Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Gleder meg til canabis blir legalisert. Gleder meg til familiestunnende hvor hele familien sitter neddopa rundt middagsbordet. Gleder meg til stunder som leksehjelp, eller enda bedre, elevsamtalene med den 9 år gamle gutten/jenta hvor begge foreldrene kommer stein høye med rødsprenkte øyne for å hilse på læreren. Kanskje ta en joint utenfor skoleplassen? Men mest av alt gleder jeg meg til læreren kommer inn i klasserommet, like høy som Galdhøpiggen, for å undervise elevene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til canabis blir legalisert. Gleder meg til familiestunnende hvor hele familien sitter neddopa rundt middagsbordet. Gleder meg til stunder som leksehjelp, eller enda bedre, elevsamtalene med den 9 år gamle gutten/jenta hvor begge foreldrene kommer stein høye med rødsprenkte øyne for å hilse på læreren. Kanskje ta en joint utenfor skoleplassen? Men mest av alt gleder jeg meg til læreren kommer inn i klasserommet, like høy som Galdhøpiggen, for å undervise elevene.

nothing-in-the-world-is-more-dangerous-t

• Liker 7
Lenke til kommentar

Tuller du, er du virkelig alvorlig?! Har vi et slikt problem med alkohol idag? Fordi det vil være enda mer legalisert enn cannabis noen gang vil bli, straffen for en høy elev vil ikke forandres ved legalisering...

Alkohol er legalisert, betyr det at barn, folk i jobb, voksne som passer på barn, folk ute i gatene osv. går rundt å drikker og terroriserer befolkingen? Alkohol er mye enklere å innta og få tak i...

Ser du selv hvor usaklig og idiotisk utsagnet ditt er? Legalisering av cannabis betyr ikke at barn skal få lov til å bruke det, det blir aldersgrense og forbud i mange situasjoner (jobb, offentlig osv.). Det ville blitt strengt regulert. Problemet hadde vært mindre enn alkohol.

Kommentaren din er ikke litt reell en gang...

Nå skal ikke jeg påstå at enten alkohol- eller cannabismisbruk ikke er både skremmende og ødeleggende for familie og barn. Det er det, uten tvil!

1. Jeg har på ingen som helst måte skrevet at barn skal ha lov til å utnytte canabis om det blir legalisert.

2. Jo, en lærer jeg hadde en gang sto bak en bygning like ved skolen vår og røyka. Dette resulterte i forferdelige og uengasjerende skoletimer. Dessverre var jeg 11-12 år, og skjønte ikke "hva som var greia." Vil dette forekomme oftere hvis det blir legalisert? Mest sannsynlig, ja.

3. Er alkohol lettere å innta enn røyk? På hvilken måte? Sist jeg sjekka, så var en røyk mindre både i form, fassong og vekt.

4. "Nå skal ikke jeg påstå at enten alkohol- eller cannabismisbruk ikke er både skremmende og ødeleggende for familie og barn. Det er det, uten tvil!" - Ja, la oss legalisere canabis, slik at flere familier blir revet fra hverandre sånn alkoholen har gjort, slik at du og kompisene dine kan ta dere en rev i ny og ne.

Lenke til kommentar

4. "Nå skal ikke jeg påstå at enten alkohol- eller cannabismisbruk ikke er både skremmende og ødeleggende for familie og barn. Det er det, uten tvil!" - Ja, la oss legalisere canabis, slik at flere familier blir revet fra hverandre sånn alkoholen har gjort, slik at du og kompisene dine kan ta dere en rev i ny og ne.

Er det virkelig på dette nivået vi skal legge oss på? I så fall, ja, la oss fortsette forbudet, slik at kriminelle organisasjoner kan beholde en av sine aller viktigste inntektskilder, slik at 100 000-vis av liv verden over blir ødelagt av narkotikarelatert kriminalitet, slik at du og kompisene dine kan fortsette å se ned på andre fra deres høye (hehe), ignorante hester.

For ordens skyld så tar jeg meg ikke en rev verken i ny eller ne, så forbudet har ingen betydning for meg personlig (og så ekstremt tilgjengelig som hasj er, ville ikke forbudet hatt noen betydning uansett, sett bort i fra fraværet av kvalitetskontroll, mulig kontakt med tunge kriminelle miljøer og annet rask som et forbud fører med seg).

• Liker 5
Lenke til kommentar

1. Jeg har på ingen som helst måte skrevet at barn skal ha lov til å utnytte canabis om det blir legalisert.

2. Jo, en lærer jeg hadde en gang sto bak en bygning like ved skolen vår og røyka. Dette resulterte i forferdelige og uengasjerende skoletimer. Dessverre var jeg 11-12 år, og skjønte ikke "hva som var greia." Vil dette forekomme oftere hvis det blir legalisert? Mest sannsynlig, ja.

3. Er alkohol lettere å innta enn røyk? På hvilken måte? Sist jeg sjekka, så var en røyk mindre både i form, fassong og vekt.

1. Nei, det har du ikke. Men du uttrykket deg som at dette ville blitt en følge av legalisering. Det jeg sier er at alt hadde blitt likt på dette punktet. Legalisering hadde ikke ført til at unger hadde brukt dette på skolen, det hadde heller ikke vært enklere for dem å få tak i det!

Det at du i det hele tatt formulerer det på denne måten viser at du har misforstått totalt.

2. Tull. Du snakker om en lærer som fyrte opp til tross for at han er på jobb, underviser barn og vet inderlig godt at cannabis både er uglesett og ulovlig å bruke! Han hadde like enkelt fått tak i cannabis om det hadde vært legalisert eller ikke. Det hadde vært like ulovlig det han gjorde! Akkurat som alkohol, som er legalisert hadde vært like galt å anvende i en slik situasjon!

Skal cannabis være ulovlig av denne grunn, så skal det ihvertfall være likt med alkohol.

3. Enklere å få tak i, kjøp en flaske, bland det i en brusflaske (eller juice), drikk. Marijuana: Først må du få tak i marijuanaen, måle opp og lage denne røyken... Så kan du røyke. Ikke alle plasser er det lov å røyke tobakksrøyk, men det er lov å drikke juice overalt. Så hva kan lett skjules?

Uansett har ikke dette noe å si, det endrer ingen av de andre faktumene.

4. Igjen, les hva du skriver... Det forandrer ingenting, det er superenkelt å få tak i. De som ønsker det får det til uansett om det er lovlig eller ikke (bare at cannabisen er sterkere). Du er altfor trangsynt til å innse at alkohol i slike tilfeller ville vært et større problem, og at legalisering ikke endrer dette.

Og hvor har jeg skrevet at jeg ønsker å bruke dette selv?

Legalisering og regulering hadde vært bra på mange måter. Først og fremst fordi cannabis faktisk ikke trenger å være verre enn alkohol eller tobakksrøyk (da tar jeg ruspåvirkning og helseeffekter i betraktning, refererer til forrige innlegg).

Regulert cannabis hadde vært svakere (mindre THC, mer CBD!), bedre kvalitet og ingen sjanse for annet rusk eller syntetisk. Regulert cannabis hadde vært et alternativ til gategress du finner som kanskje kan være blandet, syntetisk og av dårlig kvalitet! Igjen, mindre negative effekter fra cannabisen.

Hadde det vært regulert hadde du heller ikke blitt tilbudt sterkere ting, du hadde heller ikke blitt forsikret om at det du fikk var bra uten at det stemte. Aldersgrense hadde sikkert blitt satt til 21 år, og du hadde måttet vist legitimasjon akkurat som på polet!

Du må forstå at legalisering ikke hadde ført til denne latterlige avbildningen din. Jeg har sagt dette noen ganger nå, men det hadde vært like ulovlig i slike situasjoner som du nevner og det hadde blitt slått ned på like mye!

Læreren du nevner endrer ingenting. Han driter tydeligvis i reglene nå, og får lett tak i det uansett hvordan lovene er. Forskjellen hadde vel vært at han hadde kjøpt regulert cannabis som var svakere, som gjør deg mer glad og ikke hemmer tankegang/oppgaveløsning i like stor grad.

Så i dette tilfelle ville læreren din vært mer engasjert og mindre forvirrende! Ergo, en bedre klassetime! Men jeg støtter på ingen måte hva denne læreren gjorde, jeg synes det er forkastelig.

En ting, hvorfor ser vi ikke fulle barnehagetanter og små barn som drikker i barnehagen? Alkohol er jo legalisert og veldig lett å få tak i. Billig er det også, for unger som ikke har så høy ukelønn. Du vet, det er jo mange små barn som dealer hjemmebrent. Og hvor er alle de fulle lærerene? Svar meg på det du... Alkoholiserte folk i slike situasjoner kan ofte bli voldelige og aggressive, det hadde ikke cannabis gjort. Jeg argumenterer ikke for at de burde bruke det i stedet, jeg sier bare at argumentene dine ikke holder mål og ikke er i tråd med virkeligheten.

Få øynene opp...

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette utsagnet avslører egentlig ganske godt hvilken posisjon du kommer fra og hvorfor du har det synet på cannabis som du har. Kunnskapsløshet om cannabis. Du tror vel det politimannen som kom på besøk i 8.klasse sa om narkotika var helt sant, og alt det lærerne dine og foreldrene dine har sagt om narkotika opp gjennom årene er realiteten.

Det som river mest familier fra hverandre er når barnevernet blir koblet inn og prøver ta barna fra foreldrene på grunn av at de tar seg en joint i ny og ne på for å koble av på kveldstid etter barna har lagt seg. Det blir som å ta barna ut av en familie fordi foreldrene tar seg noen glass vin på kvelden.

Hvorfor tror du cannabis påvirker folk på samme måte som alkohol og fører til at familier går i oppløsning?

• Liker 4
Lenke til kommentar

- Marijuana the "next great American industry," investor group says

http://www.denverpost.com/breakingnews/ci_24167571/marijuana-next-great-american-industry-investor-group-says

Spådom: Dersom cannabis blir storindustri i USA, så kommer mange land til å følge etter. All industri har lobbyister som jobber for seg, og etter at USA eventuelt blir "erobret" blir neste skritt resten av verden.

...Og dersom jeg får rett i denne spådommen, så tipper jeg at hjemmedyrking (for)blir ulovlig på lik linje med hjemmebrenning...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Spådom: Dersom cannabis blir storindustri i USA, så kommer mange land til å følge etter. All industri har lobbyister som jobber for seg, og etter at USA eventuelt blir "erobret" blir neste skritt resten av verden.

...Og dersom jeg får rett i denne spådommen, så tipper jeg at hjemmedyrking (for)blir ulovlig på lik linje med hjemmebrenning...

Nja, jeg er ikke så sikker på det. Man kan jo brygge øl, og dessuten har cannabis stort potensiale som smertestillende og behandling for andre symptomer, cellegift etc. osv. etc. osv.. Hvorfor skal man ikke kunne dyrke sin egen medisinske plante?

Med tanke på hvor håpløst vrange og uvitende noen av de som skriver i denne tråden her er, er det vel ikke særlig håp, politikere er ikke særlig bedre.

Lenke til kommentar

Nja, jeg er ikke så sikker på det. Man kan jo brygge øl, og dessuten har cannabis stort potensiale som smertestillende og behandling for andre symptomer, cellegift etc. osv. etc. osv.. Hvorfor skal man ikke kunne dyrke sin egen medisinske plante?

Med tanke på hvor håpløst vrange og uvitende noen av de som skriver i denne tråden her er, er det vel ikke særlig håp, politikere er ikke særlig bedre.

Nordmenn er generelt konservative og lite åpne for nye ting, men ikke mist håpet Norge blir til slutt påtvunget legalisering :p

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

'It is time to end the war on drugs', says top UK police chief

One of England's most senior police officers has called for class-A drugsto be decriminalised and for the policy of outright prohibition to be radically revised.

http://www.theguardian.com/society/2013/sep/28/time-end-war-drugs-uk-police-chief

Why ending the war on drugs will cut crime

Making drugs legal – but controlling supply – would stop the flow of money to crime gangs and destroy their power

http://www.theguardian.com/commentisfree/2013/sep/28/ending-war-on-drugs-cut-crime-mike-barton

Lenke til kommentar

Krigen mot illegale narkotiske stoffer har slått feil, fastslår en ny rapport. I Norge er gateprisen på heroin en fjerdedel av det den var på 1980-tallet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Rusmidler-pa-billigsalg-7326881.html#.Uk0n2oZmiSo

The Indepence har også en veldig god artikkel på samme tema;

http://www.independent.co.uk/news/world/politics/have-we-lost-the-war-on-drugs-heroin-cocaine-and-cannabis-now-cheaper-and-purer-globally-than-at-any-time-in-last-20-years-8851379.html

For mange, vil jo også dette være et skritt i riktig retning;

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/switzerland-changes-law-to-decriminalise-marijuana-possession-8856308.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...