Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Fyfaen jeg hater den analavisa der. Her peiser forskere opp publikasjon etter publikasjon som støtter opp om saken, men når MILEY CYRUS åpner kjeften, da lytter VGs journalister som om hun var den virkelige eksperten på området. Det er ikke rart denne debatten ikke kommer noen vei.

Man burde ikke argumentere med at narkotika ikke er farlig i denne sammenhengen. Man burde diskutere hvorvidt ting som er helseskadelige/farlige for den som bruker det, skal være forbudt, og om forbud er den beste måten å løse dette problemet på, eller om det faktisk ville blitt bedre for alle dersom man lot folk få være i fred, og gjøre det de selv har lyst til i denne sammenhengen, og som bare går ut over dem selv.

Eneste jeg mener i denne sammehengen er at det skal være regulert, og at man burde forby bruk av det på bestemte plasser osv. Som for eksempel i offentlige parker og liknende. Akkurat på samme måte som man i dag har røykfrie soner (...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er fremdeles helseskadelig, og farlig. Hasj er farlig. Det er farligere enn tobakk. Tobakk er også farlig.

Folk dør av tobakk. Og når du røyker hasj, så røyker du som regel den med tobakk. (...)

Vis til en rapport som forteller at hasj (regner med du egentlig mener cannabis generelt) er farligere enn tobakk. Den påstanden krever en god kilde.

En annen ting: Mange mennesker som røyker hasj, de blir psykotiske, og det kan man jo definere som farlig. Altså at det er farlig, siden du kan bli psykotisk og få store psykiske problemer. Føle deg overvåket osv.
Nei, veldig få mennesker som bruker cannabis blir psykotiske. Det har faktisk heller aldri blitt bevist at det har en link i det hele tatt, annet enn sosiale linker.

De aller fleste rusmidler er skadelige, noen er mer skadelige enn andre. Det varierer fra livsfarlig, til bare helseskadelig og farlig på sikt, osv... Men det er ikke så farlig at du kan dø av det. Det er stort sett bare opiatene (Heroin, morfin, (...)) og alkoholholdige drikker, amfetamin, og metaamfetamin, som er å farlige at du kan dø av det...
De fleste dødelige narkotiske stoffene finner du nok på apoteket. Ironisk nok fåes disse på resept, mens cannabis kan medføre fengsel. :thumbs:

LSD kan få deg til å ta selvmord, da du kan få for deg ting som får deg til å gjøre det, for eksempel.
Dette er bare fullstendig tullball. Jeg vedder på at det er prosentvis langt flere som får de idéene i edru tilstand eller i fylla.

Men det beste er selvsagt å holde seg unna absolutt alle rusmidler, tobakk inkludert.
Tobakk spesielt, mener du vel? Tobakk er jo verdens mest ubrukelige rusmiddel. Andre rusmidler, som cannabis, psykedelika etc, ser jeg ingen grunn til å la være å ta innimellom. Folk må få lov til å ha det gøy, og rusmidler kan være jævlig gøy.

Man kan jo bare spørre seg hvorfor bruken og rekruteringen har gått drastisk ned i Portugal for eksempel, hvor man har avkriminalisert narkotikaen... Det er skrevet mange vitenskaplige raporter på det også som kan være interessant å lese. :)

Helt enig. Hadde folk orket å sette seg inn i dette, hadde de fleste sikkert ønsket det samme som oss. Men det er utrolig hvor mange som er eksperter på ting uten å i det hele tatt kunne noe som helst om et tema. Endret av Lime Canes
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg er avhengig av internett. Det skader meg ikke på annen måte enn at jeg nedprioriterer husarbeid, men det bør likevel forbys!

Du sier noe der, denne formynderi tankegangen til noe mennesker er så forkastelig.

Sveits,Portugal,Holland vi har mange eks i Europa på god narkotika politikk, dessverre gjør EU det vrient å liberalisere narkotika noe steg videre i de landene ,men hva vi vet pr idag fra de landene er nesten kun POSITIVT..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

LSD kan få deg til å ta selvmord, da du kan få for deg ting som får deg til å gjøre det, for eksempel. Stoffene kan gjøre deg psykisk nedbrutt, så nedbrutt at mange tar livet sitt, så jo rusmidlene (narkotika) er "farlige" ...

Jeg hadde den diskusjonen noen ganger med en LSD-brukende venninne. Hun påstod hårdnakket at om man visste hva man gjorde så var risikoen for "bad trips" lik null. Jeg er fortsatt ikke overbevist om det. Men jeg skal ikke påstå at jeg vet.

Så er det selvsagt et "høna og egget"-problem. Blir rusbrukere psykotiske av rusbruken, eller begynner de å ruse seg fordi de er psykotiske av andre årsaker. Sammenheng og årsak er to forskjellige ting. Jeg kjener folk som har gått på hasj som har havnet i uføret, men jeg kjenner også folk som har brukt det "forstandig" og har skjøttet sin jobb og familie. Jeg våger påstå at et fellestrekk for en del av de det gikk galt med er at det gikk galt først (av ulike årsaker), og så begynte de å ruse seg for å slippe unna.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vis til en rapport som forteller at hasj (regner med du egentlig mener cannabis generelt) er farligere enn tobakk. Den påstanden krever en god kilde.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/hasj-oker-kreftfaren-mer-enn-tobakk/

http://www.ba.no/nyheter/irix/article3313072.ece

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=199733

http://www.guardian.co.uk/society/2007/dec/19/drugsandalcohol.drugs

http://www.newscientist.com/article/dn3039-cannabis-smoking-more-harmful-than-tobacco.html#.UcLt7pzce5o

Nei, veldig få mennesker som bruker cannabis blir psykotiske. Det har faktisk heller aldri blitt bevist at det har en link i det hele tatt, annet enn sosiale linker.

Den norske legeforening er uenig med deg.

http://tidsskriftet.no/article/1124642/

Forskning er uenig med deg:

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/278419

Psykoselidelser.no

http://www.psykiskelidelser.no/artikkelhasj.htm

De fleste dødelige narkotiske stoffene finner du nok på apoteket. Ironisk nok fåes disse på resept, mens cannabis kan medføre fengsel. :thumbs:

Ja... Jeg har sagt flere ganger her inne at det ikke er noe godt argument for at det skal være ulovlig, og straffbart med helseskadelige stoffer. Disse stoffene er jo en straff i seg selv i det lengere løp dersom man missbruker det, osv. Men uansett om man koser seg med det, eller må ha det fordi man blir syk hvis man ikke får det (...) så er det galt av de som ikke liker det, å sende politiet på dem for å straffe dem, og sånt.

Det er umoralsk, slik jeg ser det, da konsekvensene blir mye verre enn om det var avkriminalisert.

Dette er bare fullstendig tullball. Jeg vedder på at det er prosentvis langt flere som får de idéene i edru tilstand eller i fylla.

Ja det er det, men det er også prosentvis flere edru enn folk på syretripp. :)

Generelt sett så er ikke LSD særlig farlig. Jeg har selv prøvd LSD. Det er mange år siden nå, og opplevelsen var utrolig god! Selv om jeg hadde noen ubehaglige kroppslige hallusinasjoner.... Det er vel en 10 år siden nå, og jeg har aldri rørt noe sånt i ettertid. Men det var en god opplevelse alt i alt.

Men man har sett og hørt om mennesker det har gått virkelig galt for. Ikke alle tåler det. Men slik er det jo også nødvendigvis med alkohol. Det er ikke alle som tåler det, og noen drikker seg i hjel. Så om det er grunnen til at LSD er ulovlig, altså at det kan være farlig for enkelte som ikke tåler det, og som kan gjøre forferdelige ting i beruset tilstand, så burde denne logikken tilsi at alkohol også skulle vært ulovlig. Men slik er det ikke, og slik vil det ikke bli....

Så er det andre ting også. Man kan få for seg at man kan fly, og det er det jo flere på LSD som har... Noen av disse har hoppet ut av høyblokker fordi de var overbevist om at de kunne fly, og på den måten mistet livet... De jeg var med på roskilde, de fikk også for seg at de kunne fly, så de gikk opp på en pyramideliknende sak og hoppet.. De landet i gjørma og fikk et meget pent utseende etterpå må jeg si.. hehe. Jeg var også påvirket, men jeg stod på mitt og sa at de ikke kunne fly, og syntes det var merkelig at de i det hele tatt kunne få det for seg (...).

Stoffet i seg selv er ikke helseskadelig i det hele tatt. LSD er vel like helseskadelig som vann... Men det kan gi deg psykoser, og det kan gi deg svært skumle opplevelser, blandet med angst og sånt. Det er jo bad trip.

Tobakk spesielt, mener du vel? Tobakk er jo verdens mest ubrukelige rusmiddel. Andre rusmidler, som cannabis, psykedelika etc, ser jeg ingen grunn til å la være å ta innimellom. Folk må få lov til å ha det gøy, og rusmidler kan være jævlig gøy.

Nei. Jeg er uenig. Psykadeliske stoffer kan være utrolig gøy, og alkohol kan vel være det for mange... Men opiater tviler jeg på er "gøy"...

Helt enig. Hadde folk orket å sette seg inn i dette, hadde de fleste sikkert ønsket det samme som oss. Men det er utrolig hvor mange som er eksperter på ting uten å i det hele tatt kunne noe som helst om et tema.

Jepp. Det er sant. :)
Lenke til kommentar
Null stress! Bruk en vaporizer eller mekk hasjbrownies så er dette "voldsomme" problemet borte med vinden. :) Da er plutselig ikke cannabis så farlig likevel, om det er lungene du er redd for. Btw: http://www.google.no/imgres?imgurl=http://media.economist.com/sites/default/files/20101106_WOC504_0.gif&imgrefurl=http://www.economist.com/blogs/dailychart/2010/11/drugs_cause_most_harm&h=513&w=595&sz=46&tbnid=HwCNkxV7w2lFgM:&tbnh=90&tbnw=104&zoom=1&usg=__dA6lSxDRKogLtEYjTC-u4TUpie4=&docid=t7lpCTmf3Aw6IM&sa=X&ei=jT3DUfH3I8z74QS75IDYCQ&ved=0CE4Q9QEwAw&dur=12

Den norske legeforening er uenig med deg.

http://tidsskriftet....rticle/1124642/

Forskning er uenig med deg:

http://www.forskning.../februar/278419

Psykoselidelser.no

http://www.psykiskel...rtikkelhasj.htm

En firedel av dem som utvikler psykose har nylig brukt hasj
... så er det vel også cirka en fjerdedel av Norge som har røkt hasj også. Altså følger den gjennomsnittet ganske greit, og gir ingen spesielle utslag. Det nevnes også at "Det er velkjent at cannabis er sterkt assosiert med psykose, men det er usikkert om denne sammenhengen er kausal" i den øverste av de tre linkene. Som jeg sa: Linken er så langt bare kulturell, man har ikke klart å finne noen form for kjemisk stimuli i cannabisen som genererer psykoser. Så nei, de er ikke uenige med meg, de pøser bare på med det lille de har. Tallene er for øvrig også ekstremt lave i utgangspunktet: Dersom sjansen for å utvikle psykoser ved hasjrøyking øker fra 0,7% til 1,4%, så er det en stor matematisk økning, men sjansene er fortsatt ørsmå.

Så er det andre ting også. Man kan få for seg at man kan fly, og det er det jo flere på LSD som har... Noen av disse har hoppet ut av høyblokker fordi de var overbevist om at de kunne fly, og på den måten mistet livet...
Jeg har hørt de historiene jeg også, og i Amsterdam klarte de å lage en voldsom sak ut av dette fordi en fransk tenåringsjente tok selvmord i sopprus en gang for noen år tilbake. Hun var vel ca én av en millioner mennesker som gjorde noe så dumt, de resterende 999 999 tripperne (inkludert deg og meg) lar være.

Nei. Jeg er uenig. Psykadeliske stoffer kan være utrolig gøy, og alkohol kan vel være det for mange... Men opiater tviler jeg på er "gøy"...
Røyksopp anbefalte visstnok å røyke opium til en av platene sine. Er for øvrig mange opiatmisbrukere som ikke er klare over det selv - jeg har jobbet på et sykehus, og det er skremmende mange som blir ville i blikket når de får høre at de ikke får Paralgin Forte-resept den dagen. PF inneholder kodein, som er et opiat. Endret av Lime Canes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null stress! Bruk en vaporizer eller mekk hasjbrownies så er dette "voldsomme" problemet borte med vinden. :) Da er plutselig ikke cannabis så farlig likevel, om det er lungene du er redd for. Btw: http://www.google.no...4Q9QEwAw&dur=12

Var lungene jeg var redd for. Det er når du røyker det at du utsetter deg for fare. Om man baker det inn i brownies så er jo det mye lurere. Det er vel ikke akkurat sundt, men det er ikke særlig helseskadelig heller.

Kunne faktisk tenke meg å bake noen sånne brownies. :p

Jeg røyker ikke (sluttet for fire år siden), så tipper det er en god løsning dersom jeg får noe en gang. :)

Men jeg er ikke så veldig interessert i det jeg, egentlig. Jeg har det egentlig best når jeg er edru.

Hasj blir jeg fjern av dagene etterpå, osv. Og det er slitsomt, og ubehagelig. Litt på samme som med alkohol, men alkohol er mye verre. Så jeg måler vel egentlig bra opp mot dårlig, og så har jeg funnet ut at hasj har mer negative sider enn positive, spessielt om man gjør det ofte. Jo oftere dessto verre. Men en gang i året eller noe, er vel kanskje ikke å forrakte. Men jeg har egentlig ikke noen interesse av det.

LSD derimot kunne jeg tenke meg å prøve igjen. Dessverre så er det vanskeligere tilgjengelig for meg, siden jeg ikke har noen venner som driver med sånt, og ikke er interessert i nye bekjentskap heller, og i alle fall ikke folk som driver med dop, og annet fandenskap (Her jeg bor driver man som regel også med annen kriminalitet dersom man driver med dop, og det er jeg helt i mot, og ønsker ikke kriminelle venner.... osv.)

Den gjengen jeg var med på Roskilde for omlag 10 år siden nå, de var ikke kriminelle, de var mer sånn som meg, og de brukte stortsett bare å more seg med hasj, og sopp og andre psykedeliske stoffer.

Jeg er mer en slags filosof, som liker å utforske sinnet. Jeg er absolutt ikke en person som liker å bli full (på alkohol) eller liker å bli sterkt bedøvd (opiater, som heroin, morfin etc.) eller som vil bli gira på speed (metaamfetamin, amfetamin, kokain osv.) som er hundre tusen ganger farligere enn de psykedeliske stoffene. Disse gir deg opplevelser, av både god og ond art. Behagelig, eller ubehagelig art. Og det syntes jeg er gøy: utforske sinnet, og oppdage nye sinnstemninger og følelser og så videre. :)

LSD er forøvrig mindre farlig enn hasj...

Selv om det KAN oppleves som farligere, om man f.eks. får en bad trip.

Det er uansett hva man gjør når man er rusa som kan være livsfarlig, men sånn er det også med alkohol:

Igjen ingen god grunn til at LSD skal fortsette å være ulovlig.. Frihet under ansvar mener jeg er viktig.

... så er det vel også cirka en fjerdedel av Norge som har røkt hasj også. Altså følger den gjennomsnittet ganske greit, og gir ingen spesielle utslag. Det nevnes også at "Det er velkjent at cannabis er sterkt assosiert med psykose, men det er usikkert om denne sammenhengen er kausal" i den øverste av de tre linkene. Som jeg sa: Linken er så langt bare kulturell, man har ikke klart å finne noen form for kjemisk stimuli i cannabisen som genererer psykoser. Så nei, de er ikke uenige med meg, de pøser bare på med det lille de har. Tallene er for øvrig også ekstremt lave i utgangspunktet: Dersom sjansen for å utvikle psykoser ved hasjrøyking øker fra 0,7% til 1,4%, så er det en stor matematisk økning, men sjansene er fortsatt ørsmå.

Okei. Det er nok riktig som du sier. Man trekker ofte alt for raskt konklusjoner...

Og avisene leser nok ikke raportene like nøye mange ganger, da de skal lage sensasjons stoff for å selge.

Jeg har hørt de historiene jeg også, og i Amsterdam klarte de å lage en voldsom sak ut av dette fordi en fransk tenåringsjente tok selvmord i sopprus en gang for noen år tilbake. Hun var vel ca én av en millioner mennesker som gjorde noe så dumt, de resterende 999 999 tripperne (inkludert deg og meg) lar være.

Du har rett. Svært godt poeng dette. Det finnes ekstremtilfeller, men det gjør det med alt.

Å kjøre bil er mye farligere, man utsetter seg for større risiko når man setter seg inn i en bil å kjører.. Det gjelder også mye mye annet som er fullt lovlig i dag. Du kan også sniffe lightergass... Dette er farligere enn alle narkotiske stoffene, heroin inkludert, men det er like fordømt lovlig, da det kan brukes til å tenne en sigarett med....

Røyksopp anbefalte visstnok å røyke opium til en av platene sine. Er for øvrig mange opiatmisbrukere som ikke er klare over det selv - jeg har jobbet på et sykehus, og det er skremmende mange som blir ville i blikket når de får høre at de ikke får Paralgin Forte-resept den dagen. PF inneholder kodein, som er et opiat.

Jeg er i mot alle former for opiater personlig, men jeg begynner å bli overbevist om at legalisering, og da total legalisering av all narkotika ikke bare er riktig, men det eneste rette å gjøre!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

LSD hvis man tar for mye iforhold til hva man forventer kan vel være farlig ? Å kjøpe korrekt dose på et illegalt marked ? da burde man heller gå den naturlig veien skal man leke med usikker dose, vokser jo flein gratis overalt :)

8619_1159839540822422_2064554306_n.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar

LSD hvis man tar for mye iforhold til hva man forventer kan vel være farlig ? Å kjøpe korrekt dose på et illegalt marked ? da burde man heller gå den naturlig veien skal man leke med usikker dose, vokser jo flein gratis overalt :)

Var det ikke slik at det er umulig å ta ''overdose'' på LSD? Men at en brukerdose er bittebittebitteliten?

Lenke til kommentar

Jeg er mer en slags filosof, som liker å utforske sinnet. Jeg er absolutt ikke en person som liker å bli full (på alkohol) eller liker å bli sterkt bedøvd (opiater, som heroin, morfin etc.) eller som vil bli gira på speed (metaamfetamin, amfetamin, kokain osv.) som er hundre tusen ganger farligere enn de psykedeliske stoffene. Disse gir deg opplevelser, av både god og ond art. Behagelig, eller ubehagelig art. Og det syntes jeg er gøy: utforske sinnet, og oppdage nye sinnstemninger og følelser og så videre. :)

Da er psykedelika ABSOLUTT et rusmiddel du kan bruke en gang iblant. Altfor mange tror man tar det for å se den rosa elefanten i rommet, og ikke for å utvide sinnet sitt. IMO kan det være skadelig, ettersom man ofte ender opp med å søke etter en mest mulig intensiv trip, som kan ødelegge mye. :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt LSD foran flein anyday. Ikke pga rusen, men fordi det å ta feil av fleinsopp i verste fall kan drepe deg. Det er sopper som ligner på flein som er særdeles dødelige.

LSD er for øvrig heller ikke nødvendigvis trygt illegalt, men det har i hvert fall gått gjennom visse laboratoriske sikkerhetsbarrierer (med mindre produsenten er idiot/noob).

• Liker 1
Lenke til kommentar

LSD hvis man tar for mye iforhold til hva man forventer kan vel være farlig ?

For mye av noe er som regel aldri bra. Det trenger nødvendigvis ikke være farlig. Ikke for helsa i alle fall, men desto sterkere dose, desto voldsommere/sterkere tripp får du jo, og jo mer ekstrem følelsesmessig berg og dalbane. Det kan oppleves forferdelig, og du kan få voldsomme "mareritt-liknende"-opplevelser. Og kan vel også oppleves som farlig. Spesielt om du opplever at hjertet ditt er i ferd med å hoppe ut av kroppen og sånt, eller at hjernen din kommer til å sprekke/ekspoldere (sett at du har litt vondt i hodet når du starter)... Man kan jo få for seg ting og få kraftige kroppslige hallusinasjoner som er svært ubehagelige.

Som regel er det ikke farlig, men du kan få en voldsom opplevelse som er grøss og gru. Siden du mister litt kontroll på sinnet. Desto mer du får, desto mer kontroll mister du vel over deg selv. På samme måte som med alkohol det, bare at opplevelsen er mye sterkere og dypere i deg. Mens andre takler det bra. Vi er alle forskjellige.

Å kjøpe korrekt dose på et illegalt marked ? da burde man heller gå den naturlig veien skal man leke med usikker dose, vokser jo flein gratis overalt :)

Jo... Jeg har hørt at flein er bedre, da man får bedre kontroll. Er det for lite, så kan man ta en sopp til, osv. og sånn kan man justere til at man får akkurat perfekt virking. =)

(Jeg har aldri prøvd flein)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Var det ikke slik at det er umulig å ta ''overdose'' på LSD? Men at en brukerdose er bittebittebitteliten?

Tar du overdose med alkohol så dør du, eller du må pumpes.

Tar du overdose med LSD så kan du også i verste fall dø, men ikke på grunn av at stoffet hindrer åndedrettet ditt i å fungere, eller noe sånt, eller er skadelig for helsa på noen måte, men at du kan få for deg vrangforestillinger og sånt som kan få deg til å gjøre livsfarlige ting. Om du får for deg at du kan fly for eksempel, så kan jo dette være livsfarlig. Har du sett den siste revejakta? Om ikke så burde du se den. =) Men dette er selvsagt skrekkscenarioer... De aller fleste vil nok tåle det.

En vanlig dose er en ørliten dråpe på en papirlapp. En papirlapp du legger på tunga. :)

Lenke til kommentar

Kannibalisme er off topic. De som vil diskutere det får ta det i en annen tråd.

Noen innlegg er slettet.

Kanibalisme var vel mer et uttrykk for at vedkommende anser narkotika som like ille, vil jeg tro.

Selv om dette er langt i fra sannheten. Han forstår ikke hva drivkreftene våre er for å legalsiere eller avkriminalisere... Faktum er at det vil bli ferre dødsfall og overdoser, og det blir mindre kriminalitet (vinningskriminalitet, osv) om man går frem riktig. Vi må selvsagt regulere det. Og salg av narkotika på svartemarkedet burde fremdeles være forbudt. osv. Men besittelse og bruk av alle typer narkotika burde ikke være straffbart... Resultatet av at det er kriminelt blir hundre og ti ganger verre enn om det var lovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke fyre opp under noe mer off-topic, men jeg må bare si dette: Har du ikke prøvd psykedeliske stoffer, så ikke snakk om effektene ved dette. Du klarer ikke å forestille deg hva dette er hvis du ikke har prøvd det. Det er heller ingen som har prøvd det som kan forklare deg hvordan det funker. Det må oppleves.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Psilocybin som er det aktive virkestoffet i fleinsopp kan varierer ganske mye i mengde fra sopp til sopp, fra voksested til voksested osv. Så du er nok ikke sikker på hva du får der heller.

Flein får forsåvidt ikke lov av staten til å vokse i det landet her. Jeg syns det er urkomisk.

Endret av Shrooms
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...