Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal du fram til her? Jeg kan gi et tilsvarende argument for cannabis. Cannabis brukes i enormt mange medisinske sammenhenger og kan gjøre stor nytte for personer med epilepsi, kronisk smerte etc. Pasienter som kanskje ellers måtte søke dyrere/mer behandling dersom de ikke fikk tilgang på denne medisinen.

Det finnes fordeler og ulemper til alt, jeg ville bare påpeke at økende bruk av narkotika kan føre til høyere helsekostnader. Cannabis med resept kan ikke sammenlignes med daglig ukontrollert forbruk fordi mengden kontrolleres samtidig som skadeligheten kan males nøyaktig igjennom kliniske prøver.

Da burde du vel være for legalisering? Slik det er i dag så vil det i mange tilfeller være enklere for barn å få tak i narkotika (spesielt marijuana) enn alkohol. Hvorfor? Fordi alkohol er kontrollert og selges av regulerte utsalgssteder. Narkotika selges av tilfeldige enkeltpersoner på gata som får 0 konsekvenser dersom barnet ditt skulle få en dårlig opplevelse. Hvis noen prøver å selge narkotika til et barn i et samfunn der det er legalisert og regulert så er det langt enklere å finne og straffe disse menneskene.

Her gjelder supply og demand mer enn ¨om noe blir kontrollert eller ikke. Meget lett for dere å få hjemmebrennt I Norge, men ikke pga lave priser her I USA: Det blir intersannt å studere hva som skjer I Colorado med prisene på lovlig og lovlig cannabis.

Kan skjønne at det er en tilvendig for mange å se at legalisering vil skape bedre forhold for brukere og ikke-brukere. Uavhengig av hva man mener om narkotika så er det et faktum. Hvor vidt narkotika/cannabis er bra/dårlig/moralsk/umoralsk har INGENTING med legalisering å gjøre. Legalisering handler kun om å bedre forholdene for brukere og ikke-brukere, helt uavhengig av hva en tenker om narkotika moralsk sett. En kan hate narkotika og alle narkotikabrukere i verden og samtidig være for legalisering.

Det er individet som bestemmer selv hva er moralsk riktig eller ikke. De som er for legalisering kan mene det ikke har noe å gjøre med moral, men det får de ikke bestemme.

Vi kan vel heller kan si at høyere forbruk av rusmidler generelt vil medføre høyere utgifter til helsevesenet, også cannabis. Spørsmålet er hvor mye, og om man kan motveie dette mot inntektene man får fra skatter og avgifter på salg. Personlig tror jeg det er et regnskap som går i pluss, med grunnlag i at inntektene man har fra salg av rusmidler i dag overgår utgiftene, og at det vil kunne redusere andre utgifter/frigjøre ressurser (feks. politi og rettsvesen).

Jeg mener det ikke bare er supply & demand som gjelder. Du skriver at det er lett å få tak i hjemmebrent her i Norge pga. høye priser, men det er allikevel en forsvinnende liten andel av den alkoholen som konsumeres i Norge som er illegal. Hvorfor? Jeg tror det handler om at folk faktisk er villige til å betale for den tryggheten de legale distribusjonskanalene medfører, både mtp. hvem du handler med og varen du kjøper. Tilgjengelighet er også en faktor - det er vel helst på steder det er noen mil til nærmeste pol, at det er mest hjemmebrenning.

Men ja, det blir uansett spennende å se hva som skjer flere steder nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes fordeler og ulemper til alt, jeg ville bare påpeke at økende bruk av narkotika kan føre til høyere helsekostnader. Cannabis med resept kan ikke sammenlignes med daglig ukontrollert forbruk fordi mengden kontrolleres samtidig som skadeligheten kan males nøyaktig igjennom kliniske prøver.

Som om resept løser noe. Det er jo bare å se på de statene i USA som hadde denne ordningen. Alle som ville klarte å få det på resept for et eller annet, og de kunne videreselge til de som ikke hadde resept.

Et godt eksempel er Rivotril som vi har resept på i Norge. Det eneste reseptplikten gjør er å gjøre det (veldig) mye dyrere for de som ikke får resept. Et glass på apotek koster under 100,- og kan selges på gata for 1500,-

Jeg sier ikke at resept bør kreves eller løser noe. Jeg sier at det er galt å mene at cannabis ikke er helseskadelig fordi det finnes i noe legemiddel som flere påstår

Beklager misforståelsen. Jeg er helt enig i at det er idiotisk å si at cannabis ikke er helseskadelig. Nøyaktig hvor helseskadelig det er vet ikke, men det er veldig få substanser som ikke er helseskadelig i større mengder. Det er flere som har dødd av vann-overdose f.eks. Det at ingen har dødd av cannabis betyr heller ikke at det ikke har negative effekter. Jeg er pro-legalisering av alt, men å argumentere med at ting er ufarlig er et sidespor og man ender mest sannsynlig opp med å skyte seg i foten.

Lenke til kommentar

[morsomt bilde]

Geir :)

Haha ;)

Nå er det litt satt på spissen der (en del av de stoffene er ikke så veldig farlige), men det var et morsomt bilde :D

En kamerat av en kompis svelget et par gram med potent brunt ved et "uhell" på interail for et par år siden, og det var visstnok en heller utrivelig opplevelse ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke bare er supply & demand som gjelder. Du skriver at det er lett å få tak i hjemmebrent her i Norge pga. høye priser, men det er allikevel en forsvinnende liten andel av den alkoholen som konsumeres i Norge som er illegal. Hvorfor? Jeg tror det handler om at folk faktisk er villige til å betale for den tryggheten de legale distribusjonskanalene medfører, både mtp. hvem du handler med og varen du kjøper. Tilgjengelighet er også en faktor - det er vel helst på steder det er noen mil til nærmeste pol, at det er mest hjemmebrenning.

Jeg bor langt opp i nord.

Jeg har kjent mange folk i løpet av oppveksten, rundt om i sørnorge og nord norge, har aldri blitt tilbydd hjemmebrent.

Og jeg har ikke fått tak i hjemmebrent før nå som jeg er 22(ble kjent med ham når jeg var 21), og det er bare fordi jeg kjenner en som brenner for egent bruk.

Og han holder seg som regel til 60% og er godt over 40.

Så hvor ungene får tak i hjemmebrent er for meg uforståelig.

Men alt av hasj, speed, kokain etc er ALT for enkelt å skaffe for unge.

Kan bare snakke for de jeg kjenner eller har kjent, desverre.

EDIT: Og jeg har MANGE ganger aktivt søkt etter hjemmebrent når jeg var litt dummere.

Endret av Ted Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er i dagens globale verden er det vel heller smuglersprit og ikke kjellervann folk kjøper om de skal unngå ran på polet. Og det er avdekket svimlende store summer i det illegale alkoholmarkedet, det er rimelig lett og skjule, siden selve varen er lovlig. Hørt om spritbussen? var jo endel mediastyr for ikke lenge siden.

Og til dere pro-forbudsfolk. Er det ikke ironisk at langerne, bakmenn og hele sulamitten støtter dere og deres argumenter i forbudet? De dere likksom sloss mot?

"Ignorance is bliss, but hell for the rest" sier jeg bare.

Lenke til kommentar

Jeg mener hele diskusjonen er ødelagt av både ignoranse og benektelser. Anti-legalisering bevegelsen tør ikke å se fremover og tror at ting blir bedre om vi bare skyver problemet til siden. Pro-legalisering tyr til romantisering, flisespikking og drøsser av tankefeil.

Jeg vet jeg drar diskusjonen tilbake til "square one", men legalisering ser jeg ikke på som fornuftig. Avkriminalisering er veien å gå, der man fjerner straffer for produksjon og besittelse til eget bruk men forbyr salg/kommersialisering. Dette vil sørge for at produksjonen forblir i Norge, stoppe stigmatisering og trakassering av henholdsvis ordinære "kriminelle", og man vil forhindre narko-turisme og industrialisering av enda en skadelig uvane.

Hvordan dette vil fungere i Norge er jeg ikke 100% sikker på, men det påpeker alle fordelene og ulempene vi ser i de landene som har gått steget mot legalisering/avkriminalisering.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Vi kan vel heller kan si at høyere forbruk av rusmidler generelt vil medføre høyere utgifter til helsevesenet, også cannabis. Spørsmålet er hvor mye, og om man kan motveie dette mot inntektene man får fra skatter og avgifter på salg. Personlig tror jeg det er et regnskap som går i pluss, med grunnlag i at inntektene man har fra salg av rusmidler i dag overgår utgiftene, og at det vil kunne redusere andre utgifter/frigjøre ressurser (feks. politi og rettsvesen).

Min utheving.

Jeg er helt enig med det du skriver, men hvilke faktorer mener du påvirker nordmenns konsum av alkohol (mengde, type, lovlig/ulovlig etc) som ikke kan forklares ved hjelp av tilbud og etterspørsel?

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg drar diskusjonen tilbake til "square one", men legalisering ser jeg ikke på som fornuftig. Avkriminalisering er veien å gå, der man fjerner straffer for produksjon og besittelse til eget bruk men forbyr salg/kommersialisering. Dette vil sørge for at produksjonen forblir i Norge, stoppe stigmatisering og trakassering av henholdsvis ordinære "kriminelle", og man vil forhindre narko-turisme og industrialisering av enda en skadelig uvane.

Det du beskriver her er i mine øyne nærmere legalisering enn dekriminalisering. Det de aller fleste mener med dekriminalisering er at bruk og besittelse av cannabis ikke lengre skal være straffbart, å tillate produksjon til eget bruk vil være enda et langt skritt på veien mot full legalisering. Husk at hjemmeproduksjon av brennevin, selv til eget bruk, faktisk er ulovlig i Norge.

Det betyr ikke at jeg er uenig med deg på noen måte, det kan være lurt å også tillate dyrking til eget bruk, men i praksis kan dette bli vanskelig, det vil absolutt kreve en øvre grense på antall planter eller lignende - et sted vil politiet måtte sette en grense for hva som må regnes som "eget bruk" og "salg". Samtidig bør produksjon av brennevin til eget bruk tillates, men vil Staten og folket godta noe sånt? Hele saken havner i klemma mellom dekriminalisering og legalisering, det kan bli et problem, men neppe et problem uten løsning. For the record er jeg personlig for full legalisering, både av prinsipp og praktiske årsaker, men det verken kan, må eller bør skje "over natta".

Ren dekriminalisering er det viktigste å få til (og vil uansett selvsagt være første steg på veien). Det er mange gode grunner til dette, blant annet synes jeg at det ikke bør være politiet sin jobb å arrestere og gi bøter til folk som egentlig ikke gjør annet enn å skade seg selv (i større eller mindre grad). Når dekriminalisering har kommet på plass kan også helsevesenet endelig kunne gjøre jobben sin, som i denne sammenheng vil være å informere korrekt om rusmidler. "Ett trekk og du er hekta" og lignende slagord for å skremme ungdom vekk fra alt som er sterkere enn husholdningssaft. Nå var dette noe som ble/blir brukt for å hindre ungdom i å begynne å røyke tobakk, men alle som har prøvd tobakk vet at dette er direkte usant - man blir ikke avhengig av et trekk. Dersom de offentlige lyver om dette, hva annet kan de lyve om? La oss hoppe over til den ekstreme enden av skalaen. Blir man sprøytenarkoman etter å ha prøvd heroin én gang? Dersom du tror svaret er "ja" tar du feil. Sannheten er langt mer skremmende, men helsevesenet kan ikke fortelle sannheten, fordi bruk av andre rusmidler enn alkohol er en kriminell handling

Dekriminalisering må på plass. Politiet sin jobb må være å beskytte borgere mot folk som vil dem vondt. Helsevesenet må få lov til å informere grundig og riktig om ulempene ved bruk av alle typer rusmidler.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10120388

Tok ikke lang tid før Skutle ble hengt på korset... Kjenner jeg blir kvalm. Stakkars fyr.

Ja, de hadde jo en sak med Warloe og. På en måte fortjener de det (i alle fall Warloe, som var aktiv for forbud) siden de melder seg inn i Høyre, men samtidig er det bare en personlig tragedie.

Lurer på hvor mange det er av politikerne våre som IKKE har brutt narkotikaloven...

Lenke til kommentar

Man kan vel samtidig erkjenne at Skutles handlinger ikke har vært de mest taktiske. Som politiker er man ekstremt eksponert for avsløringer av denne typen.

Jeg er helt enig med det du skriver, men hvilke faktorer mener du påvirker nordmenns konsum av alkohol (mengde, type, lovlig/ulovlig etc) som ikke kan forklares ved hjelp av tilbud og etterspørsel?

Det kan vel forklares ved hjelp av tilbud og etterspørsel. Det jeg siktet til var heller at pris ikke nødvendigvis er den eneste eller viktigste faktor. Men sett i retroperspektiv (som jo er det beste perspektivet) en feilformulering ;)

Lenke til kommentar

De blå partienes representanter er fremdeles på jakt etter ryggraden som de mistet da de flyttet inn i de nye kontorene. Mon tro om flyttelasset er på avveie?

Stakkars Heidi Nordby Lunde, som også har glemt at hun har eggstokker et eller annet sted på kroppen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...