Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan jeg ikke argumentere mot da jeg ikke vet, men holder meg til stereotypisk holdning, da dette er min oppfatning og kjenner flere personer som har gått i denne fellen og sitter nå med niks og nada hva angår jobb og utdanning :)

Anekdotisk med andre ord. Cannabis gjør deg ikke til en taper. Det er personligheten som gjør dem til en taper, cannabis brukes bare som en unnskyldning for de virkelige problemene fordi det er lettere. De er ikke tapere fordi de røyker cannabis, de er tapere som tilfeldigvis røyker cannabis.

Tror du ville blitt overassket over hvor mange som faktisk røyker cannabis uten problemer. Du vet kun om de få som får problemer. Det er en grunn til at intelligens korrelerer med bruk av cannabis og andre illegale rusmidler som er mildere enn alkohol og tobakk. http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/RGP2010.pdf

Et annet eksempel. Silicon Valley is high on innovation and pot.

Dette stemmer også med min erfaring.

De med høy utdanning er mer liberale ift. cannabis, og de med lavere utdanning har ofte refleksholdninger som har blitt banket inn siden barneskolen. Som at "cannabis er narkotika og all narkotika er farlig", "cannabis er ulovlig og dermed superfarlig", eller "cannabis gjør deg dum" Og så sier de ting som "jeg bruker ikke cannabis fordi det er narkotika", forså og drikke vodka til de ligger over toalettskåla og spyr det ut igjen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du vet ikke hvor farlig hasj er for den psykiske helsa. Det er farligere enn du tror.

Jeg tror de har lest langt mer litteratur om Hasj enn hva du har gjort. Har du kilder som underbygger utsagnene dine, eller kommer du bare med det "alle vet"?

*

Aftenposten-lenken er ikke dokumentasjon. Det er en Mening, eller "debatt" fra en enkelt person. En kilde henviser vanligvis til undersøkelser og resultater.

Endret av Slimda
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de har lest langt mer litteratur om Hasj enn hva du har gjort. Har du kilder som underbygger utsagnene dine, eller kommer du bare med det "alle vet"?

Dette sier Wikipedia om Cannabis:

Kort oppsummert kan man si at jo yngre brukeren er, jo oftere de bruker og jo mer THC det er i stoffet, dess farligere er det med tanke på utvikling av psykoser og avhengighet.

Lenke til kommentar

Kort oppsummert kan man si at jo yngre brukeren er, jo oftere de bruker og jo mer THC det er i stoffet, dess farligere er det med tanke på utvikling av psykoser og avhengighet.

De fleste her er vel enige i at Cannabis, som alle andre rusmidler, påvirker barns sinn negativt, som er det artikkelens kilde påstår.

Willy Pedersen har forøvrig selv endret mening på saken.

Lenke til kommentar

*

Aftenposten-lenken er ikke dokumentasjon. Det er en Mening, eller "debatt" fra en enkelt person. En kilde henviser vanligvis til undersøkelser og resultater.

Hva med Wikipedia?

Lenke til kommentar

Kort oppsummert kan man si at jo yngre brukeren er, jo oftere de bruker og jo mer THC det er i stoffet, dess farligere er det med tanke på utvikling av psykoser og avhengighet.[/size]

Og ingen her sier at 14-åringer skal begynne å røyke hasj.
Lenke til kommentar

Det refereres til The Lancet som tidligere (også nevnt i tråden) har rangert alkohol som langt farligere enn cannabis. Det er nok ingen som vil påstå at cannabis er direkte sunt med mindre man har en lidelse som cannabis kan helbrede/lindre, men det er ikke så farlig som du skal ha det til.

EDIT: leif

Endret av BALT3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Et innlegg har blitt slettet! Ikke vreng på andres meninger, det er en dårlig form for debatt teknikk som vi ikke ønsker her inne. Reaksjoner tas som vanlig på PM og ikke denne tråden.

Lenke til kommentar

Det refereres til The Lancet som tidligere (også nevnt i tråden) har rangert alkohol som langt farligere enn cannabis. Det er nok ingen som vil påstå at cannabis er direkte sunt med mindre man har en lidelse som cannabis kan helbrede/lindre, men det er ikke så farlig som du skal ha det til.

EDIT: leif

Alkohol er ikke farligere enn cannabis om man ønsker å ta vare på den psykiske helsa. Det er ikke for morro skyld at cannabis er ulovlig i de fleste land. Alkohol derimot er lovlig i de fleste land

Lenke til kommentar

Bortsett fra at det er utført undersøkelser som konkluderer med at alkohol gir vesentlig økt rissiko for alvorlig depresjon.

så alkohol er faktisk både psykisk og fysisk livsfarlig :)

Edit : Den substansen som tar flest liv på verdensbasis om en ser bort fra dårlig kosthold er tobakk , hvorfor er dette da lovelig ? Etter din logikk må det vel være helt rissikofritt å røyke tobakk da eller ?

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Bortsett fra at det er utført undersøkelser som konkluderer med at alkohol gir vesentlig økt rissiko for alvorlig depresjon.

så alkohol er faktisk både psykisk og fysisk livsfarlig :)

Edit : Den substansen som tar flest liv på verdensbasis om en ser bort fra dårlig kosthold er tobakk , hvorfor er dette da lovelig ? Etter din logikk må det vel være helt rissikofritt å røyke tobakk da eller ?

Vær så snill å ikke sammenlign hasj med tobakk og alkohol

Lenke til kommentar

Alkohol er ikke farligere enn cannabis om man ønsker å ta vare på den psykiske helsa. Det er ikke for morro skyld at cannabis er ulovlig i de fleste land. Alkohol derimot er lovlig i de fleste land

Det har vel også blitt vist at stort alkoholforbruk øker risiko for psykiske lidelser, kreft m.m.

http://www.ajhp.org/content/64/5_Supplement_3/S5

http://journals.lww.com/jonmd/pages/articleviewer.aspx?year=1990&issue=08000&article=00001&type=abstract

Vær så snill å ikke sammenlign hasj med tobakk og alkohol

Er det ikke akkurat det du gjør?

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar

Anekdotisk med andre ord. Cannabis gjør deg ikke til en taper. Det er personligheten som gjør dem til en taper, cannabis brukes bare som en unnskyldning for de virkelige problemene fordi det er lettere. De er ikke tapere fordi de røyker cannabis, de er tapere som tilfeldigvis røyker cannabis.

Tror du ville blitt overassket over hvor mange som faktisk røyker cannabis uten problemer. Du vet kun om de få som får problemer. Det er en grunn til at intelligens korrelerer med bruk av cannabis og andre illegale rusmidler som er mildere enn alkohol og tobakk. http://personal.lse.ac.uk/kanazawa/pdfs/RGP2010.pdf

Et annet eksempel. Silicon Valley is high on innovation and pot.

Dette stemmer også med min erfaring.

De med høy utdanning er mer liberale ift. cannabis, og de med lavere utdanning har ofte refleksholdninger som har blitt banket inn siden barneskolen. Som at "cannabis er narkotika og all narkotika er farlig", "cannabis er ulovlig og dermed superfarlig", eller "cannabis gjør deg dum" Og så sier de ting som "jeg bruker ikke cannabis fordi det er narkotika", forså og drikke vodka til de ligger over toalettskåla og spyr det ut igjen.

Feil dette er ikke noe anekdotisk bevisføring. Min begrunnelse bygger ikke på noe kilde eller offisielt godkjente argumenter, jeg påstår heller ikke at mine argumenter er det eneste riktige. De bygger på personlige erfaringer og observasjoner som ofte er mye riktigere enn dumme media artikler og feilaktige statistikker.

Igjen så driter jeg i om folk røyker eller ikke og for meg kan det godt bli legalsiert.

Det eneste jeg da ønsker er begrenset mulighet for offentlig støtte til avrusing, økonomiske bidrag osv da jeg er rimelig overbevist på at statlige utgifter vil skyte i været i form av "uføre" og forskjellige hjelpeorganer som må bli opprettet, vi har nok med alkoholproblemer. Men for dem som mener at cannabis ikke på noen måte vil påvirke dette så er det jo ikke et problem.

Endret av tilttt
Lenke til kommentar

Hepp!

Vi har fått inn noen rapporter som er tvilsomme. Vi regulerer ikke meningsytringer som ikke bryter våre retningslinjer,

Vi må huske på at ytringsfriheten har mer plass under taket i dette forum.

Det er også allmenn akseptert at alle har sine meninger, spesielle eller ikke. Man behøver ikke å være troll av den grunn.

Men, saklig diskusjon bør ligge i bunn når kampen tar til..

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...