Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Moralister ja, havnet selv i bilulykke en gang, skal vi forby bil? - Jeg har jo selv erfart hvor grusomt det kan være.

Du blir ikke ruset av å kjøre bil, ei heller av å noe av det andre han nevner i videoen du la ut. Det er jo forskjellen her. Heroin er en sikker død viss du ikke stopper i tide!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir ikke ruset av å kjøre bil, ei heller av å noe av det andre han nevner i videoen du la ut. Det er jo forskjellen her. Heroin er en sikker død viss du ikke stopper i tide!

Og derfor mener du det er lurt å forby det? Skikkelig gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

For all del, jeg kan være enig i at man ikke bør gi for mye rusmidler til en hjerne som er i utvikling.

Men jeg syns fortsatt det er merkelig å akseptere at man er voksen når staten sier det. Jeg syns det hadde vært mye lurere å latt familien/flokken styre dette. De bryr seg tross alt som oftest personlig om deg, i motsetning til staten.

Veldig interessant tankegang, har tenkt slik selv til tider, men har kommet til den eneste logiske slutningen som er at når man først er myndig i form av at man kan: Velge, gå til krig og dø for sitt land, og sørge for seg selv. - skal man være fritatt fra aldersgrenser.

Jeg vurderer gjerne din tankegang på når man er voksen, kanskje den er bedre enn min?

At foreldre skal bedømme (og vet best hva som er best for sine barn) er jeg enig med, tror jeg hadde støttet et forslag hvor man fra en alder av 16 kunne drikke/ruse seg under oppsyn av egne foreldre.

I debatten diskuterer vi cannabis. Men kan like gjerne diskutere det også.

Man blir ikke ruset av å kjøre bil, men strengt talt var det ikke rusen du kalte farlig, det var helseproblemene man kan få av det. - Heroin er en sikker død hvis du ikke stopper i tide, men jeg skal banne på at om du ikke stopper i tide med bilen, er du ille ute da også. :xmas:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Heroin tar liv mest pga forbudet rundt stoffet, brukere blir satt på kanten av samfunnet og må på et evig jag etter penger til stoffet..I dette jaget glemmer de alt utenom stoffet..

Ikke minst med null kvalitets kontroll på et stoff som kan drepe vil ofte folk dø av relapser der bruker kommer fra avrusning for så sette samme dose som før avrusing, er stoffet bare 10% sterkere vil bruker ende med en dødelig overdose, er dem heldige er stoffet svakere en hva de er vant til og de overlever til neste gang..

Dette kan jeg alt om da jeg har opplevd flere dødsfall av heroin en jeg kan telle på fingrene..

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I debatten diskuterer vi cannabis. Men kan like gjerne diskutere det også.

Man blir ikke ruset av å kjøre bil, men strengt talt var det ikke rusen du kalte farlig, det var helseproblemene man kan få av det. - Heroin er en sikker død hvis du ikke stopper i tide, men jeg skal banne på at om du ikke stopper i tide med bilen, er du ille ute da også. :xmas:

Det var ikke Heroin jeg ville diskutere, jeg viser bare til forskjellene på å kjøre bil og være ruset. Du sammenligner bilkjøring med cannabis, og da må du være beredt til å bli fortalt at bilkjøring i edru tilstand (og alle andre aktiviteter som er livsnødvendig for at dagens samfunn skal fungere) er noe helt annet enn å være ruset på et narkotisk stoff.

Dog sa jeg ikke i mitt forrige innlegg at Heroin eller noe annet skulle forbys, jeg hintet bare til at de to "aktivitetene" ikke kan sammenlignes!

Og nei, sjansen er uhyre stor for at jeg dør en naturlig død lenge før jeg dør av bilkjøring :p Sannsynlighetsregning er en fin ting, og den sier at jeg har rett ;)

Endret av MBarne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uansett usikker på om man kan takle raske uventende hendelser i trafikken like bra når man er stein.

Selv om det er lovlig vil ikke det bety at det er lovlig å kjøre i påvirket tilstand. Det går fint å innføre samme regler for cannabis som vi har for alkohol.

Lenke til kommentar

"Det er registrert noen få enkelttilfeller av død ved hasjbruk i Norge. Det er veldig sjelden at folk dør som en direkte følge av hasj, og det skal mye til"

Hvor har du disse tallene fra? Den annerkjente nettsiden WebMD rapporterer 0 dødsfall som følge av cannabis i USA.. Med et folketall på 300 millioner så finner jeg det veldig usansynlig at det er noe hold i din uttalelse.

Kilde:

http://www.webmd.com/smoking-cessation/news/20030918/marijuana-smoking-doesnt-kill

Endret av oddsigve
Lenke til kommentar

Selv om det er lovlig vil ikke det bety at det er lovlig å kjøre i påvirket tilstand. Det går fint å innføre samme regler for cannabis som vi har for alkohol.

Men hvor lett er det å måle i praksis? Så vidt jeg vet finnes det ennå ikke utstyr som politiet kan bruke til å måle dette på stedet.

Lenke til kommentar

Det var ikke Heroin jeg ville diskutere, jeg viser bare til forskjellene på å kjøre bil og være ruset. Du sammenligner bilkjøring med cannabis, og da må du være beredt til å bli fortalt at bilkjøring i edru tilstand (og alle andre aktiviteter som er livsnødvendig for at dagens samfunn skal fungere) er noe helt annet enn å være ruset på et narkotisk stoff.

Min feil, det var vel en dårlig sammenlikning, bilkjøring er jo langt mer farlig, selv i nykter tilstand. - At det er nødvendig kan du si så mye du vil, om du spør den gjennomsnittlige grønne sosialist, vil de fortelle deg at bilen er fullstendig unødvendig og at du burde ta sykkel til jobb.

Og nei, sjansen er uhyre stor for at jeg dør en naturlig død lenge før jeg dør av bilkjøring :p Sannsynlighetsregning er en fin ting, og den sier at jeg har rett ;)

Du dør nok også heller en naturlig død, enn en død forårsaket av rusmidler. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

603709_697581666935588_414234048_n.jpg

Nei, det er ikke så roserødt.

1.Clean fuel? Det har jeg aldri hørt om, og bioetanol som man kan lage utfira hemp er ikke "clean fuel". Det forrurenser det også. Skal du dyrke hamp som et substitutt for oljeindustrien, så må du ødelegge enorme store områder med enten dyrka mark(mat) eller natur(noe vi ikke burde rasere mer av).

2. Nedbrytbar plastikk er forsåvidt greit. Men jeg referere igjen til at skal du bytte ut oljeindustrien så trenger du enorme arealer, og det har vi ikke.

3. Billig betong og papir? Imotsetning til vanlig papir og betong som er så fryktelig dyrt?

Jeg er helt enig i at cannabis bør legaliseres, sammen med alle andre narkotiske stoffer. Til det beste for samfunnet, og ikke minst brukeren. Men denne oppskrytinga av cannabis som en vidunderplante er dratt litt for langt. Når legaliseringskampanjene spiller på små løgner, fantasier som ikke realiserbare og propaganda så vil det slå tilbake. Det er en veldig negativ ting.

Endret av Shrooms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke så roserødt.

1.Clean fuel? Det har jeg aldri hørt om, og bioetanol som man kan lage utfira hemp er ikke "clean fuel". Det forrurenser det også. Skal du dyrke hamp som et substitutt for oljeindustrien, så må du ødelegge enorme store områder med enten dyrka mark(mat) eller natur(noe vi ikke burde rasere mer av).

2. Nedbrytbar plastikk er forsåvidt greit. Men jeg referere igjen til at skal du bytte ut oljeindustrien så trenger du enorme arealer, og det har vi ikke.

3. Billig betong og papir? Imotsetning til vanlig papir og betong som er så fryktelig dyrt?

Jeg er helt enig i at cannabis bør legaliseres, sammen med alle andre narkotiske stoffer. Til det beste for samfunnet, og ikke minst brukeren. Men denne oppskrytinga av cannabis som en vidunderplante er dratt litt for langt. Når legaliseringskampanjene spiller på små løgner, fantasier som ikke realiserbare og propaganda så vil det slå tilbake. Det er en veldig negativ ting.

Du nevner areal, masse av dette er bi produkter av selve produksjon og papir er mulig ikke dyrt men når du tenker på alle trærene som må hugges ;)

Lenke til kommentar

Min feil, det var vel en dårlig sammenlikning, bilkjøring er jo langt mer farlig, selv i nykter tilstand. - At det er nødvendig kan du si så mye du vil, om du spør den gjennomsnittlige grønne sosialist, vil de fortelle deg at bilen er fullstendig unødvendig og at du burde ta sykkel til jobb.

Alkohol og Cannabis kan sammenlignes og diskuteres, ikke bilkjøring og Cannabis. Du forstår tydeligvis ikke forskjell på ruset og ikke ruset, så jeg gir opp!

Ikke at dette hører hjemme i tråden, men sosialister har glemt hvordan posten kommer frem i postkassen, hvordan varene har endt opp i hyllene i butikken, og hvordan byggematerialene til sitt eget hus plutselig endte opp på byggeplassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor lett er det å måle i praksis? Så vidt jeg vet finnes det ennå ikke utstyr som politiet kan bruke til å måle dette på stedet.

Nei, det stemmer. Det de likevell kan gjøre er å se på personen om han/hun er synlig beruset. Problemet med tester som finnes i dag, blant annet urinprøver, har skjelden noe med selve rusen å gjøre. Det er viden kjent at cannabis binder seg til fett-vevet og derfor kan oppdages opp til en måned etter inntak. Dette er veldig uheldig i forhold til at andre rusmiddler som opiater forsvinner utav kroppen etter 2-3 dager. Selvfølgelig så må det utvikles måter å teste om du er i rusa tilstand.

Jeg tror alikevell at folk er like ansvarlig når det kommer til cannabisrus og bilkjøring som de er med alkohol. Det er iallefall min erfaring. Det vil alltid være folk som kjører i rusa tilstand samme om det er tester for det eller ikke. Ta legemiddler f. eks. det finnes ikke tester for det heller. Folk flest er ansvarlige mennesker som tenker på medmenneskers ve og vel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...