50 ganger: 14,3%

Jeg ser virkelig ikke hvordan du kan si at store prosenter av befolkningen er "narkomane" eller "sløvinger" når 70% av de som har prøvd cannabis har gjort det 10 ganger eller mindre. Og bare 1,5% som har brukt det de siste fire uker. Når vi teller de som har gjort det mer enn 50 ganger så snakker vi fremdeles bare om 2,7% av befolkningen i denne aldersgruppen.

Summa summarum vil jeg si at cannabis er relativt vanlig. Sitter du i et rom med 5 stykker vil gjennomsnittlig en av dere ha prøvd det. Men du må opp i over 60 får å havne med en som har gjort det de siste fire uker. Det kan dermed ikke være et så stort problem når differansen mellom de som noen gang har prøvd det og de som bruker det "hele tiden".

De anslår også at 0,3% av befolkningen (mellom 16 og 64) har brukt cannabis jevnlig de siste fire uker, men legger til at på dette punktet er usikkerheten ganske stor.

Endret av L4r5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall ett dønn kjennt faktum at de fleste som begynner med cannabis fortsetter til de dør av overdose fra ett sterkere stoff, eller legger seg inn på mentale institusjoner og dermed slutter. Det høres kanskje kjennt ut? No bells ringin? :/

Endret av N*
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall ett dønn kjennt faktum at de fleste som begynner med cannabis fortsetter til de dør av overdose fra ett sterkere stoff, eller legger seg inn på mentale institusjoner og dermed slutter. Det høres kanskje kjennt ut? No bells ringin? :/

Jeg fant noen tall jeg redigerte inn i forrige post. Etter det jeg ser så er det "faktumet" ditt ikke mye verd.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvor spesifikt er det du henter dette fra? De jeg har hørt si slikt refererer vanligvis til artikler e.l. som refererer til seg selv, utdatert viten eller ingenting.

Lenke til kommentar

Som en sammenligning sier de dette om vanedannende legemidler:

1 av 4 har brukt reseptbelagte smertestillende det siste året.

1 av 10 har brukt reseptbelagte sovemidler det siste året.

6% har brukt reseptbelagte beroligende det siste året.

Dette er det de sier om langvarig og daglig bruk:

1,7% av befolkningen har brukt reseptbelagte sovemidler i mer enn tre måneder av de siste 12.

1,3% av befolkningen har brukt reseptbelagte beroligende midler i mer enn 3 måneder av de siste 12.

3,4% av befolkningen har brukt reseptbelagte smertestillende i mer enn 3 måneder av de siste 12.

Endret av L4r5
endret en formulering
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke et faktum.

Alle som dør av overdose begynner med morsmelk. Det(!) er et faktum.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Et dønn kjent faktum burde vel ikke være problematisk å underbygge med en kilde ;)

Men nei, det ringer ikke noe særlig med bjeller for min del. Det stemmer ikke med tallene som viser at en stor andel av den norske befolkningen har prøvd cannabis, uten at det er tilsvarende tall for overdosedødsfall.

Og det stemmer ikke med mine personlige erfaringer heller. Av mine venner og bekjente opp igjennom årene, er det 10 jeg med sikkerhet kan si at har brukt cannabis. Én av disse fikk større rusproblemer og døde av en sykdom som sannsynligvis var knyttet til rusproblemet. Av resten er det kun én som ikke er i jobb - han holder på med videreutdanning. Alle de andre har utdanning av ulik lengde, hvorav flere har lengre universitetsutdannelser.

Lenke til kommentar

Det er noen som drikker morsmelkserstatning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt å være i california og kjenne duften av cannabis ute. En kompis måtte irritere seg over det hver gang (ekstremt ofte) og lurte på hvorfor i helvete de ikke kunne komme seg hjem til seg selv med drittlukta og røyke der istedefor. Jeg fyrte jo oppunder med å si at jeg synes det lukter godt

Samme som han irriterte seg for at italienerne i sør ikke pratet engelsk.. Dette er samme fyren som sier at vi må oppføre oss fordi vi er gjest i et annet land.. Mens han selv skal gå rundt å irritere seg over at ikke alt er som i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noen som drikker morsmelkserstatning.

Ja, vårt barn på 4 mnd gjør det. Hun kommer nok til å være på kjøret om et par år.

• Liker 4
Lenke til kommentar

I en stripe Rutetid i Pondus for lenge, lenge siden, ble det hevdet at kjøttkaker var grunnen til at folk begynte med amfetamin...

Det blir helt feil å si at folk flest får lyst på sterkere saker av å bruke cannabis. Lysten kommer ikke av stoffet, det kommer nok heller med miljøet man er i når man erverver og bruker cannabis. Hvorvidt tilbudet av andre stoffer kommer til å bli bedre eller dårligere for den gjengse cannabisbruker ved en eventuell legalisering blir for meg vanskelig å si noe bastant om. Men jeg kan tenke meg til at det vil bli vanskeligere å erverve andre stoffer når man flytter cannabis over på den legale delen av markedet.

Det er forøvrig et gammelt, og forlengst tilbakevist synspunkt at cannabis automatisk fører til missbruk av andre stoffer. Andre steder i verden er amfetamin mer utbredt og lettere å få tak i enn cannabis, hvordan blir folk da folk "rekruttert" til amfetamin hvis de ikke får tak i cannabis for å lede veien? Er kanskje svaret at de ikke er tilfelle at cannabis i seg selv leder til noe verre?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette skoleraidet som foregikk i Bergen er en stor skamm for hele norge, at poletiet kommer inn på skolen din å drar deg ut i en poletibil forran hele skolen er langt mer skadelig for livete ditt en noe annet. Og at det blir blåst opp i media som en vellykket aksjon slik det ble gjør meg direkte kvalm. På tide at folk/politikere i dette landet starter å bruke det som er mellom ørene på dem....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet cannabis fører til sterkere stoffer. Stort sett. Ikke legaliser.

Da besitter du kunnskap som er feil. 'Noen' går til sterkere stoffer, 'noen' går fra tobakk til sterkere også - samme med alkohol. Så hva er forskjellen? Men du mener kanskje at tobakk/sigg og alkohol skal bli forbudt også da?

tobakk kan ihvertfall ulovligjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...