Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at det bør være lov å si at man ikke er villig til å dekke andre sine sykeregninger, enten sykdommen er forårsaket av idioti eller noe annet. Misbruk av cannabis kan, og vil, føre til at noen blir syke av det, og da må du og jeg ta regninga under så lenge behandlingen er statlig.[/size]

Men du bruker mer skattepenger på dette i dag enn ved en legalisering. Selv om noen blir syke av cannabis, veier ikke det opp mot skattepengene vi bruker på advokater, fengselsvoktere, polititjenestemenn og andre ting som koster ved å opprettholde et forbud.

Så du tar altså ikke feil i at utgiftene ved behandling kan være ganske høye for de få menneskene som får problemer med cannabis, men jeg er ganske sikker på at du bruker disse pengene på forbudet likevel. Selv om en behandling kan koste en del, er det såpass få som vil få reelle problemer med cannabisbruk at det nok vil bli vesentlig billigere enn å nekte folk å bruke det.

For min del er det en sånn "Du vet hva du har, men ikke hva du får" sak. Vi vet hvilke utgifter vi nå har i forbindelse med forbudet mot cannabis (Utgifter som forsåvidt er betydelige), men det er mer usikkert hvordan de totale utgiftene vil se ut ved en legalisering. Nettopp dette er jo noe av svakheten med de myke vitenskapsfagene ( blant annet økonomi, sosiologi osv) - det er vanskelig å kvantifisere elementer som menneskelig svakhet, idioti, psykologiske faktorer osv.

Så hva vil koste mest - forbud eller legalisering :hmm: ? Jeg vet ikke sikkert, men som tidligere nevnt er det ikke uten grunn lett å fastslå slikt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingeting som tyder på at friske personer utvikler psykose og schizofreni bare av å røyke cannabis. Det er folk som allerede er predisponert, altså at det ligger i genene, som muligens kan utløse symptomene på sykdommen tidligere enn ellers ville gjort ved å røyke mye cannabis. Heller ingenting som viser at økt konsum av cannabis fører til økning i tilfeller av mentale lidelser nasjonalt. Mest sannsynlig er personer som er predisponert for disse mentale sykdommene mer villig eller mer tiltrukket til cannabis.

Samtidig er det heller ikke selvsagt at etterspørselen av cannabis vil øke hvis det blir legalisert, det er allerede veldig høyt. Kortsiktig vil det nok gå opp, men på langsikt vil nok etterspørselen være rundt det samme. Uansett ser jeg på det som positivt hvis konsumet går opp i forhold til alkohol som koster helsevesenet vesentlig mer i form av fysiske og psykiske skader. Kan jo også hende at det blir slik at alkohol bruken blir stabil mens cannabis bruken øker, noe som selvfølgelig ikke er ideelt. Men tviler sterkt på at det skjer

Noen studier om dekriminalisering og konsum: http://norml.org/abo...impact-on-use-2

Hei. Jeg mener ikke at vi alle vil bli psykotiske eller psykisk syke av å prøve cannabis, men poengterte bare at forskningen har sett en link - en sammenheng - mellom bruken av cannabis og schizofreni og psykoseproblemer, blant annet gjennom at plagene manifesterer seg tidligere enn de ellers kanskje ville gjort. Frykten er likevel at bruken av slike stoffer øker risikoen for individer som er predisponert, og at de psykiske plagene kanskje ikke ville manifestert seg dersom disse personene ikke hadde hatt en ekstern "trigger", om du vil. Men forskningen som er utført på området er til tider litt motstridende, så jeg vil ikke bastant påstå at cannabis->psykose.

Jeg tror heller ikke at "alle" vil begynne å røyke cannabis dersom det legaliseres, men den potensielt økte belastningen på helsevesenet som følge av mer utbredt cannabis-bruk ser jeg likevel på som en risiko. Som jeg har nevnt tidligere hadde ikke dette vært et problem hvis helsevesenet i Norge var mindre omfattende og solidarisk, men slik er det nå heldigvis :).

Syntes du det ikke bedre at ungdommer får tak i cannabis gjennom foreldre og eldre bekjente istedenfor å oppsøke dealere som ofte dealer sterkere saker og kan dra disse ungdommene inn i kriminelle miljøer? Det er jo ikke noe problem for ungdommer å få tak i cannabis i dag, spesielt i mer befolkede tettsteder. Ville heller sett at de fikk tak i det på litt tryggere måter.

Ungdommer bør ikke bruke psykoaktive stoffer- ialfall ikke fast eller ofte. Den mentale utviklingen som de går gjennom er altfor viktig til at man skal tukle med den ved hjelp av syntetiske(eller naturlige ;)) substanser. Hva man gjør som voksen og fullt utviklet er derimot en annen sak :yes:.

Endret av Ralith
Lenke til kommentar

Ungdommer bør ikke bruke psykoaktive stoffer- ialfall ikke fast eller ofte. Den mentale utviklingen som de går gjennom er altfor viktig til at man skal tukle med den ved hjelp av syntetiske(eller naturlige ;)) substanser. Hva man gjør som voksen og fullt utviklet er derimot en annen sak :yes:.

Flere studier har vist at cannabis har negativ påvirkning på en hjerne som er i utvikling, så selvfølgelig burde ikke ungdommer bruke cannabis, men det er naivt å tro at det går ann å fullstendig stoppe dem fra å gjøre det. Hvertfall gjennom forbud som kanskje til og med bare gjør det mer attraktivt å bruke cannabis for ungdommer pga. spenningseffekten. Mye bedre å kontrollere salget og ha aldersgrenser, og gjøre slik at de ungdommer som kjøper ikke kommer i kontakt med kriminelle gjenger på gata. Er du ikke enig i det?

• Liker 4
Lenke til kommentar

For min del er det en sånn "Du vet hva du har, men ikke hva du får" sak. Vi vet hvilke utgifter vi nå har i forbindelse med forbudet mot cannabis (Utgifter som forsåvidt er betydelige), men det er mer usikkert hvordan de totale utgiftene vil se ut ved en legalisering. Nettopp dette er jo noe av svakheten med de myke vitenskapsfagene ( blant annet økonomi, sosiologi osv) - det er vanskelig å kvantifisere elementer som menneskelig svakhet, idioti, psykologiske faktorer osv.

Så hva vil koste mest - forbud eller legalisering :hmm: ? Jeg vet ikke sikkert, men som tidligere nevnt er det ikke uten grunn lett å fastslå slikt

http://www.tdpf.org....0New%202010.pdf

Overall, the total costs of prohibition in England and Wales in 2003/04 are estimated to have been

£16.785 billion and the total benefit across the 4 scenarios (50% fall in use, no change in use, 50% increase

in use, 100% increase in use) are estimated to have been –£309m, £0m, £309m or £618m and so the net

cost is estimated to have been £17.094bn, £16.785bn, £16.476bn, £16.167bn

The total cost of regulated drugs markets in England and Wales in 2003/04 across the 4 scenarios would

have been £3.151bn, £5.951bn, £8.752bn or £11.551bn per year and, with benefits remaining un-costed in

this analysis, these figures also represent the net cost.

The conclusion on this analysis is therefore that regulating the drugs market is a dramatically more

cost effective policy than prohibition and that moving from prohibition to regulated drugs markets in

England and Wales would provide a net saving to tax payers, victims of crime, communities, the criminal justice system and drug users of somewhere within the range of, for the four scenarios; £13.943 bn,

£10.834 bn, £7.724 bn, £4.616 bn.

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Alt det folk har sakt om enn uskyldig Cannabis plante er ikke sant.. De sier att man blir fort avhenging... Jeg har røyka nesten hvær dag i 3 år..Og har nå nettop tatt pauae.. Har ikke røyka på 1 mnd og klarer meg fint :) Selførgelig kjenner jeg att jeg vil ha men .. Og man kan ikke dø av det. Imårra skal jeg kjøpe pot Ak-47 30 gram og røyke igjen :)) Gleder meg :D

Lenke til kommentar

Alt det folk har sakt om enn uskyldig Cannabis plante er ikke sant.. De sier att man blir fort avhenging... Jeg har røyka nesten hvær dag i 3 år..Og har nå nettop tatt pauae.. Har ikke røyka på 1 mnd og klarer meg fint :) Selførgelig kjenner jeg att jeg vil ha men .. Og man kan ikke dø av det. Imårra skal jeg kjøpe pot Ak-47 30 gram og røyke igjen :)) Gleder meg :D

Det er forskjell mellom bruk og misbruk. Det er ikke egentlig bra at man drikker hver eneste dag heller..

Lenke til kommentar

Det er forskjell mellom bruk og misbruk. Det er ikke egentlig bra at man drikker hver eneste dag heller..

Det er mye farligere å drikke hver dag enn å røyke cannabis hver dag, mye farligere. Men det kommer selvsagt veldig an på mengden også.

Congrats, det kan være vanskelig å avstå fra vanene sine etter så lang tid, men man har alle godt av det. Nyt det grønne =)

Lenke til kommentar

Unik rapport: Nær 9000 rusavhengige startet i behandling i 2011

**Forsker: Skal være oppmerksomme på den høye andelen cannabis-avhengige

**Flest ble behandlet for avhengighet av opioider

**Gir ny og overraskende kunnskap om eldre kvinners hovedproblem

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10117457

Vet ikke hvor jeg skal starte engang på kritisere denne artikkelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
"The worst case of scientific censorship since the Catholic Church banned the works of Galileo': Scientists call for drugs to be legalised to allow proper study of their properties

http://www.independent.co.uk/news/science/the-worst-case-of-scientific-censorship-since-the-catholic-church-banned-the-works-of-galileo-scientists-call-for-drugs-to-be-legalised-to-allow-proper-study-of-their-properties-8654514.html

Endret av arcticmonkey
Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig ingen her inne respekterer forbudet mot cannabis.

Sikkert en haug som gjør det, er jo en grunn til det er forbudt..

Norge er et anti liberalt, korrupt, kjedelig land, vi bli nok sist ut med noe stor framgang på legalsierings fronten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste tror at forbudet mot Cannabis er basert på forskning rundt avhengighet og andre "Onde" effekter ved bruk av Cannabis.

Andre mer konspiratoriske teorier er at medisin industrien ønsket forbudet for å kunne ha fordeler av et slikt forbud. Det motsatte var faktisk tilfelle, da det var en stor legal medisin industri som produserte medisiner basert på Cannabis. Medisin industrien ønsket ikke et forbud, men var redde for å protestere for mye mot et forbud fordi den de var redd for at det hysteriske elementet i forbudet også ville omfatte medisiner basert på Kokain og Opium som var enda mer verdifult for dem.

Fakta er at det av en eller annen grunn oppstod en bevegelse i USA rundt 1930, som basert i missinformasjon, startet en kampanje mot den "onde narkotika" Cannabis, hvor den ble fremstilt i propaganda som sterkere enn Opium, gjorde folk gale med resultat at de ble bestialske mordere, vakre unge kvinner hoppet ut av vinduet når de var påvirket, osv. osv.

Derfor ble Cannabis kalt "REEFER MADNESS".

Denne propaganda kampanjen startet rett etter at alkohol forbudet i USA ble opphevet. Det var ingen tilfeldighet, da flere av de grupper som hadde opparbeidet seg stor makt under alkoholforbudet, som avholdsbevegelser og religiøse organisasjoner mistet både politisk makt og innflytelse, og mye av den økonomiske støtten de hadde levet høyt på.

Så det verdensomspennende forbudet mot Cannabis er basert på "løgn og forbanna løgn" ukritisk adoptert av regjeringer rundt om i verden.

For dere som er interessert i Cannabis Historie, så er et veldig godt startpunkt å lese seg opp på Forbudets Historie først, og dele den med andre i diskusjoner og presse.

Den beste kilden er THE ANTIQUE CANNABIS BOOK.

Web siden er så full av informasjon så den kan være litt vanskelig å navigere for relevant informasjon.

Beste stedet for å lese seg opp på forbuds kampanjen er kapittel 17; CANNABIS; ITS LAST LEGAL DAYS

Andre veldig interessante kapitler er oversiktene over alle Cannabis medisiner som en gang ble produsert og den positive effekten de hadde.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje noe av det største som har skjedd på lenge på denne fronten i dette landet.

Fvn.no skriver i dag at en kreftpasient skal få marihuana av nevrolog Åse Mygland ved Sørlandets sykehus. Første gang dette blir gjort med tillatelse fra helsedirektoratet.

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje noe av det største som har skjedd på lenge på denne fronten i dette landet.

Fvn.no skriver i dag at en kreftpasient skal få marihuana av nevrolog Åse Mygland ved Sørlandets sykehus. Første gang dette blir gjort med tillatelse fra helsedirektoratet.

Må vist betale 1kr for å lese det.

Er det varer fra bedrocan eller GW(sativex)? Hvis det er bedrocan så er det framgang.

Lenke til kommentar

Framgang er framgang! Syns litt synd på alle som lider som virkelig kunne gjort nytte av marihuana for sine smerter og lidelser, som må vente til de har ''forsket nok'' på det og på grunn av idiot-motstandere som ikke ser lenger enn til sin egen nese.

Grunnen til at jeg spør er fordi sativex kan alle søke om i Norge, noen har fått det for ADHD så er ikke akkurat noe nyhet om det er sativex..

Men hvis det er hentet inn en tillatelse til å importere bedrocan produkter, så er det framgang..

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Kort svar: Ja til legalisering.

Min mening: Hasj er jo blitt veldig "normalt" nå til dags, alle vet at "Ola" røyker hasj. Så jeg går til Ola om han vet om hvor man kan få kjøpt. Ola sier "Ja, du kan jo bli med meg og noen kompiser og bli stein i helga?" Dette høres jo fristende ut, ihvertfall for de fleste som liker å feste.

Hvordan jeg evt. kjøper hasj:

Jeg sender en melding til en venn:

Heisann, du har ikke noe grønt?

*Vi snakker videre*

Om han ikke har, så er det en dealer vi må snakke med. Dvs. jeg gir dealeren penger, han kommer tilbake om ei stund med grønt.

Tid: 30min-3 timer.

Mine synspunkt om negative sider ved hasj:

Altså, hvem har ikke vært på fest:

Det står endel rusbrus(evt. litt sterkere) på bordet, men.. Dette er jo ikke sterkt, man vil jo bli i "formen". Jeg vil gjerne ha litt hjemmebrent. Ikke noe big deal, bare noe for å puffe stemningen opp litt. Er heller ikke så viktig hvor den kommer ifra.

(Det jeg mener her er at når alle tingene er på bordet, så er det lett å strekke seg litt, for å utvide grensene litt, dette mener jeg kan skje med f.eks hasj også. Hasj --> Sterkere stoff?. Derfor er jeg FOR LEGALISERING AV HASJ. Så folk slipper å komme inn i miljøet for å skaffe.

Sammenligning 1 - Tobakk:

Jeg røyker tobakk hver dag, dvs. jeg trenger noen å kjøpe røyk for meg. Hvem kan det være? Foreldrene mine er strenge på dette, og jeg ser ikke spesielt voksen ut. Så de i kassen lar meg nok ikke kjøpe. Skal jeg spørre evt. bror eller søster? Nei, dessverre. De kjøper ikke til mindre årige, så jeg må spørre folk jeg kjenner, helt til jeg får noen til å kjøpe for meg.

Hva er så vanskelig med det?

Når man først får kjøpt, så vil man jo kjøpe mye. Det vil tilsi at man må sende med han som kjøper røyk endel penger, og når man er desperat for å kjøpe røyk så er man ikke særlig selektiv.

Tid: 1-4dager.

Så det jeg mener, kan hasj også bli et alternativ til røyk?

Hasj er det ingen aldersgrense på, og hasj er enkelt å få tak i. Det jeg mener er dumt nå til dags, er at folk må inn i et miljø som fører med en del.

Min oppfatning av skadevirkninger av hasj:

- Når folk blander det med andre ting

- Når folk bruker hasj som en løsning.(Det brukes jo alkohol til også)

Ihvertfall mine tanker ang. legalisering av hasj. Har aldri prøvd det selv. Kun lovlige rusmidler.

Konklusjon:

Jeg synes at når det er lettere å få tak i hasj enn røyk: Da synes jeg det er på tide å legalisere, ser ikke noen grunn i å ha det ulovlig når det er så lett tilgjengelig.

Samme som at det ikke er lov å bryte fartsgrensen ved forbi kjøring, hvem bryter ikke fartsgrensen da? Det synes jeg er en tulle lov.

Gjerne kom med kritikk til meg ^^,

Endret av ^^.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...