Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hmm kanskje vi også kan åpne grensene våre og la narkomane vandre i gatene. Å vent det har vi allerede gjort... Nei jeg syntes ikke at Cannabis skal legaliseres. Grunnen er enkel: Vi i Norge har altfor mye penger og altfor mye fritid. Vi kjeder oss. Cannabis kommer til å bli det pengesluket og kjøre mange flere ungdom ut på skakke. Bør heller konsentrere seg på å stramme inn på alkoholen enn å legalisere et narkotisk middel (hvis det fortsatt er det da). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at er den enkleste og kjedeligste saken jeg har argumentert for på nettfora. I de to årene etter jeg tok opp dette synspunktet, Har alle meningsmotstandere hatt den samme uvitenheten og synsingen. Ingen rasjonelle argumenter som holder.

Jaja, det er vel bare å fortsette å vise til statistikk og rapporter.. En om gangen siden det tydeligvis er nødvendig.

Grunnen er enkel:Cannabis kommer til å bli det pengesluket og kjøre mange flere ungdom ut på skakke.

The figures for cannabis use among the general population reveal the same pictures. The Netherlands does not differ greatly from other European countries. In contrast, a comparison with the US shows a striking difference in this area: 32.9% of Americans aged 12 and above have experience with cannabis and 5.1% have used in the past month. These figures are twice as high as those in the Netherlands."

http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/67

Grunnen er enkel:

Nå som "grunnen er enkel" fantasien din har fått ett brutalt møte med det virkelige liv, kan du vel tenke på å skifte standpunkt?

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Jo man kan dyrke til seg selv i nederland.

Og man får kjøpe mer en enn brukerdose, men er jo spørs hva du mener med en brukerdose.

Merkelig siden det fra sider som f.eks. denne står at Cannabis egentlig er forbudt i Nederland, men at det tollereres ved bruk i små mengder hvis det blir kjøpt i en såkalt coffe shop.

En brukerdose kan sikkert variere, men ifølge politiet selv så regnes en brukerdose til å være 0,3 gram.

Er jo slike som dere som gjør at kriminelle osv tjener penger på narkotika.

Det er slik regelverket legger opp til det, derfor er det slik.

Se hva alkoholforbudet gjorde, man såg de samme tilstandene da som man i dag ser med knark.

Det er jo strengt tatt brukerne selv som er skyld i at kriminelle tjener penger på salg av narkotika! Men mener du at vi skal legalisere all narkotika eller bare cannabis?

Ett slag av gangen, vet du... Ett slag av gangen.

Da er det kanskje best å utsette/skrinlegge hele legaliseringen av cannabis, siden det ikke vil løse problemene?

men da det ble ulovelig hadde ikke norge forsket noe på stoffet og mange av grunnene til at stoffet ble klassifisert som ulovelig er i dag avkreftet.

Hvilke bivirkninger var det som gjorde stoffet ulovlig, og som i dag er blitt avkreftet?

Så hvis noe er galt i resten av verden skal vi ikke forbedre det i Norge? Så fordi USA forurenser værre enn oss kan ikke vi forbedre oss, det sier FrP også, så du kaller deg sosialdemokrat, men følger samme tankegang som FrP. Greit.

Jo men nå vil en legalisering av stoffet ikke føre til noen forbedring, siden alle andre har forbud mot cannabis. Dette igjen medfører til at kriminaliteten fortsatt vil være gjeldende siden man får det billigere andre steder - samt når en skal få tak i narkotiske stoffer som er ulovlige.

Endret av cyclo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at en lovlig produksjon ala Plantasjen eller hjemmedyrk vil gi ett dyrere produkt enn illegal?

Forresten, du kan redigere innleggene dine med knappen ved innlegget. Mod har en tendens til å slå ned på slik posting.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Jeg må si at er den enkleste og kjedeligste saken jeg har argumentert for på nettfora. I de to årene etter jeg tok opp dette synspunktet, Har alle meningsmotstandere hatt den samme uvitenheten og synsingen. Ingen rasjonelle argumenter som holder.

Jaja, det er vel bare å fortsette å vise til statistikk og rapporter.. En om gangen siden det tydeligvis er nødvendig.

Grunnen er enkel:Cannabis kommer til å bli det pengesluket og kjøre mange flere ungdom ut på skakke.

The figures for cannabis use among the general population reveal the same pictures. The Netherlands does not differ greatly from other European countries. In contrast, a comparison with the US shows a striking difference in this area: 32.9% of Americans aged 12 and above have experience with cannabis and 5.1% have used in the past month. These figures are twice as high as those in the Netherlands."

http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/67

Grunnen er enkel:

Nå som "grunnen er enkel" fantasien din har fått ett brutalt møte med det virkelige liv, kan du vel tenke på å skifte standpunkt?

Nei hvorfor skal jeg skifte standpunkt fordi du viser meg tall fra Amerika? Teksten sier Europeiske land ikke Norge. Du bor i Norge (hvis du ikke har glemt det da?). Og grunnen for min mening er enkel, sånn som jeg liker det. Gidder ikke henge meg opp i tall og svada. Hvis alkohol hadde blitt oppfunnet i dag så hadde det blitt bannlyst på sekundet. Jeg syntes det er idiotisk å sloss for å røyke en plante. Røyk ugress, det er lovlig og du hjelper mange hager i Norge.

Og hvis det er så kjedelig å argumentere så bare slutt å skriv da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du at en lovlig produksjon ala Plantasjen eller hjemmedyrk vil gi ett dyrere produkt enn illegal?

Forresten, du kan redigere innleggene dine med knappen ved innlegget. Mod har en tendens til å slå ned på slik posting.

Hvis det blir gjort lovlig vil jo staten innføre avgifter minst på høyde med alkohol og tobakk, vil jeg tro. Så en høyere pris er ikke usannsynlig. På en annen side vil vi få et friere marked der man blir mer obs på markedsprisen, dermed vil de nok de store prisforskjellene utebli. Slik det er nå kan Per kjøpe et gram for 70 kr, mens naboen, Pål, må ut med 200.

Hvordan er det forresten ved avkriminalisering? Mener å ha hørt at Norge ikke vil ha mulighet til å legalisere pga. noe med EU (veldig mulig jeg tar feil her), derfor kan de ikke gå lengre enn avkriminalisering. Det vil vel i så fall utelukke avgifter og ordninger som f.eks. et statlig eid "cannabispol", vel?

Edit: Hjemmedyrk er jo allerede det billigste (og tryggeste, rent helsemessig) altenativet, og vil helt sikkert forbli det ved en legalisering også.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Ved en legalisering er nok toleranse lignende Nederland veien å gå inntil det blir mer internasjonal debatt om legalisering.

Nei hvorfor skal jeg skifte standpunkt fordi du viser meg tall fra Amerika? Teksten sier Europeiske land ikke Norge. Du bor i Norge (hvis du ikke har glemt det da?)

Det endrer jo ikke det fakta at narkotikarelaterte dødsfall i Nederland er det laveste i europa?

kilde:

side 16

http://www.emcdda.europa.eu/attachements.c...nalrep99-01.pdf

Dette inkluderer ett bredt utvalg land i Europa inkludert Sverige og Danmark. Norge er ikke med, men situasjonen når det gjelder myke stoffer er omtrent den samme i Norge-Sverige. For de som ikke gidder å kikke, Sverige har nesten tre ganger høyere dødsrate pga nark. enn Nederland.

De som skaffet frihetene vi nyter i dag gjorde det nok ikke ved å gi opp :)

Også er det irriterende at mine surt opparbeidede skattepenger blir kastet bort på dette.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar
Hvilke bivirkninger var det som gjorde stoffet ulovlig, og som i dag er blitt avkreftet?

Meksikanere brukte det, der har du bivirkningen din.

Det er riktignok mer til det enn det, men rasisme var en viktig faktor. Helse hadde ingenting med saken å gjøre.

Jeg prøver igjen:

Her har du en objektiv dokumentar som ser på historien bak forbudet, se og lær:

Hooked: Illegal Drugs and How They Got That Way - Marijuana:

Part 1: http://www.youtube.com/watch?v=-Yqyx0pCIHA&fmt=18

Part 2: http://www.youtube.com/watch?v=Vx50lhkQcf0&fmt=18

Part 3: http://www.youtube.com/watch?v=oloobzAU-3Q&fmt=18

Part 4: http://www.youtube.com/watch?v=fKbfXabxddg&fmt=18

Part 5: http://www.youtube.com/watch?v=uVQoz1dFIuE&fmt=18

Jeg må si, feilinformasjon sprer seg ikke mye ulikt hvordan virus sprer seg. "Infiser" noen og de vil spre det videre for deg. Ikke lenge etter har det spredd seg over hele landet og det er svært vanskelig å bli kvitt. Slik er det med cannabis, noen spredde noen myter og nå sitter folk i fengsel for å ha brukt det.

Lenke til kommentar
Merkelig siden det fra sider som f.eks. denne står at Cannabis egentlig er forbudt i Nederland, men at det tollereres ved bruk i små mengder hvis det blir kjøpt i en såkalt coffe shop.

Som nevnt tidligere er grunnen til at cannabis er forbudt i hele verden at et land man må forby det før landet få være medlem av FN. Dette er grunnen til at cannabis tekninsk sett er forbudt i Nederland, men loven er til dels blitt gjort sovende. Røyker du cannabis på offentlig sted vil du i Nederland bli bøtlagt. Gjør du det privat og ute av syne fra almenheten tilllates det.

Lenke til kommentar
Hvis det blir gjort lovlig vil jo staten innføre avgifter minst på høyde med alkohol og tobakk, vil jeg tro. Så en høyere pris er ikke usannsynlig. På en annen side vil vi få et friere marked der man blir mer obs på markedsprisen, dermed vil de nok de store prisforskjellene utebli. Slik det er nå kan Per kjøpe et gram for 70 kr, mens naboen, Pål, må ut med 200.

Hvordan er det forresten ved avkriminalisering? Mener å ha hørt at Norge ikke vil ha mulighet til å legalisere pga. noe med EU (veldig mulig jeg tar feil her), derfor kan de ikke gå lengre enn avkriminalisering. Det vil vel i så fall utelukke avgifter og ordninger som f.eks. et statlig eid "cannabispol", vel?

Selv med en avkriminalisering er det er ikke noe problem for myndighetene å opprette "cannabispol". Siden salg av stoffet fremdeles rent teknisk vil være ulovlig kan man bruke loven til å stenge de aktørene man ikke ønsker og se mellom fingrene på de aktørene man ønsker. Staten kan også pålegge cannabisselgerne å skru opp prisen. Videre kan de velge å kategorisere bedriftene som ekstremt inntjenende og gi de samme skattesats som oljeselskapene.

Lenke til kommentar

Hvordan blir en lov til i et samfunn? All erfaring tilsier at en lov må støttes av et godt flertall for at den skal bli respektert. Det gjalt da røykeloven fungerte fra dag en, og det gjalt også da forbudet mot alkohol ikke fungerte fra dag en. Skal en lov ha en virkning på atferd, så må folket gi det legitimitet. Ellers får vi tilstander der relativt mange bryter loven, noe som undergraver lovgivernes nødvendige støtte.

La oss heller høre begrunnelsene for at vi ikke tåler et snev av frihet og ansvar!

Lenke til kommentar
Ved en legalisering er nok toleranse lignende Nederland veien å gå inntil det blir mer internasjonal debatt om legalisering.

Nei hvorfor skal jeg skifte standpunkt fordi du viser meg tall fra Amerika? Teksten sier Europeiske land ikke Norge. Du bor i Norge (hvis du ikke har glemt det da?)

Det endrer jo ikke det fakta at narkotikarelaterte dødsfall i Nederland er det laveste i europa?

kilde:

side 16

http://www.emcdda.europa.eu/attachements.c...nalrep99-01.pdf

Dette inkluderer ett bredt utvalg land i Europa inkludert Sverige og Danmark. Norge er ikke med, men situasjonen når det gjelder myke stoffer er omtrent den samme i Norge-Sverige. For de som ikke gidder å kikke, Sverige har nesten tre ganger høyere dødsrate pga nark. enn Nederland.

De som skaffet frihetene vi nyter i dag gjorde det nok ikke ved å gi opp :)

Også er det irriterende at mine surt opparbeidede skattepenger blir kastet bort på dette.

Liker heller ikke å gi meg.  ;) Vel sånn jeg ser det så hvis vi skal legalisere det så må det gjøres ordentlig. Slik som Nederland har gjort nogenlunde. Og det er ganske vanskelig å røyke seg sjøl til døde (da har man røyke sug). Skjønner det med skatte pengene og, men syntes heller at du skulle stått for en annen sak en legalisering av cannabis. Tall er fjall enkelt og greit. Og jeg tror ikke at sverige kommer til å senke de tallene med dødsfall av narkotika hvis de gjør cannabis lovlig.  

Uansett tall, uansett fakta som du kaster på bordet så syntes jeg at cannabis aldri skal legaliseres. Kan liksom ikke se for meg en cannabis cafe midt i Karl johan...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Uansett tall, uansett fakta som du kaster på bordet så syntes jeg at cannabis aldri skal legaliseres. Kan liksom ikke se for meg en cannabis cafe midt i Karl johan...

Det er vel det som kalles fanatisme og det er ikke ukjent at fanatisme i alle former er den største trusselen mennesket står overfor. Her er et par andre eksempler på fanatisme:

twintowers.jpg

539w.jpg

Lenke til kommentar
Saken er bare at jeg følger loven og respekterer den uansett hva den måtte si. Hvis jeg skulle bryte den på noen som helst måte sitter jeg ikke og rettferdigjør det overfor meg selv eller i ett forum overfor andre.

Ja, huff.... jeg må være gal!!

Blind lojalitet ovenfor autoriteter og flertallet er da overhodet ikke noe positivt. Det er ikke et tegn på styrke, men heller svakhet. Du hevder at du følger loven og respekterer den uansett hva den måtte si, og dette er den typen ukritiske autoritetstro som er grunnlaget for diktaturer og mye av den urettferdigheten som finnes i verden. Hadde du støttet henging av homofile hvis du hadde bodd i Iran, med tanke på at denne dommen har forankring i lovverket?

Utifra innleggene dine er det ingenting som tyder på at du er gal, heller lite reflektert.

Hvis man fjerner trafikkregler vil trafikken bli langt farligere og vi vil få langt flere dødsfall i trafikken enn hva vi ser idag. Hvis man legaliserer cannabis vil man ikke få langt flere dødsfall, fordi overdosedødsfall ikke forekommer i forbindelse med cannabisbruk.

Du kan vel heller svare på hva man burde gjøre for å oppnå målet med mindre bruk av stoffet, fordi når 4 av 10 blant de unge i befolkningen har prøvd noe som er ulovlig sier det seg selv at lovverket ikke har ønskede preventive effekt.

Nei, men det begynner som oftest med cannabis og hvor en fortsetter og eksprementerer med langt farlige stoffer siden cannabis ikke lenger er noe "spennende".

De aller fleste av dem som begynner med cannabis har nok prøvd tobakk og alkohol før dette. Den effekten du snakker om med kontinuerlig tøying av grenser er et resultat av en spenningssøkende personlighetstype, og ikke noen stoffer i cannabis i seg selv.

Nå er vi mennesker forskjellige og likeledes er det umulig for oss å lage ett regelverk som kan forby uønskede virkninger. En kan kun begrense omfanget og skadene, ikke fjerne problemene helt. Målet her må være å bedre forebyggingen, behandlingen, oppfølgingen og rehabiliteringen av misbrukere, slik at vi unngår flere overdosedødsfall. Vi må også ha kompetente ressurssentra som hjelper dem ut av misbruket og hindrer tilbakefall. Det å tro at en oppheving av forbudet vil føre til mindre overdosedødsfall er uansett urealistisk.

Nå prater du ikke lenger om cannabis-politikken, men narkotikapolitikk generelt. Hvis du mener overdosedødsfall forekommer i forbindelse med cannabis-bruk vil jeg oppfordre deg til å vise noen kilder, da dette strider mot alt jeg har hørt om stoffet.

Et faktum som igjen er en direkte konsekvens av at det ikke er mulig å få tak i stoffet gjennom lovlige kanaler.

Nå vil en heller ikke bli kvitt dette problemet selv om bare Norge skulle legalisere cannabis. Det vil fortsatt være forbudt i resten av verden og dermed finnes også flere muligheter for å få tak i stoffet billigere gjennom andre kanaler.

Har du regnet på dette? Jeg husker ikke hvor stor del av prisen på narkotika som kommer fra de mange mellomleddende som smugler stoffet gjennom uttalige land fra produksjonsstedet og til Norge, men jeg husker ihvertfall at dette utgjør en stor del. Hadde man dyrket cannabis i et Norge hvor dette var lovlig hadde man ikke trengt alle disse fordyrende mellomleddende, fordi det ikke hadde trengtes smugling for at stoffet skulle komme frem til forbrukeren. Det generelle prisnivået i Norge er riktignok høyere enn mange av landene som står for det meste av produksjonen, noe som skulle tilsi høyere produksjonskostnader, men jeg tror allikevel ikke dette vil veie opp for alle de fordyrende mellomleddende stoffet slipper å gå gjennom ved en eventuell legalisering.

Narkotika vil også koste samfunnet store summer selv om det blir legalisert. Problemene vil øke i omfang, siden det blir mer vanlig at særlig unge mennesker blir misbrukere og begynner med andre stoffer som er farligere enn cannabis.

Jeg gjentar oppfordringen om at du kan vise til noen tall som underbygger denne konklusjonen.

Her innrømmer du jo rett ut at du ikke engang prøver å basere valgene dine på fakta, men heller bare ukritisk holder på den meningen om temaet du hadde først. Hvordan i all verden skal man klare å forandre det som er galt når man ikke vil høre på folk som stiller spørsmål til vedtatte sannheter?

Lenke til kommentar

Det er vel det som kalles fanatisme og det er ikke ukjent at fanatisme i alle former er den største trusselen mennesket står overfor. Her er et par andre eksempler på fanatisme:

Fanatisme? Nei unnskyld meg at jeg har blitt oppvokst til å tro at narkotika er en negativ ting. Den flyter rundt nok som det er. 

Her innrømmer du jo rett ut at du ikke engang prøver å basere valgene dine på fakta, men heller bare ukritisk holder på den meningen om temaet du hadde først. Hvordan i all verden skal man klare å forandre det som er galt når man ikke vil høre på folk som stiller spørsmål til vedtatte sannheter?

Men når det ikke er noe galt med at Cannabis er ulovlig. Hvorfor i all verden skal vi få det lovlig? Slik at tørre huer kan sitte på en cafe og ta seg en joint. Folk blir aldri fornøyd. Hvis dere klager og demonstrerer og til slutt for legalisert cannabis så hva i all verden har dere oppnådd? Har dere vunnet et stort slag om ytringsfrihet og undertrykelse? Hvorfor skal vi har flere midler og forstyrelser i hverdagen. Holder med alkohol i min mening. 

Endret av LarsMelvin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fanatisme? Nei unnskyld meg at jeg har blitt oppvokst til å tro at narkotika er en negativ ting. Den flyter rundt nok som det er. 

Vi har da alle blitt oppdratt til å tro at narkotika er en negativ ting, men det er kun fanatikerne som ubegrunnet nekter å høre på eller godta argumenter for det motsatte når disse argumentene holder mer enn vann.

Jeg føler at signaturen min beskriver dette ganske godt.

Lenke til kommentar

Vi har da alle blitt oppdratt til å tro at narkotika er en negativ ting, men det er kun fanatikerne som ubegrunnet nekter å høre på eller godta argumenter for det motsatte når disse argumentene holder mer enn vann.

Jeg føler at signaturen min beskriver dette ganske godt.

Jeg står på mitt fordi jeg ser ikke noe grunn til å legalisere cannabis. Og eneste virkemiddelet deres er å si at ja men nederlenderne har færre dødstall på grunn av narkotiske stoffer en svenskene. Jeg er jo ikke helt korka, jeg tar imot argumenter med åpne hender. Jeg bare sier at tall og annet tullete fakta ikke kommer til å skifte min mening. Ok jeg har gitt dere min grunn. Hva er deres grunn til at cannabis skal bli lovlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men når det ikke er noe galt med at Cannabis er ulovlig. Hvorfor i all verden skal vi få det lovlig? Slik at tørre huer kan sitte på en cafe og ta seg en joint. Folk blir aldri fornøyd. Hvis dere klager og demonstrerer og til slutt for legalisert cannabis så hva i all verden har dere oppnådd? Har dere vunnet et stort slag om ytringsfrihet og undertrykelse? Hvorfor skal vi har flere midler og forstyrelser i hverdagen. Holder med alkohol i min mening. 

Det du svarer her har ikke noe med det jeg kommenterte i innlegget ditt å gjøre. Jeg kommenterte holdningen din om at fakta og statistikk ikke kunne påvirke ditt standpunkt i saken. Det at du er fastlåst i dine oppfatninger er ett problem, men hvis man kommer på et forum hvor noe diskuteres og man ikke engang har tenkt til å vurdere andres argumenter gjør man egen trangsynthet til andres problem; man forringer rett og slett nivået på debatten.

Jeg foreslår at du i det minste revurderer standpunktet ditt om at fakta ikke betyr mer enn dine oppfatninger, ellers vil jeg anbefale deg å hører på ditt eget visdomsord (jfr. signaturen din).

Lenke til kommentar
Jeg står på mitt fordi jeg ser ikke noe grunn til å legalisere cannabis. Og eneste virkemiddelet deres er å si at ja men nederlenderne har færre dødstall på grunn av narkotiske stoffer en svenskene. Jeg er jo ikke helt korka, jeg tar imot argumenter med åpne hender. Jeg bare sier at tall og annet tullete fakta ikke kommer til å skifte min mening. Ok jeg har gitt dere min grunn. Hva er deres grunn til at cannabis skal bli lovlig?

Hvis du ikke tror på fakta, forskning og vitenskap, hva tror du på da? Julenissen? Bibelen? Påskeharen? Flygende spaghettimonstre? Rosa fluffy pinguiner?

Jeg skrev et lengre innlegg (dog noe upresist) litt tilbake (se her) om hva effektene av en forbudspolitikk og en legaliseringspolitikk. Har du noen kommentarer til disse påstandene, eller er de i likhet med statestikk, forskning og vitenskap bare svada?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...