Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Et problem blant legaliseringsfanatikerne er at de angriper selv de som er enige. Ikke lett å få gjennomslag da. Alle har rett til å ha sin mening, og å gå til frontalangrep på en som er for avkriminalisering, men ikke full legalisering er skivebom. Så kommer man med de samme argumentene som tobakk, kaffe og alkohol som er beskrevet gjennom 426 sider. Hadde legalisering vært min politiske kampsak hadde jeg omfavnet alle som var tilbøyelig for å se mine argumenter. Viser ellers til signaturen min.

 

De aller fleste legalisering forkjempere jeg kjenner er for avkriminalisering som en start, slik at folk kan se at helsevesen er bedre en dagens straffesystem..

 

Men jeg er 100% enig med deg, at folk ikke greier inngå kompromisser er en stor del av verdens problemer idag, møttes på halvveien er ikke å tape en sak..

 

Som eks startet jeg i denne tråden som en som kun var for at det skal være tilgjengelig som medisin gjennom lege, til å bli full forkjemper for å legalisere cannabis fullt ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sirus sier også at de tror det vil bli flere tilfeller av psykoser og mentale lidelser som følge av mer THC, noe som er enda en grunnløs påstand.

Det er ganske kjent at forholdet mellom cannabis og mentale lidelser er korrelert, men ikke kausalt. Det er ingen som har klart å bevise at cannabis fører til mentale lidelser, bare at det kan hende at de som er predisponert for mentale lidelser har en høyere risiko for manifistering av lidelser hvis de bruker cannabis hyppig. For eksempel i Storbritannia har antall som bruker cannabis steget kraftig og cannabisen har høyere innhold av THC enn før, men det har ikke vært en økning i mentale lidelser som sczhisofreni. Selvfølgelig sier ikke Sirus dette da de er underlagt Helse- og omsorgsdepartementet og statens offisielle synspunkt er at cannabis er farlig og ikke burde legaliseres. Det sier seg selv at Sirus akkurat i denne saken ikke kan regnes som nøytrale. Organisasjoner som MAPS har mye høyere troverdighet.

 

Man kan også stille spørsmål om THC innholdet virkelig er så mye høyere i dag enn før som propaganda dokkene vil ha det til. Målingene av THC i cannabis før i tiden er ikke akkurat kjent for å være nøyaktige.

 

Det er bare å gi journalisten litt ordentlig fakta hvis noen gidder: @tormodstrand

Grunnløs er den ikke. Finnes visse forsøk som nettopp peker mot at THC er den store synderen i denne sammenheng, og at CBN fungerer som en naturlig motvekt. At det før i tiden fantes THC-tunge strains er ingen ukjent sak, de fleste gamle travere har vært borti disse, men langt fra i samme volum som du finner i dag. At THC-tunge strains er tyngre på sinnet er ei heller fable, har selv kjent dette på kroppen i forhåndsvis kontrollerte forsøk med testede strains hvor innholdet var kjent, noe vitenskapelige forsøk i UK bla. har underbygget. Dette var dog kansje det eneste forholdsvis korrekte med hele innslaget/artikkelen til NRK, med en konklusjon langt ute på viddene.

Lenke til kommentar

Grunnløs er den ikke. Finnes visse forsøk som nettopp peker mot at THC er den store synderen i denne sammenheng, og at CBN fungerer som en naturlig motvekt. At det før i tiden fantes THC-tunge strains er ingen ukjent sak, de fleste gamle travere har vært borti disse, men langt fra i samme volum som du finner i dag. At THC-tunge strains er tyngre på sinnet er ei heller fable, har selv kjent dette på kroppen i forhåndsvis kontrollerte forsøk med testede strains hvor innholdet var kjent, noe vitenskapelige forsøk i UK bla. har underbygget. Dette var dog kansje det eneste forholdsvis korrekte med hele innslaget/artikkelen til NRK, med en konklusjon langt ute på viddene.

 

Sirus greier jo ikke sette noe korrelasjoner sammen, de setter lys på et halvveis negativt aspekt og ser ingen positive, egentlig et speilbilde av Nordmenn generelt..

 

Røyke for mye cannabis kan som alt annet føre til problemer hos noen, er jo derfor en legalisering er bra, da blir det langt flere muligheter forske på cbn,cbd,thc osv samt tilby billigere varer med høyere kvalitet så folk ikke trenger kjøpe det mest "potente" eller dyrke det mest potente, unngå cannabis med mug osv, man kan også lettere få ut informasjon om korrekt bruk til de som bruker cannabis, som eks mer bruk av spiselig cannabis, mer vaperazior bruk osv.

 

 

10 things to know about nation's first recreational marijuana shops in Colorado

By Michael Martinez, CNN

December 29, 2013 -- Updated 2038 GMT (0438 HKT)

 

http://edition.cnn.com/2013/12/28/us/10-things-colorado-recreational-marijuana/index.html

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Statements in the popular media that the potency of cannabis has increased by ten times or more in recent decades are not supported by the limited data that are available from either the USA or Europe. The greatest long-term changes in potency appear to have occurred in the USA. It should be noted here that before 1980 herbal cannabis potency in the USA was very low by European standards....

"The natural variation in the THC content between and within samples of herbal cannabis or cannabis resin at any one time and place far exceeds any long-term changes that may have occurred either in Europe or the USA."

Overview of Cannabis Potency, 2004, European Union Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (Full report at www.csdp.org/research/insights6web.pdf.

Lenke til kommentar

man skal også huske at land som Norge har alltid hasj / kif vært det som omsettes mest, skal ikke lenger tilbake en rundt 2000-2001 da var det å komme over noe god weed vanskelig..

 

Selv idag er hasj mest utbredt i Norge, nå vet jeg null om potensen til hasjen som er i Norge pr gram, mulig andre vet noe eksakt.

Lenke til kommentar

man skal også huske at land som Norge har alltid hasj / kif vært det som omsettes mest, skal ikke lenger tilbake en rundt 2000-2001 da var det å komme over noe god weed vanskelig..

 

Selv idag er hasj mest utbredt i Norge, nå vet jeg null om potensen til hasjen som er i Norge pr gram, mulig andre vet noe eksakt.

Mener å ha sett at Sirus, Folkehelseinstituttet eller Politiet hadde noen tall på THC innhold i hasj i Norge.

Men jeg vil anta den ikke er så veldig forskjellig fra det som er vanlig i andre land på kontinentet, da det meste av hasj i Europa kommer fra Nord-Afrika.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Mener å ha sett at Sirus, Folkehelseinstituttet eller Politiet hadde noen tall på THC innhold i hasj i Norge.

Men jeg vil anta den ikke er så veldig forskjellig fra det som er vanlig i andre land på kontinentet, da det meste av hasj i Europa kommer fra Nord-Afrika.

 

det er jeg klar over, husker at før var det mer variasjon på hvor cannabis kom fra som eks noe kom fra Pakistan,Afganistan, også Libanon husker jeg..

Nå virker det som alt på markedet er fra Marokko.

 

søkte litt på nett fant noe lesestoff fra 2012 ang cannabis i Europa

Cannabis production and markets in Europe

http://www.emcdda.europa.eu/publications/insights/cannabis-market

 

Guide To The Different Types Of

Hash From Around The World

http://www.druglibrary.org/medicalmj/hash/guide_to_the_different_types_of_.htm

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Hei, jeg må si jeg irriterer meg over å lese utenomforstående sine syn på narkotika. Selvfølgelig er det både negative og positive saker med narko, men sannheten er at folk flest tror det er mye sykere enn det egentlig er. Selv så begynte jeg med hasj og marihuana i 18 årsalderen. Jeg gikk selvfølgelig videre og prøvde ecstasy, LSD, sopp, kokain, MDA,MDMA og amfetamin. Det er riktig at folk virkelig kan bli dratt langt ned av dette, men andre kan faktisk tjene på dette. Mitt liv har gått perfekt så langt og jeg synes synd på alle dere andre når dere sitter på gamlehjem i en alder av 80 og ikke har forsøkt noe annet enn alkohol. Mine opplevelser er så berikende og har gitt meg så mye innsikt i meg selv at det er helt latterlig. LSD hjalp meg faktisk til å planlegge livet mitt og ecstasy har gitt meg mine beste minner. Her sitter jeg den dag i dag med en inntekt over gjennomsnittlig, gift og to barn. Så kom ikke her med at rusmidler generelt er skadelig. Det er skadelig for de som ikke setter seg inn i hva de faktisk gjør og selvfølgelig skal man holde seg unna kokain og heroin, der går grensen...


  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg må si jeg irriterer meg over å lese utenomforstående sine syn på narkotika. Selvfølgelig er det både negative og positive saker med narko, men sannheten er at folk flest tror det er mye sykere enn det egentlig er. Selv så begynte jeg med hasj og marihuana i 18 årsalderen. Jeg gikk selvfølgelig videre og prøvde ecstasy, LSD, sopp, kokain, MDA,MDMA og amfetamin. Det er riktig at folk virkelig kan bli dratt langt ned av dette, men andre kan faktisk tjene på dette. Mitt liv har gått perfekt så langt og jeg synes synd på alle dere andre når dere sitter på gamlehjem i en alder av 80 og ikke har forsøkt noe annet enn alkohol. Mine opplevelser er så berikende og har gitt meg så mye innsikt i meg selv at det er helt latterlig. LSD hjalp meg faktisk til å planlegge livet mitt og ecstasy har gitt meg mine beste minner. Her sitter jeg den dag i dag med en inntekt over gjennomsnittlig, gift og to barn. Så kom ikke her med at rusmidler generelt er skadelig. Det er skadelig for de som ikke setter seg inn i hva de faktisk gjør og selvfølgelig skal man holde seg unna kokain og heroin, der går grensen...

 

 

Jeg gikk selvfølgelig videre og prøvde ecstasy, LSD, sopp, kokain, MDA,MDMA og amfetamin.

 

 

 

Er ikke noe selvfølge gå videre med stoffer som dette, drakk du ikke før du prøve hasj?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hei, jeg må si jeg irriterer meg over å lese utenomforstående sine syn på narkotika. Selvfølgelig er det både negative og positive saker med narko, men sannheten er at folk flest tror det er mye sykere enn det egentlig er. Selv så begynte jeg med hasj og marihuana i 18 årsalderen. Jeg gikk selvfølgelig videre og prøvde ecstasy, LSD, sopp, kokain, MDA,MDMA og amfetamin. Det er riktig at folk virkelig kan bli dratt langt ned av dette, men andre kan faktisk tjene på dette. Mitt liv har gått perfekt så langt og jeg synes synd på alle dere andre når dere sitter på gamlehjem i en alder av 80 og ikke har forsøkt noe annet enn alkohol. Mine opplevelser er så berikende og har gitt meg så mye innsikt i meg selv at det er helt latterlig. LSD hjalp meg faktisk til å planlegge livet mitt og ecstasy har gitt meg mine beste minner. Her sitter jeg den dag i dag med en inntekt over gjennomsnittlig, gift og to barn. Så kom ikke her med at rusmidler generelt er skadelig. Det er skadelig for de som ikke setter seg inn i hva de faktisk gjør og selvfølgelig skal man holde seg unna kokain og heroin, der går grensen...

 

 

Bruker du ingenting i dag?

Lenke til kommentar

Hei igjen, det jeg mente med selvfølgelig er at weed er ett gateway drug. Så når man har gått over på den ulovlige siden, er ikke skrittet så langt videre fra hasj til sterkere stoffer. Derfor syntes jeg at det skal legaliseres og bli mer stuerent. Hasj og marihuana gir tross alt mye svakere rus enn f.eks alkohol. Folk må ikke se på cannabis som noe drøyt og ulovlig. De som vil drive med det blir stemplet kriminelle fordi de vil ruse seg på noe som er mindre skadelig enn kaffe, sukker, kanel osv. Helt latterlig. Og tro meg, man føler seg kriminell også når man driver med dette. Nettopp derfor tror jeg det kunne vært ett skritt i riktig retning å legalisere. Og ja, jeg begynte selvfølgelig med alkohol som ung. I dag har jeg totalsluttet med alle ulovlige narko og har egentlig ikke rørt noe annet enn alkohol på 7år. Den livsstilen må man legge fra seg når man får barn.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier og tror vi er for samme sak.

 

Det er også noen feil i måten du konkluderer på, uten at du kanskje har tenkt på det selv. Det er jo ikke stoffet som er et gateway drug? Det er jo forbudet, stigmatiseringen og kriminaliseringen som er feilen her.

 

Er nå ihvertfall det jeg mener :)

Lenke til kommentar

De fleste av disse debattene går på synsing og kolektivisme.

Altså grunntanken om at staten eier et hvert individ, og at fordi den vet hva som er best med hensyn til vår helse, så skal den også bestemme hva vi skal spise, drikke, røyke osv. Og om vi bryter dette, så skal vi straffes. Dette er anti-individualistisk, og svært kollektiv tankegang. Og alle som mener at f.eks. hasj skal forbys, baserer sin politikk på rene følerier, og ofte også antagelser om hva som skjer dersom man legaliserer noe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De fleste av disse debattene går på synsing og kolektivisme.

Altså grunntanken om at staten eier et hvert individ, og at fordi den vet hva som er best med hensyn til vår helse, så skal den også bestemme hva vi skal spise, drikke, røyke osv. Og om vi bryter dette, så skal vi straffes. Dette er anti-individualistisk, og svært kollektiv tankegang. Og alle som mener at f.eks. hasj skal forbys, baserer sin politikk på rene følerier, og ofte også antagelser om hva som skjer dersom man legaliserer noe.

Exactly. Jeg lurer bare på hvor lang tid det skal ta før det går opp for folk flest hvor dumt det egentlig er at man ikke kan bestemme selv hva man vil putte i seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Exactly. Jeg lurer bare på hvor lang tid det skal ta før det går opp for folk flest hvor dumt det egentlig er at man ikke kan bestemme selv hva man vil putte i seg

Folk spekulerer altfor mye uten å egentlig vite no særlig. Det værste jeg hører er når folk sier at man får nedsatt iq av å røyke. Det stemmer overhodet ikke. I de periodene man røyker mye og da mener jeg veldig mye, får man en stor andel THC i blodet. Noe som også gjør at man blir mer og mer tolerant for stoffet og dermed trenger å røyke mer for å oppnå samme rus. Dette kan bli en ond sirkel og så får man dårligere konsentrasjonsevne og evnen til å ta initiativ blir nedsatt.Men dette er også de eneste omfattende konsekvensene og med nok informasjon, unngår man dette. Når det er sagt så forsvinner disse bivirkningene med en gang man roer ned røykingen. Så det er klart at hvis alle begynner å røyke mye, er det jo ett problem, men det ville aldri skjedd. Det vil alltid være de som røyker og de som ikke gjør det og de som faktisk vil røyke vil jo uansett få taki det om det er lovlig eller ikke. Så jeg mener det er steinalder at det fortsatt ikke er lovlig. Nå vi ser tendensen i resten av verden med legalisering og når det er dokumentert at staten kan håve inn enorme summer ved å skattelegge salget og i tillegg at kriminaliteten vil stupe, så er det på tide at folk for opp øynene for mulighetene istedenfor å dømme det nord og ned

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det du sier og tror vi er for samme sak.

 

Det er også noen feil i måten du konkluderer på, uten at du kanskje har tenkt på det selv. Det er jo ikke stoffet som er et gateway drug? Det er jo forbudet, stigmatiseringen og kriminaliseringen som er feilen her.

 

Er nå ihvertfall det jeg mener :)

Det jeg mener med gateway drug er det at det er veldig vanlig å få lyst på noe mer etter man har drevet litt med weed. Og grunnen til dette er at weed er klassifisert som narkotika og samtidig er det ett veldig svakt rusmiddel. SÅ man driver allerede med narkotika fra før, hvorfor skal man ikke da gå videre og prøve mer når man etterhvert blir litt lei av marihuana? Alle som har prøvd litt sterkere saker, har gått via hasj/marihuana, det er ikke noe vits å legge skjul på. Man hopper ikke bare inn i LSD eller ecstasy...

Lenke til kommentar

Det jeg mener med gateway drug er det at det er veldig vanlig å få lyst på noe mer etter man har drevet litt med weed. Og grunnen til dette er at weed er klassifisert som narkotika og samtidig er det ett veldig svakt rusmiddel. SÅ man driver allerede med narkotika fra før, hvorfor skal man ikke da gå videre og prøve mer når man etterhvert blir litt lei av marihuana? Alle som har prøvd litt sterkere saker, har gått via hasj/marihuana, det er ikke noe vits å legge skjul på. Man hopper ikke bare inn i LSD eller ecstasy...

 

Jeg er ikke enig i noe av dette. Eneste grunnen til at man får "lyst" til å prøve noe mer er pga at du vanker i miljøet som er der pga forbudet. Jeg får ikke lyst til å prøve narkotika jeg, det fås ikke kjøpt på polet så da oppsøker jeg ikke de miljøene. Hadde de solgt marihuana på polet hadde jeg nok bare holdt meg til det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke enig i noe av dette. Eneste grunnen til at man får "lyst" til å prøve noe mer er pga at du vanker i miljøet som er der pga forbudet. Jeg får ikke lyst til å prøve narkotika jeg, det fås ikke kjøpt på polet så da oppsøker jeg ikke de miljøene. Hadde de solgt marihuana på polet hadde jeg nok bare holdt meg til det også.

Det er nettopp det jeg mener. Jeg prøvde bare å forklare prinsippet med gateway drug. er ikke sånn at jeg drev med weed fordi det var ulovlig. Jeg prøvde det fordi jeg hadde sett referanser til det overalt i serier, filmer, real life osv og fikk lyst til å finne ut av hva slags effekt det ga sånn at jeg kunne identifisere meg med humoren og ikke minst kunne si til folk at jeg hadde prøvd det. Jeg var nysgjerrig. Det er nettopp derfor jeg tror weed ikke hadde behøvd å være ett gateway drug fordi hvis det var lovlig, er du ikke på den ulovlige siden når du driver med det. Da kan ingen kalle det narkotika. Dermed er skrittet videre mye større og mer omfattende en hva det er i dag når du kan kjøpe en harmløs plante, klassifisert som narkotika. Da vil det automatisk føles mye lettere å gå videre i gatewayen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...